Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D80 correctie overbelichting ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: D80 correctie overbelichting ?

    we moeten over en onderbelichten niet door elkaar halen hoor bij fel Zonlicht en/of sneeuw.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #17
      Re: D80 correctie overbelichting ?

      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
      we moeten over en onderbelichten niet door elkaar halen hoor bij fel Zonlicht en/of sneeuw.
      grt,bouk.
      Da's waar bouk, maar rechts belichten wil niet zeggen overbelichten. Het gaat er maar om dat men weet hoe een sensor reageert op wat hij ziet...
      Bij matrixmeting door de camera, gaat de camera een gemiddelde maken van het totale beeld. Als je dan donkere en lichte partijen in één foto hebt, is onderbelichten meestal de boodschap, omdat de lichte partijen er anders uitgebrand uitkomen.
      Als je op een strand een foto maakt, naar zee met de zon in de rug, kan 't makkelijk zijn dat je een stop of anderhalf kan overbelichten. Je ziet dan bijna allemaal door de zon belichte dingen, en alles is licht in het plaatje. Zit je in een bos of in de bergen en wil je een landschap fotograferen, is onderbelichten vaak de boodschap. Met tegenlicht zal je meestal ook moeten onderbelichten. Het is hoe dan ook een beetje zoeken.
      De oefening hierboven is enkel om aan te tonen hoe iedere sensor denkt, en niet alleen die van de D80. Als mensen denken dat hun toestel een slechte lichtmeting doet, is dat vaak niet waar. Het toestel denkt in "grijs" en vergelijkt alles met grijs.
      Nu, die strandfoto, die je overbelicht hebt, is dan misschien op het computerbeeld veel te licht. Dan heb je totaal geen probleem, want je kan dan met levels en curves gaan spelen en hem verduisteren, en je gaat er dan van onderuit hoeveel detail je in uit een rechtsbelichte foto kan halen, zonder ruis.

      Comment


      • #18
        Re: D80 correctie overbelichting ?

        Vandaag een 5 tal verschillendefoto's gemaakt
        Elke foto met verschillende belichtingen.
        "nul" "min 0.7" "min1" "min 1.3" "min 1.7" "min 2"

        Met de "nul" positie zijn de lichte gedeelte (lucht/wolken) bijna altijd overbelicht (licht in de rug).

        De reeks wijst uit dat het ideale tussen "min1" en "min2" ligt.

        Is er buiten de "hoge lichten" controle nog een andere meer betrouwbare manier om een genomen foto te beoordelen ?
        Hoe doen jullie dat in het veld ?

        Waar moet je dan specifiek op letten ?


        Groetjes,

        Henri
        Last edited by Henri1; 18 augustus 2008, 22:51.
        Nikon D80 - Nikkor 18-200 - Nikon SB900

        Comment


        • #19
          Re: D80 correctie overbelichting ?

          ... en misschien ook niet onbelangrijk: waarschuwt de D80 op het schermpje ook als er slechts highlights in één enkele kleur voorkomen?
          Onlangs waren enkele foto's van mijn knalrode auto uitgebrand, maar enkel in het rood natuurlijk. Ik herinner me niet meer of ik dat gechecked heb op de camera zelf.
          Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens :)
          Flickr album Homepage

          Comment


          • #20
            Re: D80 correctie overbelichting ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
            Is er buiten de "hoge lichten" controle nog een andere meer betrouwbare manier om een genomen foto te beoordelen ?
            Hoe doen jullie dat in het veld ?

            Waar moet je dan specifiek op letten ?


            Groetjes,

            Henri
            Voor mij is het histogram het belangrijkst, maar ik check wel eens bij de hooglichten. "In the field" probeer ik een testfoto te maken, die als basis dient voor de lichtmeting.
            Elke situatie is een beetje anders, en ik kan niet zeggen in die situatie dat...
            Ik heb 't al eens aangegeven... standaard bij mij is -0,3stop. Soms moet ik overbelichten, maar dat gebeurt niet zo vaak. Meestal is het onderbelichten.
            Wil je een veiligheidsmarge inbouwen, fotografeer dan in raw. 1 to 1,5 stop kan je zonder veel detailverlies of ruis "foefelen". Als je -0,3 als standaardwaarde neemt, is 0 al overbelicht. Bij mijn 50mm staat mijn toestel altijd standaard op -0,7 en zit mijn licht ook meestal goed.

