Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oproep aan D-100 eigenaars.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Phille
    @noname: Nikon Capture 3.51 is in mijn ogen zeker de beste software die bij een DSLR wordt bijgeleverd, veruit overtreft het Canon en Fuji software. Ik gebruikte het eerst ook.

    Maar Capture One DSLR v1.2 (L.E. is limited edition) is echter nog vooruitstrevender. Sinds ik dit gebruik, heb ik een ontzettende snelle workflow ontwikkeld. Het programma gaat zeer slim om met data, het raakt NOOIT aan de NEF file, maar 'copieert' een file op lagere resolutie naar een andere map en werk daarmee. Je ziet dit echter niet en alle ingrepen worden op die file getoond, eens je settings goed zijn, worden die zelf bewaard in die map, dus je NEF is onaangeroerd, het blijft een echt origineel negatie (digitaal).

    Eindbestemming voor print, publishing, alles is mogelijk, jpeg, tiff (8-16 bit). die jpeg is echt van topkwaliteit, super, ik kan er enorm scherp en gedetailleerd mee afdrukken, TIFF-16 is nog beter, maar vereist veel opslagruimte.

    Ook de verwerking naar jpeg of TIFF is slim opgezet, het neemt per file weliswaar iets langer in beslag dan Nikon's soft, maar als je een finish opdracht geeft, ga je gewoon verder met je volgend beeld, zo heb ik soms 20 beelden die worden afgewerkt (einderesultaat naar tiff of jpeg) terwijl ik al een volgend beeld bewerk. Dat maakt dit programma krachtig, snel, flexibel.

    Ik ben er echt voor gewonnen, en ik voer meestal uit naar jpeg fine, en gebruik deze files verder voor printing of editing in PS7.

    Als je het eens graag aan het werk ziet, de demo werkt 15 dagen.
    mvg
    Hallo Phille
    Ook bedankt voor de snelle reactie en de uitgebreide uitleg ,ik zal nu even kijken of ik de Demo versie kan vinden op het internet en ga het dan uitproberen
    Groetjes NoName
    D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
    www.langenacker.nl

    Comment


    • #17
      @henk: het voordeel is snelheid en een paar zeer mooie toepassingen die werken echt aangenaam maken. Die snelhied is hierboven goed beschreven, het komt er idd op neer dat je snel met vele afbeeldingen blijft werken en ze in de background worden 'bewerkt'. Verder heb je ALLE bestanden gelijk in een preview thumbnail, klik je die aan, heb je zonder wachten die foto ook klaarstaan, alle instellingen zijn realtime en last but not least een zeer doelstreffende en betere NR functie en 'soft'sharpening (die is geweldig) veel beter dan een USM.
      Levels, witbalansen, kan je met een kleurwiel bedienen, ook alles is steeds met een stap terug te herstellen (of resetten) en met een handige crop functie kan je formaten aanpassen (ook presets maken)
      Je kan ook een setting als batch naar alle bestanden sturen.

      Heel mooi is de kantelbare interface, waarmee je foto's pano of portret staan, handig, met F8 schakel je over en weer, snel, mooi en handig om te werken met steeds de grootste beeldvulling.

      voor scherpte enz op 10% te testen, kan je uitvergroten maar zeer mooi is een functie om met een cursor over de tekening te bewegen waarbij een detail van 5 bij 5 cm op het scherm steeds realtime 100% is. Knap.

      Afin, buiten snelheid en flexibiliteit bied C1 imho erg aantrekkelijke hulpmiddelen die NEF alleen maar leuker maken. En ik begin stillaan te vinden (ook door de D100 beter te leren kennen) dat ik minder en minder hoef aan te passen, op 100 foto's heb ik er germakkelijk 60-70 die ik gewoon enkel eens hoef te bekijken en exporteren (ook in batch in achtergrond)

      Dus al bij al, jpeg is voor mij verleden tijd, ik schiet nu altijd NEF.

      mvg

      Comment


      • #18
        Originally posted by Phille
        En ik begin stillaan te vinden (ook door de D100 beter te leren kennen) dat ik minder en minder hoef aan te passen, op 100 foto's heb ik er germakkelijk 60-70 die ik gewoon enkel eens hoef te bekijken en exporteren (ook in batch in achtergrond)
        Ik had een tijdje geleden dezelfde opmerking gemaakt. Maar wat merk ik nu, dat met macro-foto's met die Tamron steevast onderbelicht zijn, soms tot een volle stop, wat postprocessing dan weer wel een must maakt. Of het aan de D100 ligt, weet ik niet. Wellicht een combinatie van factoren, maar hoedanook denk ik dat ik toch vaak ga blijven postprocessen enkel en alleen al om de belichting te corrigeren.
        Straks eens C1 downloaden zie .

