Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

opzoek naar een nieuwe camera, welke??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • opzoek naar een nieuwe camera, welke??

    ik ben dus op zoek naar een nieuwe digitale camera.
    en omdat er zo veel keuze is , kan ik wel wat hulp gebruiken om een goede te vinden.

    ik ben op zoek naar een compacte camera die natuurlijk zeer mooie foto's kan maken, ook in slechte belichtings omgevingen.

    dus de camera moet een goede optische zoom hebben, genoeg megapixels, s'avons mooie foto's kunne maken, eenvoudig vooringestelde foto instellingen ( maar ik wil ook graag alles zelf kunnen in stellen, en zo dingen proberen en vooral voor savons foto's te nemen, want ik heb gemerkt dat dit niet zo eenvoudig is met digitale camera's).
    moet ook een goede sluitertijd hebben en een goede beeldstabilisatie.

    dat was het zo wat


    ik heb er al een paar gevonden , en ga deze hier even plaatsen.
    ik ben er zeker van dat hier wel wat kenners zitten , en me wat tips kunnen geven om naar welke camera ik het beste kan nemen enzo.


    1)
    Panasonic Lumix DMC-TZ5


    Product specificaties:
    Beeldsensor: 9,1 MegaPixel, CCD
    Zoekertype: Geen
    LCD Scherm: 3", 460.000 Pixels
    Beeldstabilisatie: Ja, optisch
    Optische zoom: 10x
    Zoombereik: 28 - 280 mm
    Macro modus: 5 cm
    Scherpstelafstand: 50 cm tot oneindig
    Diafragma: F3.3 - F4.9
    Sluitertijd: 8 - 1/2000 sec
    ISO waarden: Auto, 100, 200, 400, 800, 1600
    Ondersteunde foto formaten: JPEG
    Geheugenkaarttype: SD/SDHC/MMC
    Geheugenkaart inclusief: Nee
    Intern geheugen: 50 MB
    Video functie: Ja, 720p @30 fps, 640 x 480 @30 fps, 320 × 240 @30 fps
    Stroomvoorziening: Accu (Li-ion)
    Afmetingen: 103 x 59 x 37 mm
    Gewicht: 240 gram
    Menu: Engels
    Handleiding: Engels
    Meegeleverde accessoires: A/V kabel, accu, acculader, CD-ROM, polsriempje, USB kabel

    Product omschrijving:
    Deze compacte camera heeft de ideale afmetingen en specificaties om iedere reissituatie de baas te kunnen. Doordat de groothoeklens bij 28mm begint maakt u schitterende landschapsfoto's. En omdat de lens ook voorzien is van 10 x optische zoom maakt u ook waanzinnige tele-shots. De TZ serie is voorzien van een zeer geavanceerde automaat. Hierdoor heeft u tijdens het fotograferen geen omkijken naar de instellingen van de camera. De TZ5 is tevens voorzien van een 3.0" lcd met extreem hoge 460.000 pixel resolutie en automatische helderheidaanpassing.


    2)
    Sony Cybershot DSC-W170


    Product specificaties:
    Beeldsensor: 10,1 MegaPixel, CCD
    Zoekertype: Optisch
    LCD Scherm: 2,7", 230.000 pixels
    Beeldstabilisatie: Ja, digitaal
    Optische zoom: 5x
    Zoombereik: 28 - 140 mm
    Macro modus: 10 cm
    Scherpstelafstand: 50 cm tot oneindig
    Diafragma: F3.3 - F5.2
    Sluitertijd: 1/4 - 1/1600 sec
    ISO waarden: Auto, 80, 100, 200, 400, 800, 1600, 3200
    Ondersteunde foto formaten: JPEG
    Geheugenkaarttype: MS Duo
    Geheugenkaart inclusief: Nee
    Intern geheugen: 15 MB
    Video functie: Ja, 640 x 480, 320 x 240 @ 30 fps
    Stroomvoorziening: Accu (NP-BG1)
    Afmetingen: 94 x 58 x 24 mm
    Gewicht: 142 gram
    Menu: Engels
    Handleiding: Engels
    Meegeleverde accessoires: A/V kabel, accu, acculader, polsriempje, software, USB kabel

