Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oproep aan Canon 10-D eigenaars.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oproep aan Canon 10-D eigenaars.

    Het is nog maar een verre droom, maar ik zou graag upgraden naar een echte digitale reflex-camera. Ik twijfelde tussen de Nikon D-100, de Fuji S2 Pro en de Canon 10D.De Fuji is reeds afdevallen wegens te omvangrijk. Blijfen nog over de 10D en de D100. Graag had ik van de 10D-eigenaars geweten wwarom ze voor dit toestel kozen en of ze er tevreden mee zijn. Dus graag reacties van mensen die zulk een toestel hebben,niet van horen zeggen of zo. Reviews kan ik ook zelf lezen.

  • #2
    Allesandra, wat bedoel je met "te omvangrijk"? Niet dat ik de 10D of de D100 niet goed zou vinden, maar ik begrijp dit niet niet als S2 eigenaar?!

    Jan
    You're welcome at: http://janvandenbroekfotografie.nl

    Comment


    • #3
      Ik vind hem nogal lomp, maar dat is louter persoonlijk hoor ! Het zal beslist wel een van de betere reflexen zijn.

      Comment


      • #4
        Daar ga je Jan!

        Comment


        • #5
          Originally posted by j@n
          Daar ga je Jan!
          LOL

          Zo had ik het nog niet bekeken!

          Jan
          You're welcome at: http://janvandenbroekfotografie.nl

          Comment


          • #6
            Alessandra, een échte digitale reflex betekent eigenlijk ook eentje met een 1.0x vermenigvuldigingsfactor. Dat was althans mijn uitgangspunt (groothoekfan), was van plan te wachten met aanschaf totdat die machienkes iets in prijs zouden gaan dalen. Maar aangezien dat niet binnen een half jaartje of zo het geval zou zijn, werd voor mij de prijskwaliteitverhouding van de 10D een goede tussenoplossing. Uiteindelijk zal ik, omdat ik meer met groothoek dan met tele werk, een dergelijke camera gaan aanschaffen, maar voorlopig was die 10D voor die prijs en kwaliteit toch erg verleidelijk.

            Zelf ben ik enorme fan van de Nikon 5000, hele goede camera en zéér compact voor die kwaliteit. Dus ik begrijp je argument van 'omvangrijk' wel. Voor mij zou het beter zijn geweest als ik die 10D ook gewoon in mijn binnenzak zou kunnen steken, maar helaas. Die is niet zoveel kleiner dan de Fuji, en in elk geval zijn alle drie door jou genoemde kandidaten véél groter en zwaarder dan bv de genoemde Nikon 5000. En dan tel ik nog niet mee dat je voor welke cam dan ook toch waarschijnlijk uiteindelijk meerdere lenzen zult gaan meezeulen (doe ik nu ook al helaas)

            De door jou genoemde camera's zijn zonder enige twijfel prima camera's (mag ook wel voor die prijs, en gezien de 'reputatie' van de fabrikanten wat kwaliteit betreft). Het zal dus op persoonlijke punten zijn dat je een bepaalde camera kiest. Zo wijs je bv op persoonlijke punten de Fuji al dan niet terecht af. Maar daarom begrijp ik niet helemaal wat je van gebruikers zou willen horen, aangezien dit -net als de reviews die je leest- ook niet per se jouw argumenten zouden hoeven zijn. Persoonlijk vind ik de keuze tussen de drie genoemde camera's niet zo heel erg spannend. Zelf ben ik ook niet echt merkgebonden (van Nikon naar Canon, nou ja, heb en gebruik die Nikon ook nog steeds dus is geen echte overstap). Het merk interesseert me niet zoveel. Ook niet het feit dat ik voor een Canon zou 'zitten opgescheept' met Canonlenzen: Als ik later per se de Nikon D400 of de Trust DigiReflexIIIb zou willen kopen, verkoop ik die 10D gewoon mèt lenzen...