            Alles hangt er vanaf wat je fotografeert. Hoe meer donkere partijen je hebt, hoe meer licht de camera gaat bijgeven om er grijs van te maken, dus moet je onderbelichten. Overbelichten komt raar of zelden voor, behalve bij sneeuw omdat dan alles effectief wit is.

            Speciaal ben ik even tussen mijn vakantiefoto's gaan kijken, en de meeste, in normale omstandigheden, zijn idd gemaakt op -0.33 EV en -0,67 EV. Overbelichten is dus al gaan naar 0. Er zitten er enkele tussen, waar heel veel donkere partijen in zitten, en daar heb ik tot 2 stops onderbelicht.

            Voorbeeldjes met matrixmeting, op dezelfde dag :

            -0,3 Voornamelijk lichte partijen (ziet de camera ongeveer als grijs, er zit weinig wit in)


            -1 ongeveer 1/3de lichte partijen


            -1,67 ongeveer 1/6de van de foto lichte partijen


            Ik hoop dat deze foto's het een beetje verduidelijken. Vergis U niet aan die foto's... het was toen heel donker weer en schaduw tussen de straten, behalve op de eerste foto, toen de zon wat doorkwam.
            Donkere partijen zijn een beetje opgelicht in raw.
            Last edited by FestinaLente; 19 augustus 2008, 06:19.

            Comment


            • #21
              Re: D80 correctie overbelichting ?

              Oorspronkelijk geplaatst door bahu Bekijk bericht
              ... en misschien ook niet onbelangrijk: waarschuwt de D80 op het schermpje ook als er slechts highlights in één enkele kleur voorkomen?
              Ongeacht in welke kleur er highlights zitten, hij waarschuwt altijd.

              Comment


              • #22
                Re: D80 correctie overbelichting ?

                Hallo FestinaLente


                Wil je een veiligheidsmarge inbouwen, fotografeer dan in raw. 1 to 1,5 stop kan je zonder veel detailverlies of ruis "foefelen". Als je -0,3 als standaardwaarde neemt, is 0 al overbelicht. Bij mijn 50mm staat mijn toestel altijd standaard op -0,7 en zit mijn licht ook meestal goed.
                Eerst en vooral een vraag over fotograferen in NEF-RAW
                Dan moet je alle foto's door een fotoprogramma halen eer je ze op een computer kan gebruiken ?
                Is dat niet heel veel werk ?
                Hoeveel plaats nemen deze beelden in op de geheugenkaart ?
                Ik heb op aanraden van de fotoboer mijn toestel ingesteld op JPEG NORMAAL. Dat resulteert in ongeveer 2,3 MEG per foto. Hij raadde FINE af in geval van normale foto's. Wat is jou mening hierover en met welke instelling gebruik jij je toestel?


                Voor mij is het histogram het belangrijkst, maar ik check wel eens bij de hooglichten. "In the field" probeer ik een testfoto te maken, die als basis dient voor de lichtmeting.
                je bedoeld die curves (wit/RGB) ?
                Wat moet je daar precies zien? Bij sommige foto's is er over de volledige breedte "aanduiding", bij andere weer niet. Ik kan daar niet direkt mee verder....


                Ik heb 't al eens aangegeven... standaard bij mij is -0,3stop. Soms moet ik overbelichten, maar dat gebeurt niet zo vaak. Meestal is het onderbelichten.
                Mijn "probeersels hebben uitgewezen dat -0,7 à -1,0 echt wel een minimum zijn.


                Alles hangt er vanaf wat je fotografeert. Hoe meer donkere partijen je hebt, hoe meer licht de camera gaat bijgeven om er grijs van te maken, dus moet je onderbelichten.
                Is dat bij alle digitale DSLR's zo ?
                Bij mijn ex Nikon compactje kan ik me dat allemaal niet zo goed meer herinneren. Het kan natuurlijk zijn dat ik toen niet zo kritisch was....

                Dan je wel voor je uitleg.