    Product omschrijving:
    Compacte camera vol functies met aluminium behuizing in zilverkleurige afwerking. 10,1 megapixels plus 5x optische zoomlens met 28mm-groothoeklens. Groot scherm van 2,7 inch, gezichtsherkenning, Smile Shutter en intelligente scèneherkenning


    3)
    Olympus mju 1010


    Beeldsensor: 10,1 MegaPixel, CCD
    Zoekertype: Geen
    LCD Scherm: 2,7", 230.000 pixels
    Beeldstabilisatie: Ja, digitaal en beeldsensor
    Optische zoom: 7x
    Zoombereik: 37 - 260 mm
    Macro modus: 2 cm
    Scherpstelafstand: 70 cm tot oneindig
    Diafragma: F3.5 - F5.3
    Sluitertijd: 4 - 1/2000 sec
    ISO waarden: Auto, 80, 100, 200, 400, 800, 1600
    Ondersteunde foto formaten: JPEG
    Geheugenkaarttype: xD
    Geheugenkaart inclusief: -
    Intern geheugen: -
    Video functie: Ja, 640 x 480 / 30 fps (10 secs max.), 320 x 240 / 15 fps (29 minuten max.)
    Stroomvoorziening: Accu (Olympus Li-50B)
    Afmetingen: 99 x 56 x 25 mm
    Gewicht: 135 gram
    Menu: Engels
    Handleiding: Engels
    Meegeleverde accessoires: USB kabel, A/V kbel, Software, polsbandje, accu, acculader

    Product omschrijving:
    De 10,1-Megapixel µ 1010 biedt kritische fotografen het beste op het gebied van moderne compactfotografie. Deze camera biedt immers een krachtige 7x optische zoom plus een groot aantal geavanceerde imaging-technologieën van Olympus, zoals dubbele beeldstabilisatie, gezichtsherkenning, BrightCapture en de nieuwste beeldverwerkingsengine van Olympus, de TruePic III. En de grote HyperCrystal LCD van 6,9 cm geeft duidelijke informatie over alle gekozen instellingen.


    4)
    Canon Digital Ixus 970 IS


    Product specificaties:
    Beeldsensor: 10 MegaPixel, CCD
    Zoekertype: Optisch
    LCD Scherm: 2,5", 230.000 pixels
    Beeldstabilisatie: Ja, optisch
    Optische zoom: 5x
    Zoombereik: 37 - 185 mm
    Macro modus: 2 cm
    Scherpstelafstand: 30 cm tot oneindig
    Diafragma: F3.2 - F5.7
    Sluitertijd: 15 - 1/1600 sec
    ISO waarden: Auto, 80, 100, 200, 400, 800, 1600
    Ondersteunde foto formaten: JPEG
    Geheugenkaarttype: SD, SDHC, MMC
    Geheugenkaart inclusief: 32 MB
    Intern geheugen: Geen
    Video functie: Ja, 640 x 480 @ 30/15 fps, 320 x 240 @ 60/30/15 fps
    Stroomvoorziening: Accu (Canon NB-5L)
    Afmetingen: 95 x 57 x 27 mm
    Gewicht: 155 gram
    Menu: Nederlands
    Handleiding: Duits
    Meegeleverde accessoires: A/V kabel, accu, acculader, polsriempje, software, USB kabel

    Product omschrijving:
    De Digital IXUS 970 IS een intelligente camera met veel functies en een 5x-zoomlens, waarbij ook de vormgeving niet uit het oog is verloren. De compacte behuizing zit boordevol functies zoals verbeterde optische beeldstabilisatie.


