Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D80 en iso instelling

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D80 en iso instelling

    Misschien een domme vraag.

    Tot welke iso instelling kan je er bij een D80 van uitgaan dat je geen last hebt van ruis ?
    Nikon D80 - Nikkor 18-200 - Nikon SB900

  • #2
    Re: D80 en iso instelling

    Wat is last hebben van ruis? Wat de één onacceptabel vindt, is voor de ander prima.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: D80 en iso instelling

      hangt ook af welk diafragma je gebruikt, tis alles een combinatie van.
      zou zeggen probeer het eens uit!!
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: D80 en iso instelling

        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
        hangt ook af welk diafragma je gebruikt, tis alles een combinatie van.
        zou zeggen probeer het eens uit!!
        grt,bouk.
        Dat het afhangt van de belichting kan ik aannemen maar van het diafragma is nieuw voor mij. De ruis wordt door de sensor gegenereerd en heeft geen relatie met het diafragma zelf wel met de hoeveelheid licht die op de sensor valt.

        @Henri1
        Het hangt er ook sterk van af in hoevere je je foto gaat uitvergroten.
        Als je alles gaat afdrukken op 10X15 zal je op ISO 3200 ook nog niet teveel ruis zien.
        Hubert

        Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

        Comment


        • #5
          Re: D80 en iso instelling

          Hier een voorbeeldje van een D200, bijna dezelfde sensor, maar schijnt iets meer te ruisen, op 2500 iso, verwerkt met DxO 5. De belangrijkste methode om ruis te vermijden is: correct belichten, alles wat je aan de belichting moet doen in de RAW converter genereert ruis.

          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: D80 en iso instelling

            is inderdaad een kwestie van goesting en smaak en afhankelijk van allerhande factoren.

            ligt er ook aan wat je met je foto's wil aanvangen... komen ze op 640px op een site, kan je tot het maximum gaan. wil je een A2 afdruk, weer niet.

            wat betreft het diafragma, ik denk wel dat je met kleinere diafragma's (grotere getallen) de ruis sneller ziet vanwege meer scherptediepte in je foto. maar juiste belichting is inderdaad belangrijker...
            With Canon, I can (or at least try)
            Photastic.be ~ Passion for the picture
            Nieuwe site

            Comment


            • #7
              Re: D80 en iso instelling

              Idd zoals door voorgangers reeds gezegd.
              Voor mij was het niet meer acceptabel vanaf iso400.
              (indien in een niet goede belichting genomen), maar dit zal voor velen dan nog zeeeeeer acceptabel zijn


              mvg
              glenn
              Mijn site...
              vandaelefotografie.be
              * BD0916BE *

              Comment


              • #8
                Re: D80 en iso instelling

                Ik probeer bij de D80 me te beperken tot ISO 400, alhoewel ik ook al foto's maakte op ISO 1600...
                Deze foto is ONBEWERKT zo uit de D80 gekomen op ISO 1600... Ik vind het ruis best meevallen. Als je hem op 100% gaat bekijken, zal je inderdaad een pak ruis zien, maar voor een afdruk op 10-15 of 20-30 zou dit nog best kunnen meevallen.


                Nog een voorbeeldje... DEZE REEKS is gemaakt op ISO 800, en het ruis in raw teruggeschroefd.
                Last edited by FestinaLente; 12 augustus 2008, 11:19.

                Comment


                • #9
                  Re: D80 en iso instelling

                  Ruis bij D80 is voor mij acceptabel tot ISO 1600, mits correcte voorinstelling/nabewerking - maar dan echt als het niet anders kan (*)
                  Ik tracht me toch te beperken tot ISO 800 (bij een D200 is dit zelfs de uiterste grens)

                  * Het gaat hem trouwens niet alleen om ruis, detailverlies en pover dynamisch bereik vind ik veel erger
                  Canikon 40D - D200, D300

                  Comment


                  • #10
                    Re: D80 en iso instelling

                    en beide voorbeelden...met een behoorlijk laag diafragma!
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: D80 en iso instelling

                      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                      en beide voorbeelden...met een behoorlijk laag diafragma!
                      grt,bouk.
                      Of je nu gelijk hebt of niet...
                      Eigenlijk snap ik hem niet goed : bij weinig licht ga je toch niet kiezen voor een hoog diafragma ?
                      Canikon 40D - D200, D300

                      Comment


                      • #12
                        Re: D80 en iso instelling

                        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                        en beide voorbeelden...met een behoorlijk laag diafragma!
                        grt,bouk.
                        Is ook logisch(3.2 en 2.8).
                        Dit is niet omwille van de ruis maar om zoveel mogelijk licht binnen te laten.
                        Doe dit met F8 en je hebt, voor eenzelfde belichting tussen de ISO 12800 en 25600 nodig.
                        Hubert

                        Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                        Comment


                        • #13
                          Re: D80 en iso instelling

                          Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                          Of je nu gelijk hebt of niet...
                          Eigenlijk snap ik hem niet goed : bij weinig licht ga je toch niet kiezen voor een hoog diafragma ?
                          ja das duidelijk, maar ik ga nog steeds uit van de vraag van TS.
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                          Comment


                          • #14
                            Re: D80 en iso instelling

                            Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                            ja das duidelijk, maar ik ga nog steeds uit van de vraag van TS.
                            grt,bouk.
                            Is een kwestie van oorzaak en gevolg dat hier wel door elkaar wordt gehaald.
                            Hoge ISO veroorzaakt onherroepelijk meer ruis, zeker bij een slechte belichting.
                            Groter diafragma laat meer licht toe waardoor je de ISO kunt verlagen en als gevolg, minder ruis. Dit kan echter evengoed met een langere sluitertijd, die een gelijkaardig gevolg voor de ruis heeft maar beiden hebben een ander toepassingsgebied.
                            Hubert

                            Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                            Comment


                            • #15
                              Re: D80 en iso instelling

                              Ik vindt zelf, dat, op iso 400 er al ruis aanwezig is.

                              En als je iso 1600 gebruikt, of zelfs iso 800 met maxiumum ruis onderdrukking , dan heb je een schilderij , geen foto ,lol.

                              het ruist , al vanaf 400, zowieso , nee ?

                              Alvoren ik het kocht , las ik bv op "fotochip" & zoom.nl de D80 op iso 800 maakt minder ruis . In werkelijkheid, vindt ik van niet.

                              Daarom tracht ik steeds niet verder dan iso 320 te gaan.
                              nouja, ben nog een beginner ,dus....zal nog t'een en t'ander moeten bijleren
                              mvg,

                              Valentino
                              Met mijn nikon in de hand, kom ik door het land

                              Comment

                              Working...
                              X