                Gr. Henri
                Last edited by Henri1; 19 augustus 2008, 06:59.
                Nikon D80 - Nikkor 18-200 - Nikon SB900

                Comment


                • #23
                  Re: D80 correctie overbelichting ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
                  Hallo FestinaLente


                  Wil je een veiligheidsmarge inbouwen, fotografeer dan in raw. 1 to 1,5 stop kan je zonder veel detailverlies of ruis "foefelen". Als je -0,3 als standaardwaarde neemt, is 0 al overbelicht. Bij mijn 50mm staat mijn toestel altijd standaard op -0,7 en zit mijn licht ook meestal goed.
                  Eerst en vooral een vraag over fotograferen in NEF-RAW
                  Dan moet je alle foto's door een fotoprogramma halen eer je ze op een computer kan gebruiken ?
                  Is dat niet heel veel werk ?
                  Hoeveel plaats nemen deze beelden in op de geheugenkaart ?
                  Ik heb op aanraden van de fotoboer mijn toestel ingesteld op JPEG NORMAAL. Dat resulteert in ongeveer 2,3 MEG per foto. Hij raadde FINE af in geval van normale foto's. Wat is jou mening hierover en met welke instelling gebruik jij je toestel?


                  Voor mij is het histogram het belangrijkst, maar ik check wel eens bij de hooglichten. "In the field" probeer ik een testfoto te maken, die als basis dient voor de lichtmeting.
                  je bedoeld die curves (wit/RGB) ?
                  Wat moet je daar precies zien? Bij sommige foto's is er over de volledige breedte "aanduiding", bij andere weer niet. Ik kan daar niet direkt mee verder....


                  Ik heb 't al eens aangegeven... standaard bij mij is -0,3stop. Soms moet ik overbelichten, maar dat gebeurt niet zo vaak. Meestal is het onderbelichten.
                  Mijn "probeersels hebben uitgewezen dat -0,7 à -1,0 echt wel een minimum zijn.


                  Alles hangt er vanaf wat je fotografeert. Hoe meer donkere partijen je hebt, hoe meer licht de camera gaat bijgeven om er grijs van te maken, dus moet je onderbelichten.
                  Is dat bij alle digitale DSLR's zo ?
                  Bij mijn ex Nikon compactje kan ik me dat allemaal niet zo goed meer herinneren. Het kan natuurlijk zijn dat ik toen niet zo kritisch was....

                  Dan je wel voor je uitleg.

                  Gr. Henri
                  Even dit lezen : http://www.fredmiranda.com/A16/

                  Je zal waarschijnlijk een klaardere kijk hebben op belichting en hoe een sensor reageert op licht. Doe eens de oefening met je meter op spot en je zal zien dat dit klopt.
                  Als je matrix-metered moet je ervan uitgaan dat je lichtmeter rekening houdt met het gehele beeld en dat hij dan compromissen moet maken. Zoals FestinaLente beschijft moet je dan om het goed te doen nagaan hoeveel de verhouding van lichte of donkere partijen in je beeld is, en aan de hand daarvan over-of onderbelichten.
                  Goed belichten is in de fotografie waar het hem om gaat. En dat is zeker niet altijd gemakkelijk.
                  En het is zoals de schrijver van dit artikel zegt. Men mag niet persé schrik hebben van één of ander uitgebrand gedeelte. Als je iets echt puur wit wil zullen je highlights wel knippperen.

                  Groetjes,
                  Pol.
                  Leeft en LAAT LEVEN !

                  Comment


                  • #24
                    Re: D80 correctie overbelichting ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
                    Dankjewel Pol.

                    Het ziet ernaar uit dat ik dringend een goed leerboek moet kopen voor mijn D80.

                    Suggesties zijn welkom.
                    Nikon D80 - Nikkor 18-200 - Nikon SB900

                    Comment


                    • #25
                      Re: D80 correctie overbelichting ?

                      Om tot de juiste belichting te komen kan men gebruik maken van het zonesysteem. Hierbij bekijkt men het beeld dat men wil weergeven en men deelt het op in 10 verschillende zone's wan maximaal wit tot maximaal zwart.
                      Elke zone heeft een belichtingstrap van 1 stop. Op deze mannier kan je een spotmeting uitvoeren op een deel met voor jou middengrijs tinten (5) en je hebt een correcte belichting. Meet je op een wit vlak (zone 2) dan zal je om detail hierin te bekomen 2 stops moeten compenseren.