            Ik denk dus dat je je keuze zou moeten laten afhangen van je eigen idee over de cams. Ga naar een fotozaak die ze liefst alledrie heeft en probeer ze uit, dat is waarschijnlijk het beste advies. Maar als je keuze echt een verre droom is, zijn er dan inmiddels de Nikon D300, FujiS5 Pro, Canon 25D en andere kandidaten die zich zeker zullen gaan aandienen, het is nog steeds een markt in sterke ontwikkeling

            Mocht je specifieke vragen over de 10D hebben, wil ik ze graag beantwoorden. Stuur gerust een berichtje met een vragenlijst,

            Erik

            Comment


            • #7
              Ik ben slechts één week eigenaar van 10D. Daarvoor Olympus C3040Z en Nikon 5700.

              Voordelen en bepalend voor de keuze: betere beelden en meer mogelijkheden en dat blijkt ook echt. Uitvergroten of croppen gaat duidelijk veel minder ten koste van kwaliteit. De foto's lijken gewoon echter. Je kan heel wat kanten uit met lenzen en accessoires.

              Nadelen: het kan wat raar klinken, maar het wordt er niet gemakkelijker op. Met de Coolpix 5700 heb je toch wel een ongelofelijk toestel in zijn klasse. Redelijke grootheok, flinke zoom en zeer goed en vooral gemakkelijk te hanteren voor macro's.

              Met de 10D heb je inderdaad een groot en eerder zwaar toestel. Het ligt echter zeer goed in de hand en ik was dan ook snel aangepast. Met wat extra lenzen wordt het een heel gezeul. Je moet ook af en toe van objectief wisselen, meer rompslomp dus.
              De lenzen hebben soms meer beperkingen op vlak van lichtsterkte en gemak van scherpstelling.

              De buitengewone kwaliteit van de foto's doet deze nadelen werkelijk snel in het niets verzinken, al kan ik me toch voorstellen dat ik ooit nog teruggrijp naar een niet-DSLR van zeer goede kwaliteit.

              Ik heb me laten leiden door de prijs en door heel wat enthoesiaste andere gebruikers, maar misschien nog het meest door wat ik te zien kreeg aan overtuigend fotowerk met Eos 10D op deze website.
              (Ook Nikon D100 overtuigde, maar die vond ik niet dadelijk aan dezelfde prijs.)


              MVG Hugo

              Comment


              • #8
                Ik had geen Nikon lenzen, noch Canon lenzen; dat maakte de keuze eigenlijk nog moeilijker...

                Vooral het feit dat Canon meer ervaring heeft inzake beeldstabilisatie, heeft bij mij de doorslag gegeven, alsook de relatief gunstige prijs van de 10D.

                Maar staar je zeker niet blind op de prijs van een DSLR-body - wanneer je lenzen begint te kopen, DAN pas geen de euro's rollen.
                ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                Si non, on devient bonbon
                Et les gens nous mangent !"

                Comment


                • #9
                  Nog een persoonlijk argument: ik hou ook meer van de warmere kleuren die zo uit de Canon rollen...
                  Maar dat is puur kwestie van smaak...
                  ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                  Si non, on devient bonbon
                  Et les gens nous mangent !"

                  Comment


                  • #10
                    Ik ben de bezitter van een Canon D60 en treedt alle bovenstaande commentaren bij. Dat je de S2 afschiet omwille van zijn lompigheid daar zou ik mee oppassen hoor. Als je een D100 of een 10D koopt en er later een batterygrip aan wilt bevestigen krijgt hij toch ongeveer dezelfde afmetingen dan de S2 ...

                    Qua kwaliteiten zullen ze elkaar niet zo veel ontlopen denk ik.

                    mvg,
                    Giant Pat
                    Do or Do Not - There is no try ...
                    www.giantpat.be

                    Comment


                    • #11
                      Bedankt voor de reacties, jongens !
                      Blijkbaar toch iets minder enthousiaste 10d eigenaars dan 100D eigenaars...
                      Maar misschien komt dit gewoon door het feit dat de 10D iets "jonger" is.
                      Aan Erik: bedankt voor je mooie uiteenzetting; jij maakt er steeds werk van. Maar zo maar overschakelen van systeem vind ik een slecht idee: bij een tweedehandsverkoop verlies je immers steeds veel geld. En laat nou de lenzen nu net (voorlopig...) de enige constante factor binnen het geheel zijn - een grote investering waarvan je weet dat ze toch een beetje haar waarde zal behouden.

                      Comment

                      Working...
                      X