Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D300 instellen ? - Hulpmiddel in Excel

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikon D300 instellen ? - Hulpmiddel in Excel

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
    want je hebt maar enkele 10tallen k's nodig
    Dit wist ik al, maar ik vind het omslachtig zeker omdat de bestandjes zo klein zijn en per 4 zouden moeten staan op een kaartje.
    Net omdat ze zo klein zijn zou het toch geen probleem mogen geven om dit op het toestel te bewaren (of op het kaartje) maar dan meer dan alleen A-B-C-D, waarom niet tot Z ?
    Life can only be understood backwards, but it must be lived forwards

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Hoge lichten, scherpstelpunt, RGB-histogram en info: uit
      Dat is alle info uit.

Bij concertfotografie stond iets van iso 200, iso auto uit en P(maar ik nog geen tabbladen)......

Dit is zo bij de default instellingen van Nikon, uiteraard gebruik je bij concertfotografie een hogere ISO en eventueel auto-ISO.
      Alle bladen zijn nog volgens de standaard van Nikon

Het is de bedoeling dat ik hier wat PDF'jes ga neerzetten met elk blad per type fotografie apart met de meest gebruikte instellingen en het is die info die ik hier tracht te verzamelen

Dus als iemand ideale instellingen heeft voor bijvoorbeeld macro-fotografie, laat het mij weten ,PM of mail, en ik maak er een PDF'je van

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GeFke Bekijk bericht
        Dit wist ik al, maar ik vind het omslachtig zeker omdat de bestandjes zo klein zijn en per 4 zouden moeten staan op een kaartje.
        Net omdat ze zo klein zijn zou het toch geen probleem mogen geven om dit op het toestel te bewaren (of op het kaartje) maar dan meer dan alleen A-B-C-D, waarom niet tot Z ?
        Tot Z zou inderdaad goed zijn. Het zou ook al goed zijn moest het mogelijk zijn om ze met verschillende namen weg te schrijven en in te lezen.

Hubert
        Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

De downloadteller staat op 358 waarvan 198 via de link hier op BD
          Mijn instellingen zijn reeds 111 keer gedownload, nochtans maar weinig reacties of voorstellen van instellingen ... of verwacht ik nu teveel of te snel

Comment

Eigenlijk zie ik het nut van dit soort instellingsbladen helemaal niet, zeker zo uitgebreid als deze. Ik heb maar een paar variabelen die ik verstel:

Iso auto aan/uit
            D-lighting
            AF11/51
            Dynamisch AF-veld
            AF-acivering on/off
            NEF 12/14
            ruisonderdrukking lange sluitertijd

Deze heb ik in "mijn menu" staan en de rest bepaal ik wel ter plekke.

Ik heb het idee dat deze lijst uitblinkt door over kompleetheid. Veel van de instellingen, die op elk blad staan zijn éénmalig, het gaat er net om de esensiële eruit de halen en die op één A5 te zetten. Verder hangt het ook af van de stijl van fotograferen.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Ik heb het idee dat deze lijst uitblinkt door over kompleetheid. Veel van de instellingen, die op elk blad staan zijn éénmalig, het gaat er net om de esensiële eruit de halen en die op één A5 te zetten. .
              Zoiets noemt men met een deftig woord een "Quick Reference Card" en dat zou nou eens erg handig zijn als dat in het sheet verwerkt werd.

Gr.
              Elmo

Comment

Dan bedoel je ongetwijfeld zoiets :

Dat zit in het excelblad, die maakt automatisch een samenvatting op een kleine kaart van de soorten fotografie die ingevuld zijn
                Dit zit alleen nog niet in de versie die online staat
                Staar je ook niet blind op wat op deze afbeelding staat want mijn settings zijn nog niet helemaal verwerkt ...

Het zal wel een recto-verso A5 worden

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GeFke Bekijk bericht
                  Dan bedoel je ongetwijfeld zoiets :

Dat zit in het excelblad, die maakt automatisch een samenvatting op een kleine kaart van de soorten fotografie die ingevuld zijn
                  Dit zit alleen nog niet in de versie die online staat
                  Staar je ook niet blind op wat op deze afbeelding staat want mijn settings zijn nog niet helemaal verwerkt ...

Het zal wel een recto-verso A5 worden
                  Kan nuttig zijn. Afdrukken dan en plastifieren en naast de cheatsheets van Bert steken.
                  Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                    Als je gebruik wil maken van meer dan 4 instellingen, kan je voor een habbekrats CF kaartjes kopen van bv 64mb(maakt niet uit want je hebt maar enkele 10tallen k's nodig) en label ze met de 4 instellingen die er op staan(Liefst 4 gelijaardige instellingen). Wil je dan een andere set opladen, CF kaartje insteken, in menu laden van instellingen kiezen en ze zitten er in.

Hubert
                    Doe ik ook zo, alleen gebruik ik gewoon m'n opslag CF's, met op iedere kaart een andere set configs.
                    Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
                    "Casu Consulto - Modo Fac"

Comment

Interessant onderwerp, heb me er zelf ook al eens aan gewaagd;

Dit topic wil ik opstarten voor mensen (incl. ikzelf ;)) die met vragen zitten over de D300. Mijn vraag: Ik ga vanmiddag foto's maken met de D300 in een sporthal van een basketbalwedstrijd. De iso en sluitertijden weet ik wel. Het gaat meer om, hoe ik de volgende opties moet instellen: De AF, kan deze het beste

Waar ikzelf in geinteresseerd ben is hoe de picture control settings van een ieder op zijn/haar D300 zoal zijn ingesteld. Ik heb zelf ook de DX2 modes van de Nikon site gehaald en gebruik veelal de DX2 III mode. Voor landschappen e.d. wordt deze setting aanbevolen, echter m.i. zijn de kleuren in de default setting voor deze instelling iets teveel van het goede. Wie gebruikt welke instelling waarvoor (met name de instellingen voor de natuurlijke kleuren (landschappen, natuuropnamen e.d. hebben mijn aandacht)? Ook de reeds voorgeprogrameerde instellingen (standaard, neurtraal, vivid) zijn wellicht hiervoor te gebruiken. Wie?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jellevanaalst Bekijk bericht
                        Interessant onderwerp, heb me er zelf ook al eens aan gewaagd;

Dit topic wil ik opstarten voor mensen (incl. ikzelf ;)) die met vragen zitten over de D300. Mijn vraag: Ik ga vanmiddag foto's maken met de D300 in een sporthal van een basketbalwedstrijd. De iso en sluitertijden weet ik wel. Het gaat meer om, hoe ik de volgende opties moet instellen: De AF, kan deze het beste

Waar ikzelf in geinteresseerd ben is hoe de picture control settings van een ieder op zijn/haar D300 zoal zijn ingesteld. Ik heb zelf ook de DX2 modes van de Nikon site gehaald en gebruik veelal de DX2 III mode. Voor landschappen e.d. wordt deze setting aanbevolen, echter m.i. zijn de kleuren in de default setting voor deze instelling iets teveel van het goede. Wie gebruikt welke instelling waarvoor (met name de instellingen voor de natuurlijke kleuren (landschappen, natuuropnamen e.d. hebben mijn aandacht)? Ook de reeds voorgeprogrameerde instellingen (standaard, neurtraal, vivid) zijn wellicht hiervoor te gebruiken. Wie?
                        Ik gebruik voor alles neutraal. Werkt voor mij het best

Comment

Working...
                        X