                      Het systeem heeft zo zijn voor en tegenstanders, vele fotografen beweren tegenwoordig dat dit systeem omslachtig en voorbijgstreefd is. Maar hiermee oefenen geeft wel een beeld van de werking van de lichtmeter en de belichtingscompensatie.
                      Vriendelijke groeten,Raf

                      www.rafvandenbogaert.be

                      Comment


                      • #26
                        Re: D80 correctie overbelichting ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
                        Eerst en vooral een vraag over fotograferen in NEF-RAW
                        Dan moet je alle foto's door een fotoprogramma halen eer je ze op een computer kan gebruiken ?
                        Is dat niet heel veel werk ?
                        Hoeveel plaats nemen deze beelden in op de geheugenkaart ?
                        Ik heb op aanraden van de fotoboer mijn toestel ingesteld op JPEG NORMAAL. Dat resulteert in ongeveer 2,3 MEG per foto. Hij raadde FINE af in geval van normale foto's. Wat is jou mening hierover en met welke instelling gebruik jij je toestel?
                        Mijn toestel staat sinds kort standaard op raw+jpeg fine (geheugen bijgekocht), voordien op raw+jepgbasic. De jpegbasic foto is meer dan groot genoeg om een 10-15 afdruk van te laten maken. Als ik afdrukken laat maken in groter formaat, wil dat meestal zeggen dat ik een heel goeie foto gemaakt heb, die dan ook een rawbewerking verdient. Dan krijg je bestanden tot 11Mb per foto in jpeg.
                        Raw-bewerking vraagt inderdaad tijd. Als 't niet nodig is, doe ik het dus niet en gebruik ik de jpeg foto. Ook deze heeft vaak een kleine bijwerking nodig die er dan in bestaat de levels (niveaus) bij te stellen. Alles hangt er een beetje van af hoe kritisch je zelf bent op je eigen foto's.
                        Op een 8Gb kaart kan ik 571 opnames raw+jpeg basic maken en 472 opnames in raw+jpegfine

                        Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
                        Wat moet je daar precies zien? Bij sommige foto's is er over de volledige breedte "aanduiding", bij andere weer niet. Ik kan daar niet direkt mee verder....
                        De volledige breedte is niet belangrijk. Zo ver mogelijk onderaan rechts aansluiten is de bedoeling. "Rechts" of "correct" belichten is zorgen dat de curve van het histogram, zo ver mogelijk rechts aansluit. Hooglichten maken een piek tegen de rechterkant van het histogram. Da's dus te vermijden.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
                        Mijn "probeersels hebben uitgewezen dat -0,7 à -1,0 echt wel een minimum zijn.
                        Je ziet mijn foto's hierboven staan... tot twee stops onderbelichting is perfect mogelijk om nog een goed belicht beeld te krijgen.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
                        Is dat bij alle digitale DSLR's zo ?
                        Bij mijn ex Nikon compactje kan ik me dat allemaal niet zo goed meer herinneren. Het kan natuurlijk zijn dat ik toen niet zo kritisch was....
                        Dat is bij alle toestellen zo, niet alleen bij DSLR's ! Ik doe hetzelfde met mijn digitale bridgecamera, en ik doe hetzelfde met mijn compactje, met hetzelfde resultaat.

                        Ik meen inderdaad dat je je niet blind moet staren op de belichting, en mettertijd wordt je inderdaad kritischer. Iets dat je niet kent, of niet weet, pas je ook niet toe.

                        Veel proberen, veel fotograferen in verschillende omstandigheden, en op de duur weet je bijna automatisch hoe je moet belichten.

                        Kijk ook even naar het schema van Raf hierboven... daar praat men niet over -0,3 stop maar telkens over een stop verschil. Het lijkt misschien allemaal ingewikkelder dan dat het is, maar als je het principe doorhebt dat de camera altijd 18% grijs als referentie gebruikt, en snapt dat je donkere partijen moet onderbelichten, ben je al een heel eind op weg.

                        Comment


                        • #27
                          Re: D80 correctie overbelichting ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                          Voor mij is het histogram het belangrijkst, maar ik check wel eens bij de hooglichten. "In the field" probeer ik een testfoto te maken, die als basis dient voor de lichtmeting.
                          Elke situatie is een beetje anders, en ik kan niet zeggen in die situatie dat...
                          Ik heb 't al eens aangegeven... standaard bij mij is -0,3stop. Soms moet ik overbelichten, maar dat gebeurt niet zo vaak. Meestal is het onderbelichten.
                          Wil je een veiligheidsmarge inbouwen, fotografeer dan in raw. 1 to 1,5 stop kan je zonder veel detailverlies of ruis "foefelen". Als je -0,3 als standaardwaarde neemt, is 0 al overbelicht. Bij mijn 50mm staat mijn toestel altijd standaard op -0,7 en zit mijn licht ook meestal goed.

