Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D700 in DX formaat goed?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikon D700 in DX formaat goed?

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
    Dit is wel nog geen klein beetje uit zijn context gehaald.

Groetjes,
    Pol.
    Ok. Misschien fout begrepen.

Groeten,

C.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
      Ik tijfel nu alleen nog of ik de D200 nog wel zal wegdoen.
      Ik kan deze camera ook als backup gaan gebruiken. Mocht ik nog een uitbreiding doen naar de 14-24mm dan heb ik zowel de juiste range in de FX als in de DX.

mvg
      Antoine
      De twijfel is geheel weg.

Besluit:

D200 blijft als backup camera bij Antoineke.
      mvg
      Antoine
      Last edited by antoine200; 9 augustus 2008, 10:43.

Comment

Er verdwijnen geen millimeters en er komen ook geen millimeters bij
        Om dezelfde compositie te verkrijgen zul je bij gelijkblijvende brandpuntsafstand een zeker aantal stappen voorwaarts of achterwaarts moeten doen.
        Bij dezelfde compositie (dit is essentieel!!) zul je dus de foto uit een 1,5x cropcamera ook 1,5x verder moeten uitvergroten om dezelfde afdruk te verkrijgen als met een full frame.
        Spreken van meer tele of groothoek is onjuist, want de afbeeldingsmaatstaf blijft gelijk bij gelijke brandpunts- en objectafstanden.
        Hetzelfde geldt wanneer je met een FX camera in DX gaat fotograferen, om eenzelfde compositie te verkrijgen zul je achteruit moeten wandelen en in ratio met de toegenomen objectafstand zul je dus een grotere vergrotingsmaatstaf moeten hanteren bij het afdrukken.
        Wanneer je bij het afdrukken er geen pixels gaat bij interpoleren dan zul je zien dat bij gelijkblijvende afdrukgrootte het aantal pixels per af te drukken centimeter 1,5x kleiner wordt bij een DX camera.
        En hier zit de kneep van het verhaal... wanneer wordt het aantal pixels per centimeter zo laag dat scherpte van de afdruk afneemt?
        In de praktijk zul je het verschil tussen DX en FX (vvor wat betreft scherpte) alleen merken bij grote tot zeer grote afdrukken.
        Het voornoemde geldt alleen bij kwalitatief identieke objectieven, sensoren en de overige factoren in het digitale treintje.
        PS Ik zal ook nooit mijn D200 verkopen en als hij versleten is, en dat kan nog wel even duren, dan krijgt hij een prominent plaatsje in de vitrine.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
          De twijfel is geheel weg.

Besluit:

D200 blijft als backup camera bij Antoineke.
          mvg
          Antoine
          Ahum, toch geen spijt dat je jouw 17-55 verkocht hebt ?
          Of ga je deze weer terug aanschaffen ? Of heb je een andere goeie vervanger ?
          Nikon + glasbak
          Failure is always an option...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DucBlade Bekijk bericht
            Ahum, toch geen spijt dat je jouw 17-55 verkocht hebt ?
            Of ga je deze weer terug aanschaffen ? Of heb je een andere goeie vervanger ?
            Neen, spijt heb ik niet.
            Ik neem zo'n besluit dan ook niet adhoc.

Ik heb nu de Nikon 24-70mm f2,8 gekocht. Later koop ik daar nog de 14-24mm f2,8 bij en dit alles past ook op de D200.

De D200 zal hoofzakelijk in het tele gebied, daarwaar ik mm tekort kom, gebruikt worden.

