Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Raad gevraagd...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Raad gevraagd...

Oorspronkelijk geplaatst door ST_TDCi Bekijk bericht
    Neen, daar heb je gelijk in. Het is daarom dat ik ook niet persé het beste van het beste moet hebben.
    Het is en blijft amateurfotografie en ik ben ook van mening dat je het verschil tussen 10.2MP en 12.2MP niet echt gaat merken op dat niveau.
    Maar 6.2 MP (Nikon D40) vind ik dan wel weer te weinig.
    Copywritershersenspoeling.
    Het verschil tussen 6 en 12 MP ga je ook niet merken...

Comment

Hoe stom het ook mag klinken, lager wil ik niet gaan. Dus vandaar de D60 met 10.2MP.

Zoals ik al zei ken ik niets van al dat glaswerk.
      Ik kan het heel simpel samenvatten: De 12x zoom van mijn Lumix schoot soms te kort dus wil ik zowieso een lens met een verder bereik.
      Maar over wat praten we dan juist? Hoeveel mm?
      En de Mega OIS van mijn Lumix wil ik ook terug, dus dan moet ik al een D60 met de 18-55 VR lens kopen neem ik aan.

Mvg
      Heel stom inderdaad.
      Over het glaswerk:
      Wil je het telebereik van de Panasonic evenaren, zal er een lens tot 300 mm op moeten komen, in de praktijk zal het neerkomen op minimaal 2 lenzen:
      Een 18-55 o.id.
      Een 70-300 telezoom o.i.d.

Comment

Zo had ik het idd niet mogen stellen...Ik heb hier een afdruk van 20x30 die indertijd genomen is met mijn Canon A420 (amper 4MP) en zelfs die is heel mooi. Dus idd, 6.2MP is niet "weinig". Maar ik vergelijk met mijn vorige Lumix en die had 7.2MP. Hoe stom het ook mag klinken, lager wil ik niet gaan. Dus vandaar de D60 met 10.2MP.

Zoals ik al zei ken ik niets van al dat glaswerk.
        Ik kan het heel simpel samenvatten: De 12x zoom van mijn Lumix schoot soms te kort dus wil ik zowieso een lens met een verder bereik.
        Maar over wat praten we dan juist? Hoeveel mm?
        En de Mega OIS van mijn Lumix wil ik ook terug, dus dan moet ik al een D60 met de 18-55 VR lens kopen neem ik aan.

Mvg
        Laat je niet vangen door de 6MP van de D40. Daar druk je zonder probleem een A3 mee af. Alles zit hem in de kwaliteit van de pixels, die stukken beter is dan die van je Pana.
        Je moet maar eens een afdruk (A4 of zelfs A3) van je Pana naast die van een D40, bij ISO400 naast elkaar leggen, dan begrijp je direct wat het verschil is.
        Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Want 60 euro is en blijft veel geld maar dat wil niet zeggen dat de foto's lelijk mogen zijn. Want dan leg ik met plezier 60 euro bij.
          Even op gevaarlijk terrein : als 60€ veel geld is dan is een DSLR de verkeerde keuze. Sterker nog, je basiskit die je nu gaat aanschaffen kan uiteindelijk veel minder dan je Lumix DMC-FZ8, pas bij het aanschaffen van duurdere lenzen ga je die kunnen overtreffen.
          In het begin dacht ik dit ook, hoor, met een goed basistoestel en een redelijke lens beginnen, die superlenzen dat is toch voor de beroeps...maar je komt steeds weer een andere beperking tegen, wat lens en lichtsterkte betreft (2.8 glas is duuuuuur), flits, alles meezeulen (draagtas, en dan rugzak wegens draagtas te klein), zit continu dit forum af te dweilen naar DE combinatie. Voor een iets of wat uitrusting ben je gauw 2000 € kwijt, maar 't stopt meestal daar niet.
          Nu kwam ik wel van een Ixus V, het verschil heb ik wel degelijk gemerkt.
          Maar laat het vooral fun blijven.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Compumax Bekijk bericht
            Even op gevaarlijk terrein : als 60€ veel geld is dan is een DSLR de verkeerde keuze.
            Daarom dat ik ook duidelijk zeg dat het niet ten koste van de kwaliteit mag gaan, anders leg ik met plezier 60 euro extra op tafel.
            Ergens weet ik ook wel dat mijn Lumix een heel veelzijdig toestel was en dat ik met de standaardkit van een D60 niet hetzelfde ga kunnen...
            Maar mijn vraag is: voldoet een 55-200 lens of kom ik nog niet in de buurt van de 12x zoom van de lumix?

