Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D90

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Nikon D90

    Oorspronkelijk geplaatst door Reginald Dwight Bekijk bericht
    Upgraden van de D80 naar D90 voor betere fotokwaliteit hoeft niet, wegens amper verschil. Enkel als je gevoelig bent voor de nieuwigheden (live-view, beeldstab, video-functie, ...) is de overstap aan te raden.
    Waar haal je die beeldstabilisatie vandaan.
    Nikon en Canon werken nog steeds enkel met stabilisatie in de lens en dit is evengoed op de D80 te gebruiken.

    Wat is er nog nuttig:
    - het gebruik van de CMOS sensor van de D300, waardoor er, buiten de kleine verbetering in resolutie, een behoorlijke verbetering in ruisprestatie is.
    - anti stof systeem, dat het reinigen van de sensor niet overbodig maakt maar toch de frequentie van reinigen verminderd.
    - 4,5 fps kan een upgrade reden zijn als je veel actie foto's maakt.
    - De moderne 3" 920k pixels(full VGA) monitor, die dag en nacht scheelt met de oudere 230k pixels(320X240) monitoren.
    Hubert

    Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

    Comment


    • Re: Nikon D90

      Oorspronkelijk geplaatst door Reginald Dwight Bekijk bericht
      Voor D90 geinteresseerden :

      een mooi gedetailleerd review van de D90, sinds vandaag op :



      Morgen staat er ook een video-review op.

      Zoals verwacht zijn de resultaten zeer positief met mermaals een goede referentie naar de aloude D80. Blijkbaar toch een toestel dat serieus sporen heeft nagelaten bij gebruikers en journalisten her en der ...

      Upgraden van de D80 naar D90 voor betere fotokwaliteit hoeft niet, wegens amper verschil. Enkel als je gevoelig bent voor de nieuwigheden (live-view, beeldstab, video-functie, ...) is de overstap aan te raden. Een D80 aan sterk verlaagde prijs blijft een zeer verstandige beslissing.

      Blijkbaar levert Canon lenzen zonder zonnekap, want dit wordt hier fijntjes vermeld als pluspunt voor de 18-105 mm ("Canon, Are you reading this ?" .... staat er letterlijk).

      Veel leesplezier

      D
      Op de manier van reviewen is zeer veel kritiek op dpreview... http://forums.dpreview.com/forums/re...ssage=29549546
      Was zelf aan 't zoeken naar verschillen in fotokwaliteit tussen D90/D300 maar de ene testen ze met een kitlens, de andere met een toplens...
      mkryzan wrote:
      > For those that are in the market, in what I think is a balanced
      > review, Camera Lab concludes that the D90 is a marginal improvement,
      > specifically,
      >
      > 1. Compard to the D80 --- The image quality of the D90 is
      > significantly different from the D80, and we’re not referring to
      > resolving power. The D80 was already top of the class for 10
      > Megapixel models, so there’s little if any perceptible benefit to two
      > extra Megapixels. The difference lies in image processing, with the
      > D80 going for consumer-friendly vibrant output, while the D90 opts
      > for a more refrained approach; don’t expect much difference in
      > resolving power. Going for the D90 is more about having the new
      > features, and the biggest new feature is the movie mode, which in use
      > turned out to be a real mixed bag.

      Having owned the D80, I have to disagree with this evaluation. The noise control is much better on my D90 than D80. The metering has also been greatly improved, especially in regard to highlight retention with D-lighting. I don't see this mentioned in the review what so ever. Furthermore, the reviewer complains of blowing highlights on a snow covered mountain in broad daylight from a few miles away? The 450D blew the highlights in the same fashion, just as you'd expect any DSLR to do.At f/8, the 450D also retained much less detail in the landscape shot, as it looks almost smeared versus the D90. This is pretty blatant, but again, the reviewer did not mention it.
      >
      > The D90 is however clearly better-featured than its predecessor, but
      > much of it is modern gadgetry. The D80 shares essentially the same
      > ergonomics, build quality, viewfinder and 11-point AF system etc. and
      > unless you want or need Live View, faster continuous shooting, video
      > recording, a better-looking screen, existing D80 owners should be
      > happy with what they’ve got. Indeed if you can live without the new
      > gadgetry, the D80 remains a great choice for new buyers [at bargain
      > prices].