        Henk

        Comment


        • #19
          Henk,

          wat ik me ook eigen heb moeten maken is een benadering van belichten PER LENS !!

          zo bemerk ik dat ultra wide lenzen heel anders benaderd dienen te worden dan bv dikke telelenzen, en ik denk niet dat dit merkgebonden is, maar hoort bij het leren kennen van je materiaal.

          de manier waarop lenzen licht vangen is toch best verschillend. Zo had ik eerst met de 15-30mm af en toe overbelichte luchten en skylines, of centrale onderwerpen die net te donker uitvielen.

          Ook een afweging van centralweighted en multipatern meten is soms wenselijk en afhankelijk van de keuze lens.

          Dit zijn bemerkingen die ik graag eens toets met anderen ...

          Comment


          • #20
            Phille,
            Wat je hier beschrijft is een niet professioneel gedrag van een toestel. Stel even dat je een professionele externe lichtmeter zou gebruiken en per lens daar een correctie zou moeten op toepassen. Ondenkbaar gewoon.
            Diafragma en lichtmeting moeten immers onafhankelijk zijn van de lens. Als dat wel zo is, dan betekent dat dat er andere factoren een rol spelen. Bvb pogingen om slimmer te zijn dan een standaard lichtmeter...en het dan slechter doen.
            Ik heb dit fenomeen niet (eveneens Nikon lenzen maar Fuji S2).
            m.v.g.
            Jos
            Originally posted by Phille
            Henk,

            wat ik me ook eigen heb moeten maken is een benadering van belichten PER LENS !!

            zo bemerk ik dat ultra wide lenzen heel anders benaderd dienen te worden dan bv dikke telelenzen, en ik denk niet dat dit merkgebonden is, maar hoort bij het leren kennen van je materiaal.

            de manier waarop lenzen licht vangen is toch best verschillend. Zo had ik eerst met de 15-30mm af en toe overbelichte luchten en skylines, of centrale onderwerpen die net te donker uitvielen.

            Ook een afweging van centralweighted en multipatern meten is soms wenselijk en afhankelijk van de keuze lens.

            Dit zijn bemerkingen die ik graag eens toets met anderen ...
            http://www.jos-echelpoels.smugmug.com

            Comment


            • #21
              In de betaalbare en dat is echt heel erg subjectief, is de S2 de topper, dat kan niemand onderuit halen.

              Een Canon 1Ds is de echte top, maar voor het geld van de body heb je al een fijne uitrusting gebaseerd op de 6 Mpixel DSLR's.

              De D100 is m.i. een zeper in de markt, slechte noise op hogere ISO waarden, ja je kan qua ISO heel hoog gaan maar 1600 ISO is al niet meer echt bruikbaar.

              Lage ISO is niet voorhanden.

              De kwaliteit van de JPEG opnames is maar zo zo.

              Wel dan beginnen mensen te zeuren over heel irrelevante zaken als een vertikale shutter release, denk dat de helft van mijn foto's portret zijn en heb zeker nog geen seconde moeite gehad om die te maken. Een specifieke LiIon is fijn wat betreft de tijd, dat je er mee kan trekken, maar die stomme AA-tjes kan je op de hoek van de straat kopen.

              Nikon voor het kamera-deel, Fuji voor het digitale 'film'-deel.

              Met de grootste verbazing gekeken naar het Kodak debacle, bij Kodak zouden ze toch ook een idee moeten hebben over digitale film.

              jacques.

              In een fotowinkel waar ze de D100 en de S2 op voorraad hebben, zullen ze waarschijnlijk proberen je een D100 te verkopen, daar de S2 zichzelf verkoopt.

              jacques.

              Heb al een S4 besteld. ;---)))



              Comment


              • #22
                ik ben dan ook maar amateur Jos
                Ik ben zeker dat de meting consequent is, maar op elk toestel is de manier van lichtinval anders, en wat ik bedoel is dat dat een rol speelt in de manier van meten, als je op alle vlakken meet, ga je resoluut een andere belichting krijgen dan met een centraal vlak alleen, en met een ander type lens zullen de verschillen anders liggen.

