Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Onscherpe foto's

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Onscherpe foto's

Wat de foto betreft:
    - Er werd gebruik gemaakt van diafragma 19. Vanaf diafragma 11-16 begint difractie op te treden en loopt de scherpte terug achteruit. Best een testje doen op diafragma 8.

- Er werd een sluitertijd van 2" gebruikt. Beter is een sluitersnelheid van ofwel kleiner dan 0.5" of langer dan 3" te gebruiken. Op sluitertijden van 1 à 2" blijken veel statieven last te hebben van resonanties.

- Er werd gebruik gemaakt van een 35-135 lens van 20 jaar oud. Deze lens was zeker niet de scherpste lens. Krijgt dan ook een - in de beoordeling op bvb SPLOSdb. Verdere info betreffende lenzen kan je HIER vinden.

Mij lijkt er niets mis met het toestel hoor. Mijn ervaring met de K10D is dat een beetje USM de afdrukken wel ten goede komt.

Succes met je toestel.
    Groetjes van tozumi

Bezoek hier mijn webstek

Comment

heb je ook een voorbeeld van een onscherpe foto?

mm
      ∏__|_ ∏__|_
      "no rules, great shots"
      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tozumi Bekijk bericht
        Wat de foto betreft:
        - Er werd gebruik gemaakt van diafragma 19. Vanaf diafragma 11-16 begint difractie op te treden en loopt de scherpte terug achteruit. Best een testje doen op diafragma 8.

- Er werd een sluitertijd van 2" gebruikt. Beter is een sluitersnelheid van ofwel kleiner dan 0.5" of langer dan 3" te gebruiken. Op sluitertijden van 1 à 2" blijken veel statieven last te hebben van resonanties.

- Er werd gebruik gemaakt van een 35-135 lens van 20 jaar oud. Deze lens was zeker niet de scherpste lens. Krijgt dan ook een - in de beoordeling op bvb SPLOSdb. Verdere info betreffende lenzen kan je HIER vinden.

Mij lijkt er niets mis met het toestel hoor. Mijn ervaring met de K10D is dat een beetje USM de afdrukken wel ten goede komt.

Succes met je toestel.

Los daarvan heb ik zowat de indruk dat het enige onscherpe op de foto ... het scherpstelpunt is
        Het toestel is inderdaar absoluut niet slecht.
        .-≈° BD1188BE °≈-: Canon 5D met een goedgevulde gLascontainer.
        ***[ Also visit the BelgiumDigital Challenge @ http://challenge.belgiumdigital.com ]***

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
          heb je ook een voorbeeld van een onscherpe foto?

mm
          Als ik die 100% crop zie, vraag ik me ook af wat er onscherp aan deze foto is
          Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

hmmm dit resultaat met een lens van 20 jaar oud die zo al een negatieve beoordeling krijgt ivm scherpte.....dan denk ik dat je best tevreden mag zijn van het resultaat, volgens mij is er niks mis hoor
            http://www.jvs-photography.be/

Comment

Gezien de omstandigheden waarmee de foto gemaakt is mag je wel verwachten dat deze nog scherper is.
              Het is echter niet de body die de onscherpte veroorzaakt maar een combinatie van de 'oudere' lens met de nieuwe IS technologie + te hoge F-waarde.

IS uitschakelen en F8 tot F10 gebruiken voor dezelfde foto zal deze al stukken scherper opleveren. ZELFS met deze oude lens.
              .-≈° BD1188BE °≈-: Canon 5D met een goedgevulde gLascontainer.
              ***[ Also visit the BelgiumDigital Challenge @ http://challenge.belgiumdigital.com ]***

Comment

We zitten te kijken naar een 100% crop op een beeldscherm dat een foto weergeeft met 28,3 tot 38 pixels (of zoiets) per cm.
                Met een beeldscherm van ~136,6 x 91,4 cm zouden we de foto in zijn geheel kunnen bekijken.
                Bekijken we de foto dan vanaf circa 30 - 40 cm, of toch liever op een afstand van 2 meter??
                Ik vind de foto scherp en neem mijn petje af voor het lensje.
                Of doe ik iets verkeerd?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                  We zitten te kijken naar een 100% crop op een beeldscherm dat een foto weergeeft met 28,3 tot 38 pixels (of zoiets) per cm.
                  Met een beeldscherm van ~136,6 x 91,4 cm zouden we de foto in zijn geheel kunnen bekijken.
                  Bekijken we de foto dan vanaf circa 30 - 40 cm, of toch liever op een afstand van 2 meter??
                  Ik vind de foto scherp en neem mijn petje af voor het lensje.
                  Of doe ik iets verkeerd?
                  Denk het niet. Als ik in die crop, de meetlat zie, denk ik niet dat het nog scherper kan.
                  Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Doet me een beetje denken aan een te hoge ISO of verkeerd scherpstel- veld...
                    Stel je kritieken niet te scherp...
                    Fujifilm XT20 - Fujinon XF 18-55mm - Fujinon XF 35mm F2.0 - Nissin i60A - Nissin Air 1 commander

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                      Denk het niet. Als ik in die crop, de meetlat zie, denk ik niet dat het nog scherper kan.
                      Dat denk ik ook.

De scene is ongeveer 20 cm diep. Ik schat de gemiddelde objectafstand op 1,6 meter, dat levert een beeldveld op van 107 x 71,5 cm.
                      Bij f/19 loopt de scherptediepte van 1,17 tot 2,54 meter, totaal 1,37 meter dus alles valt zo ruim binnen het scherptedieptebereik dat er geen sprake kan zijn van waarneembare scherpteverschillen tussen de voorste en achterste flessen en de calculator.
                      Dit alles volgens mijn online rekenmachientje, zie screenshot http://i306.photobucket.com/albums/n.../pentaxf19.jpg
                      Volgens dit online rekenmachientje http://www.erik-krause.de/schaerfe.htm#top vindt diffractie nog niet plaats bij f/26 maar wel bij f/32. (hier moet ik nog even over nadenken )

Pixel gluurders kunnen geen scherpe foto's maken!!!
                      En dat is hun terechte straf .

Comment

Working...
                      X