Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Raad gevraagd...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Raad gevraagd...

Hallo allemaal,

Ik ben al geruime tijd bezig met fotografie.
    In het begin met zeer simpele toestellen zoals de Canon A420 en nadien de A430.
    Ook al zijn dat eigenlijk speelgoedtoestellen bij wijze van spreken, toch heb ik er veel plezier aan beleefd en mooie foto's mee gemaakt.
    Maar ik wou toch een iets degelijker toestel.
    Dus heb ik me dan een Panasonic Lumix DMC-FZ8 aangeschaft.
    Daar ben ik de afgelopen 7 maanden super tevreden van geweest maar al die tijd bleef de digitale spiegelreflexcamera toch door mijn hoofd spoken. Want dat is pas echte fotografie uiteindelijk. Dus vandaar dat ik mijn Lumix verkocht heb en nu dus over ga tot de aankoop van een spiegelreflex.
    Allemaal goed en wel maar dan komt de grote vraag...
    Welk toestel ga ik aanschaffen?

Ik twijfel tussen verschillende toestellen.

-Nikon D40: Knap toestel maar 6.1 MP vind ik eerder aan de lage kant.
    Zelfs mijn Lumix had 7.2 MP en ik wil er zeker niet op achteruit gaan.
    Dus deze valt eigenlijk al af...

-Nikon D60: Hiernaar gaat mijn voorkeur momenteel.
    10.2 MP is ruim voldoende en met 599 euro nog betaalbaar.
    Bovendien krijg je een SD HC kaartje van 8GB als je aankoopt voor 31/08/08.
    Altijd handig.

-Canon 400D: Eigenlijk de tegenhanger dan de D60 van Nikon.
    Ook 10.1 MP en de rest van de eigenschappen is ook grotendeels hetzelfde.
    Hier heb je wel een CF kaartje nodig dus dan ligt mijn SD HC kaartje van 4GB hier ook weer onnodig.

-Canon 450D: Het beste van allemaal maar dan ook het duurste.
    Wel 12.2 MP en dat is natuurlijk wel de moeite...
    De vraag is of je het ook nodig hebt voor amateur gebruik?
    Als ik zie hoe mooi de pics zijn van mijn Lumix (7.2MP) dan volstaat 10.2MP ruimschoots volgens mij.

-Sony DSLR A200: Zit in dezelfde klasse als de 400D en de D60.
    Maar ik heb me altijd laten vertellen dat vooral Canon en Nikon aan de top staan, dus twijfel ik...Ook voor het vinden van accesoires heb ik een beetje bang...Mijn inziens is er veel meer voor Canon/Nikon.

Een hele boterham dus

Persoonlijk zou ik voor de Nikon D60 gaan.
    Degelijk en gekend merk waar je heel wat accesoires voor vind + sterk genoeg met zijn 10.2MP.
    Hebben jullie andere ideeën of meningen hierover? Dan hoor ik ze graag, ik kan wel wat raad gebruiken.

Alvast bedankt,

Steve

Re: Raad gevraagd...

eigenlijk weet je het allang gewoon die nikon doen als je 'm wilt hebben, niks mis mee! Andere camera's ook niks mis mee overigens. Kijk alleen niet te veel naar het aantal MP-tjes, 10 of 12 ga je echt niet merken hoor.
    ---------------- Ik doe niet meer mee

Comment

Mijn beslissing zou ik in alle geval niet laten afhangen van een SD kaartje, verder zijn de opgesomde camera's één voor één goed tot zeer goed.
      Al gedacht aan het belangrijkste van allemaal: het glaswerk ?
      De beste camera is niets zonder een goeie lens.

