Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Problemen met Canon Ixus400

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Problemen met Canon Ixus400

Hallo allemaal. Ik ben hier (op deze site dus) nagelnieuw dus ik zal mij even kort voorstellen.
    Ik ben Bert en ik ben (bijna) 51 jaar. Ik ben afkomstig van Nederland maar ik woon al weer enkele jaartjes in België. Ik ben sinds september vorig jaar opnieuw getrouwd met een Belgische schone dus ik ga niet meer terug.
    In het verleden heb ik wat geëxperimenteerd met analoge fotografie en ook een beetje geprutst in een doka waar ik zwart/wit foto's afdrukte. Ik begon met een eenvoudige Praktika en daarna overgestapt op een eenvoudige Canon welke net buiten de garantieperiode ergens mechanisch vastliep. Herstelkosten kwamen hoger uit dan de aanschafprijs van de camera. Daarna nog een AE1 overgenomen omdat ik nog een aantal lenzen had liggen voor de Canon. Ik ben daarna overgestapt op het digitale werk dus ik heb de AE1 voor een goede prijs kunnen verkopen. Ik had mijn oog laten vallen op de Canon Digital Ixus400 omdat deze zeer goed in de testen naar voren kwam en ik kon de camera kopen tegen inkoopprijs. Dat is echter al weer enige jaartjes geleden.

Nu eigenlijk (of eindelijk) het probleem dat ik sinds kort heb met deze Ixus400.
    Ik ben de afgelopen 2 weken op verlof geweest naar Zuid-Frankrijk en de Ixus is natuurlijk meegeweest. Op de laatste dag hadden wij nog ter afsluiting een dineetje in het restaurant of eigenlijk buiten op het terras van het restaurant.
    Tijdens het diner begon het wat te regenen en gelijk werd er gesleept met grote en kleine parasols om de gasten droog te houden. Ook ik heb meegeholpen om onze tafel droog te houden. Ik heb echter niet gelet op de Ixus die helaas een paar druppeltjes hemelwater heeft mogen opvangen. Niet veel maar toch wel een paar. De camera heeft die avond nog perfect gewerkt dus ik dacht dat er geen problemen waren. Helaas thuisgekomen ontdekte ik het volgende probleem:
    Als ik foto's van de geheugenkaart wil bekijken op het LCD-scherm dan is er geen probleem. Zet ik het schuifje naar rechts om foto's te trekken dan is eerst het beeld normaal. Ook alle icoontjes in het scherm zijn goed zichtbaar.
    Na enkele seconden krijg ik een roze/rode vertikale balk in het beeld en weer even later gaat het scherm allemaal vertikale strepen geven. De rose/rode balk zit precies in het midden van het scherm en is ongeveer net zo breed als het halve scherm. Aan de zijkanten van het scherm zijn 2 gebiedjes van 1/4 breedte waar het beeld nog wel redelijk zichtbaar is. De icoontjes zijn gewoon goed zichtbaar en vervormen niet. Als ik via de optische zoeker toch een foto trek dan wordt deze foto zonder vervormingen en/of strepen opgeslagen.
    Het lijkt er nu op dat deze storing steeds minder wordt. Vorig jaar heb ik dit ook al eens gehad en na een paar weken was het probleem weg.
    Ik zou graag willen weten of iemand dit probleem herkent en of er iets aan gedaan kan worden. Is het nog zinvol om de camera te laten herstellen of niet.
    Ik heb ondertussen ook al een nieuwe camera gekocht want ik wil toch wel een goed werkende camera hebben. Ik heb nu gekozen voor de Fuji S1000Fd.
    Er zijn meerdere redenen dat ik voor deze Fuji gekozen heb. Ten eerste de lage prijs voor een 10 Mp camera met 12x optische zoom. Een kennis van mij heeft een oudere camera van Fuji (5 Mp) en is daar zeer tevreden over. Daarnaast vind ik het prettig dat de camera werkt met gewone AA batterijen.

Re: Problemen met Canon Ixus400

Marktwaarde van een ixus 400 is nog maar enkele 10-tallen Euro. Reparatie kan je dan ook best vergeten....Eigenlijk best wel jammer, (ik heb een ixus 500 destijds nieuw voor 387 Euro gekocht en diens huidige waarde is ook nog maar 1/10 daarvan) maar digitale camera's 'verouderen' nog veel sneller als computers...

Comment

binnendoenbij de plaatselijke fotohandelaaren op laten sturen naar canon

dit is een erkende fout en deze wordt gratis hersteld of omgeruild naar een huidig toestel

mvg Sven
      Nikon body's en wa glas van 10 tot 200 en iets om da op te zetten en da in te steken en een .Macbookske

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sp4 Bekijk bericht
        binnendoenbij de plaatselijke fotohandelaaren op laten sturen naar canon

dit is een erkende fout en deze wordt gratis hersteld of omgeruild naar een huidig toestel

mvg Sven
        Dag Sven,

de camera is al een tijdje buiten garantie. Ik denk dus niet dat dit 'gratis' hersteld zal worden. Weet u misschien een website waar dit beschreven wordt? Ergens zou ik het zonde vinden om een verder goede camera in de prullenbak te gooien maar ik vind het ook onzin om deze camera te laten herstellen voor een bedrag dat totaal niet in verhouding staat tot de huidige straatwaarde. Ik heb intussen (gisteren dus) een nieuwe camera gekocht (Fuji S1000FD) welke mij tot nu toe niet tegenvalt.

