Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D80 P programma

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Nikon D80 P programma

    Oorspronkelijk geplaatst door KCfoto Bekijk bericht
    Ik geloof dat hier 2 zaken door elkaar worden gehaald:

    1. de P-mode die werkt ingrote lijnen als volgt:

    De P stand op een Nikon D-serie SLR is een automatisch belichtingsprogramma waarbij je met het duimwieltje de sluitertijd/diafragma keuze kunt beïnvloeden (van meer sne naar meer langzaam) waarbij de camera dan de juiste diafragma/sluitertijd combinatie kiest zodat de belichting steeds correct is (of bewust onder/over overbelicht als je dit hebt ingesteld). Dit geldt natuurlijk binnen de grenzen van de mogelijkheden. Als bijv. je diafragma op 2.8 staat (en dit is het max. van je objectief) dan kan je de sluitertijd niet meer ophogen hoeveel je ook aan het wieltje draait (je moet het wieltje even zovele male terugdraaien om de instelling weer terug te schuiven). Ga je naar een situatie met meer licht dan kan het weer wel. Het is dan zo dat hoe meer je naar de snelle sluitertijd kant hebt gedraaid hoe meer licht je nodig hebt om de camera het diafragma te doen sluiten.

    Je kunt het het best ervaren door bij een P-instelling de lichtomstandigheden te veranderen (bij half ingedrukte ontspanner) en dan kijken wat de sluitertijd en diafragma doen bij de verschillende duimwiel standen.

    2. de vertraging:

    Als een Nikon D serie camera niet meer belicht moet deze weer worden geactiveerd door de ontspanner knop even half in te drukken. Het p-programma zal dan weer werken als bovenstaand beschreven.

    Een hele uitleg maar ik hoop dat je er wat aan hebt. Een firmaware update is niet nodig. De handleiding lezen en wat oefenen wel.
    Ik heb dit zonet ook met de D300 en de D3 getest en dat is inderdaad ook. Is me nooit opgevallen, daar ik bijna altijd in A mode trek en zich dat daar niet voordoet.
    Wat me nu echter ook is opgevallen is dat P-mode bij Auto Iso het diafragma blijkbaar locked(in mijn test was dit het grootste diafragma maar er was ook niet zoveel licht dus het kan zijn dat dit een anderd diafragma is bij meer licht). Je mag aan de knop draaien zoveel je wil, het diafragma veranderd niet. Er komt een * naast de P staan als de knop niet in de basis stand staat.
    Hubert

    Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

    Comment


    • #17
      Re: Nikon D80 P programma

      Ik begrijp ondertussen niet goed meer waarvoor die P-stand dient...
      Bij A kies ik m'n diafragma en de camera de sluitertijd.
      Op P kan ik ook draaien tot de gewenste diafragma en dan kies de camera toch dezelfde sluitertijd?
      Als ik een bepaalde sluitertijd wil hebben, dan kan ik toch de S-stand nemen??
      (los van M)
      Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

      Comment


      • #18
        Re: Nikon D80 P programma

        Oorspronkelijk geplaatst door D80 Bekijk bericht
        Ik begrijp ondertussen niet goed meer waarvoor die P-stand dient...
        Bij A kies ik m'n diafragma en de camera de sluitertijd.
        Op P kan ik ook draaien tot de gewenste diafragma en dan kies de camera toch dezelfde sluitertijd?
        Als ik een bepaalde sluitertijd wil hebben, dan kan ik toch de S-stand nemen??
        (los van M)
        Bij P (programma) zal de camera steeds een combinatie nemen die, afhankelijk van de lichtomstandigheden, praktisch haalbaar blijft: een aanvaardbaar diafragma en een haalbare sluitertijd. Indien je de instelschijf bij P verdraait of voor A (diafragmavoorkeuze) of S (sluitertijdvoorkeuze) kiest, kan je extreme diafragma's en/of sluitertijden verkrijgen.

