Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oproep aan D300 bezitter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Oproep aan D300 bezitter

Hoi,

Onlangs ben ik de trotse eigenaar geworden van de Nikor 80/200mm 2.8F AF-D.
    Ik gebruik deze op mijn D80 en kwam niet tot het gewenste resultaat qua scherpte. Na uitgebreide test's kwam ik tot de vaststelling dat deze last heeft van backfocus en zeker op 200mm. Uiteraard het internet afgeschuimd naar soortgelijke gevallen en bij velen, vooral op een D70 en D80, kwam dit euvel naar voor.
    Nu zou ik graag, voor ik deze lens opstuur voor nazicht-reparatie graag kijken of het echt aan de lens ligt. Hiervoor zou ik beroep willen doen op iemand met een Nikon D300 om te kijken of dit probleem zich daar ook op voordoet. Liefst iemand uit de omgeving van Sint-Niklaas die bereidt is dit samen even uit te testen.

Reageren kan via dendoor@telenet.be.

Alvast bedankt voor de eventuele medewerking.

mvg,

Den Door.
    My site : http://www.photografie.be

Re: Oproep aan D300 bezitter

Oorspronkelijk geplaatst door Den Door Bekijk bericht
    Hoi,

Onlangs ben ik de trotse eigenaar geworden van de Nikor 80/200mm 2.8F AF-D.
    Ik gebruik deze op mijn D80 en kwam niet tot het gewenste resultaat qua scherpte. Na uitgebreide test's kwam ik tot de vaststelling dat deze last heeft van backfocus en zeker op 200mm. Uiteraard het internet afgeschuimd naar soortgelijke gevallen en bij velen, vooral op een D70 en D80, kwam dit euvel naar voor.
    Nu zou ik graag, voor ik deze lens opstuur voor nazicht-reparatie graag kijken of het echt aan de lens ligt. Hiervoor zou ik beroep willen doen op iemand met een Nikon D300 om te kijken of dit probleem zich daar ook op voordoet. Liefst iemand uit de omgeving van Sint-Niklaas die bereidt is dit samen even uit te testen.

Reageren kan via dendoor@telenet.be.

Alvast bedankt voor de eventuele medewerking.

mvg,

Den Door.
    Als ge niet meteen iemand vindt en ge hebt er ritje naar Dendermonde voor over, geef maar seintje dan ...

Comment

Been there, done that.
      Had hetzelfde probleem met een 80-200 draai op D70 en een D200. Heb het probleem nooit gehad met een analoge F100.
      Het probleem was effectief het objectief, en de enige oplossing is geweest om ze terug te verkopen en een ander objectief te kopen. De AF-S versie heeft hier normaal geen last van, de schuifzoom ook niet dacht ik.

Het probleem doet zich voornamelijk voor bij scherpstellen op korte afstanden wanneer ingezoomd tot 200mm. Ik verkreeg betere resultaten door de zoom een beetje terug te draaien naar 150 mm (normaal kan je ook daar scherpstellen en dan terug doorzoomen). Bij focussen op afstanden groter dan 5m is het ook quasi weg. Diafragma op f4 tot f5.6 helpt ook al heel veel.

Maar inderdaad best eens testen op een andere body om zekerheid te hebben.

Comment

Is er dan niemand die die combinatie gebruikt op een D300 ? Ik had graag geweten of die er ook last van hadden want dat van die body's van een D70 - D80 en D200 was ik ook al tegengekomen. Dus ben ik toch eens nieuwsgierig of iemand met een D300 er wel of geen last van zou hebben. Ook is mijn vraag nu of ze dit effectief zullen kunnen herstellen zodat de lens toch enigszins bruikbaar wordt op een digitaal toestel.

Reacties dus meer dan welkom.

Mvg,

Den Door.

Comment

Lees dit eens en doe de test!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
            Lees dit eens en doe de test!
            http://focustestchart.com/focus10.pdf
            Heb ik al lang gedaan hoor. Zoals ik zeg is de lens in combinatie met de D80 al volledig getest, waardoor het backfocus probleem naar voor is gekomen. Heb ondertussen al contact genomen met Nikon en op hun vraag, of ik dit even kon testen op een andere body, heb ik dus deze post geplaatst.