      He says that the D90 shares the same build quality as the D80, which it does, but the D90 gets a 16/20 and the D80 got a 17/20? He also scores the D90 a 19/20 for handling, and the D80 only a 16/20, when again, the cameras are of the same build, size, and ergonomics? He is very inconsistent in these two categories when comparing reviews. The D90 has also improved the AF system and the reviewer mulls over a 50% increase in shooting speed as well as a small tip to the larger, 3x the resolution LCD over the D80, that does make quite a difference when shooting.
      > 5. Compared to the Canon’s EOS 450D / Rebel XSi ----- The Canon EOS
      > 450D / Rebel XSi is priced comfortably below the D90, but like the
      > 400D / XTi and D80 before them, many will compare the two models.
      >
      > In terms of picture quality, there is no difference between the two
      > cameras based on our review. Feature wise, the two cameras have many
      > similarities and each has distinct advanatages (e.g. the D90 has
      > quicker 4.5fps continuous shooting, video and a better screen while
      > the Canon offers 14-bit processing, more capable RAW processing
      > software, Live View with a Live Histogram and smoother refresh rate).
      > Overall, the D90 is better-featured – so once again if you value the
      > extra features of the Nikon, it could be worth spending the extra.

      He says that there is no difference in IQ between the D90 and the 450D, yet he gives the 450D a 19/20 in IQ scoring, and the D90 an 18/20.
      >
      > FINAL VERDICT: There’s no doubt the Nikon D90 is a very impressive
      > DSLR, but it’s more about enhanced features and superior handling,
      > rather than greatly improved image quality. It's not a significant
      > step-up from 10 Megapixel models, and as you can see in our Results
      > pages, you can achieve very similar output with the cheaper Canon EOS
      > 450D / XSi. Ultimately the Nikon D90 is an excellent DSLR that
      > easily earns our Highly Recommended rating, but it’s not the same
      > slam-dunk of its predecessor. There’s several compelling
      > alternatives that demand careful consideration of feature-sets, build
      > and handling, not to mention an honest evaluation of your own
      > photographic requirements.

      Overall, he gives the D90 an 89%, the D80 an 86%, the D300 a 90%, and a the 450D an 88%. This guys final scoring are contrary to his reviews. He's a bit all over the place and I have a little less respect for Camera Labs.

      En...

      That review was pretty badly executed. It's mostly about price and features.

      Some areas in which the D90 could/should make a difference are totally neglected: high iso performance, metering, maybe active D-lighting... When it comes to IQ apparently only resolution counts for Cameralabs....

      And I'm not even mentioning the stupidity of testing different camera's with different kit lenses. Ok, so maybe I just did....
      Flickr

      Comment


      • Re: Nikon D90

        Vandaag als nikonian met een canon setje 20D eens de D90 getest met de 18-105 kitlens :

        positieve bevindingen :

        -goede automaat voor iedereen
        -goede lichtmeter
        -AF is uitgebreid maar acuraat
        -goede DSLR met meer knopjes en mogelijkheden dan een gemiddelde mens belieft. (kan ook als negatief ervaren worden)
        -sprong voorwaarts tov voorgangers op hoge ISO, zeker binnenskamers
        -scherm groot en aangenaam, op liveview kan je makkelijk je TV pannen en volgen.

        kleine minpunten

        -LV focus inhuis matig, AF hunt
        -video is nog een gimmick, gebrek aan AF zorgt niet voor makkelijke behandeling
        -1600 ISO vergeleken met de 20D 1600 ISO zonder bewerking, 20D is nog steeds cleaner. ik had beter gehoopt

