Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Olympus/Panasonic kondigen micro Four-Thirds aan.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Olympus/Panasonic kondigen micro Four-Thirds aan.

En natuurlijk is het dan ook geen DSLR meer.

Dan heb je mensen die dit niet erg vinden, die denken dat het via zo'n digitale viewfinder ook wel gaat.

Maar ik wil wel eens weten hoe snel die AF gaat zijn, zonder toegewijde phase-detection AF, maar eerder met contrast-detection AF zoals bij compactjes.

Een bridge met verwisselbare objectieven, dat is het geworden.

Dave
    pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Reginald Dwight Bekijk bericht
      (Nikon D60 heeft bijv. dezelfde sensor als de D3)
      Greetz

R
      Aan die 2 sensoren is helemaal niks hetzelfde.....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kiekvogel Bekijk bericht
        Ik heb toch uberhaupt mijn twijfels over dat 4/3 systeem. Het succes is ahum nog niet overweldigend
        Om je effe wakker te schudden: Olympus is op de DSLR speler wereldwijd nog steeds nummer drie met een grotere omzet dan nrs 4 (Sony) en 5 (Pentax) samen. Ik zou zeggen, voor een speler die sinds de jaren '90 *geen* reflexcamera's meer ontwikkelde, doen ze het nog zo slecht niet...

Heb ook mijn twijfels of de consument hier op zit te wachten. Het idee van een compact camera met verwisselbare lenzen is op zich niet zo revolutionair. Dat had je in het filmtijdperk ook kunnen doen. Alleen is dat bij mijn weten nog nooit gebeurt. Hm dat geeft te denken
        Leer je (foto) geschiedenis: nooit gehoord van de Pen F of de 110 (en nee, ik zal er geen merken bijzitten, google gewoon.) Dat waren allebei systeemcamera's die heel klein waren én heel succesvol. De enige reden waarom ze het slechts een korte tijd uitzongen was het kleinere filmformaat (en toen waren de films nog niet zo goed. Er is dus wel degelijk een markt voor...
        http://www.digifotofreak.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cra Bekijk bericht
          Mijn schoonvader heeft een prachtig sony toestel zonder spiegel met minstens 11x zoom, goeie kwaliteitssensor én liveview. De viewer is zoals bij een videocamera: dat wilt zeggen een klein schermpje waar je oog tegen plakt. Brrr.

Ik zie de komende jaren de optische zoeker niet verdwijnen voor zo'n scherm bij de SLR's. Maar zoals je zegt, als je veel kwaliteit wilt in een klein doosje is het ideaal. Ik gebruik mijn Canon Powershot S80 nog redelijk veel...
          Met dat verschil dat je nu straks een lens er tegen aan kan zetten, speciaal voor wat je wilt hè... Ik heb de sony F828, niks mis mee hoor. Begrijp me goed, maar macro is een pain in the .....

Snap je wat ik bedoel?

Groeten,
          Bart

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk bericht
            Om je effe wakker te schudden: Olympus is op de DSLR speler wereldwijd nog steeds nummer drie met een grotere omzet dan nrs 4 (Sony) en 5 (Pentax) samen. Ik zou zeggen, voor een speler die sinds de jaren '90 *geen* reflexcamera's meer ontwikkelde, doen ze het nog zo slecht niet...

Leer je (foto) geschiedenis: nooit gehoord van de Pen F of de 110 (en nee, ik zal er geen merken bijzitten, google gewoon.) Dat waren allebei systeemcamera's die heel klein waren én heel succesvol. De enige reden waarom ze het slechts een korte tijd uitzongen was het kleinere filmformaat (en toen waren de films nog niet zo goed. Er is dus wel degelijk een markt voor...
            Hallo Mark. Jij hebt zeker heel veel verstand van fotogeschiedenis? Verontschuldig me dat ik er niet veel van afweet. Als ik compact camera zeg dan bedoel ik geen meetzoeker en geen slr. Bij mijn weten zijn de Pen F en Pentax 110 SLR's Dat is volgens mij een fundamenteel verschil. Ik weet compact is een relatief begrip. Maar de meesten kunnen wel begrijpen wat hier bedoeld word.