Comment

Als je zegt deze camera heeft mijn voorkeur wel dan koop je die toch gewoon?
        Bestel die D60 dan maar en geef wat geld aan de juiste lenzen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door edjeB Bekijk bericht
          Kijk alleen niet te veel naar het aantal MP-tjes, 10 of 12 ga je echt niet merken hoor.
          Neen, daar heb je gelijk in. Het is daarom dat ik ook niet persé het beste van het beste moet hebben.
          Het is en blijft amateurfotografie en ik ben ook van mening dat je het verschil tussen 10.2MP en 12.2MP niet echt gaat merken op dat niveau.
          Maar 6.2 MP (Nikon D40) vind ik dan wel weer te weinig.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Compumax Bekijk bericht
            Mijn beslissing zou ik in alle geval niet laten afhangen van een SD kaartje, verder zijn de opgesomde camera's één voor één goed tot zeer goed.
            Al gedacht aan het belangrijkste van allemaal: het glaswerk ?
            De beste camera is niets zonder een goeie lens.
            Ook jij hebt gelijk, dat kaartje is eigenlijk bijzaak.
            Maar het is wel gemakkelijk als ik mijn 4GB SDHC kaartje nog kon gebruiken + ik krijg er dan ook een 8GB SDHC kaartje bij. Dat is ruim voldoende samen.

Wat betreft lenzen: ik geef toe dat ik er niets vanaf weet
            Overal zit dus gewoon 18-55 bij als standaard lens en ergens weet ik niet helemaal wat ik me daar bij moet voorstellen.
            Hoeveel keer zoom is dat eigenlijk?
            Ik weet wel dat het de bedoeling is dat ik ook nog een 55-200 of een 70-300 ga aankopen, kwestie van ook op verdere afstand foto's te kunnen maken.
            Ik wil zowieso verder geraken dat de 12x zoom van mijn Lumix.

Mvg

Comment

Zoom zegt niet veel, mm's wel.
              18 is op dit soort camera's relatief breed en komt met kleinbeeld overeen met 28mm. (en 55/18= 3, dat zou een 3xzoomfactor zijn dus)
              Bij mij is het gegroeid van een lens die er in kit bij zat, de 17-85 (ideaal om een stad te bezoeken, ook wel wandellens genoemd), daar is een 70-300 bijgekomen (tele, om de zaken die onbereikbaar zijn wat dichter te trekken), een 50mm 1.8 (omdat die nu eenmaal weinig kosten en toch een zeer groot diafragma bieden en vrij scherp zijn), en een 10-22 (extra breed, landschappen en gebouwen op een andere manier in beeld brengen.
              Een goeie kilens is de 18-55 IS (image stabilization) en d e55-250 IS bij Canon, andere kitlenzen worden door de meesten snel verkocht.
              Reken er wel op dat de glaswinkel met meer geld gaat lopen dan het camerahuis.

Comment

Ik heb de kit van de Nikon D60 met 18-55 VR en 55-200 VR. Is echt een aanrader vopor die prijs!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ST_TDCi Bekijk bericht
                  Neen, daar heb je gelijk in. Het is daarom dat ik ook niet persé het beste van het beste moet hebben.
                  Het is en blijft amateurfotografie en ik ben ook van mening dat je het verschil tussen 10.2MP en 12.2MP niet echt gaat merken op dat niveau.
                  Maar 6.2 MP (Nikon D40) vind ik dan wel weer te weinig.
                  Weinig? Dat ligt er maar aan of je heel groot gaat afdrukken.... een A4-tje is meer dan goed te doen met 6,2mp of je moet heel sterk willen croppen..... hoe groot zijn de afdrukken die je denkt te gaan maken dan? A3 of groter?
                  Nogmaals laat je niet van de wijs maken door het aantal pixels! Een 12mp body met "jampotglas" als objectief zal echt geen betere prestaties neer zetten dan een 6 mp body met wel goede lenzen.... kijk vooral naar welk glas je in combi met welke body je gaat gebruiken. Een D40 met goed glas is of een D60 met brol..... weet ook dat het glaswerk langer meegaat dan een body.....
                  Ga naar de winkel en haal de D60, ga je echt geen spijt van hebben! En dan lekker inlezen voor het glaswerk en de handleiding!
                  ---------------- Ik doe niet meer mee