En waarom een D300 ? Omdat ik me deze in de toekomst zelf wel eens wil aanschaffen. Indien op een D300 geen probleem hoef ik ze niet terug te sturen en kan ik verder lekker doorsparen voor de D300 zonder me over deze lens nog zorgen te maken.

Er is ondertussen al naar voor gekomen ( via andere forums ) dat vele van deze exemplaren last hadden van backfocus op digitale toestellen en niet op de F-reeks. Daarom dat ik zelf eens wil zien of de D300, als toch een hoogwaardig toestel, dezelfde backfocus zal vertonen als de D80. Indien ja, gaat ze direct terug voor herstelling.

Verdere hulp of tips en reacties zijn steeds welkom.

Mvg,

Den Door.

Comment

Is er dan niemand die die combinatie gebruikt op een D300 ? Ik had graag geweten of die er ook last van hadden want dat van die body's van een D70 - D80 en D200 was ik ook al tegengekomen. Dus ben ik toch eens nieuwsgierig of iemand met een D300 er wel of geen last van zou hebben. Ook is mijn vraag nu of ze dit effectief zullen kunnen herstellen zodat de lens toch enigszins bruikbaar wordt op een digitaal toestel.

Reacties dus meer dan welkom.

Mvg,

Den Door.
              Ik had al een ander exemplaar tegen de tijd dat de D300 er was, dus ik kan niks met zekerheid zeggen. Echter, op 200mm f2,8 is er nog altijd sprake van een kleine hoeveelheid backfocus op focusafstanden tussen 1,8 en 3m. De focus is beduidend correcter als ik uitzoom tot 135 a 150, en dan terug doorzoom naar 200mm (visueel). De foto is echter een pak slechter door een of andere optisch probleem dat optreedt (fuziness bij harde contrastovergangen). Dit is vermoedelijk de oorzaak van het scherpstelprobleem. Op een full frame camera zoals de D700 is dit probleem quasi onbestaande. Eenmaal je de beperkingen van het objectief kent kan je er echter wel redelijk rond werken.

Die focustestchart die hier aangehaald wordt heeft trouwens ook nogal beperkingen. Je test alleen maar focus op een relatief korte scherpstelafstand, maar dat is niet representatief voor andere focusafstanden. En dergelijke afwijkingen zijn zelden lineair.
              Een oudere 105mm Micro Nikkor is bvb haarscherp dichtbij, maar redelijk soft wanneer gebruikt op oneindig...

Als het exemplaar niet meer in garantie is zou ik wel twee keer nadenken en goed informatie inwinnen bij Procirep. Ik heb indertijd dit pad ook bewandeld, en het objectief is uiteindelijk bijna 6 maanden weg geweest zonder dat het probleem opgelost raakte. Vervangen is de enige oplossing geweest. Ondertussen zouden ze nu wel al meer ervaring moeten hebben met het probleem, en zouden ze ook al de nodige apparatuur moeten hebben om lokaal aan objectieven te kunnen werken (de mijne moest nog naar Frankrijk).....
              Last edited by spacemanbow; 22 augustus 2008, 15:07.

Comment

Ik snap het probleem niet, de D300 heeft toch de vrij fantastische functie: Auto-focus calibration (fine-tuning) now available (fixed body or up to 20 separate lens settings) ?
                http://www.dpreview.com/reviews/nikond300/

Of is de backfocus zo grof dat het zo niet opgelost kan worden?

groeten,
                Koen
                Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Heb ik al lang gedaan hoor. Zoals ik zeg is de lens in combinatie met de D80 al volledig getest, waardoor het backfocus probleem naar voor is gekomen. Heb ondertussen al contact genomen met Nikon en op hun vraag, of ik dit even kon testen op een andere body, heb ik dus deze post geplaatst.

