Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zoekergrootte Canon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zoekergrootte Canon

    Omwille van het overschakelen naar primes stel ik momenteel vaker manueel scherp. Echter werk ik met een 400D, waarbij de zoeker niet zo groot is en ik dus er soms net naast zit bij het scherpstellen. Ik weet dat de 40D een grotere zoeker heeft, maar ik weet niet hoe de 5D vergelijkbaar is met een 40D. Ik vind ook niet direct op het internet "afmetingen" van het zoekerbeeld.

    Kan iemand me dus de zoeker afmetingen geven van de 400D, 40D en 5D.

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Zoekergrootte Canon

    Digital SLR Viewfinders: Size, coverage, magnification, crop-factor
    Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
    http://www.stevevandegaer.be

    Comment


    • #3
      Re: Zoekergrootte Canon

      Mille grazie!

      Comment


      • #4
        Re: Zoekergrootte Canon

        Stap ns een winkel binnen en kijk eens door 400d, 40d en 5d... is nog altijd het beste vergelijk. Je valt achterover !

        Comment


        • #5
          Re: Zoekergrootte Canon

          Ik heb een 350D en heb al eens een paar foto's mogen nemen met een 5D, en inderdaad, een hemels verschil. Momenteel ben ik hard aan het sparen voor een 5D


          Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
          Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

          Comment


          • #6
            Re: Zoekergrootte Canon

            Oorspronkelijk geplaatst door kruger Bekijk bericht
            Stap ns een winkel binnen en kijk eens door 400d, 40d en 5d... is nog altijd het beste vergelijk. Je valt achterover !
            ik heb er al met gespeelt, enkel was er altijd een grote tijd ertussen en kon ik dus niet echt vergelijken. Ik vroeg me af of er een significant verschil is tussen de 5D en 40D; blijkbaar is die 15% groter.

            Comment


            • #7
              Re: Zoekergrootte Canon

              ja er is significant verschil, maar je zult dit pas goed merken als je de 2 toestellen naast elkaar in de hand hebt
              Zo ervaar je het beste wat dat verschil van 15% inhoudt :-)

              Comment


              • #8
                Re: Zoekergrootte Canon

                Oorspronkelijk geplaatst door kruger Bekijk bericht
                Stap ns een winkel binnen en kijk eens door 400d, 40d en 5d... is nog altijd het beste vergelijk. Je valt achterover !
                Blijf van groteren toestellen af als je er geen budget voor hebt 9/10 ben je verkocht en wil je die kopen.
                Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                http://www.stevevandegaer.be

                Comment


                • #9
                  Re: Zoekergrootte Canon

                  Oorspronkelijk geplaatst door TT2 Bekijk bericht
                  Omwille van het overschakelen naar primes stel ik momenteel vaker manueel scherp.
                  Dit verband snap ik niet helemaal??????
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zoekergrootte Canon

                    Oorspronkelijk geplaatst door TT2 Bekijk bericht
                    ik heb er al met gespeelt, enkel was er altijd een grote tijd ertussen en kon ik dus niet echt vergelijken. Ik vroeg me af of er een significant verschil is tussen de 5D en 40D; blijkbaar is die 15% groter.
                    Het verschil is vrij groot. De zoeker van de 5D is toch significant breder en hoger dan die van de 40D, die op zich ook al behoorlijk groot is.
                    David Leemans
                    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zoekergrootte Canon

                      Ik wil toch opmerken dat als je met grote diafragma's werkt je zal moeten vaststellen dat je in je zoeker niet beter scherpstelt dan tot F/2.8.

                      M.a.w. als je van plan bent een foto te nemen op F/2, dan zul je niet manueel kunnen scherpstellen, althans niet met het standaard matglas dat in je camera zit.

                      Als je manueel scherpstelt is live view misschien nog praktischer ook

                      Dave
                      pixelpusher

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zoekergrootte Canon

                        Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                        Ik wil toch opmerken dat als je met grote diafragma's werkt je zal moeten vaststellen dat je in je zoeker niet beter scherpstelt dan tot F/2.8.

                        M.a.w. als je van plan bent een foto te nemen op F/2, dan zul je niet manueel kunnen scherpstellen, althans niet met het standaard matglas dat in je camera zit.

                        Als je manueel scherpstelt is live view misschien nog praktischer ook

                        Dave
                        Waarom kan je niet manueel scherpstellen op f/2 met het standaard matglas?


                        Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                        Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

                        Comment


                        • #13
                          Re: Zoekergrootte Canon

                          Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                          Ik wil toch opmerken dat als je met grote diafragma's werkt je zal moeten vaststellen dat je in je zoeker niet beter scherpstelt dan tot F/2.8.

                          M.a.w. als je van plan bent een foto te nemen op F/2, dan zul je niet manueel kunnen scherpstellen, althans niet met het standaard matglas dat in je camera zit.

                          Als je manueel scherpstelt is live view misschien nog praktischer ook

                          Dave
                          Ik heb een aangepast focusscherm geplaatst in mijn 5D... maar met het standaardfocusscherm gaat dat ook perfect hoor

                          Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                          Het verschil is vrij groot. De zoeker van de 5D is toch significant breder en hoger dan die van de 40D, die op zich ook al behoorlijk groot is.
                          Er is niet alleen een verschil in grootte, er is ook een verschil in helderheid (owv verschillende vergroting...)
                          "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                          http://supermasj.zenfolio.com

                          Comment


                          • #14
                            Re: Zoekergrootte Canon

                            Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                            Waarom kan je niet manueel scherpstellen op f/2 met het standaard matglas?

                            Omdat je met een standaardscherm een scherptediepte ziet van F/2.8. Doe de test: neem een objectief met een grote opening (bv. 50 F/1.4 of F/1.8), stel je toestel in op Av F/2.8 en probeer met je "stop-down" knop een verschil vast te stellen in de zoeker tussen F/1.4 (de volle opening waarmee je normaal kijkt) en de F/2.8 die je ingesteld hebt. Op een standaardscherm zie je geen verschil in scherptediepte.

                            Dave
                            pixelpusher

                            Comment


                            • #15
                              Re: Zoekergrootte Canon

                              'k heb het even uitgeprobeerd en ik kan inderdaad geen verschil meer zien beneden 2.8
                              Het ziet ernaar uit dat GroovBird gelijk heeft.

                              Comment

                              Working...
                              X