Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oproep aan D-100 eigenaars.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oproep aan D-100 eigenaars.

    Neen, je leest niet dubbel. Kijk maar op:http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=22651
    Wat was de reden tot aankoop van je toestel en ben je er uiteindelijk tevreden mee ?

  • #2
    Wel, Ik zocht een digitaal fototoestel als hobby. Vermits ik mijn gedacht niet vond bij de compacte toestellen, moest het dan maar een reflex worden.
    Na een jaar wachten (ik had de kans op een tweedehands D1, maar besloot hem toch niet te kiezen vermits ik hem nogal duur/zwaar vond) waren er dan eindelijk wat toestellen die ik zag zitten: Canon D60, Nikon D100 en Fuji S2Pro.

    Mijn schoonzus bezit een Nikon F5, met een aantal lenzen (waaronder een 70-200 f/2.8), dus leek het mij interessant om voor een Nikon-mount te opteren. Qualitatief (afgaande op de reviews op dpreview) leek er mij weinig verschil te zitten; wel op de foto's zoals ze uit de camera komen, maar dit leek mij eerder te zitten in een andere aanpak van de fabrikant. In postprocessing kun je volgens mij foto's uit de verschillende toestellen quasi identiek maken. Bovendien bekijken we de foto's veel te veel uitvergroot (quasi op pixel-niveau !), wat een beetje een verkeerde indruk wekt. De D60 viel dus af, en vermits de D100 toen (juli 2002) gemakkelijker verkrijgbaar en goedkoper was dan de S2 was mijn keuze snel gemaakt.
    (ik had al een voorkeur voor de D100 over de S2, omwille van het feit dat er meer 1. opties voor de D100 mogelijk zijn, waaronder een portraitgrip en 2. ik meer vond in het batterijsysteem, dit is een persoonlijke keuze)

    Ik heb me mijn keuze nog niet beklaagd, maar ik vermoed dat er weinig kopers van digitale reflexcamera's zijn die zich die aankoop beklaagd hebben.


    Jörg
    Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

    Comment


    • #3
      Originally posted by Alessandra
      Wat was de reden tot aankoop van je toestel en ben je er uiteindelijk tevreden mee ?
      Ik was stilaan aan het uitkijken om mijn oude Coolpix 950 te vervangen. Toen ik dat toestel kocht, bijna 4 jaar geleden, was ik al van plan ooit eens een DSLR te kopen.
      De D100 kwam eind vorig jaar in mijn vizier. De Canon D60 was toen al berucht voor zijn slechte leverbaarheid (en werd dus uiteindelijk van de markt gehaald). Bovendien was ik zelf Nikon al gewoon en had ook Nikon volk in familie en kennissenkring, wat uitwisselen van materiaal gemakkelijker maakte.
      Ik heb mijn toestel uiteindelijk vlak na nieuwjaar gekocht toen er speciale acties waren in de winkel waar ik hem kocht. Heb er nog geen seconde spijt van gehad. Behalve misschien financieel, want zo een toestel is nog maar een begin. Voor je het weet heb je nog eens even veel geld uitgegeven aan statief, lenzen, extra memory, etc...
      Moest ik nu moeten kiezen zou de keuze al moeilijker zijn vanwege het prijsverschil tussen 10D en D100. Alhoewel dat ik denk (na al wat ik al gelezen heb) dat de D100 toch nog een fractie 'beter' (althans voor mij) is dan de 10D, rechtvaardigt dit niet het prijsverschil (toch snel een €300, denk ik). Moesten beide toestellen even duur zijn, zou het nog steeds de D100 worden.
      Als je voor de rest nog weinig ervaring met fotografie hebt, zou ik eigenlijk maar op 2 dingen letten : prijs en hoe het toestel aanvoelt. Voor het tweede moet je dan dus wel een winkel binnenspringen en de toestellen eens in de hand hebben.
      Tenslotte nog dit : elk toestel gaat zijn goede maar ook minder goede kanten hebben. De truuk is niet alleen om de capaciteiten van je camera te kennen, maar nog meer zijn tekortkomingen en weten hoe je er rond kunt werken. Ik vind het soms bedroevend hoe vaak ik mensen hoor zagen over dit of dat van hun camera én erger, uiteindelijk van toestel veranderen, nog vóór ze de tijd gehad hebben om hun huidig toestel grondig te leren kennen. (Ik durf stellen dat je minstens een jaar vrij actief je toestel moet gebruiken om het volledig te leren kennen).