        Wie dus kiest voor P draait dus beter niet aan de instelschijf, want dan kan hij volgens mij idd beter voor A of S of M kiezen.

        Groetjes, Wim
        Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
        Fujifilm X100V - Sony RX100M3

        Comment


        • #19
          Re: Nikon D80 P programma

          Oorspronkelijk geplaatst door Wivo Bekijk bericht
          Wie dus kiest voor P draait dus beter niet aan de instelschijf, want dan kan hij volgens mij idd beter voor A of S of M kiezen.

          Groetjes, Wim
          Wim,

          Ben ik het niet mee eens.
          Als je niet aan de instelschijf mag draaien, zou het hetzelfde zijn als de "Auto" stand. De kracht van de P stand zit hem juist in het feit dat de cam. alles zoals de Auto stand gaat instellen maar dat je afhankelijk van de situatie, deze instelling kan corrigeren.(Buiten het feit dat de flits ook niet automatisch open flipt)
          Hubert

          Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

          Comment


          • #20
            Re: Nikon D80 P programma

            Oorspronkelijk geplaatst door Wivo Bekijk bericht
            Bij P (programma) zal de camera steeds een combinatie nemen die, afhankelijk van de lichtomstandigheden, praktisch haalbaar blijft: een aanvaardbaar diafragma en een haalbare sluitertijd. Indien je de instelschijf bij P verdraait of voor A (diafragmavoorkeuze) of S (sluitertijdvoorkeuze) kiest, kan je extreme diafragma's en/of sluitertijden verkrijgen.

            Wie dus kiest voor P draait dus beter niet aan de instelschijf, want dan kan hij volgens mij idd beter voor A of S of M kiezen.

            Groetjes, Wim
            In de P stand zoekt de camera als het ware een bepaald evenwicht tussen sluitertijd en diafragma, ook afhankelijk welk objectief er op dat moment op je camera staat, je kan er simpel en soepel wat aan bijstellen, wat ik niet mis vind, maar zelfs met een gewijzigde P* gaan zowel sluitertijd als diafragma samen blijven variéren, naargelang de lichtomstandigheden, terwijl, als je bv. voor A gaat kiezen, dan blijft deze diafragmaopening ingesteld, bij variabele lichtomstandigheden, gaat alleen de sluitertijd gaan variéren.

            P is dus een volautomatische stand, waar je toch nog wat kan wijzigen, volgens je verlangens, zonder veel te moeten nadenken.
            Ofwel goed voor beginnende fotografen, ofwel als je geen specifiek doel voor ogen hebt, waar je afhankelijk bent van een bepaald effect, ofwel als je niet veel goesting hebt om na te denken.
            Voor de gewone vakantiekiekjes in heldere omstandigheden is de P stand een goede optie vind ik.

            Comment


            • #21
              Re: Nikon D80 P programma

              Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
              Wim,

              Ben ik het niet mee eens.
              Als je niet aan de instelschijf mag draaien, zou het hetzelfde zijn als de "Auto" stand. De kracht van de P stand zit hem juist in het feit dat de cam. alles zoals de Auto stand gaat instellen maar dat je afhankelijk van de situatie, deze instelling kan corrigeren.(Buiten het feit dat de flits ook niet automatisch open flipt)
              OK Hubert, daar kan ik inkomen. Persoonlijk zal ik echter eerder naar A of M gaan als ik ergens controle over wil houden.

              Groetjes, Wim
              Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
              Fujifilm X100V - Sony RX100M3

              Comment


              • #22
                Re: Nikon D80 P programma

                Oorspronkelijk geplaatst door Wivo Bekijk bericht
                OK Hubert, daar kan ik inkomen. Persoonlijk zal ik echter eerder naar A of M gaan als ik ergens controle over wil houden.

                Groetjes, Wim
                Bij mij staat hij ook 95% op A(F2.8-F4) maar als ik eens ga wandelen met de 18-200 erop durf ik hem ook wel eens op P zetten.
                Hubert

                Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                Comment

                Working...
                X