Als je zoveel verstand heb van fotogeschiedenis, dan ken je vast ook wel de APS-C camera's. Waarom werden deze geen succes? Of waren die films toen ook toen zo slecht?

Vreemd argument trouwens van die films. Want als de films slecht waren voor halfkleinbeeld, dan waren ze dat ook voor kleinbeeld. Je zou in principe ook kodachrome halfkleinbeeld kunnen nemen, als dat ooit op de markt is geweest.Maar dat zal jij met je kennis vast wel weten.

Kleinere formaten waren dus geen echt succes. Er was gewoon geen grote markt voor. De consument die met verwisselbare lenzen aan de slag wil, wil een echte SLR. En anders koopt hij liever een deftige compact zonder geklooi met lenzen.

Dat 4/3 systeem. Leica deed/doet daar ook aan mee. Maar waarom hebben ze dat dan niet toegepast voor hun M8? En Fuij, wat doet die met hun 4/3 systeem? Vreemd dat ze liever zo'n stok ouderwetse Nikon F-vatting gebruiken. Toch niet zo succesvol?

Het 4/3 systeem zal marginaal blijven, want full frame heeft de toekomst.
            Ik ben op zoek naar een MB-20.

Comment

Nikon D60 heeft bijv. dezelfde sensor als de D3
              Wow, hier vliegt je geloofwaardigheid toch wel even in de lucht.
              Grof geschat kost de D3 sensor meer dan een nieuwe D60 in zijn geheel.
              De productieprijs van een sensor stijgt exponentieel met de grootte, door:
              - minder goed kunnen benutten van het oppervlakte van de wafer.
              - veel meer uitval van sensors. Als een wafer bv 20 DX sensoren kan bevatten, dan kan hij bv maar 4 of 5 FX sensoren bevatten. Als er dan een 2 tal fouten op de wafer zitten, is dat bij DX 2 op de 20 sensoren of 10% uitval maar bij FX 2 op 4-5 dus ±50% uitval.

Misschien toch eerst wat literatuur lezen alvorens zulke uitspraken te doen.
              Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Vind ik altijd zo grappig als mensen dit zeggen. Heb jezelf een fullframe dan op dit moment? Kon je dat betalen, ik namelijk niet. Fotografie is ook niet mijn beroep. Sorry hoor, maar fullframe zal voor mij pas een succesverhaal worden als de camera's eerst eens betaalbaar worden voor amateurs als ik... Zelfs de 5D van Canon vind ik niet betaalbaar, maar nog verschrikkelijk duur... Het is maar net waar je de maat legt hè... Of fullframe de toekomst heeft, ik denk dat ze blijft bestaan net zoals de andere formaten. Of 4/3 ooit het systeem zal worden, ik denk het niet. Ondertussen heb ik echter wel een camera waar ik prima mee uit de voeten kan, zonder dat ik daar kapitalen voor heb moeten neerleggen. Maar goed, dat is ieder zijn maat hè... Waar leg je de lat...

Maar nu weer on-topic, het ging namelijk niet over full-frame, de toekomst van 4-3, maar over de nieuwe camera's van Olympus, mini 4/3. Ik ben er erg benieuwd naar en ik hoop op een systeem dat mij, als het om compactheid gaat en beeldkwaliteit, betere resultaten aflevert dan de compactcamera's van nu.

Bart

Groeten,
                Bart
                Last edited by BartK; 6 augustus 2008, 10:21.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BartK Bekijk bericht
                  Vind ik altijd zo grappig als mensen dit zeggen. Heb jezelf een fullframe dan op dit moment? Kon je dat betalen. Is fotografie je beroep. Sorry hoor, maar fullframe zal voor mij pas een succesverhaal worden als de camera's eerst eens betaalbaar worden voor amateurs als ik...
                  Ik fotografeer momenteel met een Super A (negatieven en voor onderweg) en een F3 (kodachrome, statief) . Nee die Olly gaat niet aan het zoekerbeeld van mijn F3 tippen. Dat is kleinbeeld. Dat is Full Frame formaat. Het meest succesvolle formaat tot vandaag de dag

Voor een paar euro heb je al een full frame camera. Een digitale full frame zal in de toekomst steeds betaalbaarder worden.

Comment

het gaat niet om de D3-sensor, wel de D300

excuses...