    5)
    Olympus µ digital 1030 SW


    - Waterdicht tot op 10 m*** en dus geschikt voor spectaculaire opnamen in en bij het zwembad
    - Bestand tegen een val van 2,0 m**** en dus geschikt om altijd en overal mee naartoe te nemen
    - Bestand tegen een druk van 100 kg**
    - 10,1 Megapixels voor afdrukken op posterformaat
    - 3,6x optische groothoekzoom (28 – 102 mm*) voor indrukwekkende close-ups
    - Gezichtsherkenning voor haarscherpe en fraai belichte gezichten en een juiste belichting van andere delen van de opname
    - HyperCrystal II LCD van 6,9 cm voor een perfecte weergave in de felle zon en vanuit extreme kijkhoeken (230.000 pixels)
    - Digitale beeldstabilisatie voor minder beeldvervormingen
    - Betere opnamen bij weinig licht dankzij de BrightCapture-technologie
    - Bestand tegen kou en dus ook in de winter een prima camera
    - Krasbestendige metalen behuizing in 3 kleuren
    - 24 scèneprogramma's voor de beste resultaten onder uiteenlopende omstandigheden
    - Filmopnamefunctie om herinneringen levend te houden (tot VGA bij 30 fps)
    - TruePic III-beeldprocessor voor een snellere beeldverwerking en betere beeldkwaliteit
    - Bij gebruik van het optionele PT-043 onderwaterhuis is het mogelijk om onder water te fotograferen tot op een diepte van 40 m
    - Nederlandstalig cameramenu


    6)
    Sony DSC-T300


    product specificaties:



    7)
    Panasonic DMC-FX500


    Product specificaties:
    Beeldsensor: 10,1 MegaPixel, CCD
    Zoekertype: Geen
    LCD Scherm: 3" touchscreen, 230.000 Pixels
    Beeldstabilisatie: Ja, optisch
    Optische zoom: 5x
    Zoombereik: 25 - 125 mm
    Macro modus: 5 cm
    Scherpstelafstand: 50 cm tot oneindig
    Diafragma: F2.8 - F5.9
    Sluitertijd: 60 - 1/2000 sec
    ISO waarden: Auto, 100, 200, 400, 800, 1600, 3200, 6400
    Ondersteunde foto formaten: JPEG
    Geheugenkaarttype: SD/SDHC/MMC
    Geheugenkaart inclusief: Nee
    Intern geheugen: 50 MB
    Video functie: Ja, 848 x 480, 640 x 480, 320 × 240 @30 fps
    Stroomvoorziening: S008 Accu
    Afmetingen: 95 x 57 x 23 mm
    Gewicht: 155 gram
    Menu: Engels
    Handleiding: Engels
    Meegeleverde accessoires: A/V kabel, accu, acculader, polsriempje, software, USB kabel

    Product omschrijving:
    De nieuwe 10,1 megapixel DMC-FX500 is voorzien van een 25 mm Leica groothoeklens met 5x optische zoom. Daarbij is de FX500 voor een meer intuïtief gebruik voorzien van een hybride bedieningssysteem welke werkt met een joystick en een 3.0” touchscreen. Door de Intelligent Auto stand kunt u als gebruiker het instellen van de juiste waarden ook aan de camera overlaten. De geavanceerde DMC-FX500 combineert een futuristisch bedieningssysteem met een breed scala aan geavanceerde functies. Zelfs volledig handmatige bediening via touchscreen behoort tot de mogelijkheden.




    zo dat waren ze die ik zowat gevonden had.
    nog een paar vraagjes:
    -camera 5 + 6 is een ander soort type, zijn dit beter of slechtere , wat kun je er eigenlijk meer mee of juist niet.
    -de beeldstabilisatie, is deze het beste optisch of digitaal??
    -welke sluitertijden zijn eigenlijk het beste voor goede foto bij slechte verlichting te maken? want ik kan niet aan die waardes uit, er staat bijvoorbeeld: 4 - 1/2000 sec
    -beeldstabilisatie is deze het beste optisch of digitaal?



    de kenners en andere mogen me zeggen welke camera het beste is van deze , of als ze nog een betere compacte camera weten posten ze deze ook maar.

    EDIT MOD Franciskine : enkel zelfgemaakte foto's mogen zichtbaar geplaatst worden, daarom de foto's die rechtsreeks naar de winkelsites verwijzen achter een linkje gezet . . .

    alvast bedankt !!

    groeten bart
    Last edited by Franciskine; 28 augustus 2008, 20:44.

  • #2
    Re: opzoek naar een nieuwe camera, welke??