Dan is er ook nog het aspect van de beeldstabilisatie (VR, IS of hoe je het beestje ook wil heten...)
            Bij de Nikon zit dat in de lens, bij de Sony A200 in de body.
            Dus bijgevolg moet ik altijd een duurdere lens kopen bij de Nikon terwijl ik bij de Sony een "gewone" lens kan kopen.

Bv:

D60 met 18-55 VR + 55-200VR = 799 euro
            A200 met 18-70 (499 euro) + TAMRON 55-200 (139 euro) = 638 euro

Dat is dus een verschil van maar liefst 161 euro en dat is voor iedereen veel geld neem ik aan. En volgens mij ga je op amateurniveau weinig of geen verschil zien tussen een foto gemaakt met de D60 of met de A200.
            Ergens zal er wel verschil zijn maar dat ga je enkel merken als je bv een grote poster laat afdrukken.

Trouwens, de Sony begint mij meer en meer aan te spreken:

ISO 3200 ipv 1600 bij de D60
            2,7" LCD tov 2,5" bij de D60
            18-70 als standaard lens ipv 18-55 bij de D60

Als ik zo eens op het forum lees dan lijkt Sony trouwens echt op te komen?

Mvg

Comment

Maar mijn vraag is: voldoet een 55-200 lens of kom ik nog niet in de buurt van de 12x zoom van de lumix?
              Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
              Wil je het telebereik van de Panasonic evenaren, zal er een lens tot 300 mm op moeten komen, in de praktijk zal het neerkomen op minimaal 2 lenzen:
              Een 18-55 o.id.
              Een 70-300 telezoom o.i.d.
              Ok bedankt, dat weet ik dan ook alweer.
              Het was mijn bedoeling om verder te kunnen gaan dat de Lumix dus dat gaat hopen geld kosten...

Comment

Trouwens, de Sony begint mij meer en meer aan te spreken:

ISO 3200 ipv 1600 bij de D60
                2,7" LCD tov 2,5" bij de D60
                18-70 als standaard lens ipv 18-55 bij de D60

Als ik zo eens op het forum lees dan lijkt Sony trouwens echt op te komen?

Mvg
                Je moet ze maar eens naast elkaar zien hier.
                Ze hebben dezelfde sensor en gaan beiden tot ISO3200.
                Nikon geeft aan zijn hoogste ISO's nooit een ISO getal. Ze moedigen hierdoor het gebruik hiervan niet aan, omdat de kwaliteit dan minder is. Andere merken gaan gewoon door, of de kwaliteit nu goed of slecht is. In ieder gevan ISO3200 is er ook bij de D60.
                Nikon heeft ook een zeer goede kitlens 18-70.
                Hubert

Comment

iso 32oo is alleen bruikbaar op een D3 (en een Canon?), voor de rest van de camera's is het pure marketing.... net als de MP hype (over het algemeen). Na het zien van de resultaten van foto's op 3200 zal je deze never nooit meer instellen.
                  Ander voordeel van de Nikon boven Sony: bij niet te ruim budget ook denken aan de 2e hands markt, die is voor Nikon echt heel erg groot en stukje minder bij Sony. Dan kun je voor niet te veel hele leuke lensjes op de kop tikken.
                  Merendeel van mijn lenzen is niet nieuw gekocht, zeer velen doen hun (pro) spulletjes van de hand omdat er weer iets nieuws op de markt is profiteer ervan!
                  ---------------- Ik doe niet meer mee

