Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D80 en iso instelling

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: D80 en iso instelling

    Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
    Is een kwestie van oorzaak en gevolg dat hier wel door elkaar wordt gehaald.
    Hoge ISO veroorzaakt onherroepelijk meer ruis, zeker bij een slechte belichting.
    Groter diafragma laat meer licht toe waardoor je de ISO kunt verlagen en als gevolg, minder ruis. Dit kan echter evengoed met een langere sluitertijd, die een gelijkaardig gevolg voor de ruis heeft maar beiden hebben een ander toepassingsgebied.
    ga weer helemaal met je mee hoor, maar hoop wel, dat TS het nog allemaal begrijpt!!!
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #17
      Re: D80 en iso instelling

      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
      ga weer helemaal met je mee hoor, maar hoop wel, dat TS het nog allemaal begrijpt!!!
      grt,bouk.
      aan wie zou dat liggen?

      Comment


      • #18
        Re: D80 en iso instelling

        Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
        aan wie zou dat liggen?
        geen idee, misschien aan jou bijdrage aan dit topic!!!
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #19
          Re: D80 en iso instelling

          Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
          Misschien een domme vraag.

          Tot welke iso instelling kan je er bij een D80 van uitgaan dat je geen last hebt van ruis ?
          "Last" is natuurlijk subjectief. Ik neem zonder problemen foto's op ISO 400, ISO 800 ook nog. En desnoods ISO 1600, maar dan wel niet voor een portret ofzo natuurlijk.

          Terwijl soms bij een goeie belichting ISO 1000 er nog zeer goed kan uitzien... veel factoren bepalen de mate van ruis.

          Zelf vind ik bijvoorbeeld een z/w versie van een D80 iso 1600 of zelf iso 3200 zeer leuk om naar te kijken. Heeft iets retro. Maar ook hier dus: persoonlijk smaak.

          Je moet ook realistisch zijn in je verwachtingen, ik wist dat ik geen 5D achtige beelden zou hebben toen ik m'n D80 kocht, daar zijn andere toestellen voor.

          En dan heb je nog natuurlijk tal van software die jouw foto's nog een pak kunnen opknappen.

          Comment


          • #20
            Re: D80 en iso instelling

            Ik wil nog even meegeven, dat een vaste isowaarde plakken vanaf wanneer ruis zich manifesteert, eigenlijk onmogelijk is.

            Er zijn soorten "ruis". De D80 krijgt zelfs vanaf IS0 200 een soort korrel in de foto. Je ziet het amper, maar het is er zeker als je de foto op 100% grootte gaat bekijken. Vanaf ISO 400 is dit duidelijker zichtbaar en je verliest er detail door. Het is geen kleurruis, dat zich om andere redenen en bij hogere ISO-waarden manifesteert.

            Het ruisgehalte van een foto neemt toe...
            - bij toenemende belichtingstijd
            - naarmate de temperatuur stijgt
            - bij stijgende gevoeligheid (ISO)
            - de beeldsterkte (een licht (goed belicht of licht) beeld gaat minder ruis geven dan een donker beeld).

            Het kan dus perfect dat een sneeuwfoto op ISO1600 er beter uitziet dan een nachtfoto op ISO400.

            Comment


            • #21
              Re: D80 en iso instelling

              Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
              Misschien een domme vraag.

              Tot welke iso instelling kan je er bij een D80 van uitgaan dat je geen last hebt van ruis ?
              Een jaartje geleden heb ik hierover eens een mini testje gepost. Zoek op "gvg" of hier is het frament :
              --------------------------------
              1) test voor ISO
              omstandigheden : avond, statief, f5,6, variabele sluitertijd, beeld buiten, onderzoek toegespitst op symbolen en vlakken op een dieselgenerator op 20 meter (400 zoom in CS2).

              Verschil tussen ISO100 tot ISO 250 zie ik niet.

              ISO 400, hier denk ik het te zien.

              Vanaf ISO600 zie je duidelijk dat de foto een beetje korrelig wordt (uiteraard enkel bij 400 zoom, anders zie je uiteraard niets."
              -----------------------------------

              Comment


              • #22
                Re: D80 en iso instelling

                Oorspronkelijk geplaatst door gvg Bekijk bericht
                Een jaartje geleden heb ik hierover eens een mini testje gepost. Zoek op "gvg" of hier is het frament :
                --------------------------------
                1) test voor ISO
                omstandigheden : avond, statief, f5,6, variabele sluitertijd, beeld buiten, onderzoek toegespitst op symbolen en vlakken op een dieselgenerator op 20 meter (400 zoom in CS2).

                Verschil tussen ISO100 tot ISO 250 zie ik niet.

                ISO 400, hier denk ik het te zien.

                Vanaf ISO600 zie je duidelijk dat de foto een beetje korrelig wordt (uiteraard enkel bij 400 zoom, anders zie je uiteraard niets."
                -----------------------------------
                Je bedoelt ISO 640?

                Zo'n testje is ook te relativeren, elke context van foto nemen is anders... halfdonkere foto bij kaarslicht op ISO 800 gaat meer ruis geven dan snelle sportfotografie met klein diafragma op ISO 1600 bij middagzon...

                ISO waarden kan je moeilijk vergelijken op één camera met één beeld - ze geven een voorsmaakje, meer niet. Je kan het bijvoorbeeld wel vergelijken met andere camera's.

                Pas na 100tal foto's weet je waar je aan toe bent met je camera. In mijn geval ligt mijn limiet rond ISO 800-1000, als de lat niet te hoog ligt qua ruis. Bij delicate fotografie blijf ik bij ISO 400.

                Comment


                • #23
                  Re: D80 en iso instelling

                  Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                  Je bedoelt ISO 640?

                  Zo'n testje is ook te relativeren, elke context van foto nemen is anders... halfdonkere foto bij kaarslicht op ISO 800 gaat meer ruis geven dan snelle sportfotografie met klein diafragma op ISO 1600 bij middagzon...

                  ISO waarden kan je moeilijk vergelijken op één camera met één beeld - ze geven een voorsmaakje, meer niet. Je kan het bijvoorbeeld wel vergelijken met andere camera's.

                  Pas na 100tal foto's weet je waar je aan toe bent met je camera. In mijn geval ligt mijn limiet rond ISO 800-1000, als de lat niet te hoog ligt qua ruis. Bij delicate fotografie blijf ik bij ISO 400.
                  640 ja

                  Maar het is dus onder bebaalde omstandigheden mogelijk meer ruis te krijgen met een lagere iso waarde volgens u? Of bedoel je dat je ruis in lichtere delen minder hard ziet omdat daar de signaal ruisverhouding groter is?

                  Comment


                  • #24
                    Re: D80 en iso instelling

                    Oorspronkelijk geplaatst door gvg Bekijk bericht
                    640 ja

                    Maar het is dus onder bebaalde omstandigheden mogelijk meer ruis te krijgen met een lagere iso waarde volgens u? Of bedoel je dat je ruis in lichtere delen minder hard ziet omdat daar de signaal ruisverhouding groter is?
                    Ja. Beelden met veel schaduw, zeer weinig licht, onderbelichting.... zorgt allemaal voor meer ruis.

                    En als je dan zo'n beeld - in die slechte omstandigheden - neemt op ISO 400 en vergelijkt met eentje genomen op ISO 800 in ideaal licht en bijvoorbeeld buitenshuis.

                    Dan zou er volgens mij niet veel verschil zijn in ruis in beide foto's.

                    Comment

                    Working...
                    X