En waarom een D300 ? Omdat ik me deze in de toekomst zelf wel eens wil aanschaffen. Indien op een D300 geen probleem hoef ik ze niet terug te sturen en kan ik verder lekker doorsparen voor de D300 zonder me over deze lens nog zorgen te maken.
                  Mischien deze test hier eens laten zien.

De D300 heeft net als de D3 en D700 ook een optie waar je backfocus of Frontfocus kan corrigeren, dan neemt hij deze instellingen in zijn geheugen, en als je dit objectief er op zet wordt deze correctiewaarde meteen ingesteld.

Comment

Er is ondertussen al naar voor gekomen ( via andere forums ) dat vele van deze exemplaren last hadden van backfocus op digitale toestellen en niet op de F-reeks. Daarom dat ik zelf eens wil zien of de D300, als toch een hoogwaardig toestel, dezelfde backfocus zal vertonen als de D80. Indien ja, gaat ze direct terug voor herstelling.

Verdere hulp of tips en reacties zijn steeds welkom.

Mvg,

Den Door.
                    Op de D300 heb je AF correctie voor 10 lenzen dacht. Je kan de front- of back focus dan ook corrigeren, zonder dat de lens in principe binnen moet.

Ik heb ook een Tamron 17-50/2.8 en ze vertoonde 30mm FF.
                    De lens was maar 4 maanden oud en dacht waarom zou ik ze compenseren. Het is een nieuwe lens en ze moet maar goed zijn. Heb ze terug binnen gebracht en ze gingen ze naar De Beukelaar terug sturen. Het zou 2 a 3 weken duren. Uiteindelijk heeft het 10-11 weken geduurd en de lens zou ook in Japan terug gezetten hebben.(Kreeg telefoontje tijdens mijn vakantie(in Oostenrijk), dat ik de lens mocht komen afhalen)

Dus als je de lens kan missen kun je het overwegen want de herstelling-afregeling kan wel efkens duren.
                    Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                      Ik snap het probleem niet, de D300 heeft toch de vrij fantastische functie: Auto-focus calibration (fine-tuning) now available (fixed body or up to 20 separate lens settings) ?
                      http://www.dpreview.com/reviews/nikond300/

Of is de backfocus zo grof dat het zo niet opgelost kan worden?

groeten,
                      Koen
                      Koen, van deze prachtige functie was ik niet op de hoogte

Comment

Blij goed nieuws te hebben kunnen geven vanmiddag dan
                        Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Ondanks deze reacties, waarvoor mijn dank, sta ik nog steeds open voor iemand met een D300 die deze lens even wil uittesten. Kunnen we beiden, indien er op de D300 ook de backfocus naar voor zou komen, kijken of de functie van fijnafstelling op het toestel naar behoren werkt . . .

Alvast bedankt tot hiertoe aan iedereen !

Mvg,

Den Door.

Comment

Misschien toch best eens proberen of de afwijking te corrigeren valt met die D300/D3/D700 functie...

Heeft er iemand ervaring met die functie in combinatie met telezoom-objectieven? Je kan namelijk maar 1 factor instellen, + of - x. Echter een zoomobjectief heeft meestal geen lineaire afwijking ( 2 factoren varieren, zoom instelling, en focusafstand).... Is die focusfinafstelling een lineaire verschuiving of werkt het toch nog intelligenter? Ik heb nog niet echt nodig gehad, dus mij er ook niet in verdiept...

Comment

Beste mensen.

Ik heb voor mezelf deze middag de knoop doorgehakt en ben om een nieuwe D300 Body gegaan. Effe mezelf eens lekker verwennen dus .

Volgende vaststellingen heb ik ondertussen gedaan :

- 80/200 direct getest -> had al een pak minder last van de backfocus !
                              - in de finetuning zoals aangehaald op deze post de lens een correctie gegeven van in het toestel zelf

Resultaat : backfocus zo goed als verdwenen, zowel op 80 (waar geen was ) als op 200mm ( waar het erg was ). Scherpte komt nu ook pas naar boven van de lens.

Ik ben met andere woorden weer een gelukkig mens vandaag

Iedereen bedankt voor de medewerking

Mvg,

Den Door.

Comment

Working...
                              X