    't is niet om lastig te doen maar de Fuji F100fd (<300€) wordt hier vaak genoemd als een prima compact.
    Persoonlijk als ik er nog een koop zal het een waterdichte, schokbestendige zijn van de µ-reeks (olympus) of Optio-reeks (Pentax). Dit omwille van de vakantiefoto's aan zwembad, strand en omdat fotograferende pubers nu eenmaal iets minder zorgzaam zijn met die dingen
    'Het leven is een korte-termijnproces met een onvermijdelijke deadline'

    Comment


    • #3
      Re: opzoek naar een nieuwe camera, welke??

      Ik heb ervaring met de IXUS, en ben héél tevreden; je kan er eigenlijk ales mee doen, en als het moet alles in de hand houden in manueel (ik trek bijna niet anders).

      Pat

      Comment


      • #4
        Re: opzoek naar een nieuwe camera, welke??

        Ik denk dat de Panasonic TZ5 je ding zal zijn en dit vanwege het mooie zoombereik dat begint bij 28mm (groothoek) tot 10x tele.

        Spijtig genoeg hebben zéér weinig compactjes geen breedhoek en beginnen ze vaak maar bij 35-38mm.
        Een breedhoek die begint tussen 25-28mm is in mijn ogen toch essentieel voor een compactje.

        Deze compact is sterk gebouwd, heeft een zeer scherpe lens tot ver in de hoeken, is eenvoudig te gebruiken, heeft weinig ruis bij slechte lichtomstandigheden, werkt voldoende snel (reageert vlot) ook het herladen v/d flits gaat voldoende snel met voldoende kracht en heeft een pracht van een 3" LCD-scherm.

        Indien je nog compacter wil gaan is deze een mooie aanrader "Canon Ixus 90".

        Sony heeft ook mooie compactjes, alleen haat ik Sony voor hun Mermory kaartjes die ze blijfven opdringen.
        Alle andere Compact merken hebben de SD-kaartjes bijna als standaard aanvaard.
        Last edited by Moris; 9 juli 2008, 17:08.
        Sony A7 mkIII
        Is all I need :-)

        Comment


        • #5
          Re: opzoek naar een nieuwe camera, welke??

          ik zie deat die fuji finipix F100 FD

          geen beeldstabilisatie heeft, geeft dat geen problemen bij foto's in het donker met langere sluitertijden ofzo.
          de macro afstand is 8 cm, ook redelijk ver vin ik.
          voor de rest ziet die er ook goed uit ja.


          en wat vinden jullie nog van deze??

          zie dat je bij deze de sluitertijd wel kunt voorinstellen.

          alleen deze is ook met een volledig andere lens ( of hoe moet ik dat zien?), als deze zoomt komt de lens er ook niet uit volgens mij. hoe zit dat dan? zijn deze beter of slechter als de gewonere camera's?

          Comment


          • #6
            Re: opzoek naar een nieuwe camera, welke??

            Oorspronkelijk geplaatst door bc206 Bekijk bericht
            ik zie deat die fuji finipix F100 FD

            geen beeldstabilisatie heeft, geeft dat geen problemen bij foto's in het donker met langere sluitertijden ofzo.
            de macro afstand is 8 cm, ook redelijk ver vin ik.
            voor de rest ziet die er ook goed uit ja.


            en wat vinden jullie nog van deze??

            zie dat je bij deze de sluitertijd wel kunt voorinstellen.

            alleen deze is ook met een volledig andere lens ( of hoe moet ik dat zien?), als deze zoomt komt de lens er ook niet uit volgens mij. hoe zit dat dan? zijn deze beter of slechter als de gewonere camera's?
            IS (beeldstabilisatie) is in een compactje zeer belangrijk.
            Het geeft je meer kans op scherpere en geslaagde foto's.
            Je moet soms maar eens kijken, hoe de mensen met een compactje in 1 hand al zwaaiend foto's willen nemen of het toestel boven een duwende menigte houden, enz....
            Sony A7 mkIII
            Is all I need :-)

            Comment


            • #7
              Re: opzoek naar een nieuwe camera, welke??

              de sony cybershot heeft digitaal beeldstabilisatie,
              dat is ook slechter als bij de canon ixus 970IS, Panasonic DMC-FX500, Pentax optio W60 ?? deze hebben allemaal optische beeldstabilisatie?
              van de pentax ben ik niet zeker.
              deze pentax, is deze te vergelijken met 1 van de eerder vernoemde camera's in mijn eerste post?? kun je er even mooie foto's mee maken? ook savons en bij slecht licht.

