Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D40!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D40!

    Hallo aan allen,

    mijn vraag is de volgende. Ik begin me meer en meer te verdiepen in het foto wereldje, ben echt nog amateur maar ik wil er mijn vaste hobby van maken!!!
    Wat ik al heb geleerd is dat isowaarden van zeer groot belang zijn. Nu is het zo dat de nikon d40 als laagste iso waarde iso 200 heeft.
    Is het nodig dat ik investeer in een camera met iso 100 of maakt het niet zoveel verschil uit?
    Ik heb net een nieuwe lens besteld namelijk de sigma 17-70mm, 2,8 Macro.
    Alvast bedankt voor jullie advies
    You only have one life........ LIVE IT !!!

  • #2
    Re: Nikon D40!

    Aan de D40 ga je zeker een goed toestel hebben.


    Een lage iso kan nuttig zijn, maar iso200 is voor die sensor blijkbaar de waarde waarop hij de beste beeldkwaliteit geeft. Er zijn best wel meer toestellen die pas bij 200 beginnen. Ook de nieuwe D3/D700/D300 beginnen bij iso200 (Je kan deze wel naar een lagere isowaarde zetten)
    Veel compactjes beginnen bij iso50
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D40!

      Iedere sensor heeft een "natuurlijke" ISO waarde. Dat is de waarde waarop de sensor het best presteert (minste ruis). Als je van de sensor een hogere ISO dan zijn natuurlijke vraagt dan wordt het signaal electrisch versterkt met ruis als gevolg.

      Indien de natuurlijke ISO stand 200 is i.p.v. ISO 100 is dat theoretisch gezien een goeie zaak want dit wil zeggen dat deze sensor (deze met ISO 200) dubbel zo lichtgevoelig is in zijn beste stand dan deze met ISO 100. Dit geeft als gevolg dat je bijvoorbeeld uw sluitertijden kunt halveren.

      In de praktijk moet je gewoon kijken of de "200 ISO" sensor meer of minder ruis geeft op ISO 200 dan de "100 ISO" sensor op ISO 100.

      Velen denken dat hoger ISO's meer ruis betekent. Dat is waar voor 1 sensor maar niet persé waar als je 2 sensoren vergelijkt. Zo kan het zijn dat sensor A op ISO 400 minder ruis geeft dan sensor B op ISO 100.

      Oorspronkelijk geplaatst door dimi003 Bekijk bericht
      Is het nodig dat ik investeer in een camera met iso 100 of maakt het niet zoveel verschil uit?
      Het kan zijn dat de camera met ISO 200 beter is, het kan ook omgekeerd zijn. Je moet geval per geval bekijken. Het zegt niets over de kwaliteit van de sensor of over de hoeveelheid ruis.

      Bv D300 (ISO 200) is beter wat ruis betreft dan D200 (ISO 100) en D200 (ISO 100) is beter dan D70 (ISO 200).
      Last edited by timefreezer; 18 juli 2008, 14:41.

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D40!

        Ik hoop dan wel dat u een 17-70 HSM aangeschaft heeft en niet de normale versie anders werkt de autofocus niet op een D40/D40x/D60
        Een hoop ouwe zooi
        www.rbfoto.nl

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D40!

          Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
          Indien de natuurlijke ISO stand 200 is i.p.v. ISO 100 is dat theoretisch gezien een goeie zaak want dit wil zeggen dat deze sensor (deze met ISO 200) dubbel zo lichtgevoelig is in zijn beste stand dan deze met ISO 100. Dit geeft als gevolg dat je bijvoorbeeld uw sluitertijden kunt halveren.
          Ik vind het theoretisch een slechte zaak voor diafragmawaarde geldt weer precies het omgekeerde.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D40!

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Ik vind het theoretisch een slechte zaak voor diafragmawaarde geldt weer precies het omgekeerde.
            Ik begrijp niet wat je bedoelt ?
            groet, Rik

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D40!

              Oorspronkelijk geplaatst door rik6230 Bekijk bericht
              Ik begrijp niet wat je bedoelt ?
              Als je op ISO 200 werkt bij een kraakheldere dag bijvoorbeeld, en je wil een groot diafragma, kan het zijn dat je diafragma te groot is om de foto correct belicht te kunnen maken.
              ISO, sluitertijd en diafragma hangen ontegensprekelijk samen. In DIT DRAADJE staat een hele uitleg.
              Ik zou zeker niet over de ISO 200 vallen.

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D40!

                Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
                Iedere sensor heeft een "natuurlijke" ISO waarde. Dat is de waarde waarop de sensor het best presteert (minste ruis). Als je van de sensor een hogere ISO dan zijn natuurlijke vraagt dan wordt het signaal electrisch versterkt met ruis als gevolg.

                snip ...
                ).

                Ik geloof daar niets van JMHO(en een uitgebreide zoektoch via google schijnt dat te bevestigen) ... electronisch gezien ttz vanuit een "solid state" achitectuur lijkt mij dat ook onzin ... een sensor heeft sensels met een gekende quantum opbrengst ttz er wordt een "spanning" opgebouwd die functie is van de opgevangen fotonen in de tijd minus de "noise floor" van elke cel ... de gevoeligheid van elke cel wordt bepaald door de solid state architectuur en door niets ander FAFAIK ..
                Een "ISO" relatie wordt door de fabrikant later "ingebouwd" door calibratie volgens opgelegde ISO standaards (in dit specifieke geval oa ISO12232 & ISO2721)

                zie




                FWIW

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D40!

                  aan allen, dank u voor de uitleg!!!
                  Heeft me weer een serieus pakje euro's gespaard. ik zal verder doen met de D40 tot ik zoveel beter word ( hoop ik toch ) dat een nieuwe camera op zijn plaats is.
                  Dank u en groeten
                  You only have one life........ LIVE IT !!!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D40!

                    nog 1 iets,
                    het is de sigma 17-70mm 2,8-4,5 DC macro voor nikon dat ik heb besteld.
                    ik heb een mail gezonden naar de winkel dus ik hoop dat de lens past op mijn D40. Anders moet ik die annuleren! Bedankt om mij erop te wijzen!!!
                    ik heb al op fred miranda's site reviews gelezen over deze lens waar men sprak dat de lens motor niet stil was in vergelijking met een usm motor dus denk ik wel dat er een motor in zit. We zien wel.

                    Mocht het zo niet zijn, kan er mij iemand dan een goed alternatief aanbevelen? ik wou eerst een 18-200 Os aanschaffen maar heb dan toch de keuze gemaakt om mij ( na verloop van tijd ) 2 lenzen te kopen. De 17-70 macro voor op reis en macrofotografie dus en dan nog een zoomlens.
                    Maar als die sigma niet past weet ik geen alternatieve lens die zo'n goeie reviews heeft. Toch niet voor die prijs.
                    indien mogelijk ..... Advies gevraagd ( weeral!!! )
                    You only have one life........ LIVE IT !!!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D40!

                      Oorspronkelijk geplaatst door dimi003 Bekijk bericht
                      Mocht het zo niet zijn, kan er mij iemand dan een goed alternatief aanbevelen? ( weeral!!! )
                      De deze.
                      Je moet wel zien dat het de versie is met de build in focus motor is. Ik denk dat dat voor de Nikon versie altijd is bij de nieuwe lenzen maar ze kunnen nog wel oude versies hebben die ze willen verpatsen.
                      Hubert

                      Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                      Comment

                      Working...
                      X