D
                    Nikon D7000/16-85mm / 70-300mm / 50 mm f1.8 / 85 mm f1.8 / Tamron 70-200 f2.8 / SB600

Comment

Olympus is op de DSLR speler wereldwijd nog steeds nummer drie met een grotere omzet dan nrs 4 (Sony) en 5 (Pentax) samen.
                      Ik weet niet wat voor bronnen jij hebt. Ik ben benieuwd. Hier heb ik een link die jouw tegendeel beweert.

Deze doet jouw claim nog meer betwijfelen...

Onderbouw jouw bewering eens als je kunt

Comment

Hallo Mark.
                        Marc. Met c...

Jij hebt zeker heel veel verstand van fotogeschiedenis? Verontschuldig me dat ik er niet veel van afweet. Als ik compact camera zeg dan bedoel ik geen meetzoeker en geen slr.
                        Met ander woorden: *zonder* zoeker. Daar gaat volk op af komen... Nee, dan heb je gelijk, ik ken er geen, maar dan moet ik je ook tegenspreken: zou heel moeilijk gegaan hebben op film...

Bij mijn weten zijn de Pen F en Pentax 110 SLR's Dat is volgens mij een fundamenteel verschil. Ik weet compact is een relatief begrip. Maar de meesten kunnen wel begrijpen wat hier bedoeld word.
                        Ok, tweede poging: wat dacht je van Minolta CLE? Als we lang genoeg zoeken, dan vinden we wel iets... Moeten we alleen weten wàt we zoeken...

Als je zoveel verstand heb van fotogeschiedenis, dan ken je vast ook wel de APS-C camera's. Waarom werden deze geen succes? Of waren die films toen ook toen zo slecht?
                        Je bedoelt APS camera's? Daar kun je hele boeken over schrijven, maar in één zin samengevat: verkeerde inschatting van de markt en volledig foute marketing... Ik ken niks van marketing alsdusdanig maar heb me laten wijsmaken dat APS als schoolvoorbeeld geldt van hoe marketing *niet* dient te gebeuren.

Vreemd argument trouwens van die films. Want als de films slecht waren voor halfkleinbeeld, dan waren ze dat ook voor kleinbeeld. Je zou in principe ook kodachrome halfkleinbeeld kunnen nemen, als dat ooit op de markt is geweest.Maar dat zal jij met je kennis vast wel weten.
                        Huh???? Waar komt dat vandaan. De emulsie's die je gebruikte waren dezelfde, maar daar gaat het niet om. Of dacht je dat je met kleinbeeld dezelfde resultaten krijgt als met middenformaat? Ammenooitniet...

Kleinere formaten waren dus geen echt succes. Er was gewoon geen grote markt voor. De consument die met verwisselbare lenzen aan de slag wil, wil een echte SLR. En anders koopt hij liever een deftige compact zonder geklooi met lenzen.
                        Ik blijf erbij: er was en is een markt voor een kleine systeemcamera, en het succes (hoewel kort geleefd) van bvb. de Pen F en de Auto 110 bewijzen dat. En ik zie niet in waarom je een Oly E geen echte SLR zou willen noemen...

Dat 4/3 systeem. Leica deed/doet daar ook aan mee. Maar waarom hebben ze dat dan niet toegepast voor hun M8? En Fuij, wat doet die met hun 4/3 systeem? Vreemd dat ze liever zo'n stok ouderwetse Nikon F-vatting gebruiken. Toch niet zo succesvol?
                        Leica: dat is een tradioneel merk die niet zomaar hun M-kliënteel aan de kant kan gooien. Maar er is meer dan dat, en dat zou ik hier willen plaatsen, maar jammer genoeg zit ik onder NDA...
                        Voor Fuji heb ik zo onmiddellijk geen antwoord, geef ik toe, maar die houden nog iets achter de mouw, zoveel is zeker...

Nog zone ff adept zonder echt goed te weten waarom... Full frame zal altijd een niche blijven... Het 4/3 systeem is al succesvol en heeft zich al bewezen, of micro 4/3 iets wordt is zien en afwachten. Het zal vooral afhangen van hoe het aan de man zal worden gebracht, maar dat er een markt voor is, zoveel is zeker...
                        http://www.digifotofreak.nl

Comment

het gaat niet om de D3-sensor, wel de D300

excuses...

