Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gebruik AE lock op 717 (volgorde handelingen)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

maar klopt het , dat als je een AE lock gebruikt , de ontspanner half ingedrukt houdt , de Histogram display wel veranderd ? Als ie de lichtvalling zou vasthouden , zou die toch ook in mijn simpele redenering niet meer moeten veranderen , of zie ik dat nu weer helemaal verkeerd ?
    Je AE lock houdt volgens mij alleen een diafragmaopening (/sluitertijd-combinatie) vast. Als je andere dingen dan waar je op "gemeten" hebt gaat cadreren (wat de bedoeling is !) is het volgens mij normaal dat het histogram verandert (het binnenvallende licht verandert, en dat is wat het histogram aanduidt). Maar je diafragmaopening blijft en als je goed gemeten hebt zal je onderwerp goed belicht zijn. Op het histogram zal heel waarschijnlijk een "schouw" links of rechts staan, maar dat is te wijten aan de aard van opnames die zich lenen tot AE lock.
    Een voorbeeld : iemand in een deuropening in tegenlicht, die je toch normaal wil belichten en niet als silhouet wil. Je zoomt in en meet op de persoon, doet een AE lock ("normaal" histogram hier), zoomt uit, maakt je cadrage, en maakt de foto. De persoon is goed belicht, het fel licht achter hem zal overbelicht zijn en je zal een schouw rechts van het histogram zien.
    Histogram en AE lock staan los van elkaar, histogram meet gewoon continu, terwijl AE lock juist een diafragmawaarde vasthoudt.

En het klopt ook dat de AE lock niet werkt als de camera in automatisch staat ?
    Op automatisch werkt AE lock idd niet (enkel op programmed mode, diafragmavoorkeur, sluitertijdvoorkeur, scènemode, en filmdinges), zie handboek blz 52.

Ik antwoord hier in alle bescheidenheid, ben ik mis zeg het mij dan (maar ik denk niet dat ik mis ben )

Groeten,
    Fritsken.
    Sony F717. (ben gebeten én besmet, fijn zo!)
    **EK** allways on for me please
    Halfvol is voller dan halfleeg.

Comment

Zeg Frits,als je die persoon in de deuropening op zijn persoon meet en het licht achter of naast hem is overbelicht ben je toch nog niet verder.De persoon kan er dan best goed opstaan maar als je door de zon bijv uitgebrande delen naast hem hebt dan valt je foto toch nog in het water. (bekijk bijv in mijn album Fourneau het raam met pomp en het schoolraam)
      Danny's Photosite

Comment

Zeg Frits,als je die persoon in de deuropening op zijn persoon meet en het licht achter of naast hem is overbelicht ben je toch nog niet verder.De persoon kan er dan best goed opstaan maar als je door de zon bijv uitgebrande delen naast hem hebt dan valt je foto toch nog in het water. (bekijk bijv in mijn album Fourneau het raam met pomp en het schoolraam)
        Daar kan je niet veel aan doen denk ik, als de lichte en de donkere delen te ver uiteen liggen moet je kiezen wat je juist belicht wil. Laat je de camera op automatisch dan zal je iets tussenin hebben, met geeneen van de twee goed belicht. Jij hebt dan maar weinig invloed op wat de camera doet.
        Ik zei dus "ALS" je de persoon juist belicht wilt ..., de overbelichte achtergrond is niet veel aan te doen. Als je niets doet krijg je een half-silhouet of iets dergelijks afhankelijk van de situatie.
        De foto "raam met pomp" lijkt mij een geslaagde tussenoplossing, maar als je de pomp iets lichter wil belichten zal onvermijdelijk het raam verder overbelicht worden.
        Met AE lock kan je enkel beter bepalen wat je juist belicht wilt, de beperkingen van de camera (range in lichtsterkte) blijven echter gewoon bestaan.
        Knap album trouwens.

Groeten,
        Fritsken.

