Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D60 vs D70

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikon D60 vs D70

Oorspronkelijk geplaatst door Wivo Bekijk bericht
    Fotografeer je in RAW, dan is het verschil niet zo groot, maar voor JPEG's out of the camera is de D70, ondanks zijn vele kwaliteiten, echt wel verouderd.
    Ofwel vind je beeldkwaliteit nu ook niet zo heel erg belangrijk ofwel fotografeer je in RAW. :-)

Comment

De kogel is door de kerk!
      De D70 ligt hier naast me, tesamen met een 18-70 en een berg compactflash kaartjes
      Wel zat ik nog met één klein vraagje:
      in de specs vind ik een shutter van 1/8000 voor de D70 en 1/4000 voor de huidige generatie toestellen (d40,d60,d80).
      Iemand enig idee waarom dit verminderd is?
      --
      JLMR Expict

Comment

En ook nog: Thanx aan iedereen om op mijn vraagje te replyen!!!
        --
        JLMR Expict

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PegasuZ Bekijk bericht
          in de specs vind ik een shutter van 1/8000 voor de D70 en 1/4000 voor de huidige generatie toestellen (d40,d60,d80).
          Hier zijn alvast 2 mogelijkheden:
          - De D70 misschien wel bedoeld was als opvolger van de D100 maar plots Canon roet in het eten kwam gooien met de 300D waarna ze een betere sluiter hebben gegeven dan ze eigenlijk wilden?
          - Het goedkoper is om er 1 te maken aan 1/4000'ste. De D70 koste indertijd 1000 euro, zelfs een D80 kost nog maar 800 en een d40 nog geen 500 euro. Dat zal wel door een deel komen doordat de technologie goedkoper geworden is, maar waarschijnlijk ook door kostenbesparende maatregelen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PegasuZ Bekijk bericht
            Iemand enig idee waarom dit verminderd is?
            Ik denk dat dat vooral komt omdat de D70 een electrinische sluiter had, waardoor hij die hoger snelheid aan kon zonder dat dit mechanisch nodig was.
            Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Ondanks de vele reacties pro D70, leidt het geen twijfel dat de beeldkwaliteit van de D60 superieur is aan dat van de D70. En dat heeft niet enkel te maken met de grotere resolutie, maar ook met de merkelijk betere beeldverwerkingssoftware en andere nieuwe ontwikkelingen zoals D-Lighting.
              Het omgekeerde zou betekenen dat Sony er in 4 jaar niet in slaagde een betere sensor te ontwikkelen en Nikon er in 4 jaar niet in slaagde om de output van die sensor beter te verwerken. Uiteraard is er een hele stap vooruitgegaan van d70 naar d60.

Fotografeer je in RAW, dan is het verschil niet zo groot, maar voor JPEG's out of the camera is de D70, ondanks zijn vele kwaliteiten, echt wel verouderd.

Groetjes, Wim
              Verouderd want 4 jaar oud. 't Ja, en dan? Dit heeft echt geen gevolgen voor de schitterende resultaten die je er nog altijd mee kan halen.
              Dat het verschil in jpeg zoveel groter zou zijn dan in Raw, durf ik te betwijfelen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
                .... Dat het verschil in jpeg zoveel groter zou zijn dan in Raw, durf ik te betwijfelen.
                Photoshop mag rustig enkele seconden rekenen aan de omzetting van RAW naar Jpeg maar in een camera zelf moet dat razendsnel gebeuren. De Expeed chip in de D60 is vele malen sneller en krachtiger dan de CPU van de D70 en heeft dus een veel beter conversiealgoritme van RAW naar Jpeg.
                Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
                  Photoshop mag rustig enkele seconden rekenen aan de omzetting van RAW naar Jpeg maar in een camera zelf moet dat razendsnel gebeuren. De Expeed chip in de D60 is vele malen sneller en krachtiger dan de CPU van de D70 en heeft dus een veel beter conversiealgoritme van RAW naar Jpeg.
                  hmm, omdat die sneller en krachtiger is, wil dat zeggen dat het algoritme 'beter' is? Nu wil ik best geloven dat het resultaat van een D60 'beter' zou zijn (in welke eenheid druk je dit uit?) maar ik betwijfel of je het zal zien in 95% van de gevallen.

Comment

Verouderd want 4 jaar oud. 't Ja, en dan? Dit heeft echt geen gevolgen voor de schitterende resultaten die je er nog altijd mee kan halen.
                    Het woord 'verouderd' is misschien ongelukkig gekozen, ik bedoelde vooral dat de D60 de betere is voor wat betreft JPEG beeldkwaliteit.

hmm, omdat die sneller en krachtiger is, wil dat zeggen dat het algoritme 'beter' is? Nu wil ik best geloven dat het resultaat van een D60 'beter' zou zijn (in welke eenheid druk je dit uit?) maar ik betwijfel of je het zal zien in 95% van de gevallen.
                    De verschillen zijn er wel degelijk. Of men ze zal zien, dat hangt van de toepassing en de gebruiker af. De D70 was en is nog altijd een goede camera. De TS vraagt naar de verschillen met de D60, en die probeer ik objectief te geven.

Trouwens, je bevestigt het zelf:

Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege
                    ... Uiteraard is er een hele stap vooruitgegaan van d70 naar d60.
                    Groetjes, Wim
                    Fujifilm X-H1 met (te) veel lenzen
                    Fujifilm X100V

Comment

last but not least: de D70 heeft een flinke body vergeleken met die speelgoed bodies van D80, etc. Ik heb m'n D80 weggedaan en m'n D70 (1/500 flitssync) gehouden, naast D300.

Plezierig vasthouden maar dat is uiteraard wel persoonlijk.

Betere menus met de laatst firmware (van toen de D70s uitkwam)

Karel

Comment

Working...
                      X