Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ervaringen met Sony DSC-H50?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• ervaringen met Sony DSC-H50?

Hallo,

ik ben een beetje aan het uitvissen welke camera ik zou willen aanschaffen.
    Ik ben niet op zoek naar een DSLR camera, eerder naar een maatje kleiner.
    Ik heb al veel goeds gelezen over de lumix FZ18 van panasonic, maar toen ik die eens uit probeerde in de foto winkel, vond ik dat die toch wel veel ruis vertoonde op de fotos die ik binnen getrokken had.
    In de winkel raadde men me de sony DSC-H50 aan. buiten enkele reviews die even lovend zijn of zelfs lovender (op gebied van de sensor vooral dan) vind ik hier echter weinig ervaringen van mensen over terug.
    Zijn er hier mensen die ervaring hebben met dit toestel? Ik heb begrepen dat dit nog maar pas beschikbaar is in de Belgische winkels.

Eén nadeel dat ik van die sony heb gezien is dat hij enkel in jpeg kan trekken.
    Op zich lijkt me dat nog niet echt een probleem aangezien ik niet zo direct de uitersten van de fotografie en belichtingen en dergelijke ga verkennen, maar ik wil wel een degelijk toestel dat me toch de mogelijkheid geeft om al eens te experimenteren met manuele instellingen zonder direct een dslr aan te schaffen...

ervaringen en linkjes, allemaal welkom

mvg,

Johan

Re: ervaringen met Sony DSC-H50?

blijkbaar niemand... uiteindelijk toch maar de Sony gekozen. Tot nu toe best tevreden van. Als ik wat meer tijd heb zal ik de positieve en negatieve puntjes wel even oplijsten

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jspeybro Bekijk bericht
      blijkbaar niemand... uiteindelijk toch maar de Sony gekozen. Tot nu toe best tevreden van. Als ik wat meer tijd heb zal ik de positieve en negatieve puntjes wel even oplijsten
      Daar gaan waarschijnlijk ook anderen interesse voor hebben aangezien er maar heel weinig over bekend is.
      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Deze is nog vrij nieuw, dus erg makkelijk is het niet om er gebruikerservaringen over te vinden.

Zelf heb ik een H9 die heerlijk werkt, maar (zoals vooraf bekend) niet erg toegankelijk is in de instellingen menu's. Ik weet niet of Sony die structuur heeft behouden in de H50. Hoe bevalt het menu van de H50 je?
        Canon 500D met EF-S 18-135mm/3.5-5.6 IS-USM + 18-55mm/3.5-5.6 IS + 55-250mm/4-5.6 IS +EF 75-300mm/4-5.6 III + 50mm/1.8 IS

Comment

dan zal ik al maar een aantal dingen neerpennen, ook al heb ik nog niet veel tijd gehad om met het toestel te experimenteren omdat ik momenteel werk en ondertussen nog een voltijdse universitaire studie bij doe en het nu examens zijn...

laat ik er al maar bij vertellen dat ik nog niet helemaal thuis ben in de fotografie terminologie, dus een en ander is misschien wat raar uitgedrukt

eerste indrukken:
          zoomen werkt zalig. de zoom toetsen staan aan de achterkant en niet rond de ontspanner wat even wennen is, maar eigelijk veel aangenamer werkt.
          ik heb niet veel om mee te vergelijken, maar met de panasonic lumix LZ2 (compact toestel) kan ik veel sneller en direct juist zoemen. met de LZ2 moest ik altijd terug een beetje uit of inzoemen.

het scherm is helder, de kleuren zien er ongeveer hetzelfde uit als op mijn laptop scherm, al heb ik de indruk dat ze er op het schermpje soms lichter/helderder uitzien dan ze uiteindelijk zijn op mijn scherm. voor macro's te trekken kan het nuttig zijn het beeld dus iets helderder te trekken dan je normaal zou doen. maar dat kan ook een beetje aan mij liggen misschien.
          De resolutie van het scherm is ook goed, zeker vergeleken met de LZ2.
          Het feit dat je het scherm kan kantelen is handig vind ik en lijkt robuust genoeg gemaakt te zijn. ik heb geen schrik dat ik het scherm eraf ruk als ik het wil kantelen.

