Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overtuigende vergelijkfotos crop vs fullframe ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Overtuigende vergelijkfotos crop vs fullframe ?

Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
    Wel dan moet je dat zelf ook doen.
    Bokeh hangt niet alleen af van de vorm of de constructie van het diafragma, de lensconstructie speelt ook mee.
    Het is misschien wat krap om te zeggen dat de bokeh uitsluiten door de vorm of de constructie van het diafragma bepaald wordt maar toch hoofdzakelijk en zeker niet door de lens enkel.
    Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Voor zij die het niet écht weten of niet meer kunnen volgen vind je hier meer uitleg :-) http://en.wikipedia.org/wiki/Bokeh
      Fuji S5 Pro ~ Nikon AF-S 12-24mm F 4.0 ~ AF-S 16-85mm F 3.5-5.6 VR ~ AF-D 80-200mm F 2.8 ~ Lightroom & RAW-only vanaf dag één

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
        Het is misschien wat krap om te zeggen dat de bokeh uitsluiten door de vorm of de constructie van het diafragma bepaald wordt maar toch hoofdzakelijk en zeker niet door de lens enkel.
        Ja Hubert, inderdaad wat krap het is zo hoe mooier rond het diafragma (dat gaat over het algemeen tesamen met het aantal lamellen) hoe natuurlijker het bokeh lijkt, maar natuurlijk speelt de kwaliteit van het glaswerk hier ook een rol in, alsook het brandpunt, een absolute topper op dat vlak is de Nikon 85mm f1.4 deze geeft volgens mij het mooist natuurlijk ogende bokeh van alle Nikon objectieven
        Nikon heeft ook nog de speciale DC (defocus control) objectieven, een 105 en een 135mm versie, maar die scoren niet zo best op digitaal
        Canon en andere merken zullen op dat vlak ook wel hun troeven hebben.

Hier een voorbeeldje gemaakt met de 85mm, geen speciale foto, maar een met een mooi ogende Bokeh in de onscherpe gedeelten:
        Forum voor het plaatsen van foto's waarbij de mens centraal staat: modellen, glamour, straatleven,...... Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen.

Comment

Inderdaad het woord lens wordt nogal eens verkeerdelijk gebruikt voor de benaming van een objectief. Dus verbeter ik me door te zeggen dat bokeh afhangt van het ontwerp en de constructie van het objectief.

Het bokeh van een lens, sorry objectief, komt meer tot uiting bij grote diafragma opening.

Maar 2 objectieven met zelfde brandpunt en zelfde diafragma en zelfde afstand tot onderwerp, kunnen een totaal verschillend bokeh geven.

Een beeld met een mooi bokeh is aangenamer dan een beeld met een matig bokeh, en dan mag de laatste zelfs nog een kleinere DOF hebben.

Bokeh en scherpte diepte wordt door velen nogal door elkaar gehaald, maar een lens met een mooi bokeh levert doorgaands aangenamer beelden, ook op F5 en F8.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht

Hier een voorbeeldje gemaakt met de 85mm, geen speciale foto, maar een met een mooi ogende Bokeh in de onscherpe gedeelten:
            http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=218145
            zou een mooi ogend voorbeeldje kunnen zijn, maar wordt gedeeltelijk teniet gedaan door minder goede kleurcompositie, wat natuurlijk ook van belang is.

Comment

hoe natuurlijker het bokeh lijkt
              Hmm, wat moet ik daarbij denken, een 'natuurlijke bokeh'?, zoiets als na 15 glazen wodka gedronken te hebben?
              Afijn lenzen met goeie bokeh zijn algemeen bekend, zeker de 85@1.4 maar ik vind ook de 105VR@2.8 heel goed.

Karel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                zou een mooi ogend voorbeeldje kunnen zijn, maar wordt gedeeltelijk teniet gedaan door minder goede kleurcompositie, wat natuurlijk ook van belang is.
                T'is nog niet raar dat jij terug een opmerking moet maken die totaal niets met de zaak te maken heeft, maar zo kennen we je ondertussen wel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peekaa Bekijk bericht
                  Hmm, wat moet ik daarbij denken, een 'natuurlijke bokeh'?, zoiets als na 15 glazen wodka gedronken te hebben?
                  Afijn lenzen met goeie bokeh zijn algemeen bekend, zeker de 85@1.4 maar ik vind ook de 105VR@2.8 heel goed.

Karel
                  15 glazen wodka heb ik nog nooit gedronken, (ik drink met mate) maar het zou kunnen

En zeker is de 105mm f2.8 VR een van die betere, maar wel beperkt tot f2.8

Comment

15 glazen wodka heb ik nog nooit gedronken, (ik drink met mate) maar het zou kunnen

En zeker is de 105mm f2.8 VR een van die betere, maar wel beperkt tot f2.8
                    (ik ook niet maar ik stel me de blur voor).
                    Het ging over bokeh, als ik me goed herinner, en niet over f-getal. Alle lenzen hebben bokeh. De ene 2.8 is beter dan de andere, zelfs met een kleiner f-getal.

Karel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Robo Bekijk bericht
                      Voor zij die het niet écht weten of niet meer kunnen volgen vind je hier meer uitleg :-) http://en.wikipedia.org/wiki/Bokeh
                      En hier in het NL

mvg
                      Antoine

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peekaa Bekijk bericht
                        Het ging over bokeh, als ik me goed herinner, en niet over f-getal. Alle lenzen hebben bokeh. De ene 2.8 is beter dan de andere, zelfs met een kleiner f-getal.

Karel
                        Ja Karel hier heb je gelijk, maar hoe groter diafragma hoe meer het bokeh tot uiting komt, en soms wil je de scherptediepte wel eens tot een minimuum gaan beperken, en dan is een mooi bokeh zalig om naar te kijken, veel mooier dan zo van die vijfhoekige lichtvlekken

Geert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht

Bedankt Antoine

Zoals steeds bij de pinken als het om een degelijke goede nederlandstalige uitleg gaat, super

Comment

En in nog enige andere talen...
                            http://de.wikipedia.org/wiki/Bokeh
                            http://fr.wikipedia.org/wiki/Bokeh
                            http://www.wikipedia.it/
                            http://da.wikipedia.org/wiki/Skarphedsdybde
                            http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%91%D0%BE%D0%BA%D0%B5

Veel leesplezier :-)
                            Fuji S5 Pro ~ Nikon AF-S 12-24mm F 4.0 ~ AF-S 16-85mm F 3.5-5.6 VR ~ AF-D 80-200mm F 2.8 ~ Lightroom & RAW-only vanaf dag één

Comment

Working...
                            X