Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overtuigende vergelijkfotos crop vs fullframe ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Overtuigende vergelijkfotos crop vs fullframe ?

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
    Je kan blijven wachten en het zal altijd ook goedkoper worden maar als je zelf iets wil verkopen, zal dit ook goedkoper worden.

Ik heb vrij snel na het uitkomen van de D300 deze gekocht(aan een toen aantrekkelijke prijs) en direct mijn D200 verkocht.
    3 maanden later kon ik de D300 aankopen voor €200 minder maar de gangbare prijs voor de tweede hands D200 was toen met €250 gezakt!!!
    Ik heb dus €50 gewonnen en tevens 3 maanden eerder van de D300(of 3 maanden minder van de D200 ) kunnen genieten.
    Leuk voor jou dat je bij je aankoop van de D300 nog 50 euro hebt gewonnen.

Ik maak helaas nog steeds goede foto's met de D200.
    Heb daarom nog geen geld uit gegeven voor een nieuwe en hierdoor ook nog niets gewonnen.
    mvg
    Antoine

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
      Ik maak helaas nog steeds goede foto's met de D200.
      Heb daarom nog geen geld uit gegeven voor een nieuwe en hierdoor ook nog niets gewonnen.
      mvg
      Antoine
      De D200 is inderdaad een prima toestel maar ik trek veel actiefoto's in slechte lichtomstandigheden en daar is de D300 kwa snelheid en hoge ISO's nog een trapje hoger.
      Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

De D200 is inderdaad een prima toestel maar ik trek veel actiefoto's in slechte lichtomstandigheden en daar is de D300 kwa snelheid en hoge ISO's nog een trapje hoger.
        Ik geloof je, maar ik heb hier nog niets van je gezien.
        mvg
        Antoine

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
          Ik geloof je, maar ik heb hier nog niets van je gezien.
          mvg
          Antoine
          Ik heb dat tot enkele jaren terug regelmatig in sport gedaan. Maar als je dan reacties krijgt in de zin van compsitie niet goed e.d., is je zin om te posten snel over. Een ijshockeyspeler in volle actie stopt niet even om te poseren.
          Je mag altijd op www.handsoft.info/hubert in de albums gaan kijken maar hier posten zal ik niet gemakkelijk meer doen.
          Hubert

Comment

Ik heb dat tot enkele jaren terug regelmatig in sport gedaan. Maar als je dan reacties krijgt in de zin van compsitie niet goed e.d., is je zin om te posten snel over. Een ijshockeyspeler in volle actie stopt niet even om te poseren.Je mag altijd op www.handsoft.info/hubert in de albums gaan kijken maar hier posten zal ik niet gemakkelijk meer doen.
            Duidelijk.
            mvg
            Antoine

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Innovator Bekijk bericht
              Hoi,

Ik hoor hier langs alle kanten mensen die 5D's kopen om eindelijk naar een FF over te stappen.

Kan er iemand een overtuigende link of 2 fotos posten, ene een crop en andere met een fullframe gemaakt om aan te tonen dat het wel de moeite is om up te graden.
              Wel is een FF nog steeds duur bij de €1500 minimum, moest de prijs naar €1000 zakken zouden er veel meer overstappen

