Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fout in firmware 40D "Ruisonderdrukking bij Hi-Iso" ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Fout in firmware 40D "Ruisonderdrukking bij Hi-Iso" ?

Hello,

Ben een tijdje bezig geweest met het testen van snelheden van CF kaarten, UDMA cardreaders,... om eens de max snelheid vd 40D te vinden.
    Tot de conclusie kwam ik dat 133x meer dan genoeg is, 40D kan niet sneller, zie ook site Rob Galbraith.
    Enkel voor de snellere transfers naar PC is dit handiger, maar voor het prijsverschil moet je het zeker niet doen.

Zopas ontdekt dat de functie 'ruisonderdrukking bij hi-iso' verkeerd werkt, meer zelfs, denk een fout die via een firmware update zou kunnen opgelost worden.

"Hi-Iso' = ISO3200 bij de 40D.
    Logisch gezien zou de ruisonderdrukking in actie moeten schieten als je je ISO op Hi-iso zet, de benaming zegt het zelf "ruisonderdrukking bij hi-iso"...
    MAAR : deze functie werkt in stilte bij alle iso's!!!!
    Nadeel : meer dan de helft snelheidsverlies bij lagere iso's!

Sommigen (zoals mijzelf en Blackbandit) dachten eerst dat onze geheugenkaart te traag was, maar deze functie is het probleem.
    Test: zet je camera op "H" om snel fotos na elkaar te nemen, zet iso op 100-1600 naar keuze. Blijf je shutter ingedrukt houden als een machinegeweer.

Resultaat : slechts eerste 5 fotos zonder onderbreking, vanaf dan enorme vertraging door deze functie.
    Test 2: zet deze functie terug uit, en hou opnieuw de shutter ingedrukt, gaat zeker tot 18 RAW's non-stop met mijn Transcend 133x

Niet iedereen gebruikt deze "snelle papperazzi-shoots", maar is een wereld van verschil in snelheidswinst die altijd nuttig kan zijn!!!
    Iemand zin om de Canon support eens over dit probleem te contacteren om te horen wat ze zeggen? Heb zelf de laatste 1.08 firmware.

Thanks,
    Greetz,
    Innovator
    Last edited by Innovator; 19 juni 2008, 19:32.

Re: Fout in firmware 40D "Ruisonderdrukking bij Hi-Iso" ?

Oorspronkelijk geplaatst door Innovator Bekijk bericht
    Iemand zin om de Canon support eens over dit probleem te contacteren om te horen wat ze zeggen?
    Wat let je om het zelf te doen?
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Geen zin om te bellen en geen mailadres op canonsite + het voetbal begint zometeen
      En straks krijg je daar toch weer zo'n telefoniste die nog niet eens weet hoe de toestellen werken..

Misschien heb jij betere connectie's, daar je toch altijd "erinvliegt" zonder informatief antwoord om de forums onnodig te verzwaren
      Waarom antwoord je trouwens op Canon-vragen, je hebt een nikon en kan nooit enig nuttig antwoord verstrekken

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Wat let je om het zelf te doen?
      Last edited by Innovator; 19 juni 2008, 19:35.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Innovator Bekijk bericht
        Geen zin om te bellen en geen mailadres op canonsite + het voetbal begint zometeen
        En straks krijg je daar toch weer zo'n telefoniste die nog niet eens weet hoe de toestellen werken..

Misschien heb jij betere connectie's, daar je toch altijd "erinvliegt" zonder informatief antwoord om de forums onnodig te verzwaren
        Waarom antwoord je trouwens op Canon-vragen, je hebt een nikon en kan nooit enig nuttig antwoord verstrekken
        Ik ben blij voor je dat je de DSLR ontdekt hebt, het is niemand ontgaan denk ik. Maar een beetje beleefdheid tegenover andere posters. Ik dacht immers hetzelfde. Je staat aan kop in het openen van topics, je vliegt er zelf in. Topics over CF cards genoeg nu denk ik.

Het hoeft ook geen fout te zijn, je 40D heeft een buffer waar de fotos in gaan om daarna weggeschreven te worden, en door de ruisonderdrukking bewerkt worden, want het is immers een softwarebewerking. Dus nogal logisch dat het sneller gaat als dit uit staat. maw wordt de foto bewerkt ofwel in buffer ofwel via CF...

