Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D90

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Nikon D90

    Oorspronkelijk geplaatst door Matheww_1 Bekijk bericht
    Hei iedereen…

    Ik vraag me al een tijdje af hoe die live view mogelijk is op een reflex toestel… is dat dan ook met een camera of is het idd die sluiter die open blijft staan…
    Of hoe zit dat?
    Is het dan niet mogelijk dat je stof binnen je cam krijgt?

    Ik las hier al meermaals dat mensen de video functie niet willen gaan gebruiken omdat de sluiter dan constant open staat… en dus dat stof onvermijdelijk is…

    Groeten!
    Stof is onvermijdelijk!

    Maakt niet uit of je een compact, prosumer, DSLR, Pro-DSLR hebt en video gebruikt of niet Lenzen wisselt of niet. Stof is onvermijdelijk.

    Maar het stofprobleem is overroepen zeker op een DSLR. Dat was het al toen er nog geen cleaningfunctie opzat. En met de cleaningfunctie is het nog minder belangrijk geworden.

    Een sensor kuisen is een makkie je moet je lenzen toch ook vaak kuisen doe dan ineens ook je sensor. En zelfs al zit er stof op dan nog ga je het niet in elke foto zien. Maar enkel indien je jouw diafragma klein maakt (hoog F nummer).

    Blaas het dus niet op dat is het echt niet waard.

    Comment


    • Re: Nikon D90

      Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
      Stof is onvermijdelijk!

      Maakt niet uit of je een compact, prosumer, DSLR, Pro-DSLR hebt en video gebruikt of niet Lenzen wisselt of niet. Stof is onvermijdelijk.

      Maar het stofprobleem is overroepen zeker op een DSLR. Dat was het al toen er nog geen cleaningfunctie opzat. En met de cleaningfunctie is het nog minder belangrijk geworden.

      Een sensor kuisen is een makkie je moet je lenzen toch ook vaak kuisen doe dan ineens ook je sensor. En zelfs al zit er stof op dan nog ga je het niet in elke foto zien. Maar enkel indien je jouw diafragma klein maakt (hoog F nummer).

      Blaas het dus niet op dat is het echt niet waard.
      man toch das hier altijd hetzelfde op dit forum!
      kunnen er nooit eens deftige antwoorden geformuleerd worden?

      Hoe zit live view in elkaar...
      Nikon D300

      Comment


      • Re: Nikon D90

        Oorspronkelijk geplaatst door Matheww_1 Bekijk bericht
        man toch das hier altijd hetzelfde op dit forum!
        kunnen er nooit eens deftige antwoorden geformuleerd worden?

        Hoe zit live view in elkaar...
        Euh, ik denk dat Kevlar je hier toch wel een heel degelijk antwoord geeft?
        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

        Comment


        • Re: Nikon D90

          de "pittige" reacties even verwijderd zodat er weer on topic kan gegaan worden

          En misschien vind je hier wat meer uitleg over live view : http://www.examedia.nl/x01/live-view...je-er-mee.html
          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

          Comment


          • Re: Nikon D90

            Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
            de "pittige" reacties even verwijderd zodat er weer on topic kan gegaan worden

            En misschien vind je hier wat meer uitleg over live view : http://www.examedia.nl/x01/live-view...je-er-mee.html
            Inderdaad pittig.
            Laat dit nu net de link zijn die ik had doorgegeven maar die volgens de vraagsteller niet voldeed en verwijderd is.
            Ben benieuwd of hij nu wel voldoet
            Hubert

            Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

            Comment


            • Re: Nikon D90

              Ook ik moet vaststellen dat Hub2805 vaak het forum afschuimt om overal op een vrij botte manier zijn zegje kwijt te kunnen. Tuurlijk past niet ieder antwoord en staat het niet altijd op zijn plaats en dat ergert me soms ook. Maar mensen spreken/schrijven mensen.

              Het is nooit te laat om je herpakken hubje. Ik kan best verstaan dat je pissig bent omdat je ouders gescheiden zijn toen je heel klein was, je vrouw er met een ander vandoor is, je baas je onderbetaalt, .... maar wees toch redelijk.
              Het geeft natuurlijk wel een kick om onder een andere naam wildvreemde mensen te kunnen terechtwijzen.

              Twee weesgegroetjes en we spreken er niet meer van.


              D
              Nikon D7000/16-85mm / 70-300mm / 50 mm f1.8 / 85 mm f1.8 / Tamron 70-200 f2.8 / SB600

              Comment


              • Re: Nikon D90

                Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                Inderdaad pittig.
                Laat dit nu net de link zijn die ik had doorgegeven maar die volgens de vraagsteller niet voldeed en verwijderd is.
                Ben benieuwd of hij nu wel voldoet
                hub, sorry, daar heb ik blijkbaar overgekeken Mea Culpa, ik vond de uitleg daar toch wel vrij duidelijk.
                There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                Comment


                • Re: Nikon D90

                  Comment


                  • Re: Nikon D90

                    Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                    hub, sorry, daar heb ik blijkbaar overgekeken Mea Culpa, ik vond de uitleg daar toch wel vrij duidelijk.
                    Geen probleem maar ik vond het ook vrij duidelijk maar toch niet genoeg blijkbaar, waardoor het pit erin kwam.