Ben benieuwd wie de crop-owners kan overtuigen met fotovergelijkingen

Thanks,
              Innovator
              Ik snap eigenlijk de vraag niet goed: wat wil je vergelijken in de twee foto's?
              Wil je debatteren over de 5D of over FF tegenover APS-c?
              Ik heb nog maar net mijn 5D, sorry FF, en omdat ik meest landschappen doe ben ik toch blij met de vernieuwde ervaring de ik heb in het gebruik van mijn lenzen; mijn 24-70 is nu echt een groothoek bv... Verder zijn er toch een aantal elementen die niets met FF te maken hebben maar die een grrot verschil maken met mijn 30D (Hoge ISO gebruiken met heel weinig ruis bv).
              Web: http://www.hanscouwenbergh.be
              Like my page! https://www.facebook.com/HansCouwenberghPhotography?ref=hl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parrotman Bekijk bericht
                Ik snap eigenlijk de vraag niet goed: wat wil je vergelijken in de twee foto's?
                Wil je debatteren over de 5D of over FF tegenover APS-c?
                Het is toch een vraag over duidelijk FF <> APS-c.
                Dit is het laatste half jaar brandend actueel daar Canon nu niet meer de enige is met FF.
                En of het nu 5d <> 30(40)d is of D300 <> D3(D700) maakt in wezen niet veel uit. Een feit is wel dat Nikon wel beter te vergelijken is omdat beide toestelen van dezelfde generatie zijn en op veel punten vergelijkbaar zijn.

Oorspronkelijk geplaatst door parrotman Bekijk bericht
                Verder zijn er toch een aantal elementen die niets met FF te maken hebben maar die een grrot verschil maken met mijn 30D (Hoge ISO gebruiken met heel weinig ruis bv).
                Dit heeft er juist alles me te maken. Grotere sensor = minder ruis. Waarom kunnen compacten en veel bridges anders maar tot ISO 400 gebruikt worden.
                Hubert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door B&W Bekijk bericht
                  De beste koopkes zijn in ieder geval te doen door mensen die de tijd hebben om te wachten
                  Dat is ook zeer relatief hé.. Je moet de oude technologie in verband brengen met de nieuwe en ergens een lijn trekken. Je kan een jaar wachten of 20 jaar wachten.
                  Canon EOS 5D MKIV | Canon 24-70mm F/2.8 USM | Canon 70-200mm F/2.8 IS MK II USM | Canon 135mm F/2 USM | Canon 50mm F/1.4 USM

Comment

Over de grotere bokeh bij FF-camera's: eerlijk gezegd vind ik de bokeh van een FF-camera eerder een gadget dan een troef. Een beetje zoals het visoogperspectief van een fisheye.

In de meeste gevallen heb je als amateur een mooie bokeh zelden nodig, tenzij je van een bepaalde fotografie je specialiteit maakt (macro's, portretten, enz.).

Ik heb zelf geen volbeeldcamera (los van mijn analoge EOS die nu stof verzamelt), maar ik zou waarschijnlijk in de eerste plaats met de DOF worstelen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                      Bende pixelpeepers hier . . .

Ik vind dat je anders moet vergelijken om zeker te zijn dat er een redelijk verschil zou kunnen zijn.

Plaats 20 op fotopapier afgedrukte foto's door mekaar in een open ruimte, een straffe kerel die kan zeggen welke met fullframe gemaakt is en welke niet . . .
                      Oorspronkelijk geplaatst door Innovator Bekijk bericht
                      Maar dit zijn voor mij geen argumenten om zoveel bij te betalen en over te stappen op een oudere camera met minder functie's en trager.

Denk dat het verschil in beeldkwaliteit te verwaarlozen is voor wie enkel simpele 10x15 fotos neemt of max een A4 vergroting.
                      Misschien voor de echte pro's die exposeren ofzo en makkelijk veel geld neertellen voor een dure FF camera (en nog duurdere objectieven) doordat ze ervan leven.
                      De échte reden voor de aanschaf van een FF camera ligt ergens anders voor mij.
                      De grotere zoeker laat mij toe om manueel te focussen en is een plezier om te gebruiken.
                      En daarnaast zijn er een aantal lenzen die simpelweg niet bestaan in APS formaat een tweede reden.
                      "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frankonl Bekijk bericht
                        Over de grotere bokeh bij FF-camera's: eerlijk gezegd vind ik de bokeh van een FF-camera eerder een gadget dan een troef. Een beetje zoals het visoogperspectief van een fisheye.

In de meeste gevallen heb je als amateur een mooie bokeh zelden nodig, tenzij je van een bepaalde fotografie je specialiteit maakt (macro's, portretten, enz.).

