Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pentax K110D hot noise op alle iso waardes in JPEG modus ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Pentax K110D hot noise op alle iso waardes in JPEG modus ?

hallo iedereen,

Ik heb me recent een pentax K110D aangekocht, het was voorlopig een goedkope oplossing zonder teveel moeten inboeten op kwaliteit en opties.
    Helaas toen ik gisteren wat testjes had uitgevoerd merkte ik groene en rode pixels op mijn resultaten. Ik vreesde eerst voor dode pixels, maar op 200 en 400 asa zie ik ze niet. Nu het rare is wel dat ze steeds op dezelfde plaats tevoorschijn komen. En als ik me niet vergis zou hot noise toch ad randum zijn?
    Dus nooit op de zelfde plaats? Of vergis ik me hierin?

Nu het is een nieuwe camera, maar ik heb hem laten overkomen van Amerika.
    De verkoper stelde voor om hem hier binnen te brengen bij de Beuckelaer in Aarschot. Maar mijn vrees is dat de camera lang binnen zal zijn voor "herstel" en ik uiteindelijk toch een refurbished camera terug zal krijgen.

Wat stellen jullie voor dat ik zou gaan doen?

Hier alvast de foto's van de groene en rode pixels.

UPDATE: Het blijkt nu zelfs zo te zijn op alle iso waardes. En treed enkel op bij JPEG, niet bij RAW opnames !
    Last edited by JinXter; 24 augustus 2008, 12:59.

Re: Pentax K110D hot noise op alle iso waardes in JPEG modus ?

Niemand ?

Comment

Op de eerste link is niks te zien.
      De tweede link is niet duidelijk genoeg.
      Als je camera gedekt is door garantie in België waarom zou je die niet binnen doen? Je kunt toch niet verder blijven sukkelen met een toestel waarvan de resultaten je geen voldoening geven. Veel opties zijn er niet hé.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
      Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Dat zijn idd hotpixels. Bij RAW zie je deze niet, omdat de meeste RAW software deze automatisch uitmapt.

Hotpixels zijn een klassiek probleem bij sensoren. Ik had er op m'n eerste DSLR ook eentje (de Pentax *istDS), maar vermits ik na enkele 100en opnames naar RAW overschakelde had ik er nadien geen last meer van. Mogelijk hebben de twee DSLRs (Pentax K10D en K20D) die ik sindsdien nog gebruikte er ook, maar weten doe ik het niet vermits ik enkel RAW trek...

Als je de intensie hebt RAW te gaan fotograferen zou ik het gewoon zo laten...

Zoniet kan je je camera inwisselen of naar De Beukelaer laten opsturen om de pixels uit te laten mappen. Ze zorgen er dan voor dat je ze ook in JPG niet meer zal zien. Best naar je fotohandelaar gaan om te zien wat zij aanbevelen. Ik zou gaan voor het uitmappen ipv het inwisselen, vermits je bij uitwisselen steeds het risico hebt dat je nieuwe camera er ook heeft. Dat kan een lange weg worden, vermits ik me meen te herinneren dat de 6MP CCD sensor van Sony die door Pentax in jouw camera werd gebruikt nogal vaak één of twee hotpixels had... Mijn *istDS had diezelfde sensor, en ook Nikon gebruikte 'm.

Wim
        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Hallo Wim

Wel het is zo dat ik voor de reis liefst wel in jpeg formaat zou willen capteren.
          Anders zit ik met een massa aan geheugenkaartjes voor Raw.
          Maar ik kan er ergens mee leven, in photoshop is het makkelijk op te lossen.
          Maar bon het is een minpunt. Nu durf ik toch het risico niet meer nemen om hem op te sturen. Het zou een 3 weken duren, iets te nipt tegen mijn vertrekdatum.

Alvast bedankt voor de uitleg! Ik wist niet dat mijn senor daar zo gevoelig aan was, maar bon ik mag ook niet teveel verwachten voor de betaalde prijs.

Groeten

Michaël

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
            Op de eerste link is niks te zien.
            De tweede link is niet duidelijk genoeg.
            Als je camera gedekt is door garantie in België waarom zou je die niet binnen doen? Je kunt toch niet verder blijven sukkelen met een toestel waarvan de resultaten je geen voldoening geven. Veel opties zijn er niet hé.

Grtz, RF
            De eerste is een zip file met de foto's.

Comment

Working...
            X