Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zoekergrootte Canon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Zoekergrootte Canon

    Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
    Dit verband snap ik niet helemaal??????
    Hoe groter je diafragma, hoe kleiner je scherpdiepte. Soms is het nodig om wat juister scherp te stellen dan de AF. Vooral bij macro toepassingen is mf handig.

    Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
    Blijf van groteren toestellen af als je er geen budget voor hebt 9/10 ben je verkocht en wil je die kopen.
    Ik heb de microbe reeds te pakken hoor...

    Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
    Ik wil toch opmerken dat als je met grote diafragma's werkt je zal moeten vaststellen dat je in je zoeker niet beter scherpstelt dan tot F/2.8.

    M.a.w. als je van plan bent een foto te nemen op F/2, dan zul je niet manueel kunnen scherpstellen, althans niet met het standaard matglas dat in je camera zit.

    Als je manueel scherpstelt is live view misschien nog praktischer ook

    Dave
    Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
    Omdat je met een standaardscherm een scherptediepte ziet van F/2.8. Doe de test: neem een objectief met een grote opening (bv. 50 F/1.4 of F/1.8), stel je toestel in op Av F/2.8 en probeer met je "stop-down" knop een verschil vast te stellen in de zoeker tussen F/1.4 (de volle opening waarmee je normaal kijkt) en de F/2.8 die je ingesteld hebt. Op een standaardscherm zie je geen verschil in scherptediepte.

    Dave
    Straf! Dat moet ik eens testen.

    Comment


    • #17
      Re: Zoekergrootte Canon

      Het is in feite een compromis dat de maker van de camera moet stellen en heeft te maken met de helderheid van de zoeker: de fabrikant kan een "super precission matte" plaatsen als standaard, maar dan is de helderheid niet zo hoog. Die helderheid is nodig als je objectief een maximale opening heeft van F/2.8 of zelfs smaller, omdat veel zoomlenzen zo zijn.

      Da's ook de reden waarom veel AF sensoren van het "kruis" type dat "kruis" slechts activeren wanneer er een opening is van F/2.8 of wijder, omdat die extra sensor nauwkeuriger is maar ook een grotere opening vereist.

      Dave
      pixelpusher

      Comment


      • #18
        Re: Zoekergrootte Canon

        Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
        Het is in feite een compromis dat de maker van de camera moet stellen en heeft te maken met de helderheid van de zoeker: de fabrikant kan een "super precission matte" plaatsen als standaard, maar dan is de helderheid niet zo hoog. Die helderheid is nodig als je objectief een maximale opening heeft van F/2.8 of zelfs smaller, omdat veel zoomlenzen zo zijn.

        Da's ook de reden waarom veel AF sensoren van het "kruis" type dat "kruis" slechts activeren wanneer er een opening is van F/2.8 of wijder, omdat die extra sensor nauwkeuriger is maar ook een grotere opening vereist.

        Dave
        Niet veralgemenen, Canon heeft kruistype AF-sensoren die actief zijn met lenzen van f/2.8, bij Nikon zijn de kruistype sensoren actief vanaf lenzen met diafragma f/5.6
        "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

        http://supermasj.zenfolio.com

        Comment


        • #19
          Re: Zoekergrootte Canon

          Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
          Niet veralgemenen, Canon heeft kruistype AF-sensoren die actief zijn met lenzen van f/2.8, bij Nikon zijn de kruistype sensoren actief vanaf lenzen met diafragma f/5.6
          Bij de 40D ook. En ik ben niet aan het veralgemenen. Ik zal in het vervolg de nuances in italics zetten.

          Dave
          pixelpusher

          Comment

          Working...
          X