Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beginner Digitale Reflex

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Beginner Digitale Reflex

Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
    Maar kom a.u.b. niet af met je uitleg dat een compactje of Bridge hetzelfde presteerd dan een dslr...
    Ik beweer dat ook helemaal niet
    Maar wat ik wel beweer is het volgende: Voor de meeste mensen die een foto op hun PC bekijken of hun foto's op normaal formaat laten afdrukken heet een DSLR weinig of geen meerwaarde. Een DSLR kost een veelvoud van hun toestel maar de foto's zijn daarom niet beter.
    Dat geven veel DSLR bezitters trouwens zelf toe.

Mvg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cubalistic Bekijk bericht
      Ik vind het storend dat de meeste zeggen, pas als je een goeie/dure lens hebt, neem je goeie foto's...
      Dat is idd exact wat het merendeel zegt. Vandaar dat mijn zin in een DSLR voor een groot deel weg is...Als ik 599 euro spendeer aan een D60 met 18-55mm VR dan verwacht ik dat ik daar uitmuntende foto's mee maak waar die van mijn Lumix tegenover verbleken...Maar dat is lang niet het geval. Enkel in speciale omstandigheden overheerst de DSLR. Maar zoals ik al vaak gezegd heb, het merendeel van de foto's maak je gewoon overdag bij (vrijwel) optimale omstandigheden.
      Over die zoom ben ik nog geen stap verder trouwens.
      Mijn Lumix had 12x zoom. Welke lens heb ik dan nodig om dat te evenaren?
      Of nog beter, neem de DMC-FZ18, dus 18x zoom. Welke lens heb ik dan nodig?

Mvg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ST_TDCi Bekijk bericht
        Ik heb enkele foto's ja, en ik weet dat deze foto's beter zouden zijn met een DSLR. Dat vind ik een groot minpunt van de compact's/ bridge's...
        Maar hoeveel foto's maak je in het donker buiten?

Mvg
        Zo een afdruk gaat toch regelrecht de vuilbak in

Had je deze nu eens gemaakt met flits en op tweede gordijn

Voor een stuk heb je natuurlijk gelijk, maar het hangt er natuurlijk van af hoe veel een hobby je waard is hé, een wielertoerist met vier fietsen van elk méér dan 2.500€ is ook geen uitzondering meer en naar den Aldi rijden met een Mercedes 500SEL om een camera te gaan halen ook niet, ik bedoel maar dat je ieders keuze moet respecteren.

Als we jou redenering moeten volgen, dan hoeft dat forum hier niet te bestaan, want veel mensen die met fotografie hun brood moeten verdienen zitten er hier niet.
        Last edited by Guest42; 9 juli 2008, 13:44.

Comment

Ik schrik er ook wel eens van wat voor adviezen er gegeven worden en hoeveel geld dat wel niet gaat kosten. Ten eerste denk ik dat de topic starter zichzelf echt een budget moet stellen. Tot hier en niet verder. Dan weet de TS ook uit welke van de 2 hij het beste kan kiezen.

Hoeveel mensen er een spiegelreflex kopen en dan denken dat ze goede foto's gaan maken omdat ze veel geld hebben uitgegeven en nu wel een supercamera hebben. Natuurlijk kun je in bepaalde situaties met een spiegelreflex meer, maar heb je dat nodig.

Als iemand bijvoorbeeld bedoelt: fotografie op feestjes... Tja, ik heb collega's die foto's maken op feestjes en dat heeft voor hun een emotionele betekenis en ze zijn blij met de foto's. Deze foto's zijn dan gemaakt met de interne flitser en soms zijn de rode ogen wel of niet weggewerkt. En ze zijn dan werkelijk heel blij met die foto's hoor. Voor hen is het minder belangrijk dat de "sfeer" wordt vastgelegd op ISO 1600 met een lens van 2.8 of minder, dat het veelvoudige gaat kosten van hun compact.

Dat verhaal geldt ook voor de actiefoto. Veel mensen zijn al blij als ze hun voetballende zoon of dochter op het plaatje staat, ze vragen zich achteraf echt niet af of dat wel precies het moment was, dat ze afdrukten. Voor hen is dat een gelukte foto, waar ze heel blij mee zijn en trots op hun kinderen zijn. En ook dat gaat met een compact of bridge......

Persoonlijk vind ik het heel gevaarlijk om adviezen te geven die zo ontzettend veel geld kosten. Hebben deze mensen die gaan fotograferen dat nu ECHT nodig...

Toch iets om af te vragen...

De TS zou zich echt moeten verdiepen in fotografie voordat hij/zij de aanschaf gaat doen. Zich afvragen of een spiegelreflex wel echt nodig is... en dan kijken wat dat gaat kosten.

Maar goed,
          succes met de zoektocht en veel plezier met de aanschaf.