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door edjeB Bekijk bericht
                    Ander voordeel van de Nikon boven Sony: bij niet te ruim budget ook denken aan de 2e hands markt, die is voor Nikon echt heel erg groot en stukje minder bij Sony. Dan kun je voor niet te veel hele leuke lensjes op de kop tikken.
                    Merendeel van mijn lenzen is niet nieuw gekocht, zeer velen doen hun (pro) spulletjes van de hand omdat er weer iets nieuws op de markt is profiteer ervan!
                    Ik kom zonet dit tegen op het net...

De nieuwe Nikon D60 bekeken:

Tegenover zijn voorganger , de D40x zijn er weinig of geen frappante verschillen vast te stellen, het zal dus een vervangmanoeuvre worden waardoor de 40X mogelijkerwijze stopgezet kan worden in de toekomst.

Het registratiegedeelte blijft met zijn 10.2 miljoen een goede middenmoter, de zoeker is ook gehandhaafd geworden en helaas het 2.5inch metende display steekt ook niet uit boven zijn klassegenoten.

Niks nieuws dan?

Toch wel!

Nikon komt uit met oogsensoren die het LCD uitschakelen wanneer je door de zoeker kijkt , Active D-Lighting voor aan aangepaster contrastweergave in alle eenvoud , en een dubbel anti-stof systeem .

De opstarttijd is ingekort naar 2 tienden van een seconde , en de opnamecadans klimt naar 3 bps

Al bij al toch een zetje voorwaarts tegenover de D40X, die echter momenteel financiëel duidelijk interessanter ligt dan de wat hoog geprijsde D60.

Het spijtigste blijft misschien wel de afwezigheid van de interne scherpstelmotor, wat de lenskeuze sterk beperkt tot de gekende AF-S lenzen. Er komt dus voorlopig geen goedkoper alternatief voor de D80 om trouwe Nikon volgelingen van hun klassiek glas te kunnen laten genieten.
                    Dat is dus een groot voordeel dat de SONY dus wel heeft.
                    Bij de Canon zit je dus idd vast aan de (dure) lenzen met VR en bij de SONY ben je geholpen met een goedkopere TAMRON lens. Want ik koop dat liever allemaal nieuw eerlijk gezegd.

Comment

Maar die merk vreemde merken hebben ook lensjes met scherpstelmotortje ingebouwde versies hoor.... maar als je Sony nu bovenaan je lijstje heb staan dan toch gewoon Sony kopen.... niks mis mee hoor.... tja en als je alleen nieuw wilt hebben..... ieder zijn keuze, nieuw of meer kwaliteit (2e hands).....

Comment

Ik kom zonet dit tegen op het net...

Dat is dus een groot voordeel dat de SONY dus wel heeft.
                        Bij de Canon zit je dus idd vast aan de (dure) lenzen met VR en bij de SONY ben je geholpen met een goedkopere TAMRON lens. Want ik koop dat liever allemaal nieuw eerlijk gezegd.
                        Nu wil juist zijn dat zowel Tamron als Sigma hun gamma van toppers aan het aanpassen zijn met scherpstelmotor. Trouwens, ze moeten daar niet zoveel voor doen imo. Juist het deel van de Canon scherpstelmotor inbouwen in de Nikon lens of een Nikon vatting op een Canon lens zetten. Iedereen kraait nu omdat Nikon in zijn instapmodellen geen scherpstelmotor meer heeft ingebouwd maar Canon heeft dat een 20tal jaar geleden ook ineens gedaan en zonder vorm van compatibiliteit.

Wat op het net vergeten wordt is de totaal nieuwe processor die afgedaald is van de D300 en de D3, nl. de Expeed. Ook is het stofverwijderings systeem een verdere uitontwikkeling van dat van de D300.
                        Hubert

Comment

Niet simpel...
                          Ik vraag me gewoon af wat het beste is. De scherpstelmotor in de lens of in de Body?