Groetjes,
        Bert

Comment

Ik denk niet dat dit een erkende fout is.
          Er is inderdaad enkele jaren een probleem geweest met de beeldsensoren van Sony die een defect vertonen (voornamelijk als de camera in warm/vochtige omgeving gebruikt is geweest).
          Deze sensor zat in een hele serie produkten van verschillende merken (mijn Canon Powershot A70 was bv. 1 ervan, maar mijn ding werkt nog altijd...).
          Als deze fout voorkomt, wordt die inderdaad hersteld ook buiten garantie (voor zover er nog zo'n sensoren voorradig zijn natuurlijk).

De problemen die u beschrijft lijken me eerder te maken te hebben met een defect LCD schermpje. Ik dacht niet dat hiervoor een gratis herstelactie bestaat bij Canon.

Ik vrees dat herstelling een pak duurder zal uitkomen, dan een nieuw toestel.
          Groeten,

Polleke

Comment

Als de foto goed is wanneer je ze op de pc bekijkt, dan is het inderdaad niet de beeldsensor die defect is maar wel het LCD-schermpje.

Er zijn problemen geweest met beeldsensoren, en die werden gratis vervangen ook al was de garantieperiode al verlopen.

De vervanging van een LCD-schermpje zal wel onder het forfetair bedrag vallen dat je moet betalen voor een herstelling. Maar dat bedrag is wel vrij hoog zodat het meestal interessanter is om toch een nieuw toestel te kopen.
            Je kan bij de meeste verkopers van fotomateriaal vragen hoeveel zo'n herstelling kost, ze hebben gewoonlijk een prijslijst liggen.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
              Ik denk niet dat dit een erkende fout is.
              Er is inderdaad enkele jaren een probleem geweest met de beeldsensoren van Sony die een defect vertonen (voornamelijk als de camera in warm/vochtige omgeving gebruikt is geweest).
              Deze sensor zat in een hele serie produkten van verschillende merken (mijn Canon Powershot A70 was bv. 1 ervan, maar mijn ding werkt nog altijd...).
              Als deze fout voorkomt, wordt die inderdaad hersteld ook buiten garantie (voor zover er nog zo'n sensoren voorradig zijn natuurlijk).

De problemen die u beschrijft lijken me eerder te maken te hebben met een defect LCD schermpje. Ik dacht niet dat hiervoor een gratis herstelactie bestaat bij Canon.

Ik vrees dat herstelling een pak duurder zal uitkomen, dan een nieuw toestel.
              Dag Polleke,

ik denk niet dat het LCD scherm defect is omdat opgeslagen foto's WEL juist worden weergegeven. In de opnamestand is het beeld dat de CCD doorgeeft aan het LCD-scherm vervormd maar de icoontjes worden wel juist en zonder storing doorgegeven. Als ik dan via de optische zoeker een foto trek dan is deze foto gewoon goed. (Op 1 foto na die ook paarse strepen trok) Het probleem ligt dus ergens in de koppeling tussen CCD en LCD. Ik zag net op de site van Canon dat dit een zeldzaam maar bekend probleem is. Door hoge temperaturen (het was vorige week 35° in de schaduw in Frankrijk) of hoge luchtvochtigheid (had ik vorig jaar in Nederland op vakantie) kan het voorkomen dat er gedeelten van de interne bedrading van de CCD loslaten zodat er een afwijkende beelduitvoer is. Ik ga in ieder geval op zoek naar een verkooppunt van Canon bij mij in de buurt en ik neem de uitdraai van de website mee. Misschien kom ik er vanaf met alleen de verzendkosten.
              En DAT is die camera mij nog wel waard.
              Ik zal mijn ervaringen hierover ook publiceren op dit forum.

Groetjes,
              Bert

Comment

Bert,

Hopelijk lukt het, maar ik vrees er een beetje voor.
                Die koppelingen die loskomen zijn weldegelijk de aansluitingen van de sensor zelf. Met andere woorden : op dat moment kan je geen foto's meer nemen (zonder strepen).