Comment

Originally posted by roadrunner
          In automatische stand werkt de AE lock inderdaad niet daar ook je centrumbelichting,éénpuntbelichting,handmatig van scherpstellingsmethode veranderen...niet werken.t'Is te zeggen de automatiek schakelt dat allemaal uit en is de baas.(naast mijn vrouw natuurlijk )
          Het histogram verandert inderdaad nog maar als je het AE lock op een bepaalde graad van belichting vastgezet hebt hou je die vast,terwijl het histogram gewoon verder meet (kan zijn dat bijv. jij je lock terug afzet om op een ander punt terug te locken en zodoende kan je dat dan ook dadelijk doen).
          Ik denk dat mijn uitleg klopt HB2003,maar ben ook maar een beginnerke dus...
          Dat klopt inderdaad Danny !

Comment

Originally posted by Fritsken
            maar klopt het , dat als je een AE lock gebruikt , de ontspanner half ingedrukt houdt , de Histogram display wel veranderd ? Als ie de lichtvalling zou vasthouden , zou die toch ook in mijn simpele redenering niet meer moeten veranderen , of zie ik dat nu weer helemaal verkeerd ?
            Je AE lock houdt volgens mij alleen een diafragmaopening (/sluitertijd-combinatie) vast. Als je andere dingen dan waar je op "gemeten" hebt gaat cadreren (wat de bedoeling is !) is het volgens mij normaal dat het histogram verandert (het binnenvallende licht verandert, en dat is wat het histogram aanduidt). Maar je diafragmaopening blijft en als je goed gemeten hebt zal je onderwerp goed belicht zijn. Op het histogram zal heel waarschijnlijk een "schouw" links of rechts staan, maar dat is te wijten aan de aard van opnames die zich lenen tot AE lock.
            Een voorbeeld : iemand in een deuropening in tegenlicht, die je toch normaal wil belichten en niet als silhouet wil. Je zoomt in en meet op de persoon, doet een AE lock ("normaal" histogram hier), zoomt uit, maakt je cadrage, en maakt de foto. De persoon is goed belicht, het fel licht achter hem zal overbelicht zijn en je zal een schouw rechts van het histogram zien.
            Histogram en AE lock staan los van elkaar, histogram meet gewoon continu, terwijl AE lock juist een diafragmawaarde vasthoudt.

En het klopt ook dat de AE lock niet werkt als de camera in automatisch staat ?
            Op automatisch werkt AE lock idd niet (enkel op programmed mode, diafragmavoorkeur, sluitertijdvoorkeur, scènemode, en filmdinges), zie handboek blz 52.

Ik antwoord hier in alle bescheidenheid, ben ik mis zeg het mij dan (maar ik denk niet dat ik mis ben )

Groeten,
            Fritsken.
            Je mist niet Fritsken het is een mooie uitleg en hij is nog juist ook.
            Ook die van 22.49 uur klopt

Comment

Danke Sonyke,
              Ik voel mij vereerd.

Groeten,
              Fritsken.

Comment

Fritsken,bedankt voor de heldere uitleg (zelfs ik versta hem ).Als ik dat zo lees moet je dus soms een compromis sluiten en kan je bijv.ook pech hebben in die zin dat je een bepaald onderwerp wil trekken maar dat het zonlicht op dat moment te sterk is voor je digitale camera en dat je misschien wel een redelijke foto kan trekken maar geen perfecte.Klopt dat of kan je steeds een perfecte foto trekken? (ik denk hier weer aan mijn schoolraam en raam met pomp in album Fourneau).
                Danny's Photosite

Comment

Iedereen bedankt voor de heldere uitleg . Ben ( weer ) een stukje wijzer geworden
                  Canon Eos 60D / Canon 50 mm 1.8 / Canon 60 MM Macro 2.8 / Canon 18-135 IS / Canon 70-300 IS USM / Canon Speedlight 430 EX II
                  Mijn showcase : http://www.flickr.com/photos/hanskebd/with/8754387358/

