Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 50d 15mp

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Canon 50d 15mp

Oorspronkelijk geplaatst door hendrika Bekijk bericht
    Heb nog niet veel tijd gehad (heb hem nog maar een paar uur) om een paar tests te doen met de canon 50D maar mijn eerste bevindingen zijn zeker positief!

Ik weet nu niet wat jullie willen zien, maar heb een foto gemaakt op statief, f/ 16 iso 2500 & 3200 en geen ruis te bespeuren! Foto's genomen in jpeg en niet gecropt of verscherpt.
    Indien jullie die willen zien post ik ze .
    Jamaar Canon past wel een ruisreductie toe tijdens het maken van de JPG hé. En dat is soms een probleem bij sommige toestellen. Gelukkig kiest Canon gewoonlijk voor beeld detail boven minder ruis. Dus je zal nagenoeg dezelfde foto eens op ISO100 moeten maken. Dan kan je een beetje vergelijken en een oordeel vormen hoeveel detail verloren gaat door de ruis reductie.
    Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Allee, in een rappeke
      Heb enkel iso aangepast, geen belichting.

ISO 100

Crop van foto met ISO 3200

Groetjes Hendrika

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
        Ziet er goed uit
        Kun je een 100% crop posten?
        Er moeten voorbeelden getoond worden van opname's waar de lichtomstandigheden slecht zijn en dan ISO 3200 gebruiken, als je vrij goed licht hebt, is het niet abnormaal dat je weinig ruis ziet.
        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Probeer eens een foto met weinig licht in slechte lichtomstandigheden en probeer dan eens de zelfde foto te nemen met flitslicht.
          Franske
          Fuji + glas.

Comment

Allez - hem toch even uit de doos gehaald daarnet...
            Een paar foto's gemaakt in RAW op 1600 en 3200 bij gloeilamplicht - en op het eerste zicht ziet dat er allebei, zonder NR, toch nog vrij 'ruizig' uit, weliswaar op het schermpje.
            Automatische witbalans scheert bij dat licht niet bepaald hoge toppen.
            Maar wel een fantastisch scherm - hierop kan je idd bv echt wel zien of de scherpte goed zit.

Enfin - nu moet ik er voorlopig afblijven want er liggen nog een paar honderd foto's op afwerking te wachten...

Comment

Ik versta het allemaal niet zo goed maar het zal wel aan mij liggen hoor!
              Maw: opnames maken in heel slechte omstandigheden qua licht, iso 3200 of meer willen gebruiken en geen ruis mogen hebben 't Zal niet lang meer duren voor de sint komt

Denk dat er wat meer euro's moeten aan te pas komen om foto's te hebben zonder ruis.
              'k Heb een canon 400D en nu een canon 50D ik zie wel het verschil.
              Groetjes Hendrika

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hendrika Bekijk bericht
                Ik versta het allemaal niet zo goed maar het zal wel aan mij liggen hoor!
                Maw: opnames maken in heel slechte omstandigheden qua licht, iso 3200 of meer willen gebruiken en geen ruis mogen hebben 't Zal niet lang meer duren voor de sint komt

Denk dat er wat meer euro's moeten aan te pas komen om foto's te hebben zonder ruis.
                'k Heb een canon 400D en nu een canon 50D ik zie wel het verschil.
                Ach - het is gewoon om te kijken hoe hij het doet 'op de grens' - of eerder: in de schemerzone...
                Het is in slechte omstandigheden dat je 3200 zou gebruiken, dus zo moet je het bekijken.
                En idd: het is natuurlijk geen 5D(II)...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                  Er moeten voorbeelden getoond worden van opname's waar de lichtomstandigheden slecht zijn en dan ISO 3200 gebruiken, als je vrij goed licht hebt, is het niet abnormaal dat je weinig ruis ziet.
                  Franciskine,

wat bedoel je met "slecht licht" ?

voor een fototoestel is dit weinig licht, een lage EV waarde
                  hiermee komt, voor een bepaalde ISO setting een combinatie van sluitertijd en diafragma overeen
                  wanneer nu met meer licht ISO 3200 wordt ingesteld (zoals hendrika blijkbaar heeft gedaan) wordt de belichting overeenkomstig aangepast en het resultaat voor de sensor is hetzelfde

op die manier kunnen we goed vergelijken met de ruis op lagere ISO's
                  (en dan zie ik de 50D wel zitten)

wanneer je met "slecht licht" veel donkere partijen bedoelt, waarbij de ruis sneller zichtbaar is, en we een foto in die omstandigheden met ISO 3200 vergelijken met één in volle daglicht op bv ISO 400, vergelijken we m.i. appelen met peren

Comment

Ik vind de foto's die Hendrika gepost heeft echt indrukwekkend, hoor!