                Dit kan je toch moeilijk naast je neerleggen ... of toch ?

                Comment


                • #23
                  Ergens kan ik me aansluiten bij de opmerking van Igorfrit: het gedrag van de belichting zou hetzelfde moeten zijn... Ik weet niet goed hoe het bij mijn D100 zit (heb nog niet veel lenzen).

                  (edit: Ik zag Phille zijn post nog niet. Tja, als je het zo uitlegt... )

                  Even algemeen: ik begrijp niet goed waarom mensen zo "aggressief" kunnen reageren ten aanzien van mensen die met een andere camera werken. Gewoon omdat hun eigen camera meer aan hun specifieke eisen voldoet, kunnen ze niet begrijpen dat andere mensen andere eisen hebben. Blijkbaar zijn de D100 gebruikers toch tevreden van hun toestel (ook al zijn ze in de minderheid). Volgens mij heb je pas recht om kritiek op een toestel te geven, als je dit toestel daadwerkelijk gebruikt hebt (en bij DSLRs betekent dit meer dan een paar fotootjes trekken).
                  Ik ben zeer tevreden van mijn D100, het is wel de eerste (en enige) DSLR waar ik me gewerkt heb, maar dit toestel heeft me zeker niet afgeschrikt om bij Nikon te blijven. Ook al zijn er andere toestellen die op bepaalde punten beter, en op andere punten minder goed presteren. De kans is vrij reëel dat ik een gelijkaardige opmerking zou maken indien ik toen voor een S2, of voor een D60 (10D bestond nog niet) geopteerd zou hebben.
                  Kunnen we niet gewoon een "volwassen" discussie voeren, zonder dat een ander zijn camera afgebroken moet worden ? Het zijn verschillende merken/modellen; uiteraard hebben ze elke hun eigen sterktes en zwaktes. Het komt er op aan de camera te zoeken die het best aan je eisen voldoet.



                  Jörg
                  Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

                  Comment


                  • #24
                    Jörg, er zullen er altijd zijn die niet uit hun kinderschoenen groeien, adult boys with their toys

                    Comment


                    • #25
                      Phille,
                      Ik ben ook maar een amateur, dus daar is geen verschil.
                      Je hebt wel gelijk dat de keuze van lichtmeetmethode een rol kan spelen. Vandaar ook dat men verschillende opties voorziet zodat je in moeilijke omstandigheden de beste keuze kan maken voor het onderwerp in die omstandigheden.
                      Maar dat betekent nog niet dat dit van lens tot lens zal verschillen.
                      VB: Zelfde portret op dezelfde afbeeldingsmaatstaf met 2 verschillende lenzen zou identieke lichtmeting moeten geven.
                      Wat wel mogelijk is dat je bij groothoekopnamen bvb dikwijlser een groot deel heldere lucht mee in het beeld gaat opnemen dan bij gebruik van een tele. Dat heeft echter opnieuw niet echt met de lens te maken, maar wel met het beeld en de lichtomstandigheden.

                      Ik hoop overigens dat ik niet agressief ben overgekomen. Ik heb alle respect voor mensen die een ander toestel hebben gekozen, maar als die soms wat fanatiek hun toestel verdedigen kan ik het soms ook niet laten om eens een speldeprik te geven.

                      Veel komt wellicht doordat we met zijn allen een beetje fanatiek zijn in dit camerasegment. Anders hadden we er niet zoveel geld aan uitgegeven. En iedereen is door een intensieve vergelijking gegaan en heeft dan een keuze gemaakt. Niet moeilijk dat je dus snel oplopende discussies kan krijgen. Spijtig natuurlijk dat sommigen soms de pedalen verliezen (mogelijk op een nachtelijk uur en vlak voordat de laatste slok uit de fles wijn werd genoten).

                      Ik weet dat ik ook weleens een prikje durf geven wanneer jpg als bijna onbruikbaar wordt voorgesteld.

                      m.v.g.

                      Jos

                      Originally posted by Phille
                      ik ben dan ook maar amateur Jos
                      Ik ben zeker dat de meting consequent is, maar op elk toestel is de manier van lichtinval anders, en wat ik bedoel is dat dat een rol speelt in de manier van meten, als je op alle vlakken meet, ga je resoluut een andere belichting krijgen dan met een centraal vlak alleen, en met een ander type lens zullen de verschillen anders liggen.

