Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D60 vs D70

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon D60 vs D70

Hoi allemaal,
    als beginnend amateur twijfel ik momenteel tussen de aankoop van een D60 (nieuw) of de D70 (occasie). Canon, Nikon, Leica, ... is hier geen issue aangezien mijn vader een hoop lenzen heeft die ik bij gelegenheid altijd mag gebruiken...
    Het is zo dat mijn vader al bijna een halve eeuw van de fotografie microbe is gebeten. Toen ik hem zei dat ik eindelijk een spiegelreflex zou aankopen, waarschijnlijk de D60, stelde hij me voor om zijn D70 over te kopen omdat hij toch van plan is de D300 te kopen.
    Natuurlijk krijg ik de D70 aan een heel interessante prijs (nog te bepalen maar waarschijnlijk iets rond de 300 EUR), tesamen met een afzonderlijke flitser en een AF-S 18-70 objectief. De camera is nog in perfecte staat, en de batterij is nog zo goed als nieuw. Het toestel zelf dateert van eind 2004.
    De D60 komt zoals jullie wel weten met een 18-55 objectief en zonder afzonderlijk flitser voor een kleine 600 EUR.
    Persoonlijk ben ik niet zo'n megapixel freak, en is 6.2 voor mij zeker voldoende, althans dat denk ik toch.
    Mag ik jullie vragen wat jullie in mijn geval zouden doen? De D60 of de D70?
    Alvast bedankt voor jullie deskundige reactie!
    Jeroen, de amateuristische amateur.
    --
    JLMR Expict

Re: Nikon D60 vs D70

Als je een goeie deal kan doen met de d70 is mooi meegenomen en kan je al starten en eventueel later zijn d300 dan overnemen. Maar de d70 is geen topper met iso. De oudere d50 is zelfs beter dan de d70.

Persoonlijk zou ik een d80 nemen (zeker boven de d60 omdat deze geen af in de body heeft) Hier kan je namelijk oudere objectieven ook gebruiken, terwijl je bij de d60 manueel moet focussen. Ook bv een 50mm 1.8 heeft auto focus met een d80 (ook een d70) terwijl op een d60 je alleen kan manueel focussen
    nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

Comment

Ik zou ook eens in zijn lenzen collectie kijken of er veel AFs of HSM lenzen bij zitten, als dat niet het geval is gaan voor minimaal een D70, maar ik zou proberen een D80 te vinden.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik weet niet exact welke lenzen er tussen zitten, maar toch aardig wat AF-lenzen. Ook nog heel wat lenzen van zijn analoge nikon toestellen, die nog aardig hun ding kunnen doen...
        --
        JLMR Expict

Comment

maar voor een D60 heb je AFS nodig om de auto scherpstelling te kunnen gebruiken. De D60 heeft in de body geen scherpstelmotor en de AF lens ook niet, dus handmatig scherpstellen is het dan. De D70 heeft dit weer wel, net als de D80 en dan kun je auto scherpstellen.
          ---------------- Ik doe niet meer mee

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ducaudi Bekijk bericht
            Als je een goeie deal kan doen met de d70 is mooi meegenomen en kan je al starten en eventueel later zijn d300 dan overnemen. Maar de d70 is geen topper met iso. De oudere d50 is zelfs beter dan de d70.
            De D50 is niet ouder dan de D70 maar jonger!!!
            De ruis op de D50 is niet beter dan die van de D70, hij is enkel sterker onderdrukt.
            Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Ik zou gaan voor de D70.
              Je krijgt er een goede lens bij die veel beter is dan de 18-55 en een flitser.
              Ik zou niet twijfelen!

Veel succes!
              Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frankyboy yang Bekijk bericht
                Ik zou gaan voor de D70.
                Je krijgt er een goede lens bij die veel beter is dan de 18-55 en een flitser.
                Ik zou niet twijfelen!

Veel succes!
                Inderdaad. Bovendien kost een tweedehands D70 in goede staat tegenwoordig als ik me niet vergis rond de 250 euro, een 18-70 kost 150 tot 185 euro tweedehands. Dus zelfs zonder die flitser zit je al onder de gangbare tweedehandsprijs.

Comment

Sterkste punt van D60 is wss de nieuwere sensor, terwijl D70 dan weer scherpstelmotor in de body heeft (= niet beperkt tot AF-S lenzen).

Maar als je voor een mooie prijs aan die D70 kunt geraken zou ik zeker ook niet twijfelen.

Comment

Eer je aan de limieten van de "verouderde" D70 zit, zal enkele jaren over gaan en kan je veel geïnformeerder de stap zetten naar een nieuw toestel.

De D60 is iets minder interessant voor je aangezien je met klassieke nikon lenzen gaat werken.

Comment

Hoi allemaal,
                      hierbij allereerst een dankjewel voor de vele reacties.
                      Na het lezen van andere posts op dit forum en aan de hand van jullie reacties begrijp ik het volgende:
                      - de AF-motor in de body van de D70 is belangrijk voor mij aangezien ik ook met klassieke lenzen ga werken
                      - de 6.2 megapixels zijn voor mij als beginner ruim voldoende
                      - de ISO 200-1600 is voor mij voldoende als beginner, maar een ISO-100 is nog beter
                      - de kostprijs van 300 à 350 EUR voor een D70 is een mooie prijs.

Dan resten mij nog twee bijkomende vraagjes:
                      - Wat is de gangbare prijs voor een D70 van eind 2004 met 18-70 lens en een flitser (niet Nikon)?
                      - Kan ik met die 18-70 beginnende macro foto's nemen aan een redelijke kwaliteit?

Thanx folks!
                      --
                      JLMR Expict

Comment

Er staat een nikon d70 op marktplaats met een 18-70, 2giga geheugen en en flitser voor 450 euro. Ik denk dat 400 a 450 euro de prijs is die je zal betalen voor zo'n set.

De body alleen vind je voor 250 a 300 euro.

En macro foto's kan je maken met eventueel macrofilters. Maar het best met een macrolens, daar kan je echt bv een vlieg beeldvullend op je scherm krijgen. Je heb eventueel ook bv tamron 70-300 en sigma 70-300 die een macro hebben van 1:2 ipv 1:1.
                        Bij deze kan je toch ook al aardige close up foto's maken hoor. En bv die tamron 70-300 kan ja 2dehands vinden voor 75 euro. Een macro bv de tokina 100mm f2.8 gaat rond de 200 a 225 euro de deur uit.
                        nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

Comment

ik ben nog steeds content van mijn D70 (maart 2004)
                          dus zeker geen miskoop om te starten
                          Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                          Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Om even concreet op je 2de vraag te antwoorden: neen met een 18-70 kan je geen macro foto's maken, daar heb je bij een DSLR een macrolens of een goede voorzetlens nodig. Waarbij de laatste optie maar een hulpmiddel is en niet te vergelijken is met een macrolens.
                            De 18-70 is trouwens een zeer goede kitlens.
                            Mvg,
                            SW
                            BD1071BE

Comment

Ondanks de vele reacties pro D70, leidt het geen twijfel dat de beeldkwaliteit van de D60 superieur is aan dat van de D70. En dat heeft niet enkel te maken met de grotere resolutie, maar ook met de merkelijk betere beeldverwerkingssoftware en andere nieuwe ontwikkelingen zoals D-Lighting.

Fotografeer je in RAW, dan is het verschil niet zo groot, maar voor JPEG's out of the camera is de D70, ondanks zijn vele kwaliteiten, echt wel verouderd.

Groetjes, Wim
                              Fujifilm X-H1 met (te) veel lenzen
                              Fujifilm X100V

Comment

Working...
                              X