Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D80 correctie overbelichting ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: D80 correctie overbelichting ?

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
    Een goede foto mag niet overbelicht zijn in de lichte partijen.

Oplossing ?
    Teruggaan als er meer licht is.
    Moet je enigzins tegenspreken Henri. Fototechnisch schijnt dit wel zo te zijn en moet je er ten allen tijde naar streven, maar het is niet altijd mogelijk overbelichting te vermijden. Gelukkig bestaat er hiervoor postprocessing. Je moet dan wel gebruik maken van de RAW mogelijkheid, dan kan je er nog heel wat aan doen.

Groetjes,
    Pol.
    Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Een goede foto mag niet overbelicht zijn in de lichte partijen.

Oplossing ?
      Teruggaan als er meer licht is.
      Dan zien m'n ogen min of meer vaak "niet goed".
      Blowing highlights zijn een leven op zich gaan lijden. In mijn ogen.

Karel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
        Moet je enigzins tegenspreken Henri. Fototechnisch schijnt dit wel zo te zijn en moet je er ten allen tijde naar streven, maar het is niet altijd mogelijk overbelichting te vermijden. Gelukkig bestaat er hiervoor postprocessing. Je moet dan wel gebruik maken van de RAW mogelijkheid, dan kan je er nog heel wat aan doen.

Groetjes,
        Pol.
        Ik kan je volgen wat betreft de donkere partijen.
        Maar wat uitgebrand is is niet meer te redden ?

Ik zie me nog niet terugkomen uit vakantie met pakweg 2.500 RAW beelden....
        Tegen de tijd dat ik die door de software heb gehaald ben ik zeker opnieuw toe aan vakantie....

Zo blijft de cirkel wel rond.
        Nikon D80 - Nikkor 18-200 - Nikon SB900

Comment

is te zien in welke mate uitgebrand

met de RAW-soft van Nikon (Capture, NX) kan je soms redelijk wa recupereren
          Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
          Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Als je in raw werkt, werk je bij de D80 op 12bits i.p.v. de 8bits jpeg. Het voordeel van meer bits is, dat er meer detail zit in de lichte partijen. In de raw-processing kan je vaak toch nog detail uit een foto halen, dat je in een jpeg plaatje niet ziet. Dit is echter niet oneindig, maar geeft toch extra mogelijkheden. Een lichte overbelichting (een paar witte wolkjes, of een paar vlekjes op een foto) kan je in raw toch nog wegwerken.
            M.a.w. wat in jpeg niet te redden is, kan je soms in raw nog herstellen. Blijft echter... beter voorkomen dan genezen.

Comment

Waarom zou je 2500 beelden bewaren ? Ter plaatse deleten helpt ook al wat - je prullenmand is je beste vriend
              Canikon 40D - D200, D300

Comment

Tegen de tijd dat ik die door de software heb gehaald ben ik zeker opnieuw toe aan vakantie....

Zo blijft de cirkel wel rond.
                Ja, 2500 foto's meebrengen uit verlof is wel heel veel. Je zal dan ook wel wat opslagruimte moeten bijhebben. Voor een 10-tal dagen verlof kom ik gemiddeld aan zo'n 700 à 800 foto's, wat ook al niet mis is denk ik. De slechte gaan direct in de prullenmand en de andere passeren Capture NX en/of Photoshop ook al omdat ik meestal in RAW werk. Ik zou dat trouwens aan alle beginners digitale fotografie aanraden. Zo zie je ook eens wat er gebeurt op je histrogram als je aan de schuifjes komt. Didactisch toch te verantwoorden, niet ? Maw je leert hier zeer veel mee. En wees gerust iets of wat uitgebrand is nog te redden.

Groetjes,
                Pol.
                Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                  Waarom zou je 2500 beelden bewaren ? Ter plaatse deleten helpt ook al wat - je prullenmand is je beste vriend
                  Is niet de bedoeling op reis al een hoop te deleten.
                  En dag nog....

Je hebt een pak foto's geschoten, thuis kan je in alle rust op je pc selekteren wat je wil behouden, op het kleine schermpje van je body is dat niet zo evident.
                  Sommige foto's zien er op het grote computerscherm beter uit dan op schermpje van de camera, zou zonde zijn als die dan gedeleted zijn.

Comment

Is niet de bedoeling op reis al een hoop te deleten.
                    En dag nog....

Je hebt een pak foto's geschoten, thuis kan je in alle rust op je pc selekteren wat je wil behouden, op het kleine schermpje van je body is dat niet zo evident.
                    Sommige foto's zien er op het grote computerscherm beter uit dan op schermpje van de camera, zou zonde zijn als die dan gedeleted zijn.
                    Ik ga hier regelrecht tegenin : alleen de beste bewaren, de rest gaat onherroepelijk in de prullenmand
                    Bij twijfel natuurlijk niet deleten
                    Verwerking ALTIJD in RAW

Ga jij na verloop van tijd nog alle 2500 bekijken ? ik alleszins niet (ik vind trouwens niks boeiends aan een té grote reeks - gaat vlug vervelen)
                    Canikon 40D - D200, D300

Comment

Ik ben even gaan fietsen in het shooting-menu.

Ik kan kiezen uit :
                      RAW
                      RAW + JPEG FINE
                      RAW + JPEG NORMAL
                      RAW + JPEG BASIS
                      JPEG FINE
                      JPEG NORMAL
                      JPEG BASIS

Wat betekent RAW + JPEG FINE ?
                      Slaat hij dan 2 keer hetzelfde beeld op ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                        Ga jij na verloop van tijd nog alle 2500 bekijken ? ik alleszins niet (ik vind trouwens niks boeiends aan een té grote reeks - gaat vlug vervelen)
                        Ik ga volgende week voor de derde keer op vakantie... De tweede vakantie is net afgewerkt (1500 foto's, 300 weerhouden, niet dat die 1200 andere slecht zijn), en van de eerste heb ik de eerste 70 van 700 beelden behandeld. Als daar nu nog eens 1000 beelden bijkomen, dan vermoed ik dat het december wordt voordat het vakantiealbum volledig is.

Mijn voornemen... minder fotograferen en selectiever zijn op de beelden en er meer tijd in steken (en minder op BD zitten !). Vroeger, analoog, bracht ik ook 300 beelden mee van een vakantie, naar 't labo, betalen en ik was er van af. Simpeler, maar duurder. Ik vraag me soms af waarom ik 1500 foto's maak en er dan maar 300 van weerhoud... stupid !

Comment

...Wat betekent RAW + JPEG FINE ?
                          Slaat hij dan 2 keer hetzelfde beeld op ?
                          Ja één in RAW en één in JPEG (in de hoogste resolutie).

Comment

Heeft dat zin ?

Zo is een geheugenkaart wel erg snel vol.

Comment

Heeft dat zin ?

Jep... geheugen bijkopen. Voor 100 euro heb je 32Gb aan flashgeheugen. Zie HIER.

Comment

Heeft dat zin ?

Ja Henri..., zo blijven we bezig hé !
                                Zorgen dat je voldoende geheugen hebt is één zaak en zoals hier al geïnsinueerd : wat selectief zijn bij het nemen van het aantal foto's.
                                Vroeger had bijna iedereen hier zoiets als een imagetank of X-drive. Dit is nu meestal al niet meer nodig met de huidige opslagruimte van de kaartjes en de goeie prijzen ervan.

Groetjes,
                                Pol.
                                Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Working...
                                X