Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuw toestel...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nieuw toestel...

Hoi,

Dit is mijn eerste post en misschien val ik een beetje in herhaling met mijn vraag.

Graag zou ik mijn compactcameraatje vervangen door een digitale reflexcamera.

Mijn budget is max 1400 euro. Daarvoor zou ik wel alles willen hebben (Body, lens, evt flitser, geheugenkaart, ...). Doordat ik veel aan sport doe (mountainbiken, kitesurfen, ...) is het de bedoeling om vaak sportfoto's te nemen maar ook andere onderwerpen interesseren me zoals landschappen, evenementen, familiefoto's en dergelijke.

Ik heb al wat rondgekeken op het forum naar mensen met een gelijkaardig vraag maar met al die merken, types, lenzen, ... weet ik niet goed welk toestel goed is voor mijn doelstellingen en budget. Veel ervaring met digitale reflexcamera's heb ik (nog) niet, maar het is toch de bedoeling om met het nieuwe toestel veel ervaring op te doen.

Re: Nieuw toestel...

Voor sport heb je in ieder geval al een deftige tele nodig (bereik vanaf 300mm en lichtsterk).
    Ik vrees dat je zal moeten beginnen met je budget op te krikken, zeker als je nieuw wil kopen.
    Last edited by JePe; 20 augustus 2008, 12:16.
    BD0497BE : Nikon body + glas
    www.RudyVerrijt.info

Comment

ik heb zelf niet veel ervaring, maar bijvoorbeeld een sony a200, die nieuw verkrijgbaar is voor 570 euro, met inclusief 18-70mm + 75-300mm lenzen, lijkt me toch al een mooi begin.

Eventueel kan ook enkel de body aangeschaft worden voor 370, en dan heeft de topicstarter nog een 1000 euro voor een goede lens, wat mij toch perfect haalbaar lijkt (ken zelf niet voldoende van lenzen om een concreet voorbeeld te geven)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
        Voor sport heb je in ieder geval al een deftige tele nodig (bereik vanaf 300mm en lichtsterk).
        Ik vrees dat je zal moeten beginnen met je budget op te krikken, zeker als je nieuw wil kopen.
        Jepe,

Vanaf 300mm
        Welke sport is dat dan?
        Voor de meeste sporten volstaat een bereik tot 300mm.
        Daar sport waarschijnlijk niet het enige is denk ik dat in dit geval, om te beginnen een Nikon D60 samen met een dubbele kitlens(aan de lange kant wel liefst de Nikkor AF-S 70-300VR) redelijke resultaten kan leveren. Zet hier een SB400 bij en één of twee geheugenkaartjes van 4GB bij en je zit nog ruimschoots onder je budget. Indien nodig(of later) kan je dan voor de moeilijkere actiemomenten een tweedehandse Sigma 70-200/2.8 HSM toevoegen, die rond de €500 te vinden is.
        Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
          Jepe,

Vanaf 300mm
          Welke sport is dat dan?
          Dat bedoelde ik ook, (geen 500mm F/4 van 7000 Eur maar ook geen kitlens 55-200).
          Ik ga er ook vanuit dat de TS niet enkel buiten,in de zon, sport zal fotograferen.
          www.RudyVerrijt.info

Comment

Jepe,

Vanaf 300mm
            Welke sport is dat dan?
            Daar sport waarschijnlijk niet het enige is denk ik dat in dit geval, om te beginnen een Nikon D60 samen met een dubbele kitlens(aan de lange kant wel liefst de Nikkor AF-S 70-300VR) redelijke resultaten kan leveren. Zet hier een SB400 bij en één of twee geheugenkaartjes van 4GB bij en je zit nog ruimschoots onder je budget. Indien nodig(of later) kan je dan voor de moeilijkere actiemomenten een tweedehandse Sigma 70-200/2.8 HSM toevoegen, die rond de €500 te vinden is.
            voor sport is een goede autofocus ook heel belangrijk, en ik vrees dat de d60 daar te licht is, zekers met zijn beperkte 3 AF puntjes.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
              voor sport is een goede autofocus ook heel belangrijk, en ik vrees dat de d60 daar te licht is, zekers met zijn beperkte 3 AF puntjes.
              Je zou er van verschieten.
              Denk je dat ik ijshockey foto's trek met de 51 AF punten van de D300 of D3.
              Neen, meestal 9 punten en dikwijls ook mar 1.
              Met veel AF punten krijg je bij actiefoto's dikwijls onverwachte resultaten.
              Hubert

Comment

Ik zou in ieder geval nog een paar weken wachten, Nikon en Canon komen beiden met een hoop nieuw spul.
                Canon EOS 400D - Canon 10-22mm 3.5-4.5 USM - Sigma 18-50mm 2.8 EX DC Macro - Canon EF 50mm 1.8 - Canon EF 70-300mm 4-5.6 IS USM - Speedlight 430EX - Battery Grip

Comment

Dan lopen in Beijing toch veel mensen rond, die er niks van begrijpen ......
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Wil je nu een persfotograaf vergelijken met een beginnend amateur ???? Die mensen leven van hun materiaal.