                      Dit kan je toch moeilijk naast je neerleggen ... of toch ?
                      http://www.jos-echelpoels.smugmug.com

                      Comment


                      • #26
                        denk echt dat ze dienen hollander eens nen D100 moeten lenen.denk dat hoge iso-waarden net een van de sterke punten zijn van D100,indien je zelf niet je hele settings naar de kl*ten geholpen hebt.bij jpegs heb je settings genoeg om voor ieder formaat de goede te kiezen,indien je toch eens iets wil veranderen is er nog PS.geen enkele camera weet uit zichzelf op welk formaat foto zal afgedrukt worden(veronderstel dat hollander scherpte instelling bedoeld).verder heeft D100(id S2) met kop en schouders beste Af systeem in deze prijsklasse,zeker in low-light,en dat is voor mij absolute prioriteit.

                        Comment


                        • #27
                          Yoep,

                          Ik mag veronderstellen dat jij (als wijze Belg?) de volgende test kent?

                          http://www.pictchallenge.com/Nox01.html

                          ter info...deze site heeft een sterke Nikon bias...in de meeste tests wordt de Fuji zelfs niet op 12 mp settings gebruikt (illustreert meestal onwil of wat al even erg is, gebrek aan inzicht).

                          veel lees(r)plezier en hopelijk houdt je nog een paar Noorderburen ten vriend.

                          Jos (Belg voor alle duidelijkheid)
                          http://www.jos-echelpoels.smugmug.com

                          Comment


                          • #28
                            [QUOTE] Originally posted by henkvw
                            Originally posted by VJ
                            gezien mijn interesse in computers wou ik altijd al eens met een dual processor experimenteren, en de foto-hobby heeft voor de doorslag gezorgd)

                            Ik heb een computer met twee Xeon-processoren van 1,6 gigahertz en het enige wat multi-threaded draait, is software van Adobe. Actions in Photoshop, daar is ie verlekkerd op, dan zie je in de task manager beide processoren volle bak bezig. De meeste andere software, waaronder jammer genoeg ook YarcPlus (voor RAW-conversie van de CRW-files uit mijn D60), is single-threaded. In dat geval is het voordeel van een duaal systeem uiteraard wel dat je tijdens de conversie de andere processor vrij hebt om iets anders te doen.

                            Je moet voor jezelf uitmaken of je het de moeite vind om alleen voor Photoshop een duaal systeem te kopen. Want die tweede processor is gezien de prijs van het hele systeem pure luxe. Ik kan het verantwoorden omdat ik hem gebruik voor mijn werk. Ook de twee platte Sony's (achttien inchers) voor mijn neus zijn een luxe waar ik intussen niet meer zonder kan.

                            Frank

                            Comment


                            • #29
                              Bedankt voor de reacties !

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by frankonl
                                Ik heb een computer met twee Xeon-processoren van 1,6 gigahertz en het enige wat multi-threaded draait, is software van Adobe. Actions in Photoshop, daar is ie verlekkerd op, dan zie je in de task manager beide processoren volle bak bezig. De meeste andere software, waaronder jammer genoeg ook YarcPlus (voor RAW-conversie van de CRW-files uit mijn D60), is single-threaded. In dat geval is het voordeel van een duaal systeem uiteraard wel dat je tijdens de conversie de andere processor vrij hebt om iets anders te doen.
                                Ik heb de indruk dat Nikon Capture, hoewel niet volledig multithreaded, er toch bij batchverwerking gebruik van maakt: op het eerste zicht vermoed ik dat het lezen/wegschrijven van een file los staat van het toepassen van aanpassingen (die vb. in de RAW file zitten). Dit zorgt ervoor dat in batch het toch wel een verschil wordt.

                                Bovendien (maar dit is zeer sterk individueel) zit ik meestal met verschillende applicaties open, en dan heb je er ook baat bij.

                                Je slaat echter wel de nagel op de kop: Die tweede processor is inderdaad een luxe, die je voor jezelf moet uitmaken. Voor de meeste mensen zal voldoende geheugen (1 GB of meer; ik heb er nu 1 GB zitten) al een enorme versnelling geven.


                                Jörg
                                Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

                                Comment

                                Working...
                                X