Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

scherpselproblemen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • scherpselproblemen

    hallo

    Ik ben een beginnende amateurfotograaf met een D80. We zijn net op vakantie geweest en er zijn enkele problemen opgedoken die we thuis nog niet hadden opgemerkt.

    Ik heb veel last met het scherpstellen van de camera. Ik heb hieronder 2 links geplaatst van 2 voorbeeldfotos waar mijn probleem vrij duidelijk is:




    Ofwel is voorgrond (mijn vriendin) scherp ofwel achtergrond. Hoe krijgen we dit inorde zodat de gehele foto scherp is??? Want dit is niet de bedoeling.
    Ik heb al in de handleiding gezocht maar vind niet direct mijn antwoord.

    Ik lees dat de nikon D80 11 scherpstelpunten heeft. Is het mogelijk om er meerdere in de zoeker te selecteren want ik zie slechts 1 geslecteerd scherpstelpunt dat je kan verplaatsen dmv multiknop.
    Kan je er extra bijcreëren of moet je met deze ene spelen?

    Of hoe lossen we dit probleem eenvoudig op?

    Ik vind niet direct een antwoord in de handleiding.

    Bedankt!
    Nikon d80 & d90//sigma 18-200 OS//nikkor 70-300 mm VR//nikkor 16-85mm VR

  • #2
    Re: scherpselproblemen

    Ik heb niet meteen iets om de exif te zien, maar je moet misschien met het diafragma wat spelen, zodat je een dieper scherpteveld hebt.

    Nu, kmoet wel zeggen dat er niet echt iets scherp is op je foto
    Of da komt misschien omdat het zo groot is op mijn scherm

    Maar ik denk diafragma veranderen, en misschien een hogere sluitertijd gebruiken.

    Groeten!

    Tim
    http://www.flickr.com/photos/timpirotte/ commentaren welkom !

    Comment


    • #3
      Re: scherpselproblemen

      Comment


      • #4
        Re: scherpselproblemen

        Als het onderwerp vlak bij de camera zit, en de achtergrond is ver weg, dan heb je héél veel scherptediepte nodig om alles scherp te krijgen.
        Om meer scherptediepte te krijgen zal je het diafragma verder dicht moeten zetten.

        Ik denk dat je in dat geval best een keuze maakt, je zet je vriendin scherp op de foto met de wazige achtergrond, en je maakt nog een foto van het landschap, zonder je vriendin ervoor.
        Alles tegelijk scherp krijgen dat zal niet meevallen, met een compactje zou je wel meer scherptediepte gehad hebben.

        Ik heb zelf geen D80, maar ik ben er zeker van dat je daar ook het gewenste scherpstelpunt kan kiezen. Je kan ook alle scherpstelpunten tegelijk activeren, maar dan zal de camera zelf beslissen wat er scherp op de foto staat.
        Je kan ook 1 scherpstelpunt gebruiken (bijvoorbeeld het centrale), scherpstellen op het onderwerp, en daarna met de ontspanknop halpf ingedrukt de compositie van de foto aanpassen. Als die naar je zin is, dan druk je de ontspanknop volledig in om de foto te maken.


        Een basiscursus fotografie zou je al een heel eind op weg helpen...
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: scherpselproblemen

          Dit zijn maar 2 voorbeeldfoto's natuurlijk, maar je ziet toch duidelijk een verschil tussen wat camera scherp neemt en wat niet.

          Met mijn vorige bridgecamera, die ik nu nog steeds heb. Fuji finepix S6500 hebben we dit probleem helemaal niet. Deze camera trekt gewoon hele foto scherp!
          De nikon D80 doet dit nooit enkel als ik me verder verwijder van de voorgrond. Dan neemt hij beide scherp.
          Nikon d80 & d90//sigma 18-200 OS//nikkor 70-300 mm VR//nikkor 16-85mm VR

          Comment


          • #6
            Re: scherpselproblemen



            Dit is Exif van 1 van de beide foto's
            Nikon d80 & d90//sigma 18-200 OS//nikkor 70-300 mm VR//nikkor 16-85mm VR

            Comment


            • #7
              Re: scherpselproblemen

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Ik heb zelf geen D80, maar ik ben er zeker van dat je daar ook het gewenste scherpstelpunt kan kiezen. Je kan ook alle scherpstelpunten tegelijk activeren, maar dan zal de camera zelf beslissen wat er scherp op de foto staat.
              Je kan ook 1 scherpstelpunt gebruiken (bijvoorbeeld het centrale), scherpstellen op het onderwerp, en daarna met de ontspanknop halpf ingedrukt de compositie van de foto aanpassen. Als die naar je zin is, dan druk je de ontspanknop volledig in om de foto te maken.
              Klopt helemaal. Je kiest het best de instelling dynamisch scherpstellen en pakt daarbij verlangde scherpstelveld in je zoeker en richt deze dan op het gewenste scherpe onderwerp.