de flits. nog niet zoveel foto's getrokken met flits, al heb ik wel gemerkt dat het onderste deel van de foto soms in de schaduw van de lens lijkt te zitten. gewoon iets anders zoomen lost dit gelukkig op. hoe ver je precies moet inzoemen heb ik nog niet echt uitgepluist. verder werkt hij boven mijn verwachtingen. hij klikt trouwens automatisch open als er geflitst dient te worden.

de electronische zoeker heb ik nog niet echt gebruikt, misschien omdat ik nog geen landschappen of iets dergelijks heb getrokken.

de bediening van de menu's is eenvoudig. was even wennen omdat ik al een paar jaar niet meer met een sony getrokken had. soms lijkt hij wel een beetje traag te reageren, vooral als je bv van het menu voor de fotoinstellingen wisselt naar het menu met technische instellingen (formateren, digitale zoom aan of uit,...). geen idee of dat normaal is bij dergelijke cameras.

smile detectie is leuk, werkt ook effectief, maar heb het nog niet nodig gehad omdat feestjes nu niet aan de orde zijn (examens ). het volgt ook effectief de hoofden en geeft met een metertje aan hoe hard de mensen aan het glimlachen zijn. instelbaar hoe hard je moet lachen vooraleer hij trekt.

foto's met de maximale optische zoom (dat noem je tele foto's zeker?): mooie scherpe beelden. beeldstabilisatie doet zijn werk heel goed. wel een beetje paarse randjes (chromatische afwijkingen) die zichtbaar worden als je inzoemt op de foto, is ook afhankelijk van de foto (opvallender als er wit in het beeld zit).

breedhoek foto's (al is het naar het schijnt niet echt een breedhoek (iets minder dan de panasonic fz18): nog niet echt mee geëxperimenteerd omdat ik niet direct toffe dingen zie om te trekken. misschien toch maar eens proberen te doen een dezer dagen.

gisteren avond de automatische scene selectie eens uitgeprobeerd bij een led-tuinverlichting die een mooi beeld gaf tussen de planten. ik was ervan onder de indruk. ik zou het momenteel niet beter kunnen. In deze situatie trekt hij eerst een foto met flits en daarna een 2de foto met aangepaste instellingen. de 2de is echt wel mooi moet ik zeggen.

kleuren van de foto's: heel tevreden van. 1 keer heb ik een foute kleurenweergave gehad. Een paarse band op mijn studentenklak zag er blauw uit op de foto (zie link naar wat shots)

er is een night shot stand op. mooi, maar wel wat veel ruis wat begrijpelijk is in dergelijke omstandigheden.

bediening: tevreden over, al is het draaiwieltje wel wat wennen en zit het scherm soms in de weg als je met je duim er langs draait.

de al iets gevorderden zullen misschien het RAW formaat missen. ik heb dit (nog) niet nodig, dus jpeg is voldoende voor mij.

misschien een minpuntje, al weet ik niet of dit enkel bij dit toestel is of ook bij andere. als je in burst mode trekt, zie je enkel de eerste foto even, daarna wordt het scherm zwart en zie je dus niet meer wat je aan het trekken bent. als je op een statief bezig bent is dat waarschijnlijk geen probleem maar als je iets wil trekken dat in beweging is, is dit wel lastiger.

ik vergeet waarschijnlijk nog wel een paar dingen. vraag gerust, wie weet kan ik er wel op antwoorden

Ik ben er in ieder geval heel tevreden over tot nu toe. Ik ga nog wel een extra batterij aanschaffen aangezien me dat wel practischer lijkt.