Ik werk al enkele jaren met een 350D, die een erg klein scherm heeft, vooral in vergelijking met een G9. Als ik om één reden zou upgraden naar een 50D (ik was al een hele tijd begerig aan het lonken naar de 40D) zou het omwille van het scherm zijn. In live view op zich ben ik niet zozeer geïnteresseerd (al vind ik een live histogram wel mooi meegenomen), maar om onmiddellijk na opname de scherpte te kunnen checken wel. Dat kan echt niet op het scherm van een 350D.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                      Franciskine,

wat bedoel je met "slecht licht" ?

voor een fototoestel is dit weinig licht, een lage EV waarde
                      hiermee komt, voor een bepaalde ISO setting een combinatie van sluitertijd en diafragma overeen
                      wanneer nu met meer licht ISO 3200 wordt ingesteld (zoals hendrika blijkbaar heeft gedaan) wordt de belichting overeenkomstig aangepast en het resultaat voor de sensor is hetzelfde

op die manier kunnen we goed vergelijken met de ruis op lagere ISO's
                      (en dan zie ik de 50D wel zitten)

wanneer je met "slecht licht" veel donkere partijen bedoelt, waarbij de ruis sneller zichtbaar is, en we een foto in die omstandigheden met ISO 3200 vergelijken met één in volle daglicht op bv ISO 400, vergelijken we m.i. appelen met peren
                      Neen, dat is absoluut niet hetzelfde:
                      Er is nl. een groot verschil tussen kort met veel licht belichten of tussen lang met weinig licht belichten(wat ruis betreft).
                      Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Aangezien er hier al enkele gelukkigen over een 50D beschikken heb ik enkele vraagjes:
                        Hoe groot is de gemiddelde Raw-file ongeveer?
                        Hoeveel foto's zouden er op een 2GB kaartje kunnen volgens de camera?
                        Heeft iemand de combinatie 50D + 17-85 IS USM? Voldoet die lens gezien het groot aantal Mp op de sensor?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

(ik heb mezelf opgelegd om te wachten tot december om er ééntje te kopen, maar ik heb nu al moeite om aan de verleiding te weerstaan...)
                        www.bigducksix.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BigDuckSix Bekijk bericht
                          Aangezien er hier al enkele gelukkigen over een 50D beschikken heb ik enkele vraagjes:
                          Heeft iemand de combinatie 50D + 17-85 IS USM? Voldoet die lens gezien het groot aantal Mp op de sensor?

(ik heb mezelf opgelegd om te wachten tot december om er ééntje te kopen, maar ik heb nu al moeite om aan de verleiding te weerstaan...)
                          Kleinste Raw tot nu toe bij mij: 16,7MB, grootste 20,6. Best groot dus....
                          Deel 2000Mb door 16MB of 20MB en je weet hoeveel foto's hé
                          17-85 op de 50D geen ervaring mee. Maar alles ligt aan JOU eisen hé. 17-85 is voor velen een prima lens, maar er zijn er ook die de lens niet goed vinden, en nog beter willen. (is ook pak duurder)

Comment

Zijn er hier mensen die al weet hebben van een vergelijking tssn de D90 van Nikon en de Canon 50D ? (Tenminste: ik bedoel een serieuze vergelijking).
                            Overigens: aan de 50D-bezitters: hoe vinden jullie de hoge iso-opnames van jullie camera? (bv. vergeleken met een ander toestel of een 40D ?
                            Sony A6300 - NEX-7 - SEL 30mm f/2.8 macro - SEL 50mm f/1.8 - SEL 10-18mm f/4 - Tamron 18-300mm f/3.5-6.3 - Sigma 70mm f/2.8 Art Macro - Sigma 30mm f/1.4 - Metz 44 AF 1

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                              Neen, dat is absoluut niet hetzelfde:
                              Er is nl. een groot verschil tussen kort met veel licht belichten of tussen lang met weinig licht belichten(wat ruis betreft).
                              Zeer waar

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BigDuckSix Bekijk bericht

Grootste raw totnogtoe: 21,1 Mb, wat dan 86 Mb wordt als TIFF...

Op een 2GB kaartje geeft dat ongeveer 80-90 foto's, afhankelijk van ISO en beeldinhoud.

Ik heb hier een 17-85 liggen, maar die is onlangs heengegaan: diafragma kapot...
                                En dat lijkt al eens meer voor te komen bij die lens.
                                Kwalitatief is (nou ja: was..) ze niet super, maar nu ook niet meteen afgrijselijk. Sterke tonvervorming bij groothoek, en niet ultrascherp.
                                Grootste pluspunt is het bereik: er is geen (Canon) lens met een beter allround bereik voor crop dan de 17-85. En een ander pluspunt: ze kost niet veel.
                                Heel erg spijtig dat Canon geen kwalitatief betere lens maakt met dit bereik.

Of ik ze zou aanraden: hangt af van wat/hoe je fotografeert en budget.
                                Gezien de diafragma-problemen zou ik ze in elk geval nieuw kopen, niet tweedehands.

Comment

Working...
                                X