        Comment


        • Re: Nikon D90

          Oorspronkelijk geplaatst door Freddy_bj Bekijk bericht
          hey
          ben zaterdag om de d90 geweest, samen met 18-200VR lens bij artencraft in gent.
          ben wel nog beetje nieuw in fotografiewereld, maar wil me er sterk in verdiepen,
          na enkele foto's genomen te hebben in raw(nef) en jpg wil ik deze importeren in apperture, blijken dit niet compatibel te zijn met de meeste software.
          bestand word niet ondersteund, enkel in de meegeleverde ViewNX die meegeleverd is kunen de raw foto's worden gebruikt. bestaan er codec's om dit ook mogelijk te maken de foto's te bewerken in aperture, photoshop cs3 e.d.?
          verder zalig toestel om mee te fotograferen, al moet ik nog veel leren.
          greetz
          De andere programma's volgen altijd wat later. Zij moeten wachten tot Nikon het NEF formaat van de D90 ter beschikking stelt en dan pas kunnen zij hun RAW SW aanpassen.
          Dus er zal wel een update van apperture komen die de D90 ondersteunt.
          Tot sluitertijd, Dirk

          Comment


          • Re: Nikon D90

            Nieuwste Camera Raw van Adobe ondersteund D90 (==> CS3)

            www.PhotoPC.be - BD0430BE - NiCaNolta

            Comment


            • Re: Nikon D90

              Het grootste voordeel is volgens mij de CMOS sensor. Die geeft gewoon veel minder ruis op hoge iso's. Met de D80 was iso800 nog superstrak, met de D90 is dat misschien wel zo op iso3200...
              Nikon D50+Nikkor AF-D 24-85mm f/2.8-4.0 IF+Nikkor AF-D 50mm F1.8

              Comment


              • Re: Nikon D90

                Luminous-landscape over D90:

                Comment


                • Re: Nikon D90

                  Hier en daar is al geschreven dat er vrij snel een D90x zou uitkomen. Een D90 zonder de video-functie die een stukje goedkoper zou zijn. Te vinden op dpreview en nikonrumors.

                  Misschien geen slecht idee ...


                  D
                  Nikon D7000/16-85mm / 70-300mm / 50 mm f1.8 / 85 mm f1.8 / Tamron 70-200 f2.8 / SB600

                  Comment


                  • Re: Nikon D90

                    Oorspronkelijk geplaatst door Reginald Dwight Bekijk bericht
                    Hier en daar is al geschreven dat er vrij snel een D90x zou uitkomen. Een D90 zonder de video-functie die een stukje goedkoper zou zijn. Te vinden op dpreview en nikonrumors.

                    Misschien geen slecht idee ...


                    D
                    Hoogst onwaarschijnlijk. Nikonrumors refereert trouwens naar dpreview als bron, en op dpreview zelf vind je dit:

                    It's interesting, but I have already heard that D90x is comming shortly after the D90. And the D90x doesn't have video feature. So, both camps will be satisfied.
                    en

                    My acquaintance who works at Apple and somewhere with his coleagues collect all these kind of rumors. He is right most of the time.
                    Klinkt niet erg betrouwbaar.

                    Zou een nogal domme zet zijn van Nikon, aangezien de extra productiekosten voor het implementeren van de videofunctie zo goed als nihil zijn (is toch grotendeels software).
                    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                    Comment


                    • Re: Nikon D90

                      nog een review...
                      Flickr

                      Comment


                      • Re: Nikon D90

                        Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
                        100% akkoord.
                        De mensen die ik ken met d40(x) weten niet wat een aandrijfmotor in een camera is en zullen nooit ontdekken dat er ook lenzen zijn die niet automatisch scherpstellen op hun camera. En die mensen zijn zeer tevreden over hun toestel. De kwaliteit is stukken beter dan hun vorige toestel en ze kunnen nu een foto nemen van hun kleine voor die zijn hoofd heeft weggedraaid.


                        Ik heb enkel een d40 en ik vind het behoorlijk lastig dat ik bv geen nikkor 1.4 50 kan kopen.
                        Had dan een andere/betere camera gekocht? Dat kon ik niet betalen.


                        Wat ik wou vragen: kan je het focuspunt van de lenzen ook aanpassen op deze d90 zoals dat het geval was op de d300?