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

              Een basiscursus fotografie zou je al een heel eind op weg helpen...
              Ook mijn gedacht..... (of lekker blijven doorgaan met je bridge ... ook niks mis mee).

              Een cusus is hier te vinden:

              http://www.chronax.be/nuttig.html

              Met dank aan Fullator.
              Groetjes, KC
              www.sportbeelden.com

              Comment


              • #8
                Re: scherpselproblemen

                Eerste foto is met diafragma 4.8 bij 1/60ste en brandpuntafstand 44mm, de tweede met 4.5 bij 1/80ste en brandpuntafstand 36mm. Ik zie dat de lens een 18-200VR is.

                Met je vriendin zo dichtbij ga je dit niet zo direct goed krijgen. Hangt er ook vanaf wat je wilt. Een portret van je vriendin met een mooie achtergrond? Of gewoon een mooie achtergrond waar je vriendin als voorgrondvulling dient?

                Je kan bv. het volgende doen:
                • meer groothoek werken. Ga eens naar 18mm of 20mm of zo. Je kan achteraf altijd croppen als er teveel opstaat.
                • je diafragma verhogen naar 11 (camera in de A-stand). Hierdoor wordt gaat wel de sluitersnelheid naar omlaag waardoor je bewegingsonscherpte kan krijgen. Dit kan je weer compenseren door je ISO naar bv. 800 te brengen. Als je meer naar groothoek gaat kan de sluitersnelheid ook naar beneden. Met de 18-200VR kan je normaal nog trekken bij 1/15de.


                De bridge heeft daar veel minder last van door de kleinere sensor en kortere lenzen. Hier is de scherptediepte veel groter.

                Zoals al gezegd, een cursus fotografie kan helpen.
                En veel oefenen...

                Jos
                Meerdere zwarte kastjes waar Nikon opstaat en ook enkele doorzichtige zwarte buizen met dezelfde vreemde opdruk...

                Comment


                • #9
                  Re: scherpselproblemen

                  Hoe kan ik dan meer dan 1 scherpstelpunt activeren?

                  Of kan dit niet?

                  Zou dit mijn probleem niet oplossen??

                  De camera "kiest" steeds wat hij scherpstelt vind ik. Ofwel voor of achtergrond... ik dacht dit mbv meerdere scherpstelpunten op te lossen??
                  of zit ik er helemaal naast???
                  Nikon d80 & d90//sigma 18-200 OS//nikkor 70-300 mm VR//nikkor 16-85mm VR

                  Comment


                  • #10
                    Re: scherpselproblemen

                    Je tweede foto is genomen met diafragma 4,5. Dit is een veel te grote opening om alles scherp te krijgen. Met diafragma 16 en afstand ingesteld op 5 meter (de zgn hyperfocale afstand) had je, met de door jou gebruikte brandpuntsafstand van 36mm, alles scherp gehad van 2,25 m tot oneindig. Maar dan had je een te lange sluitertijd gehad om nog uit de hand te fotograferen. Met een statief had je ook de ISO waarde wat lager kunnen nemen, aangezien langere sluitertijden dan geen probleem zouden geweest zijn.

                    Comment


                    • #11
                      Re: scherpselproblemen

                      DOF oftewel scherptediepte
                      Er is helemaal niks mis met je camera

                      Uit je EXIFs haal ik dat je op 44mm (focal length) van je lens de foto's genomen hebt en dit met een diafragma van 4.5 á 4.8. Dat grote diafragma zorgt er voor dat je een kleiner gebied hebt dat scherp is.
                      Sta je bvb onder die omstandigheden op 5m van je vriendin en stel je scherp op haar dan zal alles tussen ~4m en ~6m50 scherp zijn, alles daarbuiten minder scherp. Je hebt dus maar een bereik van ongeveer 2.5 meter. Mijns inziens is de overkant van de rivier ietsje verder af en dus wazig. (of omgekeerd)
                      Gebruik je een diafragma van F/20 of hoger ook op 44mm, dan heb je scherpte vanaf 2.5m tot oneindig en zou alles er dus scherp op gestaan hebben.

