Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D80 P programma

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D80 P programma

    Beste BD'ers,

    Als ik met mijn D80 in de P mode het diafragma of sluitertijd verander dan lukt dit zonder problemen. Schiet ik echter een plaatje en draai dan aan de hoofdinstelschijf om een andere sluitertijd of diafragma kies, dan gebeurt er niks. Na enige tijd lukt het wel weer. Ik vermoed dat dit te maken heeft met een of andere stand van de camera met heb het gissen naar wat het zou kunnen zijn. Iemand een idee?

    Alvast bedankt!
    Nikon D80 + 18-200 VR

  • #2
    Re: Nikon D80 P programma

    Kijk eens in menu onder persoonlijke instellingen of "meter uit" (rubriekje 28) niet op een erg lange tijd staat. Je kan die best zo kort mogelijk zetten. Wil je nog sneller een instelling veranderen dan kan je even de ontspanknop half indrukken.

    Helpt dit?
    Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D80 P programma

      Gewoon wachten tot het LCD-scherm uitdooft. Als je niet wil wachten : druk op het bovenste toetsje links naast het schermpje (pijltje), dan verdwiint het beeld op het scherm ook.
      Nikon D90 + 18-200 VR

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D80 P programma

        Oorspronkelijk geplaatst door gilby Bekijk bericht
        Gewoon wachten tot het LCD-scherm uitdooft. Als je niet wil wachten : druk op het bovenste toetsje links naast het schermpje (pijltje), dan verdwiint het beeld op het scherm ook.
        volgens mij is het toch het gemakkelijkst om de ontspanknop half in te drukken, daar ligt je wijsvinger waarschijnlijk toch nog steeds. Zie ook antwoord van D80. Overigens is de kortste tijd van de metering 4 sec, wat ik toch nog wel lang vindt. Hier ligt het probleem echter niet denk ik.

        Ben overigens nog hard aan het werk om de camera een beetje te snappen... ben er wel zeeeer content mee!
        Last edited by mkprs; 20 juni 2008, 06:53.
        Nikon D80 ~ Nikkor 18-70

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D80 P programma

          Ik denk het probleem gevonden te hebben. Als je op het grootste diafragma, voor de 18-200m VR 3.5, laat ons zeggen nog 5 keer naar rechts draait om het diafragma proberen te vergroten dan gebeurt en er niks, maar dan moet je wel 6 keer naar links draaien om een veranderend diafragama te hebben (4.0). Probleem opgelost dus.

          Ik vermoed nog dat er nog vele vragen zullen rijzen die zichzelf al lerende zullen oplossen bij deze camera...

          Dank!
          Nikon D80 + 18-200 VR

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D80 P programma


            Normaal communiceert je lens toch met je body? Dus als de lens 3.5 is kan je nog zoveel draaien als je wil hij zal niet reageren. Eén keer in de andere richting draaien en hij gaat de goede kant uit!
            (of ik moet totaal niet begrijpen wat je zegt )
            Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D80 P programma

              [QUOTE=D80;1890353]
              Dus als de lens 3.5 is kan je nog zoveel draaien als je wil hij zal niet reageren. Eén keer in de andere richting draaien en hij gaat de goede kant uit!
              QUOTE]

              Niet bij mij, Ik draai 5 keer verkeerd en moet 6 l-keer terugdraaien om wel een verandering te merken, wat ik nogal onlogisch vind eigenlijk.
              Nikon D80 + 18-200 VR

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D80 P programma

                [QUOTE=phoane;1894198]
                Oorspronkelijk geplaatst door D80 Bekijk bericht

                Dus als de lens 3.5 is kan je nog zoveel draaien als je wil hij zal niet reageren. Eén keer in de andere richting draaien en hij gaat de goede kant uit!
                QUOTE]

                Niet bij mij, Ik draai 5 keer verkeerd en moet 6 l-keer terugdraaien om wel een verandering te merken, wat ik nogal onlogisch vind eigenlijk.
                dit klopt, vind ik ook onlogisch
                Nikon D80 ~ Nikkor 18-70

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D80 P programma

                  Ik ontdekte onlangs op een d40x dezelfde eigenaardigheid.
                  Even verkeerd scrollen en je krijgt de indruk dat de camera niet meer reageert.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D80 P programma