                        Comment


                        • Re: Nikon D90

                          Oorspronkelijk geplaatst door Goudvis Bekijk bericht
                          Ik heb enkel een d40 en ik vind het behoorlijk lastig dat ik bv geen nikkor 1.4 50 kan kopen.
                          Had dan een andere/betere camera gekocht? Dat kon ik niet betalen.
                          Sigma heeft er ééntje met een AF-motor, en Nikon heeft zelf onlangs een exemplaar met AF-S aangekondigd.

                          Geen geld hebben voor een betere camera, da's maar een slap argument hoor. Als je een 50mm prime wil, zal het niet lang duren vooraleer een externe flitser op je verlanglijstje komt. En dan een statief, en extra batterijen die wel handig kunnen zijn... Als je dan naar het totale prijskaartje kijkt, maakt het toch weinig uit of je body 100€ meer of minder had gekost. Hobby's kosten geld hé. De D40/D60 is niet gemaakt voor hobbyisten, maar voor mensen die meer kwaliteit/snelheid willen dan hun compactje, zonder daarvoor te moeten investeren in vele en/of dure lenzen.

                          Een D80 kost trouwens niet zo veel meer hoor. Maandje doorsparen misschien?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Goudvis Bekijk bericht
                          Wat ik wou vragen: kan je het focuspunt van de lenzen ook aanpassen op deze d90 zoals dat het geval was op de d300?
                          Ik dacht van niet. (Ik neem aan dat je het kalibreren van het scherpstelpunt bedoelt mbt back- en frontfocus?)
                          Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                          Comment


                          • Re: Nikon D90

                            Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
                            Sigma heeft er ééntje met een AF-motor, en Nikon heeft zelf onlangs een exemplaar met AF-S aangekondigd.

                            Geen geld hebben voor een betere camera, da's maar een slap argument hoor. Als je een 50mm prime wil, zal het niet lang duren vooraleer een externe flitser op je verlanglijstje komt. En dan een statief, en extra batterijen die wel handig kunnen zijn... Als je dan naar het totale prijskaartje kijkt, maakt het toch weinig uit of je body 100€ meer of minder had gekost. Hobby's kosten geld hé. De D40/D60 is niet gemaakt voor hobbyisten, maar voor mensen die meer kwaliteit/snelheid willen dan hun compactje, zonder daarvoor te moeten investeren in vele en/of dure lenzen.

                            Een D80 kost trouwens niet zo veel meer hoor. Maandje doorsparen misschien?
                            Idd, ik heb (zoals de meesten) een grote verlanglijst.
                            Doch als arme student blijft het bij een toenemende lijst. (sponsors zijn welkom)

                            Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
                            Ik dacht van niet. (Ik neem aan dat je het kalibreren van het scherpstelpunt bedoelt mbt back- en frontfocus?)
                            ja

                            Comment


                            • Re: Nikon D90

                              Oorspronkelijk geplaatst door Reginald Dwight Bekijk bericht
                              Hier en daar is al geschreven dat er vrij snel een D90x zou uitkomen. Een D90 zonder de video-functie die een stukje goedkoper zou zijn. Te vinden op dpreview en nikonrumors.

                              Misschien geen slecht idee ...


                              D
                              Is totaal onlogisch.
                              De x extentie bij Nikon geeft een upgegrade body van dezelfde serie aan. D2 -> D2x, D40 -> D40x
                              De x is ook de aanduiding voor extended. Dus als er effectief zo een model zou komen(wat ik oerdom van Nikon zou vinden), zou D80x veel logischer zijn.
                              Hubert

                              Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                              Comment


                              • Re: Nikon D90

                                Hei iedereen…

                                Ik vraag me al een tijdje af hoe die live view mogelijk is op een reflex toestel… is dat dan ook met een camera of is het idd die sluiter die open blijft staan…
                                Of hoe zit dat?
                                Is het dan niet mogelijk dat je stof binnen je cam krijgt?

                                Ik las hier al meermaals dat mensen de video functie niet willen gaan gebruiken omdat de sluiter dan constant open staat… en dus dat stof onvermijdelijk is…

                                Groeten!
                                Nikon D300

                                Comment

                                Working...
                                X