Ik heb zelf geen volbeeldcamera (los van mijn analoge EOS die nu stof verzamelt), maar ik zou waarschijnlijk in de eerste plaats met de DOF worstelen.
                        Denk dat je bokeh verwart met scherpte diepte, bokeh wordt bepaalt door de constructie van de lens.
                        Beschrijft het verloop van scherp naar onscherp en het onscherp gebied zelf. Als het onscherpe deel van een beeld aangenaam overkomt spreekt men van een mooi bokeh.
                        Een lens met een mooi bokeh valt in feite direct op, zowel APS-C als FF.
                        Een lens met een slecht bokeh kan het beeld onaangenaam maken bij beperkte scherpte diepte.
                        Maar inderdaad, in de hedendaagse fotografie wordt er nog weinig nadruk gelegd op scherptediepte, zelfs niet in portretten. In macro heb je sowieso haast altijd problemen met een te kleine scherptediepte.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
                          De grotere zoeker laat mij toe om manueel te focussen en is een plezier om te gebruiken.
                          Mag ik vragen over welke grote zoeker jij beschikt. Ben daar persoonlijk nog nooit in geslaagd met een kleinbeeldcamera, dit bij grote opening uiteraard. Gebruik daarvoor ofwel een geschikt matglas, of AF-confirmatie van het toestel.

Natuurlijk een grote en vooral heldere zoeker is altijd een pluspunt, maar je moogt niet overdrijven.
                          Je mag ook de zoekers in die camerakes van een aantal jaar terug zoals d70 etc.. niet vergelijken met zoekers van hedendaagse high-end APS-C.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                            Mag ik vragen over welke grote zoeker jij beschikt. Ben daar persoonlijk nog nooit in geslaagd met een kleinbeeldcamera, dit bij grote opening uiteraard. Gebruik daarvoor ofwel een geschikt matglas, of AF-confirmatie van het toestel.

Natuurlijk een grote en vooral heldere zoeker is altijd een pluspunt, maar je moogt niet overdrijven.
                            Je mag ook de zoekers in die camerakes van een aantal jaar terug zoals d70 etc.. niet vergelijken met zoekers van hedendaagse high-end APS-C.
                            Een EOS 5D met matglas van brightscreen (ik heb er twee, ééntje met splitscreen, ééntje met extra grote microprism). Ik kan perfect focussen met dit matglas

En ik overdrijf niet. Ik beschik over een uitstekend stel ogen (erfelijk), ik scoorde vorig jaar nog 12/10 en 11/10 op de oogtest op het werk (ondanks mijn 38 jr). Ik zie het verschil dus erg goed...

Tom

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                              Denk dat je bokeh verwart met scherpte diepte, bokeh wordt bepaalt door de constructie van de lens.
                              De bokeh is rechtstreek een gevolg van de (beperkte) scherptediepte. Hij onstaat door de beperkte scherpte diepte.
                              En hij wordt niet bepaald door de constructie van de lens maar de vorm van het diafragma, dat in het objectief zit. Met name de vorm en het aantal sluiterbladen. Het objectief bestaat uit oa. de buis, het diafragma en een reeks lenzen.
                              Als je toch pierke just wil spelen, moet je het juist doen!!!
                              Hubert

Comment

De bokeh is rechtstreek een gevolg van de (beperkte) scherptediepte. Hij onstaat door de beperkte scherpte diepte.
                                En hij wordt niet bepaald door de constructie van de lens maar de vorm van het diafragma, dat in het objectief zit. Met name de vorm en het aantal sluiterbladen. Het objectief bestaat uit oa. de buis, het diafragma en een reeks lenzen.
                                Als je toch pierke just wil spelen, moet je het juist doen!!!

Wel dan moet je dat zelf ook doen.
                                Bokeh hangt niet alleen af van de vorm of de constructie van het diafragma, de lensconstructie speelt ook mee.

Comment

Working...
                                X