Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Problemen met interne flits

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Problemen met interne flits

Hallo,

Ik heb de doop van mijn kleinkind gefotografeerd. Met een Olympus E510 met kitlenzen. Plaats: in een kerk op het middaguur.
    Ik heb op automatisch gefotografeerd. De interne flits is steeds afgegaan.
    Ik wou geen risiko's nemen als beginner. Vandaar :automatische stand.
    Nu merk ik dat ik de meeste foto's moet bijwerken wat betreft : de niveau's.
    Ze zijn meestal te donker.
    Is dat normaal? Hoe kan ik dat verbeteren.
    Ook heb ik overal rode ogen..dat is bij te werken en komt door de flits (vermoed ik)
    Maar ik zie ook dat mijn kleinkind op sommige foto's rossig haar heeft (in het echt: lichtbruin). Kan ik dat nog bij werken? Wat is daarvan de oorzaak?

Vele vragen....van een beginner..

Re: Problemen met interne flits

Als je zegt dat de foto's te donker zijn, is dan alles in de foto te donker, of alleen de achtergrond? (ik vermoed het laatste)

Ik ben zelf ook maar een beginner, maar hier is mijn theorie: in automatische stand, eens de camera heeft besloten te flitsen, zal de sluitertijd nooit langer dan ongeveer 1/60 bedragen, en waarschijnlijk met een relatief lage ISO. Daardoor kan je achtergrond nooit goed belicht zijn. Je onderwerp (voorgrond) wordt wel correct belicht door de flits.

Oplossing: foto's trekken in Av of Tv, ISO heel hoog zetten, lichtmeting doen op de achtergrond, en dan inflitsen. Ik weet niet hoe het zit bij Olympus, maar Nikon gebruikt de flits alleen als fill-flash als je in Av of Tv bezig bent. Voor de overige settings zul je je handleiding moeten raadplegen.

Heeft de Olympus trouwens geen "night portrait" scene? Die had hier eventueel ook van pas kunnen komen.
    Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens
    Flickr album Homepage

Comment

Een pop-up flitser komt een paar meter: dus geschikt voor in een kapelletje niet voor in een kerk. Hoe dit te verbeteren: camera op A, iso omhoog tot dat je een sluitertijd hebt, die overeenkomt met je brandputsafstand(S=1/(1,5f), maar dit mag op een Oly langer ivm dat anti-bibber funktie, hoeveel: uittesten.

Rode ogen: anti rode ogen funktie inschakelen. Nadeel: door de vertraging maak je de foto, die je niet wilde maken. Oplossing 2: flits kopen.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik denk dat je in zulke situaties in een kerk ( Doop, trouw of communie) beter af bent met een opzetflitser.Het binnenvallend licht is reeds miniem en daarbij komt nog het gekleurde licht door de vensters en soms kaarslicht.Ik heb ook de Olympus E510 en gebruik in een kerk steeds een opzetflitser om personen te fotograferen . De interne flitsers zijn te zwak voor zulke situaties.Ik gebruik ook steeds de A stand om te fotograferen in kerken.Kijk eens bij
        www.fotokonijnenberg.be daar kun je een Metz 48 voor Olympus kopen voor ongeveer 180 Euro, het is misschien veel geld maar een opzetflitser kun je in vele gevallen gebruiken zelfs personen die ge buiten fotografeerd bij zonlicht of tegenlicht .

Groetjes
        Albert

Comment

Ik kreeg van die flitser bijna een geraaktheid, dat vervelende voorflitsen om de rode ogen te vermijden maakte mijn stiepel gek
          Daarom direct een externe bijgekocht
          De flitser op de 510 is inderdaad niet ver rijkend genoeg om een kerk te verlichten.
          Dus te donker kan je nog wat bijwerken maar te licht is en verloren zaak.
          Dus raadzaam om een externe bij te kopen al is het maar voor als je in huis zelf familiekiekjes wil maken.
          Raad je als je wat wil sparen tegenover de flits van olympus een Metz aan,
          heb zelf een 44 (zie olympus toppic) en die doet zijn werk voortreffelijk.

Comment

Zoek de Exif op van de meest onderbelichte foto en maak een schatting van de afstand ten opzichte van het object, gebruik deze waarden in de onderstaande formule.

Het richtgetal van de Olympus E-510 is 12.
            Het richtgetal is een aanduiding voor de hoeveelheid licht die de flitser kan produceren
            Richtgetal 12 betekent dat je bij diafragma f/1 een object kunt belichten op 12 meter afstand.
            Dit volgt namelijk uit het formuletje; werkdiafragma = richtgetal : afstand (in meters) bij ISO 100.
            Anders geredeneerd is de maximale objectafstand gelijk aan het quotient van het richtgetal en diafragma, dus; afstand = richtgetal : werkdiafragma = 12: 1 = 12 meter. Niet een erg praktisch voorbeeld maar zie verder.

We gaan er voor het gemak van uit dat het richtgetal een vaststaand gegeven is en geldt bij ISO 100. Wanneer je de ISO waarde verhoogt dan wordt ook het richtgetal hoger, dus;
            ISO 100 = rg 12
            ISO 200 = rg 17
            ISO 400 = rg 24
            ISO 800 = rg 34

Nu naar de praktijk bij de doop.
            Op 'ouderwetse flitsers' staat een tabelletje waarmee men kon aflezen tot welke afstand men bij een combinatie van diafragma en ISO waarden kon flitsen zonder gevaar voor onder- of overbelichting.
            Ik heb speciaal voor deze gelegenheid zo'n tabelletje voor je gemaakt;

Let op!!! Dit geldt bij richtgetal 12.
            Er zitten enige afrondingen achter de komma in maar die zijn van geen enkel belang.
            Aan de hand van dit tabelletje kun je achterhalen wat er bij de doop is misgegaan.
            Veel plezier ermee.
            PS Ik raad je ook aan een opzetflitser te kopen, liefst één waarbij de flitslamp zo hoog mogelijk is geplaatst.
            Rode ogen worden veroorzaakt door het weerkaatsen van het licht via de retina, hoe hoger de flitsbuis is geplaatst ten opzichte van de optische as van het objectief, hoe geringer de kans op rode ogen.
            Je kunt dan, zoals reeds gezegd, die hinderlijke serie voorflitsen vermijden.
            Als je in staat bent de instellingen van je camera over te nemen op de opzetflitser, dan ben je met deze Vivitar 285HV ($ 80,85) goedkoop uit.

Hier kun je lezen hoe je er mee moet werken.

Comment

Working...
            X