              Comment


              • #8
                Re: opzoek naar een nieuwe camera, welke??

                Deze compact is sterk gebouwd, heeft een zeer scherpe lens tot ver in de hoeken, is eenvoudig te gebruiken, heeft weinig ruis bij slechte lichtomstandigheden, werkt voldoende snel (reageert vlot) ook het herladen v/d flits gaat voldoende snel met voldoende kracht en heeft een pracht van een 3" LCD-scherm.
                Dan is onze definitie van "ruis" toch niet dezelfde en ik bezit oa ook een TZ5. Als compact is de TZ5 zeker goed om buiten foto's te nemen en voornamelijk om filmpjes mee te maken (in HD) maar voor foto's onder slechte lichtomstandigheden is hij dat niet naar mijn mening...

                Comment


                • #9
                  Re: opzoek naar een nieuwe camera, welke??

                  Vergeet niet dat ieder compactje met een kleine sensor hier dan ook steeds last van heeft en je het met een kleine sensor vlugger zal waar nemen tov een grote sensor.
                  Toch vind ik dat de Panasonic TZ5 hierin goed scoort met ruis in de donkere partijen van een goed belichte foto.

                  Het is dan ook de kunst of het proberen waard om ieder foto juist te belichten
                  Sony A7 mkIII
                  Is all I need :-)

                  Comment


                  • #10
                    Re: opzoek naar een nieuwe camera, welke??

                    pff, het is niet makkelijk, al naar een paar winkels geweest , en overal raden ze juist weer een ander aan uit deze lijst.

                    zo kan ik nooit kiezen

                    Comment


                    • #11
                      Re: opzoek naar een nieuwe camera, welke??

                      Was het een computer ipv een camera, dan zou mijn advies zijn: koop het toestel (of alleszins het merk) dat je buur, je broer, je vader of je beste vriend heeft. Want vroeg of laat heb je hulp nodig, en dan weet je meteen wie je kan helpen.

                      Kunnen we dezelfde regel toepassen voor een camera? Misschien wel, maar toch moeilijker, denk ik, omdat het afhangt van wat je met het toestel wilt gaan doen. Ik heb zelf een Canon EOS, en toen mijn vrouw aan een nieuw compactje toe was, hebben we geopteerd voor de Canon Ixus 960IS. Hoewel de toestellen moeilijk vergelijkbaar zijn, zijn er toch veel overeenkomsten wat betreft terminologie, handleidingen, iconen, e.d., omdat het allebei Canons zijn. Ik heb haar toch altijd vrij snel kunnen helpen met: "bij de EOS doen we dat zo, heeft de Ixus ook zo'n functie? Kijk 'ns daar en daar in het menu..."

                      (nu zet mijn vrouw haar eerste stappen met een bridge toestel, en ditmaal hebben we geopteerd voor de Panasonic FZ18, vooral omwille van het lage gewicht. Hoewel er veel verschil is tussen Canon en Panasonic, zijn er hier toch ook weer overeenkomsten met haar Ixus, voor de automatische modi, en mijn EOS, voor zaken als diafragmavoorrang, sluitervoorrang, belichtingscompensatie, enz.)

                      Hopelijk stuurt deze post je in een of andere richting of zet hij je aan het denken: wie van mijn beste vrienden heeft een model dat ik ook zou willen? (en dan bedoel ik geen fotomodel, hé )
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                      Comment


                      • #12
                        Re: opzoek naar een nieuwe camera, welke??

                        Oorspronkelijk geplaatst door bc206 Bekijk bericht
                        pff, het is niet makkelijk, al naar een paar winkels geweest , en overal raden ze juist weer een ander aan uit deze lijst.

                        zo kan ik nooit kiezen
                        Maak voor jezelf eens een verlanglijstje en het mijne ziet er als volgt uit.

