Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

klein budget: bridge of instap-reflex?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • klein budget: bridge of instap-reflex?

    na veel review gelezen te hebben was de panasonic fz18 naar voor gekomen als beste aankoop. Na wat rond te surfen op de website van konijnenberg zag ik dat er al modellen zijn zoals de nikon d40 die met kitlens binnen mijn budget vallen. link

    mijn vraag is dan ook of het aan te raden is mijn geld daaraan te besteden in de wetenschap dat ik gedurende de volledige zomer financieel niet in staat zal zijn er een andere lens bij te kopen. Bovendien valt mij op dat de d40 maar 6 megapixel heeft. Ik weet dat pixels niet het belangrijkste zijn, maar dit is toch wel het laagste dat ik onlangs nog ben tegengekomen.

    Ik ben maar een beginnende amateur die zijn weg nog moet zoeken in het fotografie gebeuren. Mijn budget is trouwens max 500€
    http://www.mimoza.be/

  • #2
    Re: klein budget: bridge of instap-reflex?

    Met uw budget zou ik zeker voor de FZ18 gaan. Je gaat daar veel plezier aan beleven.
    Of anders een tweedehands SLR.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

    Comment


    • #3
      Re: klein budget: bridge of instap-reflex?

      In zou voor een instap reflex gaan !! De 350D van Canon bijvoorbeeld! Ik ben zelf beginner en heb dit toestel gekocht, ik heb ook een bridgecamera, maar denk niet dat ik die nog veel ga gebruiken...

      Comment


      • #4
        Re: klein budget: bridge of instap-reflex?

        Iedereen spreekt natuurlijk voor zijn eigen (al dan niet vorige, ) winkel.

        Een instap DSLR valt dan wel binnen je budget, maar met een basis lens ben je toch beperkt in je mogelijkheden. Trouwens, waar ligt je interesse? Landschappen? Sport? Portret? Macro? ... Voor elk is een geschikte lens te koop.

        Dan heb je de mogelijkheid tot de aanschaf van een tweedehands toestel. Spijtig genoeg moet je dan ook weten welke lens je erbij wil kopen aan welke prijs. Het budget van 500 euro is ook dan wat beperkt.

        Met een FZ18 heb je dan wel een meer all-roundlens ter beschikking, met de beperkingen van een bridge (DOF, meer ruis - alhoewel dat relatief is, zoomen met knopjes, ..). Voordeel is wel dat je achteraf wat gerichter kan bepalen welk soort fotografie - en dus lens - je ligt om daarin door te groeien. Een echte reflex (van welke prijs dan ook) kan later ook nog.

        Een compromis misschien? Qua bediening heb je mogelijk meer aan een bridge met zoomring? De bediening van zulk toestel ligt dichter bij die van een reflex. Voorbeelden zijn de FZ50 en de Fuji 9600 en de nieuwste Fuji (FS100 of zoiets). Die toestellen leunen net iets meer aan bij een reflex, maar blijven toch bridges, met de typische voor- en nadelen. Doorgroeien kan later ook nog altijd als je budget groeit.
        Ik zou zeggen: kijk eens rond.

        PS. Ik heb een FZ30, buiten de 8 ipv 10 megapixel gelijk aan de FZ50. Als je die eventueel wil overnemen, blijf je ruim binnen je budget. Stuur maar een PM als je interesse hebt.

        Comment


        • #5
          Re: klein budget: bridge of instap-reflex?

          Sinds december 2007 heb ik een FZ18 en ben er meer dan tevreden over. Dit is een toestel dat nu eens alles in zich heeft (zowat alle functies van een DSLR). Ze zijn soms wat moeilijker te bedienen zoals bij een DSLR, maar dat neem ik er bij.
          Maar, een bridge heeft ook zijn nadelen, dus ook de FZ18. Bij een ISO hoger dan 400 heb je ruis, heeft meer licht nodig dan ik dacht en zijn snelheid is niet van de rapste.
          Maar als je met voldoende licht en niet meerdere foto's binnen enkele seconden wil nemen, is dit zeker een aanrader.
          Als instapper zeker doen. Je kan later nog altijd naar een duurdere DSLR overgaan.
          http://www.photo-patricske.be
          Panasonic FZ18, Canon 50D, Canon 6D, Canon EOS R, ..... veel en veel meer zie hier

          Comment


          • #6
            Re: klein budget: bridge of instap-reflex?

