Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Grootte bestanden 10,2 Megapixel

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Grootte bestanden 10,2 Megapixel

Simpele vraag maar moeilijk antwoord te vinden in de specificaties of op internet.

Je hebt bv een Nikon D80 (10,2 PM)
    Hoe groot zijn de individuele foto's in de hoogste kwaliteit (JPEG).
    Dus: Hoeveel foto's op een 2 Gigabyte kaart ?

Handig om te weten hoe groot de geheugenkaart te kiezen alvorens op vakantie te vertrekken.

Dank U wel !

Henri
    Nikon D80 - Nikkor 18-200 - Nikon SB900

Re: Grootte bestanden 10,2 Megapixel

Ook een simpel antwoord hé, aangezien de prijs van de geheugenkaartjes sterk gedaald is koop je der gewoon genoeg
    Als je enkel in jpeg werkt heb je der iets minder nodig dan dat je in raw werkt en het aantal beelden is afhankelijk van de aard van de beelden, zo zijn landschappen altijd groter in bestand dan studio opnames tegen een monochrome achtergrond.

ik zou zo denken aan 3 a 4 kaartjes van 4 giga, voor 1 body daar kan je al heel wat op kwijt.

MVG, Jeff
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Ik krijg 1100 foto's in de beste jpeg-kwaliteit op een 4GB-kaartje, mijn 40D heeft ongeveer evenveel pixels als een D80.

Maar dat wil daarom nog niet zeggen dat je altijd even veel foto's op het kaartje krijgt, een jpeg-bestand is niet altijd even groot (toch niet bij een Canon-camera).

Ik hoop dat je niet met een nieuwe camera op reis vertrekt, zonder dat je er eerst mee leert werken. Dan zouden je foto's wel eens flink kunnen tegenvallen, zeker als je helemaal geen ervaring hebt met een DSLR.
      Je moet met een reflex veel meer rekening houden met scherptediepte, en het punt waarop je scherpstelt is heel belangrijk. Met een compact druk je gewoon op het knopje, met een DSLR is het best dat je weet waarmee je bezig bent.
      Zonder kennis van diafragma, sluitertijd, iso, scherptediepte, witbalans... vallen de foto's meestal tegen als je met een DSLR wil werken.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Als de handleidingen van Nikon voor iets deugen dan staat er zeker ergens een richtwaarde in ... In mijn Canon 40D handleiding staat het alleszins .. samen met de opmerking "De exacte bestandsgrootte is mede afhankelijk van het onderwerp, de ISO waarde, de picture style etc ..." .. en alles hangt meteen af van wat de initieele jpg compressie factor is die de fabrikant voor zijn toestel implementeert .. (voor mijn Canons berekent d camera een hypothetische opslagcapaciteit van 496 jpg hoogste kwaliteit op een 2 Gig kaart, niet dat je daar waarschijnlijk veel aan hebt voor een Nikon )
        FWIW

Comment

hoi,

ik heb zelf ook een Nikon D80 met daarin een 2gig kaartje van scandisk. Opslag als jpeg op het grootste formaat geeft dat een richtgetal van zo'n 260 opnames.

Hopelijk ben je hier al iets meer mee
          Nikon D80 / AF-S DX Nikkor 18-135mm f3.5-5.6G / AF-S VR Micro-Nikkor 105mm f2.8G IF-ED / Tokina AT-X Pro 12-24 f4 (IF) DX

Comment

Op een D40x (ook 10,2 mp) :

eventjes gekeken in mijn fotofolder
            RAW : tussen 7 en 9 Mb per foto
            Jpeg Fine/L : tussen 2,5 en 4 mb per foto

Voor JPEG geeft ie ook ong. een 260 beelden weer.
            Raw is een 170 ong.
            Nikon D80 - AF-D 50 1.8 - AF-S 18-70 - AF-S 55-200VR - een goeie handleiding :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Ik hoop dat je niet met een nieuwe camera op reis vertrekt, zonder dat je er eerst mee leert werken. Dan zouden je foto's wel eens flink kunnen tegenvallen, zeker als je helemaal geen ervaring hebt met een DSLR.
              Allé gij, das toch ideaal om op het strand, onder een parasolleke, met in de ene hand de handleiding en in de andere hand ne cocktail(af en toe gewisseld met de camera) te leren.
              Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Je moet met een reflex veel meer rekening houden met scherptediepte, en het punt waarop je scherpstelt is heel belangrijk. Met een compact druk je gewoon op het knopje, met een DSLR is het best dat je weet waarmee je bezig bent.
                Zonder kennis van diafragma, sluitertijd, iso, scherptediepte, witbalans... vallen de foto's meestal tegen als je met een DSLR wil werken.
                Geen nood, ik heb zeker 16 jaar ervaring met Analoge reflex, dat zal volgens mij niet echt anders zijn dan de huidige digitale toestellen.

Uitgaande van ongeveer 250 JPEG en 170 RAW afbeeldingen per 2 Gig. Daar kan ik alvast verder mee. Waarvoor dank.

Wat is het essentiële verschil tussen JPEG en RAW ?

Waarom voor RAW kiezen ipv JPEG ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
                  Geen nood, ik heb zeker 16 jaar ervaring met Analoge reflex, dat zal volgens mij niet echt anders zijn dan de huidige digitale toestellen.
                  Tussen digitaal en analoog zijn er zoooo veeeeel verschillen maar ook zoooo veeeeel vergelijkingen.
                  Grofweg kun je stellen dat, tot de druk op de knop het meeste gelijk is maar na de druk de meeste verschillen er uit komen.
                  Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                    Tussen digitaal en analoog zijn er zoooo veeeeel verschillen maar ook zoooo veeeeel vergelijkingen.
                    Grofweg kun je stellen dat, tot de druk op de knop het meeste gelijk is maar na de druk de meeste verschillen er uit komen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
                      Wat is het essentiële verschil tussen JPEG en RAW ?

Waarom voor RAW kiezen ipv JPEG ?
                      In 't kort:
                      JPG: De camera heeft de data naar eigen kunnen bewerkt en reeds gecompreseert.
                      RAW: Je krijgt de ruwere data van de sensor in het bestand en moet nu zelf gaan ingrijpen op de R, G, en B vlakken. je kan nu natuurlijk nog altijd je PC het werk laten doen, maar zelf kun je nu makkelijker met scherpte, witbalans, belichtings correcties en kleur contrasten gaan spelen.
                      Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
                      "Casu Consulto - Modo Fac"

Comment

Bij een analoge camera had je maar één filmpje in de camera en nu heb je ze allemaal te gelijker tijd beschikbaar: van 100 tot 6400 iso, daglicht, zon, tl en vrije keus. En je ziet ook nog eens gelijk het resultaat van je gedoe ook en daar leer je vlug van.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cptKoala Bekijk bericht
                          hoi,

ik heb zelf ook een Nikon D80 met daarin een 2gig kaartje van scandisk. Opslag als jpeg op het grootste formaat geeft dat een richtgetal van zo'n 260 opnames.

Hopelijk ben je hier al iets meer mee
                          Dat zijn dan wel kanjers van jpg files aan brutto 7,69Meg per stuk !!

Comment

D80

Comment

Op de servicewebsite van Nikon kan je de handleiding downloaden
                              ftp://ftp.nikon-euro.com/Manuals/ppY.../D80-Nl_05.pdf

Bladzijde 138, o zo moeilijk?

Comment

Working...
                              X