Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fujifilm finepix s5800 hulp

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• fujifilm finepix s5800 hulp

hallo iedereen,

ik heb overlaatst een fujifilm finepix s5800 gekocht.
    Heeft me veel geld gekost, want het was toen nog nieuw. Ik wou eigenlijk de 5700 maar die hadden ze dan niet meer. Dus werd me de s5800 aangeraden.
    Heeft me dus veel gekost, en stelt me nu eigenlijk wat teleur

Ok, het is zijn prijs niet waard, maar ik wil dan toch op z'n minst deftige foto's nemen. Dat moet dan toch wel kunnen veronderstel ik.

Overlaatst was ik bij een m&g van een tuning forum. Was een beetje donker (22-23 uur) even lekker foto's aan het nemen, alhoewel...niet zo lekker. Ik heb verschillende functies geprobeerd, maar niets wou lukken eigenlijk.
    Kijk zelf maar:

en dat zijn dan nog de beste foto's van die avond
    Nu is dat niet alleen 's avond hoor. Overdag komt dat ook niet zo goed:

Maar het is geen slecht toestel, het wel me buiten alleen niet goed lukken.
    Binnen kan je er wel mooie dingen met doen:

buiten lukt me dat soms. Dit kan er bijvoorbeeld nog goed door:

Maar meestal komt er niet veel moois uit.
    Nu ga ik zondag weer naar een meeting, en ik zou graag toch wat mooie foto's nemen. Iemand tips?

(btw: de foto's zijn verkleint naar 800x600, standaard zijn ze 1600x1200.)

Re: fujifilm finepix s5800 hulp

waarom fotografeer je op 1600x1200 ??

deze camera heeft toch 3264x2448 . Er zou toch meer moeten uitkomen. Probeer eens de custom instellingen te gebruiken en zeker de manual lezen..Dat helpt veel problemen oplossen

Comment

ik heb zo'n grote foto's niet nodig, dus ik dacht: kleiner is beter?
      het boekje heb ik al een paar keer bekeken, maar staat niet echt geweldig veel interessant in. Er staat dat je best de 'auto' (-matische) functie niet gebruikt op blinkende voorwerken zoals moto's of auto's. Dus dat doe ik dan ook niet. Maar ik vind voor de rest niets dan goed is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door funyboyke Bekijk bericht
        ik heb zo'n grote foto's niet nodig, dus ik dacht: kleiner is beter?
        het boekje heb ik al een paar keer bekeken, maar staat niet echt geweldig veel interessant in. Er staat dat je best de 'auto' (-matische) functie niet gebruikt op blinkende voorwerken zoals moto's of auto's. Dus dat doe ik dan ook niet. Maar ik vind voor de rest niets dan goed is.
        gebruik toch maar het volledige formaat, dat gaat al iets opbrengen. bovendien heb je dan reserve als je de foto wil croppen. Als je zegt dat je voor de "blinkende auto" de auto functie afzet , ga je dan van de A af op het instelwiel of zet je je AF af?
        In dit laatste geval moet je dan manueel scherpstellen en dat gaat met dit soort camera's best moeilijk. Beter is dan met de Autofocus scherp stellen op minder blinkend deel van de auto en dan via "AF lock" (zie manual) de afstand te bewaren. Als je toestel op auto-iso staat kan het best zijn dat het bij minder licht een te hoge iso waarde kiest met ruis tot gevolg. Kies zelf iso tot maximaal 400 en gebruik je flits om bij te lichten , ook buiten. Om bewegingsonscherpte te vermijden let op je sluitertijd als die groter wordt dan pakweg 1/60 dan heb je hier snel last van zeker bij inzoomen.
        'Het leven is een korte-termijnproces met een onvermijdelijke deadline'

Comment

dankje wel daarvoor, dat is mooie informatie
          met auto wordt de A bedoeld ja, die neem ik dus niet.

Ik zit meestal op 'natural light' of 'natural light met en zonder flash'(2foto's na elkaar).
          Maar daar staat de iso altijd op auto, kan je niet aanpassen.

Nu was ik gisteren weer foto's aan het nemen, en de zon scheen een beetje. Ik had hem op 'zonsondergang' gezet. Daarmee had ik geen ruis, was wel nice, maar de foto's kregen natuurlijk een geel effect.

