Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

aankoop camera

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• aankoop camera

Hoi ik ben al een tijdje van plan om een digitaal toestel aan te schaffen. Niet zo een klein ding maar iets dat je voelt dat je in je handen hebt. Mijn oog was gevallen op een Sony cybershot dsc-h9, Lumix fz18 en de Canon s5.
    Maar heb gezien dat de sony niet meer leverbaar is.
    Heb al eens mogen spelen met de fz18 en ben er tevreden over. Maar er is nog één hekelpuntje: waarom trekt een digitaal fofotoestel niet direkt als ge op het knopke duwt. Ben liefhebber van motorraces maar als ik ene pobeer te trekken is die al gepasseerd.
    Dus ik zoek een toestel die meteen trekt met de specificatie als de genoemde modellen. Budget +/- 400 euro.

Re: aankoop camera

probleem heeft te maken met zogenaamde shutter lag, tijd tussen het moment dat je op het knopje drukt en dat de foto werkelijk genomen wordt.
    denk voor jou toepassing dit een van de oplossingen is.
    wel iets over je budget maar toch

sony 200 met kitlens

Comment

Budget iets opschroeven denk ik Een D40x body:

http://www.studio73.be/content/studi.../5396&pID=6077

En nu nog een lensje erbij (afhankelijk van wat je extra wil geven)...

Comment

Het is niet mogelijk om een FZ18 achtige superzoom camera te kopen met een vergelijkbare snelheid van een spiegelreflex camera... voor de prijs van € 400.
        Het is dan ook niet fair een dslr aan te raden die voor wat de body betreft al ruim in de buurt komt van € 400 waarbij dan nog een lensje dat qua brandpuntsafstand geschikt ik voor het maken van foto's tijdens motorraces.
        Met een standaard kit zoomlensje zal Jingels zeer teleurgesteld zijn.

Het is overigens slechts in mindere mate de sluitertijdvertraging die een rol speelt, veel belangrijker is de autofocus snelheid en tezamen bepalen ze de totale vertraging.
        Bij een dslr is eveneens sprake van autofocus vertraging en hoe duurder het lensje hoe korter die vertraging is.
        Voorbeeld FZ18;
        Half-press Lag (0->S1) Wide angle, Multi AF 0.4-0.8
        Half-press Lag (0->S1) Telephoto, Multi AF 0.6-1.0
        Half to Full-press Lag (S1->S2) LCD live view or EVF, IS mode 1 (or off) ~0.08
        Half to Full-press Lag (S1->S2) LCD live view or EVF, IS mode 2 ~0.18
        We zien hier dus dat de autofocus vertraging (half press lag) veel hoger ligt dan de sluitertijd vertraging (full press lag) die 0,08 tot 0,18 seconden bedraagt bij een bepaalde instelling.
        Voordat Jingels een eenvoudige dlsr inclusief een snel scherpstellend objectief (of meervoud) met een bereik van 28 tot 504mm (f/2.8-f/4.2 !!!) heeft aangeschaft is hij minimaal het driedubbele van € 400 kwijt.
        De oplossing voor autofocus vertraging is anticiperen, ook bij een eenvoudige en zelfs duurdere dslr.
        Je stelt handmatig scherp op een vervangend object nabij de locatie waar de langsrazende motoren gefotografeerd moeten worden en je drukt af juist voor het moment dat de motoren je beeld in rijden, zo ontloop je het tijdrovende scherpstellen en heb je alleen te maken met de afdrukvertraging, en die is voor een FZ18 alleszins acceptabel.
        Een superzoom blijft behelpen maar dat is het ook met een instap dslr en een standaard zoomlensje.
        In het bovenstaande is 'geluksfactor' en de menselijke vertragingsfactor buiten beschouwing gelaten, en die zijn over het algemeen de beslissende factoren.
        Je zou het zo kunnen stellen, met een FZ18 moet je wellicht 2x zoveel opnamen maken als met een dslr met eenvoudige lens om eenzelfde hoeveelheid geslaagde foto's te bekomen.
        Zelfs met een snelle dslr en een uitmuntende lens is de slagingsfactor zelden hoger dan 50%... mogelijk is dit met een FZ18 nauwelijks 15%,
        Maar wat wil je voor € 325 ?????