Bart

Comment

Met een slr kan je wel meer dan mooiere foto's maken( kwalitatief, omdat de fotograaf toch echt zelf moet doen, zo kan je super vette dingen doen met sluitertijden en diafragma. Wil je gewoon af en toe foto maken van een weekend weg ofzo koop dan een mooie compact wil je echt aan macro fotografie doen, landschappen, portretten en snelle actie foto's, dan beter voor de slr kiezen.
            Lekker fotograferen, en als je echt gefocust bent op iets koop je daar een mooi lens voor.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door photographB Bekijk bericht
              Met een slr kan je wel meer dan mooiere foto's maken( kwalitatief, omdat de fotograaf toch echt zelf moet doen, zo kan je super vette dingen doen met sluitertijden en diafragma. ...wil je echt aan macro fotografie doen, landschappen, portretten en snelle actie foto's, dan beter voor de slr kiezen.
              Lekker fotograferen, en als je echt gefocust bent op iets koop je daar een mooi lens voor.
              Enkel voor mezelf sprekend: het klopt dat je veel meer kan met een slr maar slechts nadat je een stevige investering in glaswerk gedaan hebt. Zelf ben ik nu zover dat een bridge (type 5IS, FZ18) de oplossing is om uit te zoeken wel deel van de fotografie (-macro? actie? portret?) mij het meeste ligt zodat de slr investering gerichter kan gebeuren. Blijkt na een jaar dat de handleiding nog niet open is geweest en het cameramenu niet volledig uitgepluisd dan weet ik het ook..... Ben ik in ieder geval niet een van diegene die met een camera van meer dan 1000€ na jaren nog steeds altijd op het groene auto-standje werkt
              Bovendien blijft zo'n compacter toestel altijd handig om mee te nemen als de slr + glaswerk te zwaar is of niet mag (concerten). Dus echt verloren geld is het niet.
              'Het leven is een korte-termijnproces met een onvermijdelijke deadline'

Comment

Hey

Waarom koop je niet eerst gewoon een Panasonic LUMIX FZ50?
                Deze bridge komt heel dicht bij een spiegelreflex.

Heel goed om met een spiegelreflex te leren werken en meer te leren over fotografie.

De winkelprijs in België ligt nu rond de 500euro dacht ik. (?)

grts
                Groetjes

CANON EOS 450D + 18-55 IS + 55-250IS + Speedlite 420Ex + RC1

Comment

Hallo iedereen,

bedankt voor alle reacties.
                  Ik ben er al iets wijzer uitgeworden, maar kben er toch nog niet uit...

Ik kan niet verdragen dat er bij een gewone digitale camera enkele seconden voorbij gaan vooraleer de echte foto getrokken wordt, en ik wil gewoon het gevoel hebben dat ik meer moet doen dan gewoon simpel weg op de knop te drukken... Daarom wil ik een slr.

Want om met een gewoon digitaal toestel actie fotos te trekken, das gewoon een hopen op een lucky shot...
                  En landschappen en gewoon mooie fotos trekken... Das ook de bedoeling.

Is dat niet genoeg voor een slr?

Mvg

Comment

Zie hier http://www.dpreview.com/reviews/fuji...00fs/page4.asp hoe lang het kan duren.
                    Een reflex camera gaat weliswaar sneller af maar zal toch ook eerst scherp moeten stellen, en helaas gaat daar de meeste tijd in zitten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      *Had je deze nu eens gemaakt met flits en op tweede gordijn

*ik bedoel maar dat je ieders keuze moet respecteren.

*Als we jou redenering moeten volgen, dan hoeft dat forum hier niet te bestaan, want veel mensen die met fotografie hun brood moeten verdienen zitten er hier niet.
                      *Tweede gordijn?

*Ik respecteer ook ieders keuze hoor. iedereen beslist voor zich hoeveel geld hij/zij uitgeeft aan een fototoestel.

*Zo komt het misschien over maar zo bedoel ik het zeker niet...

Mvg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BartK Bekijk bericht
                        Natuurlijk kun je in bepaalde situaties met een spiegelreflex meer, maar heb je dat nodig?
                        In bepaalde gevallen is een DSLR veel beter dan een compact/bridge.
                        Ik durf gerust toegeven dat een foto van een politiecombi met zwaailichten in het donker op niets trekt met een compact. Als ik dan op het hulpdienstenforum kijk dan zie ik wel heel knappe foto's van zulke dingen.
                        Natuurlijk niet gemaakt met een compact maar met een DSLR (en bijhorend duur glaswerk). Maar dan komt het dus weer: hoe vaak maak je zo foto's?

Mvg

Comment

Ook niet overdrijven he.

Ik lees hier dat je om mooie foto's te nemen absoluut dure lenzen nodig hebt. Da's dus dikke zever. De kitlens plus bv een 70-200/300 (met stabilisatie voor canon/nikon - zonder voor de rest) kom je al zeer ver én kan je fantastische dingen doen. Alleee ge heb nog een statief nodig.