D
                          Heeft ook niks gemeen met de sensor van de D60, m.u.v. de maat....

Comment

Marc. Met c...
                            Als je mij daarvoor wilt verschonen

Met ander woorden: *zonder* zoeker. Daar gaat volk op af komen... Nee, dan heb je gelijk, ik ken er geen, maar dan moet ik je ook tegenspreken: zou heel moeilijk gegaan hebben op film...
                            Ik bedoel geen meetzoeker, geen slr. Ik zie het probleem niet om zoiets te produceren

Ok, tweede poging: wat dacht je van Minolta CLE? Als we lang genoeg zoeken, dan vinden we wel iets... Moeten we alleen weten wàt we zoeken...
                            En dat is dus een meetzoeker

Je bedoelt APS camera's? Daar kun je hele boeken over schrijven, maar in één zin samengevat: verkeerde inschatting van de markt en volledig foute marketing... Ik ken niks van marketing alsdusdanig maar heb me laten wijsmaken dat APS als schoolvoorbeeld geldt van hoe marketing *niet* dient te gebeuren.
                            Verkeerde inschatting van de markt ja. Net zoals het 4/3 systeem

Huh???? Waar komt dat vandaan. De emulsie's die je gebruikte waren dezelfde, maar daar gaat het niet om. Of dacht je dat je met kleinbeeld dezelfde resultaten krijgt als met middenformaat? Ammenooitniet...
                            Het ligt dus aan het formaat van de film. Niet aan de kwalitiet. De relatiefe kwaliteit van halfkleinbeeld tov kleinbeeld is gelijk gebleven. Dus snap je argument nog steeds niet dat die halfkleinbeeldcamera’s geen succes werden vanwege de slechte kwaliteit film.

Ik blijf erbij: er was en is een markt voor een kleine systeemcamera, en het succes (hoewel kort geleefd) van bvb. de Pen F en de Auto 110 bewijzen dat. En ik zie niet in waarom je een Oly E geen echte SLR zou willen noemen...
                            Dat heb ik nooit gezegd. Het micro 4/3 systeem is geen SLR. Das wat anders. Ik vind dat je tot nog toe het succes van kleinere formaten maar matig hebt kunnen onderbouwen.

Voor Fuji heb ik zo onmiddellijk geen antwoord, geef ik toe, maar die houden nog iets achter de mouw, zoveel is zeker...
                            Lekker vaag

Nog zone ff adept zonder echt goed te weten waarom... Full frame zal altijd een niche blijven... Het 4/3 systeem is al succesvol en heeft zich al bewezen, of micro 4/3 iets wordt is zien en afwachten. Het zal vooral afhangen van hoe het aan de man zal worden gebracht, maar dat er een markt voor is, zoveel is zeker...
                            Tsja hierin herken ik de Pentax bezitter. De nikon aanhanger moest ook niks van ff hebben totdat de d3 kwam. Kleinbeeld is het meest succesvolle formaat tot vandaag de dag. Niet bepaald een niche. FF is het zelfde formaat. Jij zegt dat het 4/3 systeem succesvol is, dat Olympus meer DSLR’s verkoopt dan Pentax en Sony tezamen. Ik heb bronnen voorgelegd die dat betwijfelen. Ik wacht nog steeds op jouw bronnen.

Wel vind ik een camera als de Super A het ideale formaat camera.

Comment

Ondertussen lees ik in de geruchtenmolen dat de andere merken ook al even bezig zijn met de ontwikkeling van een APS-C compact Dus valt nog af te wachten welke producent daadwerkelijk eerst zo'n compacte camera in de winkelrekken heeft liggen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                                Ondertussen lees ik in de geruchtenmolen dat de andere merken ook al even bezig zijn met de ontwikkeling van een APS-C compact Dus valt nog af te wachten welke producent daadwerkelijk eerst zo'n compacte camera in de winkelrekken heeft liggen...
                                Maar er is nog een verschil tussen een compact met APS-C sensor, en een toestel met verwisselbare objectieven!

Trouwens, dit is een "compact" met bijna APS-C sensor.

Dave
                                Last edited by GroovBird; 7 augustus 2008, 09:33.
                                pixelpusher

Comment

Working...
                                X