En wees eens duidelijker welke functie moeten ze uitzetten...

H of ruisonderdrukking, of NR bij hi ISO

Comment

Als je eens de posten met replys van hjanssen opzoekt zul je zien dat het toch wel steeds irriterende opmerkingen zijn, nooit geeft hij iemand een oplossing op enig topic.

NR bij hi ISO is het probleem.
          Weet ook dat NR de camera vertraagd, maar er staat duidelijk bij Hi Iso, en dit vertraagt al je camera dramatisch vanaf ISO100...

Uitzetten best want deze functie zou enkel moeten werken als je je iso op Hi (3200) zet.

Oorspronkelijk geplaatst door VoN_DamN Bekijk bericht
          Ik ben blij voor je dat je de DSLR ontdekt hebt, het is niemand ontgaan denk ik. Maar een beetje beleefdheid tegenover andere posters. Ik dacht immers hetzelfde. Je staat aan kop in het openen van topics, je vliegt er zelf in. Topics over CF cards genoeg nu denk ik.

Het hoeft ook geen fout te zijn, je 40D heeft een buffer waar de fotos in gaan om daarna weggeschreven te worden, en door de ruisonderdrukking bewerkt worden, want het is immers een softwarebewerking. Dus nogal logisch dat het sneller gaat als dit uit staat. maw wordt de foto bewerkt ofwel in buffer ofwel via CF...

En wees eens duidelijker welke functie moeten ze uitzetten...

H of ruisonderdrukking, of NR bij hi ISO

Comment

Het is de processor die niet kan volgen als je de ruisonderdrukking bij hoge iso inschakelt, en dat gebeurt ook bij de lage iso-waarden.

In de handleiding :
            "Bij de instelling 1 (= aan) neemt de maximale opnamereeks voor continu-opnamen in hoge mate af."

Het is dus geen fout, ik had het gewoon zelf nog niet gelezen in de handleiding.

Ik maak niet zoveel continu-opnamen (een paar foto's snel na elkaar is meestal wel genoeg) en daardoor heb ik er eigenlijk nog geen problemen mee gehad.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

In het menu van mijn 40D vind ik: High Iso noise reduction. Dit lees ik als een extra noisereductie bij hogere Iso, niet als reductie enkel bij de 'hi'-instelling. Nu kan je discuteren wat hogere iso is: voor mij vanaf 1600, maar voor sommige is 400 al hoog. Dus lijkt het me zo gek niet om de reductie om alle iso's te laten werken. Als je dit niet wil zet je die gewoon af.
              Misschien eerst even nadenken voor je met veel pathos schrijft 'Fout in firmware 40D'
              Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

Comment

Mijn D80 werkt ook zo. En ja, dat is soms beu. Maar het een firmware-fout noemen lijkt me wat verregaand. Trouwens, ruisreductie in post-processing is bijna altijd kwaliteitsvoller dan de in-camera variant.

(Behalve dan in het geval van dark frame subtraction, maar ik weet niet of dat bij Canon ook onder de noemer 'Hi-iso noise reduction' valt.)
                Nikon D80 en toebehoren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door joost_v Bekijk bericht
                  (Behalve dan in het geval van dark frame subtraction, maar ik weet niet of dat bij Canon ook onder de noemer 'Hi-iso noise reduction' valt.)
                  Dat is de "lange sluitertijd ruisreductie", daar heb je drie mogelijkheden, uit / automatisch / aan.

Maar die werkt pas bij sluitertijden van 1sec of langer, en dan heb je er geen last van als je zo'n 6 foto's per seconde wil maken.

De ruisreductie bij hoge iso pakt bij de 40D wel heel goed de kleurruis aan, ik werk altijd in jpeg, en dan is die beter dan de ruisreductie via Photoshop Elements 5.

Het is dus geen probleem dat de camera vertraagt bij de hoge iso ruisreductie, zolang je maar weet waar het aan ligt, zodat je die functie kan uitschakelen wanneer je werkelijk de hoogste snelheid nodig hebt.
                  Last edited by Black B@ndit; 20 juni 2008, 18:41.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door joost_v Bekijk bericht
                    Mijn D80 werkt ook zo. En ja, dat is soms BEU.

Lol, jij bent van Gent zeker?
                    "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

Comment

Working...
                    X