      Henk

      PS: nog een voordeel pro 10D kan zijn dat het hier wemelt van de 10D eigenaars. Van de andere kant, het wemelt dan ook van de newbie 10D vragen . Het valt me op dat er veel minder D100 (of S2) eigenaars zijn hier, maar dat die allemaal heel veel kennis hebben van hun toestel (Phille, Frans_vdm, VJ, Tribal...).

      Comment


      • #4
        Alessandra, je zou eens een search moeten doen op dit forum, ik denk dat ik 3 keer zulk antwoord heb gegeven

        Waarom de D100 (en dit zijn mijn persoonlijke redenen, waarmee ik dus niet wil zeggen dat het de 'regel' is) :

        - Meest aangename kleur (ik vind Canon te gesatureerd) en zeker in Adobe RGB

        - 10D kan in Adobe RGB geen instellingen aan, de D100 wel (een must als je in jpeg wil werken)

        - Nikon (D100) heeft de beste software in huis als je in RAW wil gaan werken (desondanks werk ik nu met C1 DSLR L.E. v1.2 wat ik 'nog' beter vind)

        - Verticale shutter / batt grip (niet op S2 mogelijk, wel 10D)

        - Imho de beste AF zeker in low light ... en de CAM1300 is nog beter (D1H/X)

        - Nikon Service na verkoop (over Canon niet te spreken)

        - Snelste 'overall' schrijfsnelheid naar Microdrive (zie test elders)

        - Zeer lange batterij levensduur

        - Snelste DSLR op dit moment bij opstarten (vond ik zeer belangrijk, geeft je echt het film gevoel, 10D minstens 2 sec. wachten tot je kan schieten)

        - Zeer goede ruisonderdrukking, hoge iso geen probleem.

        - 'look & feel' (subjectief)

        - it's a nikon

        Ik heb ondertussen een investering in goede lenzen en een goede flash gedaan, dus de kans dat ik ooit nog een pro body koop bestaat, moest ik vandaag de dag terug de keuze maken, ik ging terug voor de D100.
        Er is een leercurve, maar wat je ervoor terug krijgt heb ik in alle jaren dat ik amateurfotograaf ben nooit ervaren.

        Wat hoop ik nog te zien in de opvolger (D200 ?)

        - iso 50 & iso 100
        - High flash sync (1/500 of hoger)
        - 15 beelden -> buffer of hoger
        - CAM 1300 sensor.

        Comment


        • #5
          Hallo Phille
          Wil jij mij uitleggen wat je bedoelt met CAM1300 en is er een
          Demo versie te zien van (desondanks werk ik nu met C1 DSLR L.E. v1.2 wat ik 'nog' beter vind) ik doe het nu met Nikon Capeture 3.5 maar als het programma waar jij het over hebt beter is kan ik altijd nog over stappen op C1 DSLR L.E. v1.2
          Groetjes NoName

          D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
          www.langenacker.nl

          Comment


          • #6
            Originally posted by NoName
            Hallo Phille
            Wil jij mij uitleggen wat je bedoelt met CAM1300
            Die CAM is het AF-systeem van Nikon. In de F5 en D1x/h wordt CAM1300 gebruikt, terwijl dit in de D100 (en F100/80/65?) CAM900 is. De AF punten bij CAM900 zijn niet overal gelijk: middelste is gevoelig op horizontaal en vertikaal, de bovenste en onderste enkel op vertikaal, en de linkse en rechtse enkel op horizontaal. Bij CAM1300 zijn de 5 punten identiek, en gevoelig voor zowel horizontaal als vertikaal. Daarnaast is CAM1300 ook iets sneller in het detecteren van de focus.


