Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gebruik AE lock op 717 (volgorde handelingen)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Gebruik AE lock op 717 (volgorde handelingen)

    Ben de belichting aan het uitpluizen en zit met een vraagje ivm AE lockfunctie (die is me duidelijk,daar wringt het schoentje niet )MAAR: als ik de handleiding volg richt ik gewoon mijn camera op een deel van het beeld met de gewenste belichting,wacht efkes tot de camera de belichting ingesteld heeft en dan klik ik pas op AE lock om de belichting te vergrendelen (EN IK BEN NOG NIET AAN DE SLUITERKNOP GEWEEST!!),dan richt ik de camera op het onderwerp en druk de sluiterknop half in om scherp te stellen en vervolgens trek ik de foto.
    Klopt deze volgorde OF kan je bijv.met de éénpuntslichtmeting eerst lichtjes op de sluiterknop duwen,dan pas op AE lock om te vergrendelen,op onderwerp richten,sluiterknop half in om scherp te stellen en foto trekken.Dit is een andere volgorde dan de eerste.Welke is de juiste of gaan ze allebei?
    Nu ben ik de twee aan het uitproberen maar bij de 2de krijg ik soms wel en soms niet de AE lock opgezet en in de handleiding zie ik daar niks van staan.
    Wie kan er wat verlichting schijnen op mijn belichting.Thanks
    (Was deze vraag chaotisch genoeg want ik heb een (slechte) reputatie hoog te houden )
    Danny's Photosite

  • #2
    Eerst doet ge dat lensdopje eraf, dat is het belangrijkste. En dan... ...blaast ge dat stof van uw lens en moogt ge niet vergeten uw toestel op te zetten en de rest zal ik straks eens uitleggen , we zien elkaar deze avond toch. Of hebt ge toch nog huisarrest gekregen ?


    Comment


    • #3
      Awel,dat is de laatste serieuze vraag die ik hier van ze leven nog gesteld heb.Vanaf nu enkel nog chaotische vragen.
      't Was heel plezant,Willy.Maar die Leffe....dedju,zwaar bierke
      Danny's Photosite

      Comment


      • #4
        owwww , was het een serieuze vraag ?
        Canon Eos 60D / Canon 50 mm 1.8 / Canon 60 MM Macro 2.8 / Canon 18-135 IS / Canon 70-300 IS USM / Canon Speedlight 430 EX II
        Mijn showcase : http://www.flickr.com/photos/hanskebd/with/8754387358/

        Comment


        • #5
          Awel HB2003,ik krijg hier net ne subscriptionmail binnen over deze topic,zag je naam daarin vermeld en dacht bij mezelf: "HB2003,dat is nu nogeens nen goede vent,die gaat me daar eens verder helpen en een fatsoenlijk antwoord geven".
          Ben (weeral) zwaar ontgoocheld.Denk dat ik me terugtrek uit deze snode wereld (twijfel nog tussen het klooster waar ze Leffe brouwen en dat klooster van Orval.Ook goed bier )
          Danny's Photosite

          Comment


          • #6
            LOL

            Nee , ik kan u helaas met deze vraag ook niet helpen , heb net als u , deze camera pas een week of 3 , en ben zelf ook nog op ontdekkingstocht door de wonderlijke wereld van de digitale fotografie Maar hoop dat er iemand een antwoord heb , dan heb ik meteen ook weer wat geleerd , zoals ik al zoveel geleerd heb van dit forum
            Canon Eos 60D / Canon 50 mm 1.8 / Canon 60 MM Macro 2.8 / Canon 18-135 IS / Canon 70-300 IS USM / Canon Speedlight 430 EX II
            Mijn showcase : http://www.flickr.com/photos/hanskebd/with/8754387358/