                    Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
                    Ik ontdekte onlangs op een d40x dezelfde eigenaardigheid.
                    Even verkeerd scrollen en je krijgt de indruk dat de camera niet meer reageert.
                    Kan er hier een instelling gewijzigd worden om de lens en body "vlot" te laten samenwerken?
                    Nikon D80 + 18-200 VR

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D80 P programma

                      Heb ondertussen het experiment ook eens uitgevoerd en je hebt gelijk!
                      Ik werk normaal nooit in P en had het nog niet ontdekt.
                      Bij mij is het zo dat het enkel voorkomt als je een groter diafragma wil dan eigenlijk mogelijk (dus na bvb 3.5 nog verder draaien). Drie klikjes te ver is vier klikjes terug vooraleer reactie komt.
                      In de andere richting heb ik het niet, dus na bvb 22 nog doordraaien levert direct reactie bij terugdraaien.

                      Zal dus wel een klein foutje zijn.

                      Overigens heb ik dat niet als ik werk op A (wat ik dus altijd doe): daar reageert hij direct zoals het moet.

                      Conclusie: werk op A
                      Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D80 P programma

                        Heeft iemand hiervoor een oplossing voor? Soft/firmware update?
                        Nikon D80 + 18-200 VR

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D80 P programma

                          Oorspronkelijk geplaatst door phoane Bekijk bericht
                          Heeft iemand hiervoor een oplossing voor? Soft/firmware update?
                          Niemand zal die hebben tenzij Mr Nikon
                          Hubert

                          Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D80 P programma

                            Oorspronkelijk geplaatst door phoane Bekijk bericht
                            Heeft iemand hiervoor een oplossing voor? Soft/firmware update?
                            Ik geloof dat hier 2 zaken door elkaar worden gehaald:

                            1. de P-mode die werkt ingrote lijnen als volgt:

                            De P stand op een Nikon D-serie SLR is een automatisch belichtingsprogramma waarbij je met het duimwieltje de sluitertijd/diafragma keuze kunt beïnvloeden (van meer sne naar meer langzaam) waarbij de camera dan de juiste diafragma/sluitertijd combinatie kiest zodat de belichting steeds correct is (of bewust onder/over overbelicht als je dit hebt ingesteld). Dit geldt natuurlijk binnen de grenzen van de mogelijkheden. Als bijv. je diafragma op 2.8 staat (en dit is het max. van je objectief) dan kan je de sluitertijd niet meer ophogen hoeveel je ook aan het wieltje draait (je moet het wieltje even zovele male terugdraaien om de instelling weer terug te schuiven). Ga je naar een situatie met meer licht dan kan het weer wel. Het is dan zo dat hoe meer je naar de snelle sluitertijd kant hebt gedraaid hoe meer licht je nodig hebt om de camera het diafragma te doen sluiten.

                            Je kunt het het best ervaren door bij een P-instelling de lichtomstandigheden te veranderen (bij half ingedrukte ontspanner) en dan kijken wat de sluitertijd en diafragma doen bij de verschillende duimwiel standen.

                            2. de vertraging:

                            Als een Nikon D serie camera niet meer belicht moet deze weer worden geactiveerd door de ontspanner knop even half in te drukken. Het p-programma zal dan weer werken als bovenstaand beschreven.

                            Een hele uitleg maar ik hoop dat je er wat aan hebt. Een firmaware update is niet nodig. De handleiding lezen en wat oefenen wel.
                            Groetjes, KC
                            www.sportbeelden.com

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D80 P programma

                              Oorspronkelijk geplaatst door phoane Bekijk bericht
                              Heeft iemand hiervoor een oplossing voor? Soft/firmware update?
                              Bekend probleem en ik vind het ook niet logisch, maar alle Nikon's doen het voor zover ik weet als je het flexibel programma (zo heet de functie) gebruikt.

                              Wat ik doe is gewoon even camera uit/camera aan en hij is uit flexibel programma. Wat je ook kan doen is van mode veranderen, bv. van P naar A. Maar dit duurt langer dan even uit/aan.

                              Jos
                              Meerdere zwarte kastjes waar Nikon opstaat en ook enkele doorzichtige zwarte buizen met dezelfde vreemde opdruk...

                              Comment

                              Working...
                              X