Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vervaldatum (onderwater)wegwerpcamera

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vervaldatum (onderwater)wegwerpcamera

Vorig jaar kochten wij zo'n wegwerpcamera die bestand is tegen water. We hebben die uiteindelijk niet gebruikt en zit dus nog in de verpakking. Nu blijkt dat er het volgende op staat: "Ontwikkelen voor november 2007". Moeten we de camera nu wegsmijten of is hij nog bruikbaar. We zouden hem in mei 2009 willen gebruiken als we in venezuela gaan snorkelen. Dat wil zeggen 1,5 jaar na de vervaldag.

Groeten, Tom.

Re: Vervaldatum (onderwater)wegwerpcamera

Leg de camera in de ijskast en hoop dat de kleuren nog een beetje juist zullen zijn, werken zal de camera ook doen na de vervaldatum, maar de ouderdom kan er de oorzaak van zijn dat de kleurweergave niet meer optimaal is.

Natuurlijk kan je ook een nieuw toesteltje kopen 2009 is nog even gaan hé.

MVG, Jeff
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Normaal gezien mag dat geen probleem zijn hoor. Ik gebruik vaak film, ik koop ze meestal in groot aantal omdat dat goedkoper is, en gebruik die soms ook nog een paar jaar na aankoop. Wel bewaar ik die in de ijskast of zelfs in de diepvries. Of dit gaat met een wegwerpcamera (batterij, omhulsel etc, ... ivm condens) weet ik niet. Maar als het toestel op een koele plek is bewaard zal er geen probleem zijn denk ik.

Comment

Heb vroeger regelmatig vervallen film gebruikt: het blijft een gokje , 18 maanden vervallen is wel lang, zeker als het filmpje bv in de auto op hoge temeratuur gelegen heeft. Vaak krijg je foto's met een behoorlijke kleurzweem (alles te groen of zo). Ik kocht een nieuwe maar 't zijn jouw vakantiefoto's. Of ga op zoek naar zo'n waterbestendig Pentax of Olympus compactje. Sommige modellen zijn tot enkele meters diep waterdicht en stof-bestendig: ideaal voor tijdens de "doe -vakantie".

PS : wil je film toch (te) lang bewaren: in de diepvries maar oppassen met condensvorming tijdens ontdooien.
        'Het leven is een korte-termijnproces met een onvermijdelijke deadline'

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tom81 Bekijk bericht
          Vorig jaar kochten wij zo'n wegwerpcamera die bestand is tegen water. We hebben die uiteindelijk niet gebruikt en zit dus nog in de verpakking. Nu blijkt dat er het volgende op staat: "Ontwikkelen voor november 2007". Moeten we de camera nu wegsmijten of is hij nog bruikbaar. We zouden hem in mei 2009 willen gebruiken als we in venezuela gaan snorkelen. Dat wil zeggen 1,5 jaar na de vervaldag.

Groeten, Tom.
          Ik zou er mij geen probleem in maken, maar bewaar hem het liefst in de koelkast, je zal er normaal gezien geen last mee hebben, tenzij hij gedurende een lange tijd overdreven warm heeft gehad.
          Film mag gemakkelijk een paar jaar over tijd gaan teminste als je deze koel bewaard.
          Als je naar het zuiden gaat zij je daar soms van deze camera's in een of ander uitstalraam in de vlakke zon staan, deze zullen er veel slechter aan toe zijn (binnen datum) dan een koelbewaarde over datum.

Comment

Wat kost die reis naar Venezuela? Hoe dikwijls kom je daar? Wat ik wil zeggen is: is het je de prijs van een onderwaterwegwerpcamera waard om het risico te lopen met onbruikbare fotos (avn wat misschien een unieke vakantie is) thuis te komen?

Als het toestelletje wat je hebt nu pas de ijskast ingaat vrees ik dat het te laat is.
            En wat film in de diepvries betreft: ik leerde op school dat dat niet mocht, de film zou bij het ontdooien "schrikken" en dat geeft wel een heel mooi effect (craquelé noemen ze dat hier ;-), de gevoelige laagjes zijn dan helemaal 'gebroken'. Ook het risico niet waard lijkt me.

Comment

Working...
            X