            Jörg
            Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

            Comment


            • #7
              Originally posted by NoName
              is er een
              Demo versie te zien van (desondanks werk ik nu met C1 DSLR L.E. v1.2 wat ik 'nog' beter vind)
              http://www.yarcplus.com/CaptureOne/P...-Purchase.html
              15 day trial en als ge besluit het te kopen hebt ge het al voor $99

              mvg

              Comment


              • #8
                @noname: Nikon Capture 3.51 is in mijn ogen zeker de beste software die bij een DSLR wordt bijgeleverd, veruit overtreft het Canon en Fuji software. Ik gebruikte het eerst ook.

                Maar Capture One DSLR v1.2 (L.E. is limited edition) is echter nog vooruitstrevender. Sinds ik dit gebruik, heb ik een ontzettende snelle workflow ontwikkeld. Het programma gaat zeer slim om met data, het raakt NOOIT aan de NEF file, maar 'copieert' een file op lagere resolutie naar een andere map en werk daarmee. Je ziet dit echter niet en alle ingrepen worden op die file getoond, eens je settings goed zijn, worden die zelf bewaard in die map, dus je NEF is onaangeroerd, het blijft een echt origineel negatie (digitaal).

                Eindbestemming voor print, publishing, alles is mogelijk, jpeg, tiff (8-16 bit). die jpeg is echt van topkwaliteit, super, ik kan er enorm scherp en gedetailleerd mee afdrukken, TIFF-16 is nog beter, maar vereist veel opslagruimte.

                Ook de verwerking naar jpeg of TIFF is slim opgezet, het neemt per file weliswaar iets langer in beslag dan Nikon's soft, maar als je een finish opdracht geeft, ga je gewoon verder met je volgend beeld, zo heb ik soms 20 beelden die worden afgewerkt (einderesultaat naar tiff of jpeg) terwijl ik al een volgend beeld bewerk. Dat maakt dit programma krachtig, snel, flexibel.

                Ik ben er echt voor gewonnen, en ik voer meestal uit naar jpeg fine, en gebruik deze files verder voor printing of editing in PS7.

                Als je het eens graag aan het werk ziet, de demo werkt 15 dagen.
                mvg

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Phille
                  Maar Capture One DSLR v1.2 (L.E. is limited edition) is echter nog vooruitstrevender. Sinds ik dit gebruik, heb ik een ontzettende snelle workflow ontwikkeld. Het programma gaat zeer slim om met data, het raakt NOOIT aan de NEF file, maar 'copieert' een file op lagere resolutie naar een andere map en werk daarmee. Je ziet dit echter niet en alle ingrepen worden op die file getoond, eens je settings goed zijn, worden die zelf bewaard in die map, dus je NEF is onaangeroerd, het blijft een echt origineel negatie (digitaal).
                  Phille, wat is het voordeel ? Bij mijn weten kun je immers uit een NEF bewerkt in NC óók nog altijd de originele in-camera settings restoren. Een NEF bevat per definitie maar meta-data en in NC kun je bij mijn weten voor elke parameter ook kiezen voor de setting zoals hij door de camera vastgelegd was.
                  Nu, ik ga misschien toch eens de trial van C1 proberen om eventueel andere voordelen te vinden . Wat mijn workflow momenteel nog te zeer vertraagt is dat je elke foto moet openen vanuit NV om hem dan in NC te bewerken. Teveel muiskliks. Ik zou met 1 muisklik de volgende foto in een hele sessie geopend willen zien in NC zonder NV nodig te hebben.

                  Henk

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by henkvw
                    Originally posted by Phille
                    Het programma gaat zeer slim om met data, het raakt NOOIT aan de NEF file, maar 'copieert' een file op lagere resolutie naar een andere map en werk daarmee.
                    Phille, wat is het voordeel ? Bij mijn weten kun je immers uit een NEF bewerkt in NC óók nog altijd de originele in-camera settings restoren. Een NEF bevat per definitie maar meta-data en in NC kun je bij mijn weten voor elke parameter ook kiezen voor de setting zoals hij door de camera vastgelegd was.
                    Ik vermoed - afgaande op de uitleg van Phille - dat het een nog hoger meta-niveau is: bij NC zitten de beschrijving van de wijzigingen in de NEF; bij C1 zitten de beschrijving van de wijzigingen in een ander bestand...