                      Perfecte camera, minder perfect gebruik....

                      PS. ISO400 en dan op 1/60 shooten zou ik ook niet als standaard gaan gebruiken, beter iets lagere ISO waarde (beter voor de ruis) en iets hoger sluitersnelheid (beter stabiliteit, dus scherpte)

                      Veel fotoplezier verder
                      Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
                      "Casu Consulto - Modo Fac"

                      Comment


                      • #12
                        Re: scherpselproblemen

                        Oorspronkelijk geplaatst door Nick DS Bekijk bericht
                        De camera "kiest" steeds wat hij scherpstelt vind ik. Ofwel voor of achtergrond... ik dacht dit mbv meerdere scherpstelpunten op te lossen??
                        of zit ik er helemaal naast???
                        Neen dat lost je probleem niet op.

                        Het gaat perfect met een scherpstelpunt, alleen moet je zoals al geschreven een hoog diafragma kiezen en het scherpstelpunt achter je vriendin kiezen en voor de gebouwen. Je houdt dan de ontspanknop half ingedrukt en herkadreert.

                        De camera moet ook op scherpstelmode S staan, niet op C.

                        Jos
                        Meerdere zwarte kastjes waar Nikon opstaat en ook enkele doorzichtige zwarte buizen met dezelfde vreemde opdruk...

                        Comment


                        • #13
                          Re: scherpselproblemen

                          Ik weet dat ik niet veel van fotografie ken maar is er geen eenvoudigere manier om onze foto te verbeteren??? Om op een gemakkelijke manier je foto scherp te krijgen?

                          Niet perfect maar zienbaar scherp, niet "professioneel scherp".

                          Als ik een scherpe foto wil krijgen met deze camera moet ik nog 2 jaar fotografie volgen als ik jullie zo bezig hoor

                          help help
                          Nikon d80 & d90//sigma 18-200 OS//nikkor 70-300 mm VR//nikkor 16-85mm VR

                          Comment


                          • #14
                            Re: scherpselproblemen

                            Oorspronkelijk geplaatst door Josp Bekijk bericht
                            De bridge heeft daar veel minder last van door de kleinere sensor en kortere lenzen. Hier is de scherptediepte veel groter.Jos
                            Kleinere sensor en kortere(kleinere) lenzen zijn indirect de oorzaak van de grotere scherptediepte. Door de kleinere sensor heeft de bridge bij wijze van spreken een crop factor van tussen de 5 en de 10, daardoor is de brandpuntafstand ook 5 à 10 x korter. Daar het f-getal de verhouding tussen brandpunt en lensopening is, zal de lensopening ook 5 à 10 keer kleiner zijn voor hetzelfde f-getal. Daar het feitelijk de fysische opening is die de scherptediepte bepaald(hoe kleiner hoe meer scherptediepte), zal f4 op een bridge een veel kleiner gaatje zijn dan f4 op de dslr en zal de scherptediepte met een bridge dan ook veel groter zijn tov de dslr.
                            Dit kan een voor- en/of een nadeel zijn. In het geval van de TC, is de grotere sensor van de dslr een nadeel(alhoewel ik dat niet echt vind, zie suggestie van Black B@ndit) doch bij een portret is de dslr terug in het voordeel daar je met een bridge moeilijk een geringe scherptediepte kunt creeren.
                            Hubert

                            Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                            Comment


                            • #15
                              Re: scherpselproblemen

                              Oorspronkelijk geplaatst door Nick DS Bekijk bericht
                              Ik weet dat ik niet veel van fotografie ken maar is er geen eenvoudigere manier om onze foto te verbeteren??? Om op een gemakkelijke manier je foto scherp te krijgen?
                              Achteraf? Neen, er is geen eenvoudige manier.

                              Een reflex vereist inderdaad meer kennis van fotografie dan bv. een compact.
                              Zonder die kennis krijg je resultaten die je niet begrijpt. En als je niet begrijpt wat er aan de hand is, dan kan je het ook niet voorkomen of oplossen.

                              Twee jaar is echt niet nodig. Beetje lezen, veel oefenen en eventueel eens afspreken met iemand die er wat meer van kent.

                              En wees gerust, ook mensen die al lang met fotografie bezig zijn maken nog fouten.

                              Jos
                              Meerdere zwarte kastjes waar Nikon opstaat en ook enkele doorzichtige zwarte buizen met dezelfde vreemde opdruk...

                              Comment

                              Working...
                              X