Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sluitergeluid RAW vs JPEG

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Sluitergeluid RAW vs JPEG

Hallo

Kan iemand mij verklaren waarom de sluiter van mijn D300 sneller klinkt als ik in JPEG fotografeer dan als ik in RAW fotografeer.
    Het is geen misverstand want ik hoor heel goed het verschil en zie zelfs dat het beeld in mijn zoeker bij jpeg minder lang 'zwart' blijft.

Groeten

Pieter
    D700 + Nikon 50mm f1.4 + Nikon 28mm f1.8
    Neem gerust ook een kijkje op mijn blog: http://pietersoenensfotografie.blogspot.be

Re: Sluitergeluid RAW vs JPEG

Ik heb nog geen verschil opgemerkt tussen RAW en JPEG, maar ik schiet nooit in JPEG.....maar wel in 12 en 14 bit NEFs. Het enige wat ik kan verzinnen is dat de spiegel pas terug klapt als alles in de buffer zit of de file helemaal door de Expeed is, wat waarschijnlijk voor de 12 bit sneller gaat als bij de 14bit.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Ik heb nog geen verschil opgemerkt tussen RAW en JPEG,
      maar ik schiet nooit in JPEG...
      misschien net daarom?

mm
      ∏__|_ ∏__|_
      "no rules, great shots"
      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Bekijk dit eens??

SF
        00.00 Gone

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
          Net even geprobeerd en inderdaad bij 12 bit klinkt het sneller dan bij 14 bit.
          Is er trouwens een merkwaardig verschil tussen 12 en 14 bit. Wat is eigenlijk theoretisch het verschil en is het zichtbaar?

Groeten en bedankt voor de info

Pieter
          D700 + Nikon 50mm f1.4 + Nikon 28mm f1.8
          Neem gerust ook een kijkje op mijn blog: http://pietersoenensfotografie.blogspot.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pieterke20j Bekijk bericht
            Is er trouwens een merkwaardig verschil tussen 12 en 14 bit. Wat is eigenlijk theoretisch het verschil en is het zichtbaar?

Pieter
            Here is what Nikon has to say on the matter:

14-bit RAW (NEF) file recording is currently only possible on the D3 and D300. The file size of images recorded at 14-bit is approximately 1.3 times larger than those recorded at 12-bit, however the extra data provides more latitude for post processing making a richer expression of tones possible and ultimately will provide superior quality output.

When evaluating the effect and comparing between 12-bit and 14-bit, the area that will show the most significant improvement between the two options is in the shadow detail. 14-bit will give you four times the information overall, but the shadow areas which receive much less exposure generally than mid tones or highlights, will have far greater detail.A binary number with 12-bits of precision can record a number with 4096 different possible values (2 to the 12th power). 14-bit technology gives up to 16,384 possible values, four times as many compared to 12-bit.

Increased bit rate does not result in more pixels or a wider range of colours, but rather more accurate precision on each pixel.The frame rate at which images can be captured is slower with 14 bit as it takes the processor longer to write the increased volume of information to the memory card, in the case of the D300 the maximum frame rate drops from 6 fps to 2.5 fps.

So when shooting with the 14-bit setting activated, you need to evaluate how important your speed of shooting is in relation to the quality of the final image, as one will be effected by the other.

bron:>>
            Blogger is een publicatieprogramma van Google, waarmee je eenvoudig je gedachten met de rest van de wereld kunt delen. Met Blogger kun je makkelijk tekst, foto's en video's op je eigen blog of teamblog posten.
            Last edited by StoneFree; 9 juli 2008, 21:05.
            00.00 Gone

Comment

Net even geprobeerd en inderdaad bij 12 bit klinkt het sneller dan bij 14 bit.

Groeten en bedankt voor de info

Pieter
              Het is mij noch Tom Hogan http://www.bythom.com/nikond300review.htm gelukt om die 2 bit zichtbaar te maken.

Comment

Wanneer uw foto correct belicht is zal je geen verschil merken tussen 12 en 14 bit RAWS.

14 bit kan van betekenis zijn als uw foto sterk onderbelicht is en je de schaduwen en donkerste partijen moet optrekken. Je lost dit probleem beter op met juister te belichten... ;-)

Ik vind dat de nadelen van 14 bit (tragere camera, grootte van de bestanden) niet opwegen tegen de beperkte voordelen.

Meer: http://www.nx101.com/12vs14.html

Comment

Working...
                X