                    Als de bewerkingen op een lage-resolutie copy uitgevoerd worden (als preview), dan kan het ook performanter zijn. (Dit lijkt een beetje op de werkwijze van een image-server bij een grafisch ontwerper/drukker: men werkt met lage resolutiebeelden om vb. een folder te ontwerpen (crop/aanpassing van foto's); de server vervangt deze nadien door hogeresolutie-beelden en past dezelfde wijzigingen daarop toe.


                    Jörg
                    Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by VJ
                      Ik vermoed - afgaande op de uitleg van Phille - dat het een nog hoger meta-niveau is: bij NC zitten de beschrijving van de wijzigingen in de NEF; bij C1 zitten de beschrijving van de wijzigingen in een ander bestand...
                      Nu je 't zegt. Dat, in combinatie met wat Phille zei over in de background processen terwijl je verder doet, zorgt er inderdaad voor dat je nooit moet wachten eer een bepaalde verandering doorgevoerd is. Van de andere kant, bekijk ik bij sommige aanpassingen toch sommige details op 100% en dan heb je dus wel de volledige foto nodig.
                      Nu ja, ik heb een P4-2.4 en dat gaat wel vrij vlot eigenlijk . Heb tijdje geleden eens NC geïnstalleerd op de P3-500 van mijn ouders en dat was toch wel redelijk rampzalig qua snelheid. Zelfs het openen van een NEF duurder al 15" of zo.

                      Henk

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by henkvw
                        Van de andere kant, bekijk ik bij sommige aanpassingen toch sommige details op 100% en dan heb je dus wel de volledige foto nodig.
                        Ja, vooral bij noise reduction en sharpness zaken...

                        Nu ja, ik heb een P4-2.4 en dat gaat wel vrij vlot eigenlijk . Heb tijdje geleden eens NC geïnstalleerd op de P3-500 van mijn ouders en dat was toch wel redelijk rampzalig qua snelheid. Zelfs het openen van een NEF duurder al 15" of zo.
                        Ik heb onlangs geupgrade van een PII-450 (waar het ondanks de 10k SCSI schijven enorm traag ging, het was echt niet leuk meer) naar een dual Xeon 2.4 (en dat is echt een luxe, vooral bij batch-verwerking - gezien mijn interesse in computers wou ik altijd al eens met een dual processor experimenteren, en de foto-hobby heeft voor de doorslag gezorgd)


                        Jörg
                        Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by VJ
                          gezien mijn interesse in computers wou ik altijd al eens met een dual processor experimenteren, en de foto-hobby heeft voor de doorslag gezorgd)
                          Wellicht ook doorslag op je bankrekening...

                          Henk

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by henkvw
                            Wellicht ook doorslag op je bankrekening...
                            Ik heb het vrij beperkt gehouden: enkel moederbord, processoren, geheugen en voeding (en dan wat gepuzzeld met componenten die ik nog liggen had). Nu ben ik langzaam aan het uitkijken naar een nieuwe videokaart (nu nog Matrox G450), maar vermits het niet zo dringend is, kijk ik rustig rond en wacht ik wat af. En dan misschien nog wat schijfruimte bij... (oei, we zijn weer begonnen )

                            (hmm, we zijn wel vrij off-topic aan het gaan met deze thread. Sorry , Alessandra, maar als je D100 vragen hebt, onderbreek ons gerust!)


                            Jörg
                            Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by VJ
                              Originally posted by NoName
                              Hallo Phille
                              Wil jij mij uitleggen wat je bedoelt met CAM1300
                              Die CAM is het AF-systeem van Nikon. In de F5 en D1x/h wordt CAM1300 gebruikt, terwijl dit in de D100 (en F100/80/65?) CAM900 is. De AF punten bij CAM900 zijn niet overal gelijk: middelste is gevoelig op horizontaal en vertikaal, de bovenste en onderste enkel op vertikaal, en de linkse en rechtse enkel op horizontaal. Bij CAM1300 zijn de 5 punten identiek, en gevoelig voor zowel horizontaal als vertikaal. Daarnaast is CAM1300 ook iets sneller in het detecteren van de focus.


                              Jörg
                              Hallo VJ
                              Bedankt voor de uitleg ,ben ik weer wat wijzer geworden
                              D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
                              www.langenacker.nl

                              Comment

                              Working...
                              X