linkje naar wat foto's
          het album losse foto's heb ik erop gezet om wat voorbeelden te geven. zo heb je van links naar rechts en van boven naar onder:
          automatische scene selectie (1ste en 2de)
          3e en 4de: nightshot stand
          5 & 6: macro van bloemetje terwijl het al donker was geworden
          de rest zijn crops uit macro foto's waarvan de laatste 2 uit dezelfde foto komen.
          op de 2de pagina nog wat foto's. de laatste is diegene waar het blauw paars had moeten zijn.
          als je in de andere albums gaat kijken (dieren en bloemen & planten) kan je nog een aantal foto's zien waarvan ik zelf wel tevreden was, maar waarvoor ik het nog niet echt goed genoeg vond om jullie er hier mee bezig te houden (op die distel na in de beginnershoek). als je je niet kan inhouden mag je altijd ratings geven maar ik besef dat dit waarschijnlijk niet helemaal volgens het boekje van het forum is... misschien zet ik ze dan toch hier ergens

amai, deze post is langer geworden dan verwacht...
          Misschien let ik als beginner op andere dingen dan een gevorderde fotograaf zou doen. langs de andere kant zijn er genoeg reviews te vinden over de technische kant, minder over de practische kant dus kan deze info wel nuttig zijn denk ik.

Johan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Plumeau Bekijk bericht
            Deze is nog vrij nieuw, dus erg makkelijk is het niet om er gebruikerservaringen over te vinden.

Zelf heb ik een H9 die heerlijk werkt, maar (zoals vooraf bekend) niet erg toegankelijk is in de instellingen menu's. Ik weet niet of Sony die structuur heeft behouden in de H50. Hoe bevalt het menu van de H50 je?
            tja, geen idee hoe het menu van de H9 is, nooit mee gewerkt. de laatste sony waar ik mee gewerkt had was een 2 megapixel toestel zo'n 6 jaar geleden...

eens ik door had dat niet alle menu instellingen in elke modus beschikbaar waren had ik er niet echt problemen meer mee.

Johan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jspeybro Bekijk bericht
              tja, geen idee hoe het menu van de H9 is, nooit mee gewerkt. de laatste sony waar ik mee gewerkt had was een 2 megapixel toestel zo'n 6 jaar geleden...

eens ik door had dat niet alle menu instellingen in elke modus beschikbaar waren had ik er niet echt problemen meer mee.

Johan

Ik vond de H9 een beetje ingewikkeld qua menu.
              De H50 is stukken beter en makkelijker toegankelijk.

Ik heb sinds een paar weken een H50 gekocht - eigenlijk voor mijn vrouw...dat is de "oficiële" versie
              En op de 8ste dag schiep God...de dslr...en Hij zag dat het goed was!

Comment

Hallo iedereen. Ik ben nieuw op dit forum en eigenlijk ben ik ook een nieuweling met fotografie. Ik had vorig jaar een Sony W55 gekocht waar ik wel tevreden mee was. Vorige week heb ik een Sony H50 gekocht. Waar ik ook erg tevreden mee ben. Alleen is er 1 ding waar ik niet uit kom. Ik kan mijn flits functie niet gebruiken. Als ik op deze knop druk krijg ik de melding ´´Kan flitserfunctie niet veranderen´´. De enige manier wanneer hij flitst is als ik hem op ´´Easy´´ zet en dan staat hij op automatisch. Dus kan ik nog steeds niet zelfbepalen of ik hem aan doe of uit. En ik kan hem aan zetten als ik de glimlach functie gebruik. Maarja, daar heb ik niks aan. Met alle andere functies zoals automatisch fotograferen enz doet hij het niet.

Ik snap er helemaal niks van en ik vind het een beetje irritant worden. Ik heb het boekje helemaal doorgelezen en zelf in het menu lopen zoeken maar tevergeefs.

Alvast bedankt. PS, mooi forum.

Comment

dat hangt van de modus waarin je trekt af. Sommige laten dit niet toe. Ik dacht dat ergens in de handleiding wel een overzicht stond van wanneer dit mogelijk is.

Johan

Comment

Verslind een H50 ook zoveel batterijen dan een H9 want die kan er wel weg mee?
                    D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

Comment

ik heb hier niet over te klagen vind ik. Ik kan niet vergelijken met de H9, dus dat kan ik niet beoordelen.
                      Als ik een hele avond foto's trek op een feestje bv houd hij het een 3-4 uit schat ik, beetje afhankelijk van hoeveel de flits gebruikt wordt. als je zo iets veel doet, is een 2de batterij misschien wel aan te raden.
                      Voor mij voldoet de batterij zeker.

Comment

Working...
                      X