            Hoi daar,

            Als instap bridge..zeker doen die FZ18,ik heb hem nu ook al enkele maanden en ik ben er zeer tevreden over...heeft veel mogelijkheden zoals een DSLR heeft plus een hele resem voorgeprogrameerde standen die echt wel handig zijn.

            Nadeel bij de FZ18 is als ge veel binnen moet trekken dan komt de ruis redelijk snel opdoemen...ik vind tot 200 iso schitterende foto's vanaf boven de 200 iso begint de ruis zichtbaar te worden. 400 iso is nog net te doen maar alles daarboven vind ik waardeloos.

            Het grot voordeel van deze FZ18 is zijn sublieme leica lens met groothoek 28mm tot tele 504mm en dit is echt niet niks...en ik moet zeggen met de stabilisator aan kan mijn in uiterste tele..nog redelijke scherpe foto's maken.

            Ik heb er mij onlangs een DSLR bijgekocht de canon450D en ik moet zeggen dat ik qua foto's nemen in mindere lichtomstandigheden en voor sportieve vlakken deze veel beter scoort dan de FZ18... Maar als je gewoon dagdagelijkse,vakantie en familiefoto's trekt is deze FZ18 meer dan goed...
            Deze zijn getrokken met mijn FZ18








            In Luxor en ik was zeeeeeer tevreden met de resultaten

            groeten en succes

            Dirk
            D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
            Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

            Comment


            • #7
              Re: klein budget: bridge of instap-reflex?

              mezelf kennende zal ik de microob snel te pakken hebben en binnen een maand of 2 zal ik dan wel verder willen gaan dan gewoon dagdagelijkse,vakantie en familiefoto's

              is het dan niet intressanter om een d40 te nemen en om dan de kitlens te vervangen door betere modellen of is die kitlens echt te slecht om de zomer mee te overbruggen? of is de z18 goed genoeg om nog een tijd mee te kunnen als ik serieuser wil beginnen?
              http://www.mimoza.be/

              Comment


              • #8
                Re: klein budget: bridge of instap-reflex?

                Oorspronkelijk geplaatst door dengregg Bekijk bericht
                ...of is de fz18 goed genoeg om nog een tijd mee te kunnen als ik serieuser wil beginnen?
                Ja hoor, maak je daar maar geen zorgen over, zéker weten !

                Comment


                • #9
                  Re: klein budget: bridge of instap-reflex?

                  Met een bridge kan je zeker nog een tijdje mee. Het hangt wel van jezelf af hoelang.

                  Wat de D40 en de kitlens betreft. Ik spreek me niet uit over de kitlens. De één is tevreden, de ander vindt het brol. Betere lenzen zijn er uiteraard. Betere prijzen ook. Een kijkje in het forumonderdeel 'objectieven' maakt je wat wijzer.
                  Hou er wel rekening mee dat een D40 geen interne focusmotor heeft.

                  Comment


                  • #10
                    Re: klein budget: bridge of instap-reflex?

                    dan lijkt het mij duidelijk dat ik voor den fz18 moet gaan op basis van de comments hier.

                    Ik dacht dat reflex altijd beter was maar blijkbaar is dat enkel het geval indien je veel geld gaat besteden aan lenzen
                    http://www.mimoza.be/

                    Comment


                    • #11
                      Re: klein budget: bridge of instap-reflex?