                    @D,

                    Je moest eens weten hoe ver je ernaast zit.
                    Trouwens ik teken altijd met mijn naam en als BDlib zijn al mijn gegevens door de VZW gekend.

                    Het valt me trouwens geregeld op dat leden die amper 10 posten hebben bij gedragen, geregeld leden die reeds verschillende duizende posten hebben bijgedragen, gewoon de bek afsnowen(Ik spreek niet over jou D) Hierdoor krijg je soms pittige reacties van verschillende duizendposters.

                    Nu, ik vind die filmkes op de D90 toch ook een leuke toevoeging.
                    Hubert

                    Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                    Comment


                    • Re: Nikon D90

                      Oorspronkelijk geplaatst door Matheww_1 Bekijk bericht
                      Hei iedereen…

                      Ik vraag me al een tijdje af hoe die live view mogelijk is op een reflex toestel… is dat dan ook met een camera of is het idd die sluiter die open blijft staan…
                      Of hoe zit dat?
                      Is het dan niet mogelijk dat je stof binnen je cam krijgt?

                      Ik las hier al meermaals dat mensen de video functie niet willen gaan gebruiken omdat de sluiter dan constant open staat… en dus dat stof onvermijdelijk is…

                      Groeten!
                      De sluiter is geen stofzuiger hé, het is niet omdat de sluiter openstaat, dat plots meer stof in je camera gaat zitten. Akkoord, het aanwezige stof (wat nog steeds verwaarloosbaar is) heeft meer kans om op je sensor terecht te komen, maar zolang je niet in constant als oorlogsfotograaf in Bagdad zit met je D90, is er geen vuiltje aan de lucht. Om die meer kans aan stof op je sensor te counteren, zit er ook een dust-shake system in. Daardoor zijn de kansen op stof op de sensor waarschijnlijk even groot of klein als bij een camera zónder liveview en zónder dust shaker...


                      Ivm de D90. Net de review op dpreview even doorgenomen en ik ben - als D80 eigenaar - toch lichtjes teleurgesteld. De sprong vooruit is niet zo heel groot. Toch niet zo groot als D2x -> D3 of D200 -> D300. Op de D90 is er weinig ruis tot ISO 400 en is ISO 1600 te vergelijken met ISO 800 op de D80, er is 3D AF tracking (maar met slechts met dezelfde 11 AFpunten en AF-unit als de D80), 2MP meer die geen échte meerwaarde aan resolutie bieden, groter LCD-scherm (doet niets aan je foto's) etc...

                      Voor iemand die een D40/D50/D70 heeft, is het natuurlijk wél de moeite en de camera is uiteraard niet gericht op de huidige D80 eigenaars. Maar ik spaar of droom toch verder van een D700 (D300). D700 is een andere wereld en de D300 kan lichtmeten met AI-S lenzen, waar ik persoonlijk zwaarder aan til.

                      Nee, tenzij ik mijn D80 nu op de grond laat vallen of er veel geld voor krijg, de D90 laat ik aan mij voorbij gaan.

                      Alhoewel de HD-video functie wel mijn creativiteit prikkelt... maar nog net iets te weinig. Bovendien ken ik iemand die de D90 al besteld heeft, ook altijd handig.

                      Comment


                      • Re: Nikon D90

                        Gisteren was ik in de Mediamarkt Maastricht en daar stond de D90, volledig te gebruiken.
                        Ik was meteen verliefd, wat een LCD -scherm en gebruiksgemak!
                        Aangezien ik toch al enkele weken aan het kijken was naar de D90, had ik besloten naar een fotowinkel te gaan in de buurt. Daar heb ik mij dan de D90 Body aangeschaft (890euro) en wat een fantastisch toestel!
                        Samen met de NIkkor AF 50mm 1.8 een droom van een apparaat, de hoge (bruikbare) ISO waarden zijn zeer leuk meegenomen.
                        Ik kom van de D70s en het is dag en nacht verschil.

                        3D AF tracking is een leuke feature, maar raakt snel in de war met de achtergrond of andere kleuren. AF snelheid is in vergelijking met de D70s zeer verbeterd!

                        Het filmen valt al bij al nog mee (het geluid is niet bepaald fantastisch), maar mits een beetje oefening is de kwaliteit van het beeld zeer goed en goed in focus te houden!
                        Meer dan zijn geld waard!
                        Last edited by LuCaZ; 14 oktober 2008, 20:04.

                        Comment


                        • Re: Nikon D90

                          LuCaZ, ben je tijdens het testen van de video op belangrijke beperkingen gestoten? Kan je bijvoorbeeld zelf de diafragmawaarde wijzigen tijdens het filmen of neemt de camera alles automatisch voor zijn rekening, diafragma en sluitertijd? En hoe zit het met de scherpstelling? Blijft de autofocus werken tijdens het filmen? Ben namelijk zeer benieuwd naar de videofuncties van de D90.
                          Auteur van handboeken over digitale fotografie.