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
          Zelfs met een snelle dslr en een uitmuntende lens is de slagingsfactor zelden hoger dan 50%...
          Dat kan ik je met zekerheid tegenspreken, ik ben gaan fotograferen op de snelheidsraces voor motoren te Oostende, en met wat ervaring haal je zeker 95% slaagkansen naar scherpte en compositie toe, combi Nikon D3 en 70-200 AFS-VR.

Natuurlijk heb je 100% gelijk wat het budget aangaat.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cubalistic Bekijk bericht
            Budget iets opschroeven denk ik Een D40x body:

http://www.studio73.be/content/studi.../5396&pID=6077

En nu nog een lensje erbij (afhankelijk van wat je extra wil geven)...
            D60 is goedkoper ( 20 EUR ) en heeft motor in de body.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cappelleh Bekijk bericht
              Sedert wanneer heeft de D60 een AF-motor?

Gr's, Wim
              Fujifilm X-H1 met (te) veel lenzen
              Fujifilm X100V

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cappelleh Bekijk bericht
                Foei foei foei.
                Geef een link waar dat staat!!!
                Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Ik heb een D60 & D80. De D60 heeft geen AF-motor

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Dat kan ik je met zekerheid tegenspreken, ik ben gaan fotograferen op de snelheidsraces voor motoren te Oostende, en met wat ervaring haal je zeker 95% slaagkansen naar scherpte en compositie toe, combi Nikon D3 en 70-200 AFS-VR.

Natuurlijk heb je 100% gelijk wat het budget aangaat.
                    Ervaring is een niet te verwaarlozen factor!!!
                    Maar ik heb het gevoel dat Jingels de FZ18 noemde vanwege die 504mm f/4,2 telelens, hoewel ik me daar in kan vergissen.
                    Een D3 met een 70-200 is natuurlijk een prachtige combinatie, maar nu vergelijk je dus een lens van 200mm met één van 504mm.
                    Schroef nu eens een AF 80-400mm f/4.5-5.6 ED VR op die D3 en dan denk ik dat je gemiddelde aanmerkelijk daalt want zo snel is die lens niet.
                    Die 70-200 kost overigens ongeveer € 1700 en dat past net niet in het budget van Jingels
                    Niettemin moet men met een FZ18 ernstig rekening houden met een laag slagingspercentage, uithoudingsvermogen en de wil om een mooie plaat te schieten zullen dus de belangrijkste factoren zijn.
                    Wat ik wilde zeggen is dit; de oplossing is niet een instap dslr met een goedkoop lensje.

Comment

Mijn oog was gevallen op een Sony cybershot dsc-h9, Lumix fz18 en de Canon s5.
                      Maar heb gezien dat de sony niet meer leverbaar is.
                      De H9 is vervangen door de H50 (ca 350€), volgens lokale handelaar voor een compact behoorlijk snel omdat hij werkt met dezelfde sturing/processor (BIONZ) gebruikt als de Alpha- dslr. Echter nog geen volledige review gevonden en ook op dit forum zijn er blijkbaar weinig gebruikers. De FZ-18 is in ieder geval geen miskoop dat bewijzen de vele tevreden gebruikers hier. Mijn SX100IS van canon (kleine broertje van de S5IS) vreet batterijen en heeft ellelange wachttijden alvorens de flits terug oplaadt. Ik denk dat Sony en Panasonic omwille van de Li-ion accu op dit gebied gebruiksvriendelijker zijn.
                      Koop er in elk geval een groot geheugenkaartje bij zodat je veel kan schieten en later rustig het "wissen" knopje kan gebruiken
                      'Het leven is een korte-termijnproces met een onvermijdelijke deadline'

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cubalistic Bekijk bericht
                        Ik heb een D60 & D80. De D60 heeft geen AF-motor
                        Oei mijn fout, nu dacht ik echt dat dat enkel bij de d40(x) was :s. Dat verklaart wel veel.

Comment

Ok thx voor de vele reacties, IK dacht wel dat het iets zou te maken hebben met dat scherpstellen enzo. Zelf ben ik maar nog een beginnend fotograaf, dus ik heb geen zin om meer dan 1500 euro te geven aan een toestel en dan alles op automatisch te laten staan. Denk dat ik nog eens de dsc-h50 of de fz 18 van dichterbij bekijk en dan kiezen tussen die twee.
                          Nogmaals bedankt voor de reacties en de tip van dat vast punt.
                          seeya

Comment

Working...
                          X