Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

30D - AI Servo probleem?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 30D - AI Servo probleem?

Vandaag eens naar het circuit in Assen geweest (Rizla racing day) en uiteraard wat foto's genomen. Thuis even gekeken en bijna alles (95% ++) had het resultaat zoals in de afbeelding (origineel: http://www.ajhoff.nl/30D-20080803-3861.jpg - 4,7 Mb!) Alle foto's heb ik met AI-Servo genomen. Zowel met alle focuspunten als 1 punt. Maakt niet uit, het lijkt alsof alles net niet scherp is.

Vele keren heb tijdens het tracken al gezien dat de camera de focus totaal verliest. M'n oude 10D was traag, maar de focus was wel nauwkeurig. De 30D is met AI Servo vele malen slechter tot nu toe. Ik had iets anders verwacht

Verder heb ik heel wat ervaring met circuitfoto's. Ben zeker geen beginner meer en ben wel gewend dat een deel onbruikbaar is, maar zo erg heb ik het nog niet meegemaakt.

Ben ik het nu verleerd of heeft de camera een probleem? One shot werkt overigens perfect. Ook AI Servo met trage beweging werkt goed. Zodra het op racesnelheid gaat is het niets meer. Net alsof de camera het niet bij kan benen

Hoor graag eens jullie mening.

Exif:
    File Name 30D-20080803-3861.jpg
    Camera Model Canon EOS 30D
    Shooting Date/Time 3-8-2008 11:12:34
    Shooting Mode Shutter-Priority AE
    Tv( Shutter Speed ) 1/500
    Av( Aperture Value ) 8.0
    Metering Mode Partial Metering
    Exposure Compensation 0
    ISO Speed 400
    Lens EF100-400mm f/4.5-5.6L IS USM
    Focal Length 275.0 mm
    Flash Off
    White Balance Mode Auto
    AF Mode AI Servo AF
    Drive Mode High-speed continuous shooting

Focuspunten:

Groeten,

Albert Jan

Website AJH
    lidnummer: BD0371NL

Re: 30D - AI Servo probleem?

Met de Servo-AF in combinatie met een 100-400L zou de 30D zonder al teveel problemen het onderwerp scherp moeten krijgen, toch zeker in dit geval.
    Maar als je meteen de ontspanknop volledig indrukt als de camera in de Servo-AF staat, dan maakt die ook direkt een foto, of ze nu scherp is of niet. Je moet het onderwerp even blijven volgen met de ontspanknop half ingedrukt.

Zet ook de AF-begrenzing van de lens op 6,5m tot oneindig in plaats van 1,8m tot oneindig, dan werkt de AF veel sneller.
    De "Stabilizer-Mode" zet je ook op "2", dat is de stand voor panning. Als je dat niet doet, dan "verspringt" het onderwerp soms terwijl je blijft pannen.

Gebruik ook één scherpstelpunt, bij meerdere punten heeft de camera ook meer tijd nodig om alles te berekenen, en dan ben je er ook nooit zeker van dat het juiste AF-punt ook werkelijk gebruikt wordt.

Het is al een tijd geleden dat ik nog circuitfoto's heb gemaakt, maar zelfs de 300D was snel genoeg om bij panning de foto's scherp te krijgen. Met de 20D lag het percentage nog hoger, en de 30D heeft hetzelfde AF-systeem.

Als je de high-speed Drive gebruikt om meerdere foto's na elkaar te maken, dan wordt het wel veel moeilijker om de motor netjes in beeld te houden, omdat de zoeker dan telkens even donker wordt tijdens het maken van een foto. Ik heb vroeger telkens één foto gemaakt als er een motor voorbij kwam, en nooit hele series, en dat werkte prima met de 300D én met de 20D.

De High-Speed laat je wel best aanstaan, je weet nooit dat er iets onverwachts gebeurt en dat je toch een snelle serie "moet" maken om alles in beeld te krijgen.

Voor de panning-circuitfoto's in de bochten zette ik de sluitertijd meestal op 1/250 - 1/320sec, dat gaf de goede resultaten met een hoog percentage bruikbare foto's.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Ik heb daar geen problemen mee!

Idd ff controleren of de focus op oneindig staat.

Deze foto heb ik gemaakt op diafragma 4.0 en een sluiter van 1/500ste

Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

Comment

Alle instellingen gebruikt zoals genoemd. Focus op de * knop zodat ik continu kan focussen en niet afhankelijk ben van het half indrukken van de sluiterknop (levert nog wel eens onverwacht een foto en een verkrampte wijsvinger op )

Ben juist naar alle scherpstelpunten gegaan omdat 1 punt juist nog slechtere resultaten opleverde. Overigens in het voorbeeld zaten vrijwel alle punten op het doelgebied en had het m.i. niet uit mogen maken.

Een ding viel me wel op, met high speed drive lijkt het wel of de camera niet genoeg tijd (rekenkracht?) heeft om te corrigeren/voorspellen qua focus. Mogelijk dat als ik terug ga in fps dat de resultaten beter worden In ieder geval heeft de camera dan meer tijd om na te denken en te herfocussen Heb deze conclusie getrokken na het beoordelen van een aantal series foto's, waarbij vaak de eerste 2 foto's heel dichtbij of redelijk in focus waren en de volgende 2 echt uit focus. Bij de 10D was het vaak de 3e of 4e die juist in focus was.

@Aestiva: ik weet niet hoe hard die vogel vliegt, maar de motorfiets zat op bijna de topsnelheid (250+ km/h of nog wat harder) terwijl de motorfiets in een kromming (bocht) op de camera af komt. Achteraf denk ik dat het wat te veel gevraagd is voor de 30D om dit helemaal goed te doen. Mede ook door de high speed drive waardoor focussen nog kritischer wordt (de 10D had meer tijd tussen de opnamen omdat hij langzamer (fps) was) Een 1D had waarschijnlijk betere resultaten opgeleverd omdat de rekenkracht een stuk hoger en de AF beter is.

Houd het voorlopig even op en beperking van de 30D. 't is niet anders, zal er omheen moeten leren werken.

In ieder geval dank voor het meedenken
        Groeten,

Albert Jan

Website AJH
        lidnummer: BD0371NL

Comment

Working...
        X