                          website: dfonline.be

                          Comment


                          • Re: Nikon D90

                            Oorspronkelijk geplaatst door jstaels Bekijk bericht
                            LuCaZ, ben je tijdens het testen van de video op belangrijke beperkingen gestoten? Kan je bijvoorbeeld zelf de diafragmawaarde wijzigen tijdens het filmen of neemt de camera alles automatisch voor zijn rekening, diafragma en sluitertijd? En hoe zit het met de scherpstelling? Blijft de autofocus werken tijdens het filmen? Ben namelijk zeer benieuwd naar de videofuncties van de D90.
                            De antwoorden op jouw vragen zijn ondertussen op 1 miljoen websites te vinden... waaronder op BD

                            nog even samengevat:

                            Tijdens filmen:

                            -Géén autofocus, dus manueel focussen
                            -Lichtmeting door camera (diafragma kiezen vooraleer je filmt en is niet meer te wijzigen)
                            -Wel belichtingscompensatie mogelijk

                            Beperkingen:

                            -HD resolutie: max 5 min
                            -VGA: max 20min
                            -microfoon met lage kwaliteit (11 kHz, Mono)
                            -rolling shutter
                            -kwaliteit video =| kwaliteit foto's (rood vaak uitgebrand)

                            Comment


                            • Re: Nikon D90

                              Oorspronkelijk geplaatst door LuCaZ Bekijk bericht
                              Gisteren was ik in de Mediamarkt Maastricht en daar stond de D90, volledig te gebruiken.
                              Ik was meteen verliefd, wat een LCD -scherm en gebruiksgemak!
                              Aangezien ik toch al enkele weken aan het kijken was naar de D90, had ik besloten naar een fotowinkel te gaan in de buurt. Daar heb ik mij dan de D90 Body aangeschaft (890euro) en wat een fantastisch toestel!
                              Samen met de NIkkor AF 50mm 1.8 een droom van een apparaat, de hoge (bruikbare) ISO waarden zijn zeer leuk meegenomen.
                              Ik kom van de D70s en het is dag en nacht verschil.

                              3D AF tracking is een leuke feature, maar raakt snel in de war met de achtergrond of andere kleuren. AF snelheid is in vergelijking met de D70s zeer verbeterd!

                              Het filmen valt al bij al nog mee (het geluid is niet bepaald fantastisch), maar mits een beetje oefening is de kwaliteit van het beeld zeer goed en goed in focus te houden!
                              Meer dan zijn geld waard!
                              Waarom heb je de D90 niet bij Mediamarkt Maastricht gekocht Ik heb er geen aandelen (sowieseo slechte tijd voor aandelen) maar ik heb de D90 er 10 dagen geleden ook gekocht met de 18-105 VR kitlens voor 1025 euro. Zonder lens ging er 225 euro vanaf.
                              De fotospeciaalzaken in Maastricht en Heerlen waar ik hem wilde kopen hadden de D90 niet in voorraad. Service kan onder meer een reden zijn om een fototoestel bij een fotospeciaalzaak te kopen, maar de ervaring heeft mij geleerd dat bij defecten en storingen het apparaat toch naar de Nikon importeur wordt opgestuurd.

                              Ik heb hiervoor de D70 gehad en beide toestellen zijn inderdaad, zoals je al zei, een verschil van dag en nacht. De techniek heeft de afgelopem jaren niet stilgestaan.

                              Ik overweeg nu ook om de Nikkor AF-D 50 G.1.8 er als extra lens bij te kopen. Het schijnt een goede combinatie te zijn, maar die ervaring had jij ook al.

                              Veel fotoplezier en succes met de D90

                              Groet

                              Theo
                              NIKON D70 | Nikor 18-70 AF-S G DX IF-ED | Nikor 70-300 AF | SB 600 Speedlight + Canon Powershot A80

                              Comment


                              • Re: Nikon D90

                                Ik woon 100 meter van de winkel af waar ik de D90 nu gekocht heb.
                                Als er ooit iets aan moest defect zijn, ben ik binnen 2minuutjes daar. Als ik naar maastricht moet gaan, ben ik telkens 20minuten aan het rijden.

                                Daarnaast ben ik altijd zeer goed geholpen geweest en is de service daar super. (Ze reinigen je sensor gratis, van die kleine dingen die toch wel leuk zijn meegenomen!)
                                De baas is ook een Nikon gebruiker en kan dus bij kleine problemen altijd zelf eens kijken, natuurlijk bij grote defecten worden ze naar de Nikon importeur opgestuurd.

                                Daarnaast is in Nederland slechts 1 jaar garantie, waar ik nu 2 jaar heb!

                                Maar het is een fantastische camera, een grote stap voorwaarts van mijn D70s!

                                Comment

                                Working...
                                X