            Comment


            • #7
              Danny voor u is nu wel duidelijk denk ik hé ?
              @ HB2003 :
              Die lockfunctie wordt gebruikt om een meting in een bepaalde richting gedaan vast te houden, en met die meting bv een foto te trekken juist ernaast of desnoods draai je je helemaal,om en neemt met die belichting een foto aan de andere kant. Maar als je een tweede keer aan de sluiterknop komt is die lockfunctie opgeheven.
              Het half ingedrukt houden van de sluiterknop :
              Je richt je camera op het onderwerp dat je scherp wil hebben, je drukt de sluiterknop half in en houdt die zo vast, dan herpositioneer je zodat bijvoorbeeld het onderwerp dat je scherp wilt hebben op de rand van je foto staat en druk volledig door. Dit is eigenlijk hetzelfde als je het "vierkantje" gevormd door de vier hoekjes, in het midden, boven onder links en rechts met je wieltje verdraait.
              Duidelijk ? (is het zo goed uitgelegd Danny ? )

              Comment


              • #8
                Ja,Willy,ik denk het wel.Maar door al die Leffe ben ik het eigenlijk een beetje "vergeten" Wanneer komen we nogeens samen en dan kan je het opnieuw uitleggen
                Danny's Photosite

                Comment


                • #9
                  @Sonyke :Yep , het is me nu ook duidelijk . Dank je voor de heldere uitleg !
                  Canon Eos 60D / Canon 50 mm 1.8 / Canon 60 MM Macro 2.8 / Canon 18-135 IS / Canon 70-300 IS USM / Canon Speedlight 430 EX II
                  Mijn showcase : http://www.flickr.com/photos/hanskebd/with/8754387358/

                  Comment


                  • #10
                    Wat late reaktie, maar here goes:

                    Er zijn twee methodes die ongeveer hetzelfde doen (nu straks niet muggeziften he mannekes).
                    Bij de eerste methode richt je op een plaats waarvan je de belichting wilt vasthouden en druk je op de AE lock knop links op je lens. Er verschijnt een groen AElock tekentje in de zoeker. Dan ga je gewoon een foto nemen zoals je normaal zou doen. Je zult merken dat de belichtingswaarden van de camera niet meer veranderen (goeie belichting op plaatsen ongeveer evenwaardig als daar waar je AE lock indrukte, donkerder blijven donker, lichter wordt overbelicht -> de camera past zich niet meer aan). Waar je wel moet op letten is dat je nadat de sluiterknop half ingedrukt is die niet meer loslaat, of je AE lock is ook weg.

                    Een tweede methode is eigenlijk geen zuivere AE lock, maar werkt soms ook. Hier ga je de sluiterknop half indrukken met de plaats waarop je de belichting wilt vasthouden in de zoeker. Je hebt dan de belichting en de scherpstelling vastgelegd. Je houdt de sluiterknop half ingedrukt, en nu kan je met die waarden je beeld hercomposeren en de foto nemen. Addertje onder het gras is dat zo ook de scherpstelling vastgehouden wordt, zodat dit enkel goede resultaten als het meetpunt even ver van je af ligt als het definitieve onderwerp-punt.

                    Ik val hier misschien wel wat in herhaling op de vorige posts, maar ik wou dit gewoon (L)effe kwijt. Ik heb ook wat moeten zoeken, maar ik heb het nu door en wil alleen maar collega's helpen waar ik kan.

                    Groeten,
                    Fritsken.

                    (geen Leffe in uwe camera gieten he, goed mikken naar uw keelgat is de boodschap)

                    Sony F717. (ben gebeten én besmet, fijn zo!)
                    **EK** allways on for me please
                    Halfvol is voller dan halfleeg.

                    Comment


                    • #11
                      Merci,Fritske.Duidelijke uitleg!Waar ik nog problemen mee heb is met de éénpuntsbelichting.
                      Gisteren foto's getrokken van een ijzeren constructie (grote buis waarin meerdere kleine buizen uitkwamen en door 1 viel er zonneschijn in de grote aardduistere hoofdbuis.Ik heb hier wel 20 foto's genomen en eigenlijk maar ene die redelijk was.Als ik de éénpuntsverlichting op het binnenvallende zonlicht richtte was dit (binnen)deel van mijn foto OK maar de buitenkant overbelicht.Gebruikte ik de tussenstap (niet de meerpuntsmeting maar de centrummeting) dan was hij beter maar verloor ik het mooie beeld van de krachtige zonnestraal die in de duisternis binnenviel.
                      Ik denk dat ik het beste resultaat had door een éénpuntsmeting op een lichtplek tussen de zonnestraal en de totale duisternis in zodat ik een gemiddelde belichting kreeg.Kan je volgen?En hoe los jij/jullie zo'n situatie op?
                      Danny's Photosite