                      Inderdaad de FZ-18 is een zeer degelijk en goed allround toestel.
                      Ideaal om mee te beginnen met fotografie, en de opstap te maken naderhand na een reflex...

                      ps. zie PM
                      Canon EOS 450D met EF-S 18-55 IS lens // EF 70 - 300mm F/4-5.6 IS USM

                      Comment


                      • #12
                        Re: klein budget: bridge of instap-reflex?

                        Oorspronkelijk geplaatst door dengregg Bekijk bericht
                        dan lijkt het mij duidelijk dat ik voor den fz18 moet gaan op basis van de comments hier.

                        Ik dacht dat reflex altijd beter was maar blijkbaar is dat enkel het geval indien je veel geld gaat besteden aan lenzen
                        Een reflex heeft zo zijn voordelen, maar een bridge heeft ook zijn voordelen... heb ook enkele jaren met een FZ30 van Panasonic gedaan, vooraleer over te schakelen. Vind het nog altijd een prachtding, en gebruik hem nog regelmatig.

                        De voornaamste beperking van een bridge blijft voor mij de shutterlag, waardoor het iets moeilijker wordt om bewegende beelden op het juiste moment vast te leggen.
                        De voornaamste beperking van een spiegelreflex is... dat het verhaaltje eigenlijk niet stopt bij de aankoop van een toestel met één lensje, en dat je mettertijd een serieuze rugzak meesleurt.
                        De meesten zullen echter niet terugkomen van een spiegelreflex naar een bridgecamera.

                        Comment


                        • #13
                          Re: klein budget: bridge of instap-reflex?

                          Zonder geld begin je best niet met een dslr, simpel : goed glas kost kluiten.

                          Anders ben je ook veel te beperkt als je budget maar één lensje is <> van Macro tot alle bereik in een bridge. Heb ook eerst 1 compact en 3 bridges gekocht vooralleer ik overstapte op een DSLR.

                          Nam direct een 40D ipv een instap om niet opnieuw te moeten verkopen. De 450D was ook een optie, maar uiteindelijk toch liever de semi-pro functies

                          De volgende stap zouden de meesten zeggen een Fullframe (vb 5D) maar €1500 zie ik niet zitten als gewone hobby. De 40D is een echt koopje.

                          Mvg,
                          Innovator

                          Comment


                          • #14
                            Re: klein budget: bridge of instap-reflex?

                            Beste ,

                            ik heb zelf een panasonic fz50 en ben uitermate tevreden.

                            de fz 18 is ook een goede keuze , met een paar voordelen .
                            deze toestellen hebben een groot zoom bereik van 12x zoom voor de fz50 tot
                            18x voor de fz18 .
                            lichtgevoelige Leica lens vanaf f2.8
                            en de meest gebruikte funkties van reflex.
                            + live view !
                            en een kantelbaar schermpje (fz50) ( kan naar binnen gedraaid worden ter bescherming als de electronische zoeker gebruikt word.)
                            de optische zoem is zoals bij de reflex camera's , via een ring op de lens en niet met een ' traag ' knopje op de body .
                            ook de manuele focus is met een ring op de lens.
                            en eenzeer goede beeldstbilisatie .

                            kortom alles ( of toch bijna ) om u voor te bereiden op een echte reflex zonder met een grote tas met zoom en andere lenzen rond te lopen .
                            van andere camera's weet ik niet zoveel .

                            mischien kan je een paar bridge camera's vergelijken

                            ps , mits een beetje zoekwerk vind je nog wel een nieuwe fz50 voor 400 € .


                            groetjes
                            Koen

                            Comment


                            • #15
                              Re: klein budget: bridge of instap-reflex?

                              dan zal het dus den fz50 of fz18 worden naargelang wat het gemakkelijkste te verkrijgen is in omgeving mechelen en voor welke prijs. Als iemand nog tips heeft omtrent zaken waar ik één van deze goedkoop zou kunnen terugvinden in het Mechelse mag me dat ook steeds laten weten.
                              http://www.mimoza.be/

                              Comment

                              Working...
                              X