                        * Compact toestel.
                        * Groothoek vanaf 28mm of lager.
                        * Tele moet minimaal 4x zoom zijn.
                        * Voldoende stevig gebouwd zijn.
                        * Geheugen moet "SD" zijn.
                        * Lens moet voldoende scherp zijn tot in de hoeken en met weinig vervorming, maar verwacht hier geen wonderen.
                        * Groot en duidelijk LCD-scherm.
                        * Voldoende snel reageren.
                        * De flits moet voldoende snel klaar staan voor de volgende flits.

                        Het compactje moet voor mij niet volledig manueel in te stellen zijn omdat ik daarvoor mijn SpiegelReflex heb. Maar het volgende wil ik wel als minimum kunnen regelen, zoals, witbalans, belichtingcompensatie, iso, flitssterkte, sluitertijd/diafragma mag ook via een scene-modus verlopen.

                        Ik hoop dat ik je met dit lijstje op de goede weg stuur voor je keuze in een compactje
                        Last edited by Moris; 10 juli 2008, 23:17.
                        Sony A7 mkIII
                        Is all I need :-)

                        Comment


                        • #13
                          Re: opzoek naar een nieuwe camera, welke??

                          Uitstekend lijstje! Wat ik persoonlijk zou toevoegen (maar ik werk bij voorkeur met een dSLR) is een zoeker. Er zijn nl. een heel aantal compactjes waar de zoeker gewoon verdwenen is?!? Ik vraag me af wat je dan doet als je, omwille van teveel licht, haast niets op je LCD scherm kunt waarnemen?
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                          Comment


                          • #14
                            Re: opzoek naar een nieuwe camera, welke??

                            Oorspronkelijk geplaatst door Moris Bekijk bericht
                            Maak voor jezelf eens een verlanglijstje en het mijne ziet er als volgt uit.

                            * Compact toestel.
                            * Groothoek vanaf 28mm of lager.
                            * Tele moet minimaal 4x zoom zijn.
                            * Voldoende stevig gebouwd zijn.
                            * Geheugen moet "SD" zijn.
                            * Lens moet voldoende scherp zijn tot in de hoeken en met weinig vervorming, maar verwacht hier geen wonderen.
                            * Groot en duidelijk LCD-scherm.
                            * Voldoende snel reageren.
                            * De flits moet voldoende snel klaar staan voor de volgende flits.

                            Het compactje moet voor mij niet volledig manueel in te stellen zijn omdat ik daarvoor mijn SpiegelReflex heb. Maar het volgende wil ik wel als minimum kunnen regelen, zoals, witbalans, belichtingcompensatie, iso, flitssterkte, sluitertijd/diafragma mag ook via een scene-modus verlopen.

                            Ik hoop dat ik je met dit lijstje op de goede weg stuur voor je keuze in een compactje


                            kun je bij de canon ixus 760 de flitststerkte instellen??
                            sluitertijd kun je handmatig instellen dat weet ik.witbalans is er een keuze tussen 5 a 6 mogelijkheden.
                            belichtingscompensatie--> wat bedoel je daar mee??



                            en deze nog iets??
                            Last edited by bc206; 12 juli 2008, 18:08.

                            Comment


                            • #15
                              Re: opzoek naar een nieuwe camera, welke??

                              Oorspronkelijk geplaatst door bc206 Bekijk bericht
                              kun je bij de canon ixus 760 de flitststerkte instellen??
                              sluitertijd kun je handmatig instellen dat weet ik.witbalans is er een keuze tussen 5 a 6 mogelijkheden.
                              belichtingscompensatie--> wat bedoel je daar mee??
                              Belichtingscompensatie, wil eenvoudig zeggen dat je tot 2 stops kan onder en boven belichten.
                              Stel je onderwerp, heeft de zon in de rug en staat dus hierdoor zelf in de schaduw.
                              In dit geval kan je bv 2 dingen doen, 1 je flits je onderwerp wat bij of je gaat bv 1 à 2 stops omhoog, zodat je onderwerp hierdoor verlicht wordt.
                              Sony A7 mkIII
                              Is all I need :-)

                              Comment

                              Working...
                              X