Als ik verder ga op de informatie dan is de SONY gelijkwaardig aan de D60 maar is hij +-100 euro goedkoper.

Comment

Ik heb daarnet nog eens alles overlopen.

Wat zoek ik precies:

Een DSLR camera die een zeer goede prijs / kwaliteit verhouding heeft.
                            Een echte merkvoorkeur heb ik niet en ik hoef ook niet persé het beste van het beste te hebben om ermee te kunnen stoefen.

Dus dan zit je in de klasse: Canon EOS 400D / Nikon D60 / Sony A200
                            Goede kwaliteit voor een amateur en nog vrij budgetvriendelijk.
                            Want ik geef toe dat ik daar geen hopen geld ga inpompen.
                            Een goede 500-600 euro vind ik genoeg. Ik zeg niet dat die duurdere toestellen hun geld niet waard zijn, maar er zijn nog andere dingen in het leven. Ik heb graag vanalles een beetje ipv het beste van het beste van 1 ding.

Dus dan ga je automatisch een beetje rekenen.

Het volgende pakket spreekt mij enorm aan:

Sony DSLR-A200 + DT 18-70mm + TAMRON 70-300mm F4-5.6 DI LD Macro
                            En natuurlijk verschillen ook de prijzen...

430 euro bij Konijnenberg (Geel)
                            459 euro bij Bartok (Hasselt)
                            499 euro bij Robyns (hier 800m verder)

Dat valt dus reuze goed mee.

Als ik ongeveer hetzelfde wil bij de Nikon D60 dan ben ik een een stuk meer kwijt...

Nikon D60 + AF-S DX 18-55mm VR + AF-S DX 55-200mm VR.

730 euro bij Konijnenberg
                            749 euro bij Bartok

Dat is dus maar lieft 300 euro verschil voor een gelijkaardig pakket. Op de koop toe zit er een 300mm lens bij de A200 en "slechts" een 200mm lens bij de D60. Dus dan lijkt het mij vrij duidelijk. De Sony kopen en met die overgebleven 300 euro andere leuke dingen doen.

Ik weet dat dit een persoonlijke keuze is en dat sommigen van jullie 2500 euro peanuts vinden. Velen zullen mij nu misschien een gierige pin vinden, maar ik noem dat eerder verstandig nadenken. Ik ben "maar" 24 jaar, ik woon samen met mijn vriendin, ik heb een nieuwe wagen, enz... En iedereen weet wel wat het leven de dag van vandaag kost. Ik werk 60u/week en ben niet van plan om dat allemaal aan een fototoestel te geven. Vandaar mijn redenering.

Dus mijn vraag is heel duidelijk: Is de A200 degelijk of zijn er wereldse verschillen met de 400D of D60? Als dat niet het geval is koop ik de Sony.
                            Als dat wel het geval is, wat ik ten zéérste betwijfel, ga ik het nog eens bekijken.

Mvg

Comment

Je bent appelen met peren aan het vergelijken door merklenzen met VR in een pakket met camerahuis te gaan vergelijken met een camerahuis en cloonmerk lenzen (niet dat er geen goeie lenzen bij Sigma Tamron en Tokina te vinden zijn, maar de modellen die jij vergelijkt zijn basis en cheapo).

Comment

Een echte merkvoorkeur heb ik niet en ik hoef ook niet persé het beste van het beste te hebben om ermee te kunnen stoefen.
                                D
                                Je eigen keuze lijstje die je in je eerste bericht opgaf en de adviezen die je gekregen hebt hebben toch werkelijk niets te maken met wat je nu toch beschrijft...

Zoals eerder gezegd, als jij je goed voelt bij een bepaalde camera dan gewoon doen, je zult je geen bult vallen. Wil je Sony koop 'm gewoon en geniet ervan.

Comment

Working...
                                X