Ik heb in het begin zeer grote aanpassingsproblemen gehad met overschakeling van Analoog naar Digitaal.
            Die cropfactor vond ik maar niks. Nu moet ik na een aantal jaren mij weer opnieuw aanpassen.
            Het zal nu wel iets vlugger gaan denk ik.

mvg
            Antoine
            Last edited by antoine200; 9 augustus 2008, 15:20.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
              Er verdwijnen geen millimeters en er komen ook geen millimeters bij
              Om dezelfde compositie te verkrijgen zul je bij gelijkblijvende brandpuntsafstand een zeker aantal stappen voorwaarts of achterwaarts moeten doen.
              Bij dezelfde compositie (dit is essentieel!!) zul je dus de foto uit een 1,5x cropcamera ook 1,5x verder moeten uitvergroten om dezelfde afdruk te verkrijgen als met een full frame.
              Spreken van meer tele of groothoek is onjuist, want de afbeeldingsmaatstaf blijft gelijk bij gelijke brandpunts- en objectafstanden.
              Hetzelfde geldt wanneer je met een FX camera in DX gaat fotograferen, om eenzelfde compositie te verkrijgen zul je achteruit moeten wandelen en in ratio met de toegenomen objectafstand zul je dus een grotere vergrotingsmaatstaf moeten hanteren bij het afdrukken.
              Wanneer je bij het afdrukken er geen pixels gaat bij interpoleren dan zul je zien dat bij gelijkblijvende afdrukgrootte het aantal pixels per af te drukken centimeter 1,5x kleiner wordt bij een DX camera.
              En hier zit de kneep van het verhaal... wanneer wordt het aantal pixels per centimeter zo laag dat scherpte van de afdruk afneemt?
              In de praktijk zul je het verschil tussen DX en FX (vvor wat betreft scherpte) alleen merken bij grote tot zeer grote afdrukken.
              Het voornoemde geldt alleen bij kwalitatief identieke objectieven, sensoren en de overige factoren in het digitale treintje.
              PS Ik zal ook nooit mijn D200 verkopen en als hij versleten is, en dat kan nog wel even duren, dan krijgt hij een prominent plaatsje in de vitrine.

Jamaar achteruit of vooruit wandelen kan je perspectivische vertekening veranderen hé.Veronderstel je bent 1,70m groot,en je focus is gericht op iets dat 70cm hoog staat.Als je dan op 3m afstand gaat staan,en daarna op 4,5m afstand,zal je zien dat je beeldhoek aanzienlijk verandert.Zo simpel is het niet.En ik weet niet wat je bedoelt met grote tot zeer grote afdrukken,maar in de praktijk:uit een crop van 5MP nog een haarscherpe A3 brouwen,dat is kantje boordje hoor,dat gaat niet altijd mooi zijn.

Walter
              D850

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                Mijn mening is dat, als je naar de D700 stapt, je het "DX-tijdperk" best vergeet tenzij je een crop-camera als backup houdt. FX spreekt mij ook wel aan, maar dat zal nog niet voor de nabije toekomst zijn. Je verliest immers nogal wat mm's aan je objectieven-arsenaal. Bvb. wordt een 70-200 mm 2.8dan plots geen tele meer. Als je voor FX een vergelijkbaar objectief wil moet je al een smak euros neertellen.
                Sedert het digitale tijdperk zijn wellicht de meesten onder ons zo aan die cropfactor gewoon geraakt dat het een serieuse ontnuchtering moet zijn plots door je objectieven te kijken met een FF. Het wordt dan bijgevolg nog een grotere ontnuchtering nog meer euros te moeten uitgeven aan nieuwe objectieven dan dit al het geval was voor de camera zelf.
                En zoals Antoine laat verstaan, een 17-55mm 2.8 moeten wegdoen, moet wel wat pijn doen. Dit is immers één van de beste en meest inzetbare objectieven die Nikon ooit heeft uitgebracht. Daarom zou ik, mocht ik de overstap doen, een crop-camera als backup houden en zeker mijn 17-55 niet van de hand doen, maar dit is maar een persoonlijke mening.
                Alles is natuurlijk anders als je van nul moet beginnen en zowel in camera als in objectieven moet gaan beginnen investeren.

Groetjes,
                Pol.
                Lang geleden maar ik ben toch benieuwt of u er nog hetzelfde overdenkt en of u de overstap naar FF toch gemaakt heeft

Comment

Working...
                X