                          Alles hangt er vanaf wat je fotografeert. Hoe meer donkere partijen je hebt, hoe meer licht de camera gaat bijgeven om er grijs van te maken, dus moet je onderbelichten. Overbelichten komt raar of zelden voor, behalve bij sneeuw omdat dan alles effectief wit is.

                          Speciaal ben ik even tussen mijn vakantiefoto's gaan kijken, en de meeste, in normale omstandigheden, zijn idd gemaakt op -0.33 EV en -0,67 EV. Overbelichten is dus al gaan naar 0. Er zitten er enkele tussen, waar heel veel donkere partijen in zitten, en daar heb ik tot 2 stops onderbelicht.

                          Voorbeeldjes met matrixmeting, op dezelfde dag :

                          -0,3 Voornamelijk lichte partijen (ziet de camera ongeveer als grijs, er zit weinig wit in)


                          -1 ongeveer 1/3de lichte partijen


                          -1,67 ongeveer 1/6de van de foto lichte partijen


                          Ik hoop dat deze foto's het een beetje verduidelijken. Vergis U niet aan die foto's... het was toen heel donker weer en schaduw tussen de straten, behalve op de eerste foto, toen de zon wat doorkwam.
                          Donkere partijen zijn een beetje opgelicht in raw.
                          Ik weet niet wat jullie vinden van deze foto's, maar voor mij zijn die toch nog onderbelicht, vooral de derde is bij mij veel te donker. Ik heb speciaal nog eens een schermcallibratie overgedaan met de Eye One Display II omdat ik twijfelde aan mijn scherm. Na callibratie blijkt dus inderdaad vooral de derde foto nog erg onderbelicht te zijn en ziehier wat ik krijg na het plaatsen van een sturingspunt in Capture NX op de donkerste partijen en die wat te hebben opgehelderd.



                          Het blijkt dus nogmaals dat het moeilijk is te oordelen over de belichting foto's die hier gepost worden als niet iedereen dezelfde schermnormen hanteert.

                          Groetjes,
                          Pol.
                          Leeft en LAAT LEVEN !

                          Comment


                          • #28
                            Re: D80 correctie overbelichting ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
                            Het blijkt dus nogmaals dat het moeilijk is te oordelen over de belichting foto's die hier gepost worden als niet iedereen dezelfde schermnormen hanteert.

                            Groetjes,
                            Pol.
                            Euh... tof dat je met de schuifjes speelt, maar het was daar donker tussen de straatjes. Als ik de foto lichter had genomen, was de lucht helemaal uitgebrand. De camera zou automatisch gaan overbelichten, om van de donkere partijen 18% grijs te maken. DAAR gaat het hier over...
                            De foto is zoals de situatie daar was. Het enige wat jij doet is de donkere tonen oplichten. Als de zon schijnt, en de mensen lopen in een t-shirt rond, dan zal die foto automatisch wel lichter zijn, maar als het bewolkt is, en de straatjes zijn donker, en het is grauw weer, dan is het daar donker, en leg ik het vast zoals het daar is. In de raw-bewerking is er al een een kleine oplichting van de donkere partijen gebeurd, maar voor mij moet een foto in verhouding blijven met de situatie zoals ik ze gezien heb.
                            Aan de lichte partijen is trouwens tussen jou foto en de mijne niet veel veranderd. Als je die gaat optrekken, verlies je detail in de wolken.

                            Comment


                            • #29
                              Re: D80 correctie overbelichting ?

                              Akkoord, het gaat hier inderdaad niet om een goeie foto te laten zien, maar wel om een foto te tonen die goed belicht is. Dus vooral geen uitgebrande zones te vertonen.

                              Groetjes,
                              Pol.
                              Leeft en LAAT LEVEN !

                              Comment


                              • #30
                                Re: D80 correctie overbelichting ?

                                Een goede foto mag niet overbelicht zijn in de lichte partijen.

                                Oplossing ?
                                Teruggaan als er meer licht is.
                                Nikon D80 - Nikkor 18-200 - Nikon SB900

                                Comment

                                Working...
                                X