Als de foto's, als je ze op je computerscherm ziet, er nog goed uitzien, dan is er niets mis met de sensor, en zal het ook niet onder die "gratis" garantie vallen.
                Groeten,

Polleke

Comment

ik heb in het laatste jaar dit toestel al een 6 tal keer opgestuurd gehad ( wel 6 verschillende natuurlijk) en elke keer is dit hersteld of omgeruild.
                  ik heb hier een lijst liggen van toestellen waarbij dit probleem erkend word( gekregen van etbass.

mvg sven
                  Nikon body's en wa glas van 10 tot 200 en iets om da op te zetten en da in te steken en een .Macbookske

Comment

Ik heb de camera afgegeven bij een Canon verkooppunt bij mij in de buurt. Zij zullen het opsturen naar Etbass in Roosendaal in Nederland. Bij de klacht staat vermeld dat het een gratis reparatie moet zijn omdat ik er niet teveel geld aan wil uitgeven. Het is op zich een prima toestel geweest maar vandaag de dag is het wel een beetje achterhaald.
                    Hopelijk wordt de Ixus 400 gratis hersteld. Nog even geduld hebben dus.
                    Heeft iemand enig idee hoe snel Canon is met dit soort herstellingen?

Comment

Re: Problemen met Canon Ixus500

Ik vrees dat ik een gelijkaardig probleem heb met mijn IXUS 500

mijn recente reis naar Indonesië is er een paars-fuchsia horizontale streep verschenen bovenaan op de display. De streep beslaat ongeveer 1/4 van de LCD. Jammer genoeg verschijnt deze paars-rozige band ook op de genomen foto's, maar iets minder groot. Hier neemt de rozige band nog ongeveer 1/10 van de bovenkant van de foto in.
                      Verder is de kwaliteit van de foto's aanzienlijk slechter daan normaal en zitten er horizontale fijne lijntjes/strepen op de foto's, vooral op witte vlakken in de foto's.

In de winkel waar ik het toestel gekocht heb, raden ze me aan een nieuwe te kopen. Reparatie zou veel te duur uitvallen.
                      Ondertussen heb ik ook Canon gemaild en die sturen mij het standaard antwoord van de CCD en dat het indien om een probleem met de CCD gaat, ze mijn toestel gratis zullen herstellen. Alleen, hoe kan ik zeker weten of het inderdaad om de CCD gaat?

Bert, zou je me aub kunnen laten weten hoe het met jouw toestel is afgelopen? Als alles goed gaat, overweeg ik ook het toestel naar etbass te sturen.

Alvast hartelijk bedankt!

hieronder een foto die het probleem heel erg vertoont
                      Last edited by sweettangerine; 22 augustus 2008, 14:20. Reden: vergetelheid

Comment

Re: Problemen met Canon Ixus500

Oorspronkelijk geplaatst door sweettangerine Bekijk bericht
                        Ik vrees dat ik een gelijkaardig probleem heb met mijn IXUS 500

mijn recente reis naar Indonesië is er een paars-fuchsia horizontale streep verschenen bovenaan op de display. De streep beslaat ongeveer 1/4 van de LCD. Jammer genoeg verschijnt deze paars-rozige band ook op de genomen foto's, maar iets minder groot. Hier neemt de rozige band nog ongeveer 1/10 van de bovenkant van de foto in.
                        Verder is de kwaliteit van de foto's aanzienlijk slechter daan normaal en zitten er horizontale fijne lijntjes/strepen op de foto's, vooral op witte vlakken in de foto's.

In de winkel waar ik het toestel gekocht heb, raden ze me aan een nieuwe te kopen. Reparatie zou veel te duur uitvallen.
                        Ondertussen heb ik ook Canon gemaild en die sturen mij het standaard antwoord van de CCD en dat het indien om een probleem met de CCD gaat, ze mijn toestel gratis zullen herstellen. Alleen, hoe kan ik zeker weten of het inderdaad om de CCD gaat?

Bert, zou je me aub kunnen laten weten hoe het met jouw toestel is afgelopen? Als alles goed gaat, overweeg ik ook het toestel naar etbass te sturen.

Alvast hartelijk bedankt!

hieronder een foto die het probleem heel erg vertoont

Dag Sweettangerine,
                        Ik kreeg vorige week van de winkel een berichtje dat mijn camera klaar was en inderdaad waren er in mijn geval GEEN kosten. Dit is wat ze volgens de bon gedaan hebben:
                        • Memorytest
                        • CCD Check
                        • Cleaning: Body(parts)
                        • Adjustment: Aperture/Shutter/Optical Unit(parts)
                        • Replacement: Electrical/Electronical Circuits
                        • Device checked by customer description
                        • Repaired according to estimate
                        • Replacement: Aperture/Shutter/Optical Unit(parts)

Wat je/u het beste kunt doen is om de winkel op de bon te laten zetten dat dit een bekend probleem is en dat het een gratis reparatie betreft. Misschien dat er dan alleen onderzoekskosten gerekend gaan worden als het een ander probleem is. Laat er eventueel ook opzetten welk bedrag je maximaal wilt uitgeven aan de reparatie

Ik ben tevreden over deze afhandeling van Canon en ik hoop dat jij/u dat ook bent.
                        Laat nog even weten hoe het verlopen is ok?
                        Succes !!

Eerst nog even een foto van toen de camera nog goed was:

Hieronder een laatste foto van de Ixus400 toen deze het defect had:

De resolutie is wel aangepast naar 640x480
                        Last edited by bertzonn; 14 september 2008, 18:20. Reden: Foto's toegevoegd

Comment

Working...
                        X