                      Comment


                      • #12
                        Ik ben zelf ver van een expert hoor.
                        Maar zoals je hierboven beschrijft denk ik dat de "range" van licht gewoon te groot was om via een digitale camera vast te leggen. De donkere stukken oplichten kan, maar dan is het lichte overbelicht. Het omgekeerde is ook waar voor de lichtere stukken, als je die goed belicht is het donkere gewoon zwart. Ons oog vangt die extreme verschillen beter op dan de CCD van de camera, vandaar dat wij het wel zien maar de camera "ziet" het niet.
                        Wat ik wel weet is dat uit een iets onderbelichte foto nog meer informatie te halen valt (via PS of zo) dan uit een overbelichte (wit = wit, in zwart zit bij verhelderen nog wel eens iets verborgen).
                        Ik zou het licht meten op het heldere deel en de rest laten onderbelichten, en later bijwerken door het donkere wat op te lichten (levels / curves). Eventueel ook een trapje maken door veschillende + en -EV's te gebruiken, en daar dan de bruikbaarste uithalen. Maar echt goed zal het nooit komen vrees ik.
                        Je kan ook omslachtiger werken en vanop statief enkele fotos met verschillende belichtingen nemen en die later samen monteren. Maar da's nogal veel werk denk ik.

                        Voor zover ik weet is éénpunts lichtmeting dat wat de naam zegt. EEN punt. Als je zo meet zie je bij een kleine beweging van de camera de belichtingsinstelling zo verspringen. Zal wel zijn nut hebben, maar ik neem gewoon de "haakjes" om een beetje een gemiddelde te bepalen. Als die haakjes een té groot gebied bestrijken kun je overschakelen op éénpunts-lichtmeting.

                        Da's wat ik er van weet, ik ben zoals gezegd helemaal geen kenner, maar als ik kan helpen ... graag.

                        Groeten,
                        Fritsken.
                        Sony F717. (ben gebeten én besmet, fijn zo!)
                        **EK** allways on for me please
                        Halfvol is voller dan halfleeg.

                        Comment


                        • #13
                          Bedankt Fritsken.Oefening baart kunst zeker
                          Danny's Photosite

                          Comment


                          • #14
                            Heb het geprobeerd , maar klopt het , dat als je een AE lock gebruikt , de ontspanner half ingedrukt houdt , de Histogram display wel veranderd ? Als ie de lichtvalling zou vasthouden , zou die toch ook in mijn simpele redenering niet meer moeten veranderen , of zie ik dat nu weer helemaal verkeerd ?

                            En het klopt ook dat de AE lock niet werkt als de camera in automatisch staat ?

                            Weet het , zullen wel weer domme vragen zijn , maar ik ben van mening dat de domste vraag de vraag is die niet gesteld wordt

                            gr
                            Canon Eos 60D / Canon 50 mm 1.8 / Canon 60 MM Macro 2.8 / Canon 18-135 IS / Canon 70-300 IS USM / Canon Speedlight 430 EX II
                            Mijn showcase : http://www.flickr.com/photos/hanskebd/with/8754387358/

                            Comment


                            • #15
                              In automatische stand werkt de AE lock inderdaad niet daar ook je centrumbelichting,éénpuntbelichting,handmatig van scherpstellingsmethode veranderen...niet werken.t'Is te zeggen de automatiek schakelt dat allemaal uit en is de baas.(naast mijn vrouw natuurlijk )
                              Het histogram verandert inderdaad nog maar als je het AE lock op een bepaalde graad van belichting vastgezet hebt hou je die vast,terwijl het histogram gewoon verder meet (kan zijn dat bijv. jij je lock terug afzet om op een ander punt terug te locken en zodoende kan je dat dan ook dadelijk doen).
                              Ik denk dat mijn uitleg klopt HB2003,maar ben ook maar een beginnerke dus...

                              Danny's Photosite

                              Comment

                              Working...
                              X