Comment

Fritsken,bedankt voor de heldere uitleg (zelfs ik versta hem ).Als ik dat zo lees moet je dus soms een compromis sluiten en kan je bijv.ook pech hebben in die zin dat je een bepaald onderwerp wil trekken maar dat het zonlicht op dat moment te sterk is voor je digitale camera en dat je misschien wel een redelijke foto kan trekken maar geen perfecte.Klopt dat of kan je steeds een perfecte foto trekken? (ik denk hier weer aan mijn schoolraam en raam met pomp in album Fourneau).
                    Hei Danny, je <font face="Arial Black">moet</font id="Arial Black"> niet altijd een compromis nemen, maar dan moet je wel wat "meezeulen", o.a. een wit laken als reflectiescherm (of als verduistering). Het reflectiescherm kan dan gebruikt worden om de donkere delen wat te belichten. In de nacht van "Open Tropen", heb ik met de hulp van mijn flits nog een "modelletje" getrokken. Modelletje heb ik laten plaatsnemen langs de witte tent en ik flitste tegen de wand van die tent i.p.v. recht op het meisje.
                    Ja kan op dezelfde manier de zon afleiden met een scherm naar de donkere delen......
                    Weet je nu waarom mijne loweprotas zo groot is ? Daar zit zelfs een opvouwbare tent in, voor het geval dat de fotograaf en het model wat willen uitrusten

Comment

Ja,dat laatste had ik zo wel door Bedankt voor de uitleg.Ben net in de tuin bezig geweest met snoeien.Ga nu aan mijn lavendel trachten een bijtje te fotograferen.Probleem is dat de lavendel al helemaal uitgekamd is door de bijenkolonie en ze verdikke niet blijven zitten daar ze niks meer vinden.Dus heb ik net een beetje witte suiker verdeeld over de bloemekes(nieuwen topic:de trukkedoos van Nonkel Danny )in de hoop dat ze toch efkes blijven zitten Wat ne mens niet lijden kan om een fotooke te trekken
                      Danny's Photosite

Comment

Ja,dat laatste had ik zo wel door Bedankt voor de uitleg.Ben net in de tuin bezig geweest met snoeien.Ga nu aan mijn lavendel trachten een bijtje te fotograferen.Probleem is dat de lavendel al helemaal uitgekamd is door de bijenkolonie en ze verdikke niet blijven zitten daar ze niks meer vinden.Dus heb ik net een beetje witte suiker verdeeld over de bloemekes(nieuwen topic:de trukkedoos van Nonkel Danny )in de hoop dat ze toch efkes blijven zitten Wat ne mens niet lijden kan om een fotooke te trekken
                        Lol Danny, bruine suiker besproeid met BECHERROVKA, dat gebruikt den Teddy ook, blijven ze veel langer stil zitten.
                        Ik heb een een paar foto'kes van mijn tent-opstelling :
                        Die topic wordt weer lang, hoort toch wel samen dacht ik, en een tent is ook een accessoire zoals je ziet :
                        Dergelijke foto's zijn toch moeilijk te beoordelen op het LCD-schermpje. Ik had wat méér moeten trekken. Maar wat wilt ge, geen tijd hé ik moest gaan dansen Nu moet ik die tent nog wat af- of wegwerken.

Comment

Mijn twee favorieten zijn de twee middelste foto's MAAR 'k had graag wat meer belichting gezien naar beneden toe en je had daar ook wat lager moeten inzoomen.Ik heb je toch al gezegd dat ge ne breedhoek moet kopen.Ziet ge nu wel!Hoe is dat nu mogelijk?
                          Danny's Photosite

Comment

Nen breedhoek of een fish-eye....of een macrodinges 250. Ik zou die breedhoek van Sony eens willen uitproberen, maar die zijn natuurlijk nergens in voorraad. Op mijn zonnekap, Ir-filter+grijsfilter wacht ik al weken. Straks zijn de bladeren van de bomen.
                            En beneden wat meer licht, ja de volgende keer ga ik een pot magnesium of is het carbuur (?) aan hun voeten aansteken.

Comment

ge zijt precies niet helemaal mee:beneden wat meer licht en wat dieper inzoomen in haar decoté
                              Kleine rechtzetting:heb net gezien in de chit chat dat ge wel mee zijt maar ik heb dat daar natuurlijk ontkend dat ik zo'n gedachten heb.Er zijn te veel mensen die de chit chat lezen hé.Wat gaan die anders niet denken?
                              Ik heb de breedhoek die ik gebruik zien liggen in die winkel te Eindhoven.Daar ben jij toch gemakkelijk op een half uurke.Afrit 33 eraf en steeds rechtdoor en je passeert de winkel.Redelijk veel Sonyaccesoires in stock.
                              Danny's Photosite

Comment

Working...
                              X