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Compumax Bekijk bericht
                    Reken er wel op dat de glaswinkel met meer geld gaat lopen dan het camerahuis.
                    Dat besef ik ondertussen ja

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door edjeB Bekijk bericht
                      Weinig? Dat ligt er maar aan of je heel groot gaat afdrukken.... een A4-tje is meer dan goed te doen met 6,2mp of je moet heel sterk willen croppen..... hoe groot zijn de afdrukken die je denkt te gaan maken dan? A3 of groter?
                      Nogmaals laat je niet van de wijs maken door het aantal pixels! Een 12mp body met "jampotglas" als objectief zal echt geen betere prestaties neer zetten dan een 6 mp body met wel goede lenzen.... kijk vooral naar welk glas je in combi met welke body je gaat gebruiken. Een D40 met goed glas is of een D60 met brol..... weet ook dat het glaswerk langer meegaat dan een body.....
                      Ga naar de winkel en haal de D60, ga je echt geen spijt van hebben! En dan lekker inlezen voor het glaswerk en de handleiding!
                      Zo had ik het idd niet mogen stellen...Ik heb hier een afdruk van 20x30 die indertijd genomen is met mijn Canon A420 (amper 4MP) en zelfs die is heel mooi. Dus idd, 6.2MP is niet "weinig". Maar ik vergelijk met mijn vorige Lumix en die had 7.2MP. Hoe stom het ook mag klinken, lager wil ik niet gaan. Dus vandaar de D60 met 10.2MP.

Zoals ik al zei ken ik niets van al dat glaswerk.
                      Ik kan het heel simpel samenvatten: De 12x zoom van mijn Lumix schoot soms te kort dus wil ik zowieso een lens met een verder bereik.
                      Maar over wat praten we dan juist? Hoeveel mm?
                      En de Mega OIS van mijn Lumix wil ik ook terug, dus dan moet ik al een D60 met de 18-55 VR lens kopen neem ik aan.

Mvg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JoNnika Bekijk bericht
                        Ik heb de kit van de Nikon D60 met 18-55 VR en 55-200 VR. Is echt een aanrader vopor die prijs!
                        Momenteel 799 bij TopCamera.
                        Het toestel met enkel de 18-55 VR lens kost 599.
                        Dus betaal je voor de 55-200VR lens 200 euro.
                        Kan je voor dat geld beter vinden?

Ik zie hier bv staan:

Tamron 55-200 F4-5.6AF DI II LD voor 139 euro.
                        Is dat compatibel en is dat ook iets waard?
                        Want 60 euro is en blijft veel geld maar dat wil niet zeggen dat de foto's lelijk mogen zijn. Want dan leg ik met plezier 60 euro bij.

PS: Net gezien dat het pakket 727 euro kost bij Pixmania.com

Mvg
                        Last edited by ST_TDCi; 6 juli 2008, 09:38.

Comment

Bij Art&Craft kan je volgende vinden:
                          Sorry, deze pagina bestaat niet of is verhuisd. Gebruik de zoekfunctie bovenin of vervolg je weg via eacute;eacute;n van de volgende links:HomepageKlantenserviceActies

In je profiel staat niet vermeldt vanwaar je ergens bent (toch handig als je dat eventueel eens zou invullen) maar deze kerels in Mariakerke weten wel waarmee ze bezig zijn.

Comment

Ik ben van Sint-Truiden (Limburg) dus Mariakerke is wel een beetje te ver

Comment

Ik kwam daarnet dit tegen:

Sorry, deze pagina bestaat niet of is verhuisd. Gebruik de zoekfunctie bovenin of vervolg je weg via eacute;eacute;n van de volgende links:HomepageKlantenserviceActies

Blijkbaar heeft de D40X evenveel MP als de D60 en is hij 140 euro goedkoper...
                              Is dat omdat hij geen VR lens heeft?

Comment

Working...
                              X