Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherpte probleem EOS 350D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Scherpte probleem EOS 350D

Ik heb die fout ook gemaakt en doe het nu nog regelmatig: te lange sluitertijden. De minste beweging van jou of je onderwerp resulteert in onscherpte.
    Met een 350d zijn echt wel scherpe foto's te maken.
    Zie bvb http://i284.photobucket.com/albums/l...08/roosjes.jpg

Canon Canon EOS 350D DIGITAL
    Flash Used: No
    Focal Length: 60.0mm (canon ef-s 60mm macro)
    Exposure Time: 0.0063 s (1/160)
    Aperture: f/7.1
    ISO Equiv.: 200
    Exposure Bias: -0.33 Whitebalance: Auto
    Metering Mode: matrix Exposure

Ik heb bewust de scherptediepte klein gehouden (bij dit soort fotografie is gezien de geringe afstand tot het voorwerp een opening f/7 klein), maar het gebied dat ik scherp wou, is scherp. Maar gewacht op een windstille dag en toch nog de sluitertijd vrij hoog gekozen om te voorkomen dat het kleinste zuchtje wind voor bewegingsonscherpte zou zorgen, fotoapparaat op statief en afdrukken met timer functie.

Ok, dit soort onderwerpen leent zich daar veel gemakkelijker toe dan een beweeglijke tweejarige.

Maar deze foto van een bonte kauw kan misschien wel overtuigen:
    http://img512.imageshack.us/my.php?i...r101dxoia0.jpg

gemaakt met een 85 mm iso 400 1/160

Maar het ligt dus echt niet aan het fotoapparaat.
    Geniet van foto's maken

Comment

Een 350D geeft beestig goeie beeldkwaliteit voor zo'n dwerg. Eigenlijk beestig goeie kwaliteit tout court, zeker als je dan ook nog eens goeie lenzen gebruikt, en Les gebruikt daar een excellente 85 1.8. Daarmee kan je zien of een vlieg nog maagd is of niet.
      ______
      www.vue.photo

Comment

Jullie hebben me overtuigd, gasten! Ik heb gisteren met flash zitten experimenteren (om een kortere sluitertijd te krijgen). Een flits geeft evenwel andere problemen (valse schaduwen, "plat" filtsen...), zodat ik de 580EX II indien mogelijk toch wil vermijden. Wil de flash wel gebruiken als invul, of, bij feestjes, waar het toch meer om kiekjes/snapshots gaat.
        Ik heb me wel voorgenomen om die externe flits goed onder de knie te krijgen (daarom ook dank aan degenen die me via PM wat gedetailleerde instructies gegeven hebben), omdat, als ik in de nabije of wat verdere toekomst zou evolueren naar een andere camera, het wellicht toch eentje wordt zonder interne flits.

Zaterdag wordt mijn kleindochter twee en gaan we haar bezoeken. Hopelijk is het weer goed genoeg om buiten wat foto's te maken (ik moet zeggen dat mijn onscherpe foto's toch hoofdzakelijk binnen genomen zijn).
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
          Jullie hebben me overtuigd, gasten! Ik heb gisteren met flash zitten experimenteren (om een kortere sluitertijd te krijgen). Een flits geeft evenwel andere problemen (valse schaduwen, "plat" filtsen...), zodat ik de 580EX II indien mogelijk toch wil vermijden. Wil de flash wel gebruiken als invul, of, bij feestjes, waar het toch meer om kiekjes/snapshots gaat.
          Ik heb me wel voorgenomen om die externe flits goed onder de knie te krijgen (daarom ook dank aan degenen die me via PM wat gedetailleerde instructies gegeven hebben), omdat, als ik in de nabije of wat verdere toekomst zou evolueren naar een andere camera, het wellicht toch eentje wordt zonder interne flits.

Zaterdag wordt mijn kleindochter twee en gaan we haar bezoeken. Hopelijk is het weer goed genoeg om buiten wat foto's te maken (ik moet zeggen dat mijn onscherpe foto's toch hoofdzakelijk binnen genomen zijn).
          Binnen flitsen kan je best via lichte plafonds en/of muren doen hé. Dan heb je gespreid licht en nagenoeg geen schaduwen. bij invulflits: omnibounce erop en flitscompensatie op -1 ofwel 45° omhoog en wit kaartje uittrekken. Normaal zal je dan geen last hebben van platgeflitste gezichten. Zie ook dat de flits op E-TTL staat.
          ______
          www.vue.photo

Comment

Working...
          X