Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

info aankoop camera

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• info aankoop camera

blijkbaar vindt mijn vriendin fotograferen enorm leuk
    en wil dit uitbouwen tot haar hobby

nu wil ik haar een camera kopen maar ik ken er echt niets van
    buiten het aantal megapixels enz toch niet
    nu weet ik dat mijn oom ook wel wat fotografeerd en vertelde me
    dat hij en zijn zoon met Nikon werken
    ze zouden daar ook verscheidene lenzen voor hebben en raadde me aan om ook een Nikon te kopen met bvb een lens dat zij nog niet hadden

het hoeft dus nog niet een proffesioneel toestel te zijn maar ook geen toestel waarmee ze na een paar maanden inziet dat de kwaliteit toch niet voldoet

hebben jullie info voor mij ivm met een goed nikon toestel
    of een tweedehands toestel dat jullie mij zouden aanraden bvb hier op forum

of raden jullie mss een ander type toestel aan dat bvb gebruiksvriendelijker ofzo is

alvast hartelijk dank hiervoor

Re: info aankoop camera

Gebruiksvriendelijk zijn ze eigenlijk allemaal maar toch zal het ene merk je al wat meer liggen dan de andere.

Je kan idd een instapmodel van Nikon kopen zoals de D40x of de D60 maar dan zal je misschien tot de conclusie komen dat sommige lenzen van je oom niet zullen werken op je toestel altans, de AF omdat deze lenzen geen ingebouwde scherpstelmotor hebben.

Een D80 zou een goeie aankoop zijn in tweedehands die hier af en toe aangeboden worden mocht je inderdaad bij Nikon blijven. Over andere merken ga ik niet oordelen maar slechte DSLR's worden niet meer gemaakt.

Comment

bedankt twister

maar tot mijn grote spijt snap ik er echt niets van
      DSLR's enz wat bedoel je daarmee?

vraag me alles over bouw, fietsen en moto's maar echt niets over camera's
      het meeste wat je schreef was chinees voor me, en spijtig genoeg spreek ik die taal dus niet

mss iets meer uitleg voor deze leek
      bedankt

Comment

Ik denk dat je haar beter een "bridge" type, of net "er onder" type camera koopt om mee te beginnen. Direct instappen met een spiegelreflex type camera maakt de leercurve misschien te steil ... en de frustratie met "mislukte" fotos te groot

Het hogere segment van de "compact" cameras omvat heel veel types en de keuze kan moeilijk voor jou gemaakt worden maar alle grote merken hebben een top segment dat zich juist onder de spiegelreflexen inpast
        Canon met oa de G9 en de Ixus en A reeksen
        Panasonic met de FZ en TZ reeksen
        Sony met de H reeks
        om er maar een paar te noemen ..
        Al deze modellen hebben meestal genoeg speling om fotoparameters in te stellen (ttz ze zijn niet enkel vol-automatisch) en de gebruiker dus toe te laten om aan den lijve uit te zoeken hoe fotografie werkt ..

JMHO

Comment

Als het geen verrassing moet zijn, kan je misschien toch eens best met haar naar de winkel gaan en horen waar ze zelf de voorkeur aan geeft.

Ze zal ongetwijfeld blij zijn als ze een camera cadeau krijgt van jou, maar wel omdat het iets is dat van jou komt, maar daarom niet per sé omdat het is wat ze zelf in gedachten had.
          Canon EOS 40D + Canon 17-55mm f/2.8 IS + Canon 70-200 f/2.8L IS + Sigma 50-500mm f/4-6.3 + Sigma 150mm Macro f/2.8 + Canon SpeedLite 580EX

Comment

tja de verassing is er eigenlijk al wat af
            heb toch al geinformeerd
            heb wel al wat berichten gekregen over een
            D100 en een D70
            zijn dat goede toestellen om te beginnen
            ze wil eigenlijk vooral dat het allemaal wat automatisch verloopt
            dat de fotokwaliteit veel beter is
            nu zijn veel foto's van zo'n compacte camera niet echt van goede kwaliteit

Comment

nu ook nog een D200
              iemand ervaring met deze toestellen
              gebruiksvriendelijk?
              wil niet dat ze het toestel naar mijn hoofd gooit als ze het niet goed onder de knie krijgt snap je
              bedankt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jantjef Bekijk bericht
                tja de verassing is er eigenlijk al wat af
                heb toch al geinformeerd
                heb wel al wat berichten gekregen over een
                D100 en een D70
                zijn dat goede toestellen om te beginnen
                ze wil eigenlijk vooral dat het allemaal wat automatisch verloopt
                dat de fotokwaliteit veel beter is
                nu zijn veel foto's van zo'n compacte camera niet echt van goede kwaliteit
                Als ze wil dat dit allemaal automatisch verloopt lijkt een D60 me zeker voldoende. Het is echter wel belangrijk daar goed over na te denken, want persoonlijk vind ik dat als het echt een hobby wordt, je dit toestel heel snel ontgroeit. Dan heb je liever iets wat meer toelaat om bepaalde instellingen manueel in te stellen. Ik ben daarom na een paar maanden reeds overgestapt van een D40 naar een D80.

Andere puntjes waar je rekening mee moet houden zijn zoals reeds vermeld de lenzen. Ook hier indien dit echt een hobby wordt zal ze allicht andere lenzen willen bijkopen, hierin beperkt zijn is niet leuk :-) Pleit opnieuw voor de D80 in plaats van D40.

Tot slot zijn er nog puntjes zoals het gewicht van de camera (dit verschil kan aanzienlijk zijn) en hoe de camera in de hand ligt. Dit laatste is erg persoonlijk. Sommigen vinden de D40 te klein om comfortabel te zijn, anderen vinden de D80 te groot.

