Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Niet automatisch scherp stellen in het donker Canon 400D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Niet automatisch scherp stellen in het donker Canon 400D

Ik ben gisteren een probleem tegen gekomen wat mij zeer bevreemde.
    Ik hoor de laatste tijd ,s avonds/nachts een uil bij ons achter in de boom.
    Die wilde ik wel fotograveren wetende dat de kans op slagen gering was daar ik de ingebouwde flitser gebruikte.
    Ik heb een Canon 400D en de lens is een Canon 55-250 mm.
    Dus ik dacht niets proberen levert ook niets op.
    Aangezien het toch vrij donker was zag ik de uil met een zaklamp,camera in de aanslag,maar wat denk je,de flitser stond steeds op "buzzy" terwijl de camera niet wilde scherpstellen.
    Thuis ook nog eens geprobeert en het zelfde probleem,in het donker wil het toestel met de 55-250 mm niet scherp stellen,zo kun je dus nooit in het donker aparte foto,s maken.
    Nu is mijn vraag aan jullie,klopt het dat de automatische scherpstelling niet in het donker werkt of is er iets anders aan de hand.
    Alvast bedankt,Floppie
    Last edited by floppie; 20 augustus 2008, 21:05.

Re: Niet automatisch scherp stellen in het donker Canon 400D

Oorspronkelijk geplaatst door floppie Bekijk bericht
    Ik ben gisteren een probleem tegen gekomen wat mij zeer bevreemde.
    Ik hoor de laatste tijd ,s avonds/nachts een uil bij ons achter in de boom.
    Die wilde ik wel fotograveren wetende dat de kans op slagen gering was daar ik de ingebouwde flitser gebruikte.
    Ik heb een Canon 400D en de lens is een Canon 55-250 mm.
    Dus ik dacht niets proberen levert ook niets op.
    Aangezien het toch vrij donker was zag ik de uil met een zaklamp,camera in de aanslag,maar wat denk je,de flitser stond steeds op "buzzy" terwijl de camera niet wilde scherpstellen.
    Thuis ook nog eens geprobeert en het zelfde probleem,in het donker wil het toestel met de 55-250 mm niet scherp stellen,zo kun je dus nooit in het donker aparte foto,s maken.
    Nu is mijn vraag aan jullie,klopt het dat de automatische scherpstelling niet in het donker werkt of is er iets anders aan de hand.
    Alvast bedankt,Floppie
    Dat is normaal, het AF systeem moet contrast kunnen waarnemen. Als het te donker is, lukt dat niet. Met de zaklamp zou het wel moeten kunnen lukken, en anders manueel focussen.
    David Leemans
    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

David Leemans U bent hartelijk bedankt voor Uw verhelderend antwoord.
      Ik heb toen geprobeerd manueel focussen,het toestel wilde toen wel afdrukken maar je kunt zelf niet focussen want je ziet zelf ook bar weinig.
      Nooit te oud om te leren en bedankt voor Uw antwoord en snelle reactie.

Floppie

Comment

Tijd om te investeren in een externe flitser? De 430 EX II bijvoorbeeld is zijn geld meer dan waard.

Zo'n flitser zend een patroon uit met rood licht, dat over je onderwerp schijnt waardoor je toestel kan scherpstellen.

Daarbovenop is zo'n externe flitser gewoon krachtiger en flexibeler, en heb je minder last van rode ogen.

Lijkt me de moeite om daar eens over na te denken.

Dave
        pixelpusher

Comment

Goedenmorgen Dave,

Ik heb op dit moment wel een andere externe flitser de Metz CT45-1.
          Mijn eerste flitser die ik toen samen kocht met mijn eerste spiegelreflex
          de Asahi Pentax Spotmagic F,maar dat alweer 26-28 jaar geleden
          De Metz CT45-1 gebruik ik nu samen met een zender/ontvanger met de 400D,alleen het word allemaal wel erg zwaar,camera+accupack+lens en dan nog eens de flitser.
          Daarom gebruikte ik de ingebouwde flitser.
          De 430 EX II is inderdaad mijn volgende aankoop,maar na de aankoop van de 17-85 en de 55-250 lenzen van Canon verwacht moeders even wat gas terug te doen omdat er ook nog andere dingen zijn en ze heeft gelijk.
          Maar jij en alle anderen wil ik wel bedanken voor jullie reactie die er zijn geweest en misschien nog komen.

Floppie

Comment

verwacht moeders even wat gas terug te doen
            die 430 EX is inderdaad nog betaalbaar, maar ook de oude 380 EX doet evengoed wat GroovBird uitlegde

heb er 2 jaar geleden nog 85 EUR voor betaald tweedehands, dus nu moet hij nog goedkoper zijn
            prima als je maar af en toe flitst, anders een 420 EX

Comment

Een 380EX is momenteel nog steeds zo'n 80-100 Euro waard op de tweedehandsmarkten. Ik gebruikte vroeger ook steeds de ingebouwde flits, en had in het 'duister' ook steeds scherpstelproblemen (350D). Heb toen ook een 380EX met omnibounce aangeschaft en het verschil in belichting en scherpstellen is de investering meeeeeeeer dan waard.

Comment

Working...
              X