Comment

Je kunt met een beetje kennis van zaken met alle camera's een mooie foto maken maar niet onder alle omstandigheden.
                            Lensafwijkingen zoals vignetting, vervorming, chromatische abberatie, onscherpte buiten het centrum en aan de uiterste randen van de foto, maar ook ruis bij hogere ISO waarden kunnen roet in het eten gooien.
                            De mate waarin deze vervelende eigenschappen zichtbaar worden is voor een groot deel afhankelijk van de afmetingen van de afdruk alsook de bekwaamheid om in een fotobewerkingsprogramma de zichtbaarheid van negatieve invloeden te verminderen of zelfs geheel op te heffen.
                            Het grootste probleem is dat na de aanschaf van een fototoestel teveel mensen denken dat 'het' allemaal vanzelf gaat en 'de' foto ook altijd goed uitpakt. Dat zie je aan de aard der vragen op vele nationale en internationale foto fora.
                            Het zijn fototoestellen, geen tovertoestellen.
                            Wie het betrekkelijk kleine kunstje van het flitsen machtig is zal zich vanzelfsprekend minder zorgen maken over hoge ISO ruis en heeft ook direct meer controle over de belichting in omstandigheden waar er sprake is van weinig omgevingslicht.
                            Vanaf de lens tot en met de sensor is digitale fotografie gewoon analoge fotografie, pas na de analoog naar digitaal omzetting kunnen we spreken van digitale fotografie.
                            Feitelijk betekent dit dat in de eerste analoge fase de grondslag wordt gelegd voor het later te vormen digitale bestand.
                            Het is dus van belang meer de nadruk te leggen op de kwaliteit van de lens in plaats van eventuele toeters en bellen van de camera.
                            Wie hoofdzakelijk afdrukjes op 10x15 cm en zo af en toe een A4tje maakt kan bijna alles kopen, altijd goed dus. Wie echter van plan is zeer grote vergrotingen te laten afdrukken die moet wel degelijk rekening houden met de kwaliteit van de lens en hetgeen daarna komt.
                            Lieden die zich gaan bezighouden met snelle sporten fotografie zullen bij voorkeur moeten kiezen voor een snelle camera met de mogelijkheid meer beeldjes per seconde te schieten. Het is maar net waar je zelf de grens legt. Het prijsverschil tussen 3 bps en 8 bps is aanzienlijk evenzo geldt dat voor de lichtsterkte van de lenzen.
                            Je kunt voor pakweg € 600 klaar zijn maar je kunt ook € 15000 uitgeven en het is niet logisch te veronderstellen dat zulke combi's evenwaardig zullen zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ST_TDCi Bekijk bericht
                              In bepaalde gevallen is een DSLR veel beter dan een compact/bridge.
                              Ik durf gerust toegeven dat een foto van een politiecombi met zwaailichten in het donker op niets trekt met een compact. Als ik dan op het hulpdienstenforum kijk dan zie ik wel heel knappe foto's van zulke dingen.
                              Natuurlijk niet gemaakt met een compact maar met een DSLR (en bijhorend duur glaswerk). Maar dan komt het dus weer: hoe vaak maak je zo foto's?

Mvg
                              Een canon 400D of 450D met kitlensen 18/55 en 55/250 3,5-5,6
                              Of Nikon D40,D60 met kitlenzen...zijn belange hun investering waard en zijn helemaal niet zo duur voor een beginnend amateur.

Laat het ons zo stellen iedereen is tevreden met wat hij denk dat goed voor hem is...al is dat nu het goedkoopste compactje of de duurste mark D3 van canon.

Ik vind ook wel dat sommige raadgeving i.v.m. lens aankoop wel wat ver gaat bij sommige...bv als er iemand raad vraagt over een 450D met kitlens,ga ik deze niet een lens van 1000 euro erbij aanpraten en zeggen dat de kitlens niet goed is.

Dus voor mij is het duidelijk...over deze onderwerpen kan men blijven discuseren..want er zijn nu eenmaal te veel verschillende Producten en meningen wat fotografie betreft...

grtz Dirk
                              D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                              Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
                                Een canon 400D of 450D met kitlensen 18/55 en 55/250 3,5-5,6
                                Of Nikon D40,D60 met kitlenzen...zijn belange hun investering waard en zijn helemaal niet zo duur voor een beginnend amateur.

Laat het ons zo stellen iedereen is tevreden met wat hij denk dat goed voor hem is...al is dat nu het goedkoopste compactje of de duurste mark D3 van canon.

Ik vind ook wel dat sommige raadgeving i.v.m. lens aankoop wel wat ver gaat bij sommige...bv als er iemand raad vraagt over een 450D met kitlens,ga ik deze niet een lens van 1000 euro erbij aanpraten en zeggen dat de kitlens niet goed is.

Dus voor mij is het duidelijk...over deze onderwerpen kan men blijven discuseren..want er zijn nu eenmaal te veel verschillende Producten en meningen wat fotografie betreft...

grtz Dirk
                                Da's duidelijk
                                Nikon D80 - Nikkor 18-200 - Nikon SB900

Comment

Working...
                                X