Op basis van je verhaal lijkt de D200 me iets te "gesofisticeerd".

Maar uiteindelijk is het een persoonlijke keuze hoor. Je kan best vertrekken van wat je er allemaal mee wil doen. Blijft het bij point& shoot, waarom dan veel geld uitgeven?

OVer andere merken kan ik mij niet uitspreken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jantjef Bekijk bericht
                  nu ook nog een D200
                  iemand ervaring met deze toestellen
                  gebruiksvriendelijk?
                  wil niet dat ze het toestel naar mijn hoofd gooit als ze het niet goed onder de knie krijgt snap je
                  bedankt
                  Ik heb een D200 en het is een prachtig toestel.
                  Het is echter geen camera voor een beginner in de fotografie.
                  De vele instel mogelijkheden zullen velen dan ook doen duizelen.

Het is een geschikte camera voor mensen die alles uit de fototechniek willen halen.

Voor een D70 en D100 zou ik zo wie zo niet gaan.
                  Deze camera's waren in hun tijd zeer goed, echter de huidige techniek heeft dit type een beetje achterhaald.
                  mvg
                  Antoine
                  Last edited by antoine200; 6 augustus 2008, 14:28.

Comment

Gezien de situatie, zou ik een instap-reflex aanraden! De D60 of D40x is een goede keuze.
                    Nadeel is wel dat je dan niet alle lenzen zal kunnen gebruiken. Deze camera's hebben geen motor voor de autofocus, dus er zullen enkel lenzen op werken die een motor in de lens zitten hebben. Niet alle lenzen hebben een AF (autofocus) motor in de lens, en daarom is het niet zeker dat je alle lenzen van je famillie zal kunnen lenen.

Als je een digitale reflex (waarvan je de lenzen kan wisselen) koop dan geen duur model. In het algemeen is; hoe duurder, hoe ingewikkelder... Misschien dat er mij mensen nu gaan tegenspreken, maar in het algemeen lijkt mij dat wel juist.

Als je gewoon in de winkel je verhaal gaat doen, laat je niets te duur aansmeren, want het is niet zo dat je met een duurder model, betere foto's kan maken.

Houd het relatief simpel, zodat ze rustig kan leren en groeien in een hobby.

Greetz
                    www.fotopie.be
                    Canon EOS 40D + BG | EFs 17-55 2.8 IS USM| 10-22 + 15-85mm IS + 70-300mm IS | EF 100mm f/2.8| EF 70-200 2.8/L | Giotto statief | 580Ex II - You know what a camera is? A mirror with memory.

Comment

Zou geen D70 of D100 kopen, zijn hopeloos verouderd.
                      Een toestel dat heelwat te bieden heeft in het instapniveau is de sony A200 en A300 (a300 = A200 met live view).
                      In dit toestel zijn er geen compromissen gemaakt om de prijs te drukken zoals bij de D40, D60. Beide hebben ingebouwde beeldstabilisatie en de A300 heeft live view welke je zonder beperkingen, wat autofocus betreft, kunt gebruiken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht
                        Een D80 zou een goeie aankoop zijn in tweedehands die hier af en toe aangeboden worden mocht je inderdaad bij Nikon blijven. Over andere merken ga ik niet oordelen maar slechte DSLR's worden niet meer gemaakt.
                        Hier sluit ik me bij aan

Comment

na beetje nadenken heb ik wel ondervonden dat ik mijn oom mss één keer per jaar zie en dat het mss een beetje stom is om daarvoor een nikon te kopen

zijn er zoals de A200 en A 300 nog aanraders?
                          of als je een fototoesten van rond de 500 a 750 euro zou kiezen wat is dan mss de beste aanrader
                          en waar ga ik het het beste halen?
                          bedankt

Comment

Je hoeft inderdaad niet persé bij Nikon te blijven. In je prijsklasse zijn er verschillende mogelijkheden. Zoals ik eerder schreef, de nieuwe DSLR's zijn allemaal OK met elk hun eigen specifieke kenmerken.
                            Je hebt Nikon, Canon, Pentax en Sony om de grote spelers te noemen waarbij de laatste 2 toch ook knappe toestellen maken. Ik dacht dat Nete hier in een andere post ook een combinatie van Pentax voorstelde aan iemand die perfect in jou budget past (mss hem eens een PM geven?)
                            En ja, Sony is die andere speler die sinds enige tijd voor wat rimpels in de markt zorgt en die, zoals we zeggen in Vlaanderen, "goe bezig" is.

En waar te kopen? Tja, hangt ervan af. Vanwaar ben je?
                            Zo heb je:

...

En allemaal hebben ze hun fans, dit zijn vertrouwde huizen. Het hangt er ook maar vanaf waar je een goed gevoel bij hebt (persoonlijk heb ik dat met Art&Craft).
                            Als je duidelijk een budget voorop stelt aan de verkoper en hem duidelijk maakt waar de interesses liggen zal deze zeker een toestel aanraden op jou maat. Let wel, niet ieder huis heeft alle toestellen van alle merken op stock of is verdeler, Art&Craft doet bv. geen Pentax en zal dus enkel de Nikon, Sony of Canon kunnen aanbieden.

Comment

Ik doelde niet op Nete maar op Gengske en zijn Pentax voorstel kan je hier vinden (met een boel andere info over iemand in dezelfde situatie als TS):
                              Forum voor discussies, vragen en antwoorden over digitale camera's. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuw toestel, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...

Comment

Working...
                              X