Ik zal straks het handmatig programma eens bekijken en instellen.
          thx voor de tips

Comment

Hey,

Ik heb een van de laatste s5700 gekocht volgens mij.
            In tegenstelling tot uw verhaal, zeer goedkoop gekocht

In het begin had ik ook wat problemen met de kwaliteit.
            Maar ik heb snel geleerd om hem ALTIJD in stand M te zetten.

Klopt ja, volledig manueel.

Mijn foto's zijn sindsdien een stuk beter.
            Daar is men het hier op het forum soms ook mee eens

De foto's die jij laat zien zijn inderdaad niet de beste.
            Ook ik heb al wel gemerkt dat in lage lichtomstandigheden deze camera niet de beste is.

Het is waarschijnlijk eerder aan de DSLR'en van deze wereld met lichtgevoelige (dure?) lenzen om in die situaties te fotograferen.

Wat mij al veel heeft geholpen is de flits.
            Nu denk je natuurlijk, een flits op die auto's, dat komt nooit goed.
            En daar heb je gelijk in.

Ik plak een stukje wit bakpapier over mijn flits, en creëer zo een diffuser.
            Het resultaat is gelijk een stuk beter.
            In echt donkere situaties mag je van deze toestellen volgens mij niet teveel verwachten. Hoewel de hogere ISO het niet slecht doet op deze toestellen.

Veel oefenen en je komt er wel achter, maar zeker die M-stand omarmen en niet meer loslaten!

Greetz,
            Peeke
            ~ Never be afraid to try something new. Remember that a lone amateur built the Ark. A large group of professionals built the Titanic ~

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door funyboyke Bekijk bericht
              dankje wel daarvoor, dat is mooie informatie
              met auto wordt de A bedoeld ja, die neem ik dus niet.

Ik zit meestal op 'natural light' of 'natural light met en zonder flash'(2foto's na elkaar).
              Maar daar staat de iso altijd op auto, kan je niet aanpassen.

Nu was ik gisteren weer foto's aan het nemen, en de zon scheen een beetje. Ik had hem op 'zonsondergang' gezet. Daarmee had ik geen ruis, was wel nice, maar de foto's kregen natuurlijk een geel effect.

Ik zal straks het handmatig programma eens bekijken en instellen.
              thx voor de tips

dat boekje zal je nog niet genoeg hebben gelezen

autostand is het groene kadertje op je keuzeknop (draaiwieltje)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fabbe Bekijk bericht
                dat boekje zal je nog niet genoeg hebben gelezen

autostand is het groene kadertje op je keuzeknop (draaiwieltje)
                nee.... rood
                maar het komt op je scherm wat het is, als je eraan draait. Hoef je niet echt vanboven te zien.

en thx Peeke: oefenen op manueel zal het dan worden

Comment

De foto is genomen op ISO 1600. Dan vind ik het resultaat nog eens niet zo slecht. Echter door de ruis en eventuele onderdrukking verliest de foto aan scherpte.

Als je na 22.00 uur fotografeert in België of Nederland, kun je bij statische onderwerpen beter een statief gebruiken dan de ISO zo hoog in te stellen. Ga niet hoger dan maximaal ISO 400

Kies liever de maximale resolutie. Later kun je de foto's altijd nog verkleinen, maar hierdoor houd je de mogelijkheid om groter af te drukken.

Een camera op de automaat gaat nooit het maximum resultaat geven. De camera weet immers niet wat jij gaat fotograferen. Om het maximale uit je camera te halen zul je je toch echt moeten verdiepen in diafragma, sluitertijd en lichtgevoeligheid. Zeker bij zulke lastige zaken als reflecterende zaken, fotograferen in schemer enz..... Gebruik op zijn minst de scenestanden.

Er valt beslist meer uit de camera te halen.

Succes,
                  Bart

Comment

Geweldig bedankt iedereen!

Ik heb me gisteren weer geweldig geamusseerd.
                    De foto's zijn nog niet helemaal goed. Vraagt me nog een tijdje oefenen. Maar er zit al wel duidelijk verbetering in.

Nog enkel maar een beetje rekening gehouden met enkele basis dingentjes van de handmatige functie. Maar het helpt wel enorm.
                    Veel ruis is er niet meer op de foto's.

(ja, de wagens staan er maar half op en dergelijke. Had me daar niet echt met bezig gehouden. Dat is voor een andere keer )

Comment

Working...
                    X