Hoeveel glasgeld hebben die persfotografen bij?

Moet iedereen die eens een paar sportfoto's maakt direct een Nikon D3 kopen met een toeter van 7kg erop?

Comment

**rant

In bijna iedere topic die in de materiaal afdeling van het forum wordt behandeld, zijn er wel een paar mensen die de voorgestelde budgetten meteen weglachen, en met oplossingen voor de dag komen die makkelijk het dubbel zullen kosten. Soms terecht, maar ergerlijk veel keer uit, wat ik veronderstel, een soort snobisme. Ik ben arbeider, en zo zullen er hier nog zijn. Ik heb een gezin, en zo zullen er hier velen zijn. Fotografie is voor mij een hobby waarvoor ik een budget heb waarmee ik kan werken, en ik aanvaard de beperkingen die dat met zich meebrengt. Ik ben heel blij voor de mensen die duizenden € kunnen en willen spenderen aan materiaal, maar misschien zouden die mensen ook wat respect kunnen opbrengen voor mensen die dat niet kunnen of wensen te doen. En vergeet ook niet dat een fiets van 5000€ niet automatisch Eddy Merckx maakt van de berijder.
                      **End of rant
                      Sony α 200 --- Minolta 50/F1,7 --- Minolta 24-105/F3,5-4,5D --- Minolta 75-300 F4.5-5.6 New --- Minolta 70-210/F4 --- Minolta 35-70/F4 --- Minolta 3600HS(d) --- Sigma 300 f4 APO --- Sigma 18 f3.5

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        Er is er toch één die het begrepen heeft hier.
                        Hubert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                          Wil je nu een persfotograaf vergelijken met een beginnend amateur ???? Die mensen leven van hun materiaal.

Hoeveel glasgeld hebben die persfotografen bij?
                          Daar gaat het niet om er werd gesteld:

en dat geldt dan voor iedereen en niet alleen voor amateurs, bij persfotografen is het veld niet langer of breder.

Je gaat toch niet met 600mm staan als je met 300mm toekomt, alleen maar lastig.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

1400€ is inderdaad geen onaardig budget, je hebt geen duizenden euros nodig om van fotografie je hobby te maken. Zeker als je stelt dat het gaat om je eerste digitale reflexcamera.

Eerste raad dat ze je meestal meegeven op dit forum is om eens in een fotozaak de verschillende merken ter hand te nemen, bepaalde zullen je beter liggen dan andere, ga waar je je het gemakkelijkst bij voelt. Je bent nu toch nog niet gebonden aan lenzen dus ben je nog vrij in je keuze.

Niet dat ik hier een merkenstrijd wil laten losbarsten maar mijn persoonlijke keuze valt op een 450D met de twee kitlenzen, 18-55IS en 55-250IS (IS=beeldstabilisatie), staat nu aan 914€ bij konijn.
                            Ik denk dat er weinig leden van dit forum zullen beweren dat dit een slecht toestel is als eerste camera. En je hebt nog een goede 400€ over om (later of nu) aan acc. te besteden.
                            Maar zoals reeds vermeld, neem eerst eens enkele verschillende toestellen ter hand.

Alvast succes met de aankoop
                            Een blog over internet, telefonie, hard- en software : Multimedia Talk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cassie Bekijk bericht
                              1400€ is inderdaad geen onaardig budget, je hebt geen duizenden euros nodig om van fotografie je hobby te maken. Zeker als je stelt dat het gaat om je eerste digitale reflexcamera.

Eerste raad dat ze je meestal meegeven op dit forum is om eens in een fotozaak de verschillende merken ter hand te nemen, bepaalde zullen je beter liggen dan andere, ga waar je je het gemakkelijkst bij voelt. Je bent nu toch nog niet gebonden aan lenzen dus ben je nog vrij in je keuze.

Niet dat ik hier een merkenstrijd wil laten losbarsten maar mijn persoonlijke keuze valt op een 450D met de twee kitlenzen, 18-55IS en 55-250IS (IS=beeldstabilisatie), staat nu aan 914€ bij konijn.
                              Ik denk dat er weinig leden van dit forum zullen beweren dat dit een slecht toestel is als eerste camera. En je hebt nog een goede 400€ over om (later of nu) aan acc. te besteden.
                              Maar zoals reeds vermeld, neem eerst eens enkele verschillende toestellen ter hand.

Alvast succes met de aankoop
                              De TS zegt dat sport-fotografie zijn hoofdbedoeling is en daar naast ook huis/tuin en keuken fotografie. Sport-fotografie is meer dan beach-volleybal onder een stralend zon.
                              Als je hem de Kit-lenzen aanbeveelt dan komt hij zeker toe met zijn 1400 Eur. Maar binnen een paar weken staat hij terug in de winkel, om uiteindelijk meer uit te geven dan nodig was.
                              www.RudyVerrijt.info

Comment

Working...
                              X