Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beginner Digitale Reflex

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Beginner Digitale Reflex

Ik ben ook een beginner en wil van fotografie een soort hobby, bezigheid maken.
    Had ook een budget vooropgesteld en ben er een 50 € boven gegaan echter zonder spijt, ik kocht mij dit apparaat: "Een Canon 450D met kitlens 18/55" dus met één lens om te starten en het apparaat te leren kennen, ik ben me ervan bewust ben dat ik later toch een andere of een bijkomende lens zal willen en dat was de reden dat ik geen pakket met twee kit lenzen genomen heb.

Heb dit apparaat nu twee weken en naar volle tevredenheid al in mijn ogen knappe foto's getrokken, gaande weg zullen ze nog beter worden, wat ik ook gedaan heb is me ingeschreven voor een avond - dag cursus fotografie welke start in september, achteraf zal ik dan wel iets wijzer zijn en kunnen bepalen welk mijn echte behoefte voor een bijkomende lens, flitser enz. zijn.

Zo redeneerde ik bij de overschakeling van een degelijke compact camera naar een reflex machientje en starte met een kitlens, de toekomst en mijn centjes zullen de rest uitwijzen.

Comment

Ook ik heb mijn mening:

Bij de keuze van een camera komt nog 1 ding naar voor, wat maar al te vaak vergeten wordt. Dit is namelijk de persoon / fotograaf zelf.

Hoeveel tijd en moeite wil je steken in het maken van foto's en in hoe verre wil je gaan om nieuwe dingen te leren.

Je ziet veel mensen met een (d)slr rondlopen... als je dan aan die mensen vraagt met welke snelheid of lensopening ze trekken, dan kunnen ze er niet op antwoorden. De "groene stand" is heer en meester voor ze en hier zullen/kunnen/willen ze niet van afwijken.

Als je niet geinteresseerd bent in belichting en het handboek van je toestel niet eens wil opendoen, is het mijns inziens beter dat je een (al dan niet) degelijke point 'n shoot koopt. Deze mensen zullen heel snel zeggen dat een dslr niet hun ding is....
      Freelinck * Canon 350D * EF 50mm f/1.4 USM * EF 55-200mm USM * EF-S 18-55 mm * Speedlite 430EX

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Freelinck Bekijk bericht
        Je ziet veel mensen met een (d)slr rondlopen... als je dan aan die mensen vraagt met welke snelheid of lensopening ze trekken, dan kunnen ze er niet op antwoorden. De "groene stand" is heer en meester voor ze en hier zullen/kunnen/willen ze niet van afwijken.

Als je niet geinteresseerd bent in belichting en het handboek van je toestel niet eens wil opendoen, is het mijns inziens beter dat je een (al dan niet) degelijke point 'n shoot koopt. Deze mensen zullen heel snel zeggen dat een dslr niet hun ding is....
        Niet noodzakelijk. Je gaat waarschijnlijk zowizo met een DSLR op Auto, betere foto's kunnen nemen dan met een compactje. Als ze dat budget er aan willen geven is dat ook hun zaak. Een feit is en blijft dat altijd verder kunnen doorgroeien in hun hobby(als ze hier zin in hebben) en bijleren.
        Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Persoonlijk heb ik ondervonden dat, als je een voldoende gerichte vraag stelt, de kenners er ook een degelijk en gefundeerd antwoord op geven: geen kwestie van onnodig dure objectieven of body's aan te smeren maar heel eerlijk de mogelijkheden en beperkingen opsommen (waarvoor dank)

Het is aan TS zelf om de gekregen info te bundelen en na te gaan wat voor zijn doel het beste is.

mvg
          Caroline
          www.myspace.com/photocaroline

Comment

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier. Heb na lang overwegen toch de stap gezet naar een digitale reflex: de Pentax K200D met 18-55, 50-200 en een aantal dingen die er op een ander niet bij zijn.

Ik heb een aantal winkels overlopen (Krefel, Vandenborre, Eldi, Photohall, Mediamarkt, Saturn, ...) en ben uiteindelijk bij Foto Rubens terechtgekomen.
            Daar stond hij voor € 779,- (body (met usbkabel, videokabel en draagriem), lens 18-55mm, lens 50-200mm, opbergtas, 4GB kaart, 8 batterijen waarvan 4 oplaadbaar met lader en aansluiting voor de auto)
            Bij de anderen was het gewoon body + 18-55 + 50-200 voor een prijs tussen € 699,- en € 1250,-

Ik loop al jaren met een simpele gewone Pentax (geen spiegelreflex), waar ik heel tevreden van was, en wilde dus ook graag daarbij blijven.

Ik ken echter niet veel van de termen in fotografie en ben dus op zoek naar hulp. Aangezien het de eerste keer is dat ik met spiegelreflex werk, heb ik de handleiding al 100x gelezen maar zou toch graag naar een club gaan ofzo. Weet iemand waar ik een lijst kan vinden of waar ik hier in het forum terechtkan?

Ik hoop dat dit miss de topic-starter ook kan helpen bij het maken van een keuze.

Groetjes

Kjell83

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door R4 on fire Bekijk bericht
              Hallo iedereen,

ik ben volledig nieuw hier, ik ben van plan om met fotografie te beginnen als hobby. Maar geen fotografie zonder goede camera...

Sorry voor de zoveelste keerdat deze vraag gesteld wordt, maar welke camera koop ik het beste?

De bedoeling is:
              - actiefoto's
              - foto's op feestjes
              - gewoon leuke momenten eens vastleggen

Ik heb een budget van 700-800 euro.

Ik heb wel al eens rondgekeken, en ik vraag me af of het intressant is om zo n body te kopen waarbij je twee objectieven erbij krijgt...

Ik hoop op een spoedig antwoord.

Groetjes
              mijn mening aan de TS, zonder verder in discussie te willen treden :

bridge of SLR?
              - Voor gewoon snapshots, neem je best een bridge.
              - Als je van fotograferen een hobby wil maken, moet je goede foto's leren maken, dat kan zowel met slr als met bridge, maar als je het budget hebt voor een slr, ben je beter af met een slr. Als je intensief foto's gaat maken, als hobby, ben je beter af met een slr...

Welke?

Ik zou zeggen, begin gewoon met een kit met 2 kitlenzen. Dan kan je binnen een jaar nog upgraden, en oud materiaal verkopen. Als je direct heel veel geld gaat uitgeven loop je het risico de hele boel te moeten verkopen, met verlies, omdat je het er nooit uitgehaald hebt, omdat je ze nooit intensief gebruikt hebt!

Ik ben begonnen met bridge (2500 clicks), na 2 jaar een canon 300D met 18-55 en 28-300 (tweedehands). Dan (na 7500 clicks) ben ik mijn kit beginnen uitbreiden tot ik aan onderstaande kwam! Als ik wou upgraden, verkocht ik de oude. Nooit veel geld aan 'verloren'.

Het materiaal moet gewoon meegroeien met de fotograaf, want de beste foto's neem je zelf

greetz,
              Last edited by pieternlt; 31 juli 2008, 14:41.
              www.fotopie.be
              Canon EOS 40D + BG | EFs 17-55 2.8 IS USM| 10-22 + 15-85mm IS + 70-300mm IS | EF 100mm f/2.8| EF 70-200 2.8/L | Giotto statief | 580Ex II - You know what a camera is? A mirror with memory.

Comment

Ik ga er ook eens mijn peper en zout opdoen.

Ik heb weliswaar geen ervaring met DSLR, maar wel met analoge SLR's.

Als je met een SLR een foto wil maken en je wil het niet doen op een automatische stand moet je even nadenken. Dat nadenken zal mettertijd minder lang duren.

Stel je wil een onderwerp fotograferen.

Staat het onderwerp stil of beweegt het ? Daarop stel je de sluitertijd in.
                Wil je scherptediepte of wil je alleen je onderwerp scherp.

Als je scherptediepte wil stel je op het objectief een diafragma met kleine opening in, daar hoort een langere sluitertijd bij dan bij een diafragma met grote opening.
                Dit is dus niet geschikt voor (snel) bewegende onderwerpen waar je het onderwerp als het ware moet "bevriezen". Daarvoor krijg je dan minder scherptediepte.

SLR fotografie is dus spelen met sluitertijd en diafragma.

Natuurlijk kan je met een lichtgevoeliger lens meer dan met een minder lichtgevoelige. Ook de ISO instelling beïnvloed die zaken.

Klinkt allemaal véél moeilijker dan het is. Je zal het spelenderwijze leren.

Su6

Henri
                Nikon D80 - Nikkor 18-200 - Nikon SB900

Comment

Ik ga dit topic met aandacht volgen. In september begin ik met een fotografieopleiding (http://www.hik.be/). De eerste module is heeeeel basic, maar ik wil ze graag alledrie doorlopen en ik zou toch een toestel willen waarmee dat allemaal kan. Bovendien wil ik later dan verdergaan via zelfstudie. Dus 't is voor mij ook nog zoeken welk materiaal daarvoor het beste is.

Oh en u mag mij nu collectief beginnen uitlachen maar... wat is een kitlens? Ik kom dat hier geregeld tegen. Is dat de lens die bij je toestel zit als je het koopt?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Liesbetje Bekijk bericht
                    wat is een kitlens? Ik kom dat hier geregeld tegen. Is dat de lens die bij je toestel zit als je het koopt?
                    Inderdaad, het is een soort combinatieaanbieding van de body en een goedkope lens erbij, goed genoeg om te beginnen. Het is echter niet omdat ze goedkoop is, dat ze daarom per definitie ook een slechte lens is.
                    Canon EOS 40D + Canon 17-55mm f/2.8 IS + Canon 70-200 f/2.8L IS + Sigma 50-500mm f/4-6.3 + Sigma 150mm Macro f/2.8 + Canon SpeedLite 580EX

Comment

Oh en u mag mij nu collectief beginnen uitlachen maar... wat is een kitlens? Ik kom dat hier geregeld tegen. Is dat de lens die bij je toestel zit als je het koopt?
                      dit klopt, maar "krijgen" is het niet echt ; Deze objectieven zijn tegenwoordig wel redelijk van kwaliteit maar meestal niet zo lichtsterk. zeker bij de start voldoen ze wel.

Succes nog met de studie
                      'Het leven is een korte-termijnproces met een onvermijdelijke deadline'

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
                        Een canon 400D of 450D met kitlensen 18/55 en 55/250 3,5-5,6
                        Of Nikon D40,D60 met kitlenzen...zijn belange hun investering waard en zijn helemaal niet zo duur voor een beginnend amateur.

Laat het ons zo stellen iedereen is tevreden met wat hij denk dat goed voor hem is...al is dat nu het goedkoopste compactje of de duurste mark D3 van canon.

Ik vind ook wel dat sommige raadgeving i.v.m. lens aankoop wel wat ver gaat bij sommige...bv als er iemand raad vraagt over een 450D met kitlens,ga ik deze niet een lens van 1000 euro erbij aanpraten en zeggen dat de kitlens niet goed is.

Dus voor mij is het duidelijk...over deze onderwerpen kan men blijven discuseren..want er zijn nu eenmaal te veel verschillende Producten en meningen wat fotografie betreft...

grtz Dirk
                        Goed beschreven
                        mvg
                        Antoine

Comment

Working...
                        X