Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nauwkeurigeheid zoeker op canon 400D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nauwkeurigeheid zoeker op canon 400D

Ik weet dat de zoeker van de 400D maar 95 % van de uiteindelijke foto weergeeft, maar dit weekend viel me iets anders op. Toen ik frontstage voor een podium stond en schuin omhoog foto's trok, merkte ik dat wanneer ik het hoofd van een artiest in het midden van de zoeker plaats, de uiteindelijke foto steeds teveel ruimte heeft aan de bovenkant. Met andere woorden, het hoofd staat niet centraal, maar te veel naar onderen.

Als ik het hoofd tot net aan de bovenkant van de zoeker breng, resulteert dit in een juiste cadrage.

Heeft niets met de lens te maken, want het kwam zowel bij mijn 70-200 als mijn 50 1.8 voor.

Is dit een bekent verschijnsel, of is mijn zoeker misschien foutief afgesteld?
    Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

Re: Nauwkeurigeheid zoeker op canon 400D

misschien komt het doordat je van onder naar boven fotografeert!!
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

VF is normaal een 95% 'centrumuitsnede', waardoor er overal een stukje bijkomt. als een spiegel een beetje verschoven is, kan je een verkeerde waarneming krijgen.

Comment

'k vermoed dat er niets mis is met je toestel(len), maar eerder dat je hoofd niet voldoende "mee omhoog kijkt" zodat je zichtveld niet in lijn met de lens ligt... op die manier stemt het beeld dat je ziet niet altijd overeen met wat er op je foto zal staan...

misschien een beetje door je knieën gaan ?
        Mijn foto's
        Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rhelsen Bekijk bericht
          op die manier stemt het beeld dat je ziet niet altijd overeen met wat er op je foto zal staan
          was dit nu niet één van de grote voordelen van een slr: zoeker is foto(behalve die 5%,

Stuk papier met verhouding 2:3 ophangen of een raam oid, dit op statief nauwkeurig kaderen, foto en je weet of je zoekbeeld goed of fout is.

Misschien lukt het ook al door lijnen 4 x op de 4 randen van de zoeker te zetten en dan kijken of de afwijking op alle foto's gelijk is.

Wel op statief want anders meet je je eigen bweging.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Bedankt voor de opmerkingen, misschien zit er wel wat in het hoek verhaal, want recht vooruit lijkt het probleem zich niet te stellen. Toch vreemd, want ik slaag er niet in om het beeld in de zoeker te laten "verschuiven" door onder een licht andere hoek door het occulair te kijken. Blijft de vraag natuurlijk hoe precies de spiegel afgesteld wordt bij de fabricatie. Als er iets misloopt, zou ik het vooral uit die hoek verwachten.
            Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

Comment

Working...
            X