Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherpte probleem EOS 350D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Scherpte probleem EOS 350D

Ik heb een Canon EOS 350D met een 24-105 IS USM L lens. Ik kan niet altijd zo tevreden zijn over de scherpte van de foto's. Nu heb ik eens op internet zitten zoeken en las meerdere berichten van mensen die alleen echt scherpe foto's kregen bij F8 tot F12. Ik heb dus eens een aantal testjes gedaan en inderdaad, de foto's die ik maak bij een laag getal (F4) zijn niet echt helemaal scherp, exact dezelfde foto op F8 is duidelijk scherper (goed scherp dus).
    Wat moet ik hiermee, zou het helpen om de camera naar Canon te sturen voor reparatie of is dit een bekend probleem van deze camera (al kan ik me dat niet echt voorstellen) ? Ik zou graag horen als meer ditzelfde probleem hebben gehad en of het opgelost kan worden. Alvast bedankt

Re: Scherpte probleem EOS 350D

Het is normaal dat je beelden scherper zijn op f8 dan op f4. de vraag is natuurlijk hoe onscherp zijn je foto's op f4. Je kan bijvoorbeeld een front/back focus probleem hebben. Een paar voorbeeldjes zouden al voor meer opheldering zorgen. In het algemeen als er een probleem is zal het eerder de lens zijn dan de body.
    Groetjes Steco

Comment

Sorry voor de late reactie, hierbij twee voorbeeldjes. De foto's zijn van statief genomen met zelfonstpanner en er is scherpgesteld op "creative". Ik vindt dat er bij de f4 foto een soort van waas zit, de foto genomen bij f8 is gewoon scherp. Hieronder twee linkjes naar de foto's, de exif zit in de foto.

Foto 1

Foto 2

Comment

1- Ben je wel zeker dat je altijd scherpstelt op het gewenste punt?
        2- Op iso 800 (voorbeeldfoto's) heb je minder scherpte omdat de camera ruisonderdrukking toepast.
        3- Heb je de beeldstabilisatie uitgeschakeld, want die durft wel eens tegenwerken op statief (ook al zeggen ze bij Canon van niet...).
        4- Maak eens foto's van beter belichte onderwerpen, meer licht = meestal ook meer scherpte.
        5- De waas over de foto is lensflare van het ledje dat in de lens schijnt.
        6- Met de lens volledig open heb je inderdaad iets minder scherpte, maar met de 24-105 f4 L IS kan je toch behoorlijk scherpe foto's maken op f4.
        Ze zullen wel iets scherper worden op f8-f11, maar het is niet altijd nodig om met die lens het diafragma zover dicht te zetten.
        7- Als je probeert om zo dicht mogelijk scherp te stellen bij het onderwerp, dan zit je tegen die limiet aan, op dat ogenblik is de scherpte ook niet altijd optimaal (een 24-105 is geen macrolens).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Uitstekende analyse, BB, en een paar erg nuttige tips.
          Ik volg deze thread met argusogen want ik heb teveel onscherpe foto's en ik werk ook met een 350D!
          Door aandachtig de verschillende posts van Spooky te lezen, nl.
          Scherpte
          Bewegingsonscherpte
          Scherptediepte

heb ik al een paar oorzaken kunnen achterhalen. Bij mij ondermeer:
          1. wegens te weinig licht, een te lange sluitertijd (vaak onder 1/60). Op te lossen (en deels reeds opgelost) door een statief gebruiken, lichtsterke lens (17-55 f/2.8 of een prime van f/1.8), indirecte flits (waarvan ik echt nog niet veel bak! ), meer licht proberen in de kamer te krijgen (ander tijdstip van de dag, meer kunstlicht indien nog nodig)
          2. te bewegelijk onderwerp (nl. mijn kleindochter). Nog niet opgelost. Denk aan Valium zowel voor fotograaf als model (), kortere sluitertijd, gebruik van flits.
          3. te geringe scherptediepte met mijn 50mm en 85mm lensen, vooral als je ze, zoals ik totnogtoe meestal deed, wijdopen gebruikt: het puntje van de neus is misschien wel scherp, maar de ogen al niet meer. Op te lossen door kleinere diafragma's te gebruiken, wat dan weer helaas resulteert in te lange sluitertijden...
          Ik moet wel zeggen dat DOF-master onverbiddelijk is. Wil ik echt meer scherptediepte, dan moet ik mijn primes dichtschroeven, maar dan verlies ik ook dat mooie bokeh.
          4. wellicht te beverige handen. Eveneens op te lossen met statief. Of Valium ()

Maar zelfs van statief heb ik regelmatig foto's die niet scherp genoeg zijn. Ik moet vooral leren een kleiner diafragma (groter f-waarde) te gebruiken, en schakel, sinds gisteren, mijn IS uit (en gebruik de zelftimer) als ik van statief werk.

Toch ben ik er niet van overtuigd dat de 350D zo scherp schiet. In de BD-challenge van augustus heb ik zes Canon 350D-toestellen geteld (misschien waren er meer, maar enkele deze werden door hun gebruikers als een 350D geïdentificeerd). Drie foto's waren mooi scherp, maar drie kregen van de jury (iedereen die een beoordeling gaf) de opmerking "onscherp" mee, ook mijn foto (genomen met een 85mm f/1.8; helaas een sluitertijd van 1/30, met een diafragma van f5.6; dus wellicht "bewegingsonscherpte", zowel van de fotograaf als het model).

Aan de andere kant moet ik zeggen dat ik onlangs een hele reeks foto's gemaakt heb met de 10-22mm (meeste op 10mm), zowel met diafragma's van f/4 als van f/11, ofwel in de stand A-DEP ofwel met diafragmaprioriteit, en haast geen enkele vertoont enige onscherpte.
          Dus ik ben niet zeker wat de exacte oorzaak van mijn onscherpte is...

Zoals gezegd zal ik deze thread blijven volgen...
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Ik gebruik al een 350D van toen die nog maar net uit was, en ik kan je zeggen dat ik geen enkel probleem heb. Ik had wél dat probleem met Sigmalenzen bijvoorbeeld, die je echt wel dicht moet draaien om een min of meer scherpe foto te krijgen met lange sluitertijden en dus bewegingsonscherpte als gevolg.
            als je constant tegen de limieten werkt, zoals een sluitertijd die maar nét goed is, of altijd vol open, dan vraag je om problemen. Waarschijnlijk zullen de meesten dan ook nog eens pixelpeepen in plaats van naar foto's te kijken, en dan wordt het dubbel erg.
            Kijk dus eens onder welke omstandigheden je die problemen hebt. Als je in de volle zon aan 1/1000 op 8.0 geen problemen hebt en consistent scherpe foto's, dan ligt het echt wel aan de fotograaf. Verder kan je ook van pakweg een Sigma 70-300 op 300mm en 5.6 geen schitterende resultaten verwachten.

Een 350D is een heel goed toestelletje, dat ook heel goeie beeldkwaliteit biedt. Maar in de extremen (focussnelheid, framerate) kan je uiteraard niet verwachten dat ie hetzelfde presteert als een 30D, 40D en andere recente toestellen. Ik heb dat niet nodig, dus geeft dat ook niet.

ter illustratie dat het allemaal wel kan (ik heb de link ergens anders ook al gezet denk ik)

Genomen met 350D + 70-200 f4 IS, 1/15 op 200mm zonder statief (ik lag op mijn buik):

Toegegeven: dit was een lucky shot. als meneertje niet perfect stil was blijven liggen, was dit nooit gelukt.
            ______
            www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
              Aan de andere kant moet ik zeggen dat ik onlangs een hele reeks foto's gemaakt heb met de 10-22mm (meeste op 10mm), zowel met diafragma's van f/4 als van f/11, ofwel in de stand A-DEP ofwel met diafragmaprioriteit, en haast geen enkele vertoont enige onscherpte.
              Dus ik ben niet zeker wat de exacte oorzaak van mijn onscherpte.
              Op 10 tot 22mm heb je theoretisch ook maar een sluitertijd van 1/10 tot pakweg 1/30 nodig, dus zal je van bewegingsonscherpte veel minder last hebben...
              ______
              www.vue.photo

Comment

Dan is die 85mm van mij inderdaad een stuk moeilijker. Ik krijg geen scherper beelden als:

of

(met die tweede heb ik aan de augustus challenge meegedaan.)

Twee oorzaken: te lange sluitertijd en mijn model niet zo stil als het jouwe!
                Die foto van jou is inderdaad vlijmscherp. Is daar veel Photoshop aan te pas gekomen, of is dat werkelijk het resultaat van die 70-200 van jou?
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Dan is die 85mm van mij inderdaad een stuk moeilijker. Ik krijg geen scherper beelden als:

of

Die foto van jou is inderdaad vlijmscherp. Is daar veel Photoshop aan te pas gekomen, of is dat werkelijk het resultaat van die 70-200 van jou?
                  Ik neem mijn foto's wel altijd in RAW. Ik heb in Lightroom enkel de ogen een klein beetje opgelicht, omdat hij zulke donkere ogen heeft, dat ze op foto's anders zwart lijken. Voor de rest is ie alleen bij het resizen een beetje verscherpt, en dat is het.
                  Als je op www.simplephotography.net bij de portretten gaat kijken, vind je er nog veel meer die denk ik allemaal met die lens gemaakt zijn. Enkel als je duidelijk ziet dat er met de kleuren gefoefeld is, zijn ze bewerkt in Photoshop. De z/w-omzettingen zijn gewoon in Lightroom gedaan. Het ligt dus echt niet aan de camera.

aanpassing: toch niet allemaal. die van de kindjes wel. Die van het blanke en het zwarte meisje zijn in Suriname genomen met mijn 50 1.8, toen had ik die 70-200 nog niet.
                  ______
                  www.vue.photo

Comment

of

Sorry, vergeten te antwoorden op jouw foto's:

De eerste heb je op f1.8 genomen op 1/60. Je 85mm doet het wel goed op 1.8, maar haarscherp is ie dan toch ook niet. Bovendien fotografeer je op 1/60 voor 85mm, en dat is te langzaam.

Tweede foto: 1/30 op 85mm. je moet veel geluk hebben om daar totaal geen beweging te hebben. Een fractie van een millimeter is genoeg om je foto onscherp te maken. Wat is dus jouw oplossing voor binnenshuis: een flitser. Dan kan je manueel werken met je 85mm, diafragma 5.6, sluiter 1/125 of 1/200, en je foto's zullen haarscherp zijn.
                    ______
                    www.vue.photo

Comment

Dank voor je commentaar, SP. Je weet dat ik jouw mening apprecieer. Ik fotografeer in RAW+JPG, maar doe voorlopig nog niet zoveel met de RAW. Heb wel geprobeerd de "spiegelfoto" iets aan te scherpen.
                      Voornaamste fout besef ik: te trage sluiter. Zal volgende keer proberen meer foto's in openlucht te nemen, als het weer het toelaat. Ik zie mijn kleindochter niet zoveel, maar omdat ze volgende week twee wordt...

Ik heb een 580EX II, maar ik vrees dat iemand me hiermee zal moeten leren werken!

(ik wil echt de TS zijn thread niet highjacken, maar omdat het bij mij ook over de (on)scherpte van de 350D gaat... )

Comment

Hopelijk wordt hier nog wat over geschreven want die problemen van LesC ken ik ook (jammer genoeg ). Het zal wel aan het beestje liggen dat achter het toestel staat/ligt/hangt.

Comment

Ook met een 350D?
                          Ik zou het graag op het toestel steken, maar vrees dat het mannetje/vrouwtje achter de camera doorgaans de hoofdschuldige is. Nou ja, zolang we kunnen leren van onze fouten. Mijn eerste stap (na enkele tips per PM) is kortere sluitingstijden en kleiner diafragma's door het gebruik van mijn externe flits. Ik laad alvast de batterijen op!

Comment

Je sluitertijden zijn iets te lang, waarom dan de iso niet omhoog?
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Right! Voor dit soort opnames (binnen, liefst zonder flash, hoewel ik nu via PM wat instructies gekregen heb hoe mijn flits & toestel in te stellen) zal